Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Håller med helt,perfekt både för unghästar och/eller orutinerade hästar/ryttare som vill komma igång och tävla dressyr.
Lite förvånad att så få väljer det på pay and ride istället för att skumpa runt i LC.
Jag tycker väl i och för sig att man kanske ska vänta med att tävla tills man åtminstone är redo att sitta ned i en LC:1, som väl inte ens har några ökningar. Men om det beror på att hästen är ung har jag full förståelse! :)
 
Vill man ut på pay and ride och få rida lätt kan man välja ft H80 - 90, går att rida både på kort och lång bana.
Det är ett trevligt program att rida :)
För några år sedan fanns dessa programmen på riktig tävling också att välja här nere för att just kunna erbjuda lättridningen men det var inte så många som startade då. Bra och lätta program iaf 😊
 
Jag tycker väl i och för sig att man kanske ska vänta med att tävla tills man åtminstone är redo att sitta ned i en LC:1, som väl inte ens har några ökningar. Men om det beror på att hästen är ung har jag full förståelse! :)

Det kanske man kan hemma men borta är det inte alltid så lätt om man blir spänd eller nervös eller sitter på en ovan häst.
Pay and ride är ju inte tävling 😊
Tycker det är ett perfekt program att starta igång med iom att man får välja lättridning eller sitta ner.
 
Det kanske man kan hemma men borta är det inte alltid så lätt om man blir spänd eller nervös eller sitter på en ovan häst.
Pay and ride är ju inte tävling 😊
Tycker det är ett perfekt program att starta igång med iom att man får välja lättridning eller sitta ner.
Ja, absolut om man kan rida ett sådant program där man FÅR rida lätt så är det ju helt okej! Tänkte mer på tävling och "vanliga" dressyrklasser. :)
 
Långt från EM-klass på oss men jag är så otroligt nöjd med min lilla Dio idag💖. Debuterat LB2 och vi har haft så svårt med galoppfattningarna. Men de satt idag och han travade snällt genom den stora sjön i en hörnet. Kontakten är fortfarande alldeles för glappig men för mig får han hellre göra så här och bli lite öppen bitvis än att jag skulle hålla ihop honom med nosen bakom. Han ska starta samma klass nästa helg så han får lite mer tävlingsmeter i kroppen.

 
Haha hjälp, ska tävla på lördag igen. Ryttaren är sjuk så vikarien rycker in 🙋‍♀️ hästen har fått höstfeeling och är sjukt pigg, känns som att sitta på ett skenande tåg med öron så spetsade att de nästan slår i varandra. Vet inte hur jag ska få stopp på honom😅
 
Haha hjälp, ska tävla på lördag igen. Ryttaren är sjuk så vikarien rycker in 🙋‍♀️ hästen har fått höstfeeling och är sjukt pigg, känns som att sitta på ett skenande tåg med öron så spetsade att de nästan slår i varandra. Vet inte hur jag ska få stopp på honom😅
Min är också pigg. Vi skulle rida på vallen för första gången idag (ligger emellan tre vägar)men jag har blivit så fruktansvärt feg och rädd efter alla vurpor så jag fick ett hysteriskt gråtanfall när hästen hade lekt popcorn flera gånger. 🙈
Att jag ens lyckades skrapa ihop mig och rida vettigt i alla gångarter, förvisso på utebanan, är ett under. 😅

Förrförra helgen tävlade min tränare (hon var också vikarie när jag inte kunde rida)hästen i en LA:3. Nästan 70% och vinst. Fina hästen!!
Hoppas hon kan gå bra med mig i helgen också.
Vi red en PnR förra helgen och fick 65.83% i MSVC:1 och känslan var toppen! Jag la en volt när hon blev rädd för nått (avdelning pigg...)i en fattning så - 2. Och två 4or. Så det drog ner en del.
 

Bifogade filer

  • _20210911_133919.JPG
    _20210911_133919.JPG
    273,8 KB · Visningar: 54
Senast ändrad:
Haha hjälp, ska tävla på lördag igen. Ryttaren är sjuk så vikarien rycker in 🙋‍♀️ hästen har fått höstfeeling och är sjukt pigg, känns som att sitta på ett skenande tåg med öron så spetsade att de nästan slår i varandra. Vet inte hur jag ska få stopp på honom😅

jag rider en häst som står i mitt stall och ska få starta den lite framöver. Han är så sjukt pigg just nu; idag gick han och snarkade i varenda steg i traven 😂 och så de där öronen, precis som på din. Blir spännande nästa vecka när vi ska försöka ragga runt en MSV B:1 🙈
 
Ny tävlingsdag idag! Bättre känsla än förra gången även om det var lite samma, spänning som visar sig genom att han inte riktigt går fram. Känns dock mer än det syns. Idag var det poäng mellan 4,0 till 8,5 så lite spridning 😅 Och landade på 67,143% Fick väldigt trevlig kritik i slutet så det var roligt, kul med en domare som la lite tid på att "prata" i kommentaren. Och domarsekreteraren var alldeles till sig över hästen, över hur positiv han såg ut och att han verkligen försökte - lite fel blir det ju men han är skitglad med öronen spikade hela tiden.
Nöjd med dagen, idag åkte vi utan ägaren så det var jag och mamma som åkte. Lite nervöst att åka iväg med någon annans häst men han är så lättsam så det funkade bra, och ridmässigt är jag också nöjd. De högre procenten kommer komma när han fått mer rutin (och alltså jag själv är ju ingen frekvent tävlare heller 😆). Tacksam att jag får möjligheten att rida (och tävla!) honom, nu står jag ju inte ens kvar i det stallet...
242264703_840453236636141_6914519669993893676_n.jpg
 
Startade en LA:3 med Fager idag. Är så nöjd med känslan han gav på framridningen och i collecting ring! Började bra inne på banan också innan han fick syn på en livsfarlig kvinna som gick med uppdragen luva 🙈 blev tvärnit och han stod och stirrade på henne medan jag kände hur hjärtat bultade mellan mina ben. Efter det kom vi av oss lite och det blev någon mer kostsam miss och en felridning för att jag la en volt när han gick i baklås i en galoppfattning.

63% är ändå okej med så många missar och så mkt spänning 💖
 
Dio har också varit ute och denna gången kravlade vi oss över 63% I LB2🤩! Är så nöjd med honom, han var stadigare idag än förra helgen men frustade bort en galoppvolt och så blev det en felfattning.
Heja alla som tävlat!!

Jag var också ut idag. Red en MSVC:1 och var sååå nöjd efteråt. Vi har aldrig ridit det programmet så bra förut.
Så jag höll fan på att trilla av hästen när jag fick höra procenten... 61.4.
Jag mådde lite bättre när jag såg att vinnaren hade 62.9 och att jag var första utanför placering.

Men vad Händer?
VARFÖR skiljer det sig så Enormt mycket på bedömningarna?? Jag blir så uppgiven men försöker intala mig själv att 'så länge de är konsekvent låga i sina bedömningar' men VA, ändå?
Min ritt var knappt godkänd!! Det var inte ens en dålig ritt!! Jag hade En miss och hästen är stadig och jämn.

Hur som helst så är jag iaf nöjd och glad över min fina häst (som Inte ville ha sydda knoppar. Tråden var hästätande...)!
 
Heja alla som tävlat!!

Jag var också ut idag. Red en MSVC:1 och var sååå nöjd efteråt. Vi har aldrig ridit det programmet så bra förut.
Så jag höll fan på att trilla av hästen när jag fick höra procenten... 61.4.
Jag mådde lite bättre när jag såg att vinnaren hade 62.9 och att jag var första utanför placering.

Men vad Händer?
VARFÖR skiljer det sig så Enormt mycket på bedömningarna?? Jag blir så uppgiven men försöker intala mig själv att 'så länge de är konsekvent låga i sina bedömningar' men VA, ändå?
Min ritt var knappt godkänd!! Det var inte ens en dålig ritt!! Jag hade En miss och hästen är stadig och jämn.

Hur som helst så är jag iaf nöjd och glad över min fina häst (som Inte ville ha sydda knoppar. Tråden var hästätande...)!
Sånt där är så trist, men jag brukar tänka att det är mot de andra man tävlar och man får mäta sej mot dom. Samma gäng för en annan domare hade ju säkert lågit betydligt högre rent poängmässigt.

Skönt ändå att få den där känslan!
 
@Corax domaren måste ha hamnat helt fel på skalan. I de där stunderna måste man verkligen hålla kvar vid sin egna känsla och inte titta för mycket på poängen men det är fan skitsvårt.

Jag debuterade min 6-årig på tävling igår för första gången och hon skötte sig strålande. Man kan verkligen inte tro att det var hennes första start. Jag har haft henne sen hon var 1 men hon var svår att rida in, 3 proffs misslyckades så hon blev inriden oktober 2019, så vi ligger efter de andra i hennes ålder. Nåväl vi fick 64,8% i LB3 där jag också körde en volt när ena fattningen inte fungerade. Det räckte till blå rosett. Så himla glad. När jag kollade videon höll jag med om allt och hade dömt mig själv till samma poäng, är också domare 🤗
 
Vi tävlade också i går, LC:1 och LB:1 och det blev placering i båda klasserna. En andraplats i LC på 67,407% och en femteplats i LB på 64,464%.

Och nu kanske jag låter ”bortskämd” (eller ”se inte så sur ut!! Av en fd stallkompis :meh:) men överdrivet nöjd och lycklig är jag inte. Vi tävlar i Stockholm ska tilläggas, starterna är fler och procenten på placering ofta högre.
MEN jag vet att vi kan så mycket bättre. Målet för dagen var över 70% i båda klasserna (det kan vi nå egentligen) och helst 7 på mellantraven i LB som vi haft svårt med. Vi red en magisk dressyrträning i lördags och jag tänkte yes, vi kommer ha det här som i en liten ask! (Placering i sig struntade jag mer i, men jag ville verkligen sikta på över 70%).

Men näää, och faktiskt så tänker jag skylla delvis på mitt lilla praktarsle till häst som VÄGRADE gå in i ridhuset. Han höll dessutom på att meja ner ett gäng stackars funktionärer på vägen så jag verkligen fick skämma ögonen ur mig. Som resultat blev det då en något sur och spänd häst till start som jag fick ömsom rygga ömsom ponnysparka in i ridhuset. :angel1: Nej, här ser man vad man kommer långt på en häst som har lätt för sig och naturligt sjyssta gångarter och bra takt.

Film från LC:1, den från LB:1 lyckas jag inte ladda upp pga upphovsrätt? O_o

 
Vi tävlade också i går, LC:1 och LB:1 och det blev placering i båda klasserna. En andraplats i LC på 67,407% och en femteplats i LB på 64,464%.

Och nu kanske jag låter ”bortskämd” (eller ”se inte så sur ut!! Av en fd stallkompis :meh:) men överdrivet nöjd och lycklig är jag inte. Vi tävlar i Stockholm ska tilläggas, starterna är fler och procenten på placering ofta högre.
MEN jag vet att vi kan så mycket bättre. Målet för dagen var över 70% i båda klasserna (det kan vi nå egentligen) och helst 7 på mellantraven i LB som vi haft svårt med. Vi red en magisk dressyrträning i lördags och jag tänkte yes, vi kommer ha det här som i en liten ask! (Placering i sig struntade jag mer i, men jag ville verkligen sikta på över 70%).

Men näää, och faktiskt så tänker jag skylla delvis på mitt lilla praktarsle till häst som VÄGRADE gå in i ridhuset. Han höll dessutom på att meja ner ett gäng stackars funktionärer på vägen så jag verkligen fick skämma ögonen ur mig. Som resultat blev det då en något sur och spänd häst till start som jag fick ömsom rygga ömsom ponnysparka in i ridhuset. :angel1: Nej, här ser man vad man kommer långt på en häst som har lätt för sig och naturligt sjyssta gångarter och bra takt.

Film från LC:1, den från LB:1 lyckas jag inte ladda upp pga upphovsrätt? O_o

Inte lätt att hålla nerverna i styr för hästarna alla gånger 😁

Är det musik i bakgrunden på andra filmen? Isf kan det hjälpa om du tar bort ljudet.
 
Jag börjar känna att vi kanske platsar här i dressyrtråden nu :D
Min unghäst har en utvecklingskurva just nu som jag vet inte vad. Stora framsteg varje pass, saker verkar falla på plats för henne och igår när jag red kändes det nästan som att rida en vuxen häst! Så häftigt!

Det jag tror hon brottas mest med just nu är att förstå att innerskänkeln kan betyda olika saker. En period gick det väldigt bra med galoppfattningarna, nu är hon mer tveksam och jag undrar om det är för att hon nyligen har förstått det här med att forma sig runt innerskänkel och att flytta sig för innerskänkel. Men det faller väl på plats så småningom :)

F28B8FC7-20A0-41B9-99D9-C96FE9ABC484.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 610
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
728
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
48 49 50
Svar
981
· Visningar
64 814
Senast: Tajger
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
556
· Visningar
27 588
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp