Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänker så här.
Vissa användare är väldigt offentliga, de syns både här på bukefalos och på andra sociala media, har inget att dölja och gör inte det heller. Det är också en sårbarhet att vara så öppen och offentlig mot andra människor på sociala media. Det är lätt att bli utsatt , då man lätt kan kontrollera både det ena och det andra. För att man ska våga vara så här öppen med allt, berätta om med och motgångar mm så krävs det tillit.

Det krävs också respekt från andra människor, när man kanske inser att man tycker olika. Jag tycker absolut inte alltid samma som Fiorano, men jag respekterar den användaren väldigt mycket för den öppenhet och tillit hen visar andra användare här på forumet, varav en del inte är lika lätta att "kolla upp" då de är mer anonyma?

Användare har lite olika sätt att använda forumet. Själv är jag inte det minsta anonym, även om jag inte direkt berättar allt i detalj.

Vi ska väl värna om varandras olikheter? Att vissa vill vara lite mer anonyma medan andra gärna diskuterar lite mer öppet i detalj om sina egna hästar. Det är ju det som gör forumet så intressant, det blir många fina diskussioner.
 
Jag slits mellan börja träna regelbundet igen och skita i allt och sälja. Det finns ingen egentlig anledning men ändå.

Hur som, vi tuffar på på töm och så vill jag bli av med en del överskottshull (på mig) innan jag sitter upp igen.

X verkar gilla equiband och hon håller båda galopperna i hagen, så det ser ut att lira väl med hennes struliga högersida.

Om vi tränar lite på att åka låda blir det en lektion för AE på töm om en dryg vecka. X tycker den nya lådan är lite ”meh”, vilket är ok när man inte åkt ens i den gamla trygga sedan juni -17...

Min inre dressyrtant lever iaf och frodas!
 
För mig har det inte blivit så mycket regelbunden träning/ridning nu på ett tag. Har ju två föl och det har tagit mycket tid och även intresse i anspråk. Först var det fölvaka och sedan efter det vaka på de födda fölen när de var ute, ta in vid regnrusk mm.
Sen har jag byggt ett vindskydd i hagen eftersom inget naturligt skydd i form av träd finns, och det har varit stallreparationer, byggt en ny fin boxdörr mm. Nu har jag tvättat stallet och det är dags för målning. Efter det väntar ytterligare reparationer av det vindskyddet som står i vinterhagen.

Hästen tar ju ingen skada av att gå i hagen hoppas jag så det har hon fått göra mycket nu det sista.
Vi har ändå varit ute och rört oss lite, gjort ett par starter med varierande resultat. Red en MsvB:2 för första gången och det kändes så himla bra, ett par missar blev det men i det stora hela en fin känsla hela programmet. Tyvärr höll inte domaren med mig alls utan tyckte det mesta var dåligt.

Så jag får helt enkelt lägga lite mer krut på träning mm. Ska bara göra klart allt annat först :laugh:

Det är ju helt sjukt så mycket det finns att göra när man har eget stall och ska fixa allt själv. Ibland drömmer jag mig bort om att bara ha en häst, ha den uppstallad där det finns ridhus mm.. så härligt. Men så kommer jag på sen att det jag trivs allra bäst med, gällande hästlivet, är just det här pulandet, att gå och fixa, laga ett staket, göra ny hage eller något annan bra idé som man får. Eller bara gå bort till sommarhagen, ta med sadel och träns, sadla och rida i hagen, med barnen gör jag ofta så. De får rida en stund i hagen och fölet springer bredvid.
Ibland är det bara så många idéer som sedan ska förverkligas så det blir nästan för mycket. Är storkund hos Byggmax just nu känns det som. Transporten är välanvänd i alla fall, antingen är det en runda till soptippen med bråte eller så är det nytt virke som inhandlas. Någon gång ibland åker det en häst där i också.
 
Senast ändrad:
20190609_073803.jpg
Dressyrpass i sommarhagen.
 
Har dressyrtävling inplanerad om en vecka, första gången på ett år, det kan ju gå precis hur som helst.

Vi värmde upp inför detta spektakel med att skicka Fröken och kamikazepiloten på hopptävling. Hästen skötte sig utmärkt, nolla i första klassen, nolla i grunden i andra, men tyvärr var det en A1:a och fjärde gången* hon skulle in på banan blev det för mycket så sa att det räckte nu. Skötte sig ändå utmärkt, och är mycket nöjd inför starten nästa vecka. Det enda som blev lite jobbigt var att hon lyckades dra av sig BÅDA framskorna vid samma hinder (fanns dock hovslagare på plats).

* Pga blåst så sattes tävlingen på paus, precis innan Fröken skulle fått startsignal, för att säkra upp hindren. Vilket gjorde att de fick lämna banan och 'värma upp' igen, inte helt optimalt.
 
Idag tränade jag och min ponny, min tränare satt upp och red igenom henne lite. :up:
Ponnyn blir riktigt stark och gör som hon vill, därför är det skönt att låta någon riktigt rutinerad ryttare sitta upp.
Efter det fick jag rida ett kortare tag och känna igenom. Det är ingen lätt ponny men det är verkligen på rätt väg nu!
Detta är största problemet i dagsläget och när det försvinner så kommer rörelserna i programmen bli bra. Hon är ganska bekväm av sig. :)
Ponnyn ska bara bli mer bärig, sen kommer det ju alltid vara ett sto! :rofl:

Nästa vecka är det LA:P1 på antingen lördag eller söndag, minns inte, hehe. Fram tills dess ska jag rida lösgörande, som idag, och även rida igenom programmet på onsdag, tänker att jag vill rida ut henne några svängar med. Tränaren kanske också kan hänga med på tävling vilket skulle vara super. :D
 
Helgens tävling var lite upp och ner. Helt ok I fredagens MSV B:2. Lite matt i värmen och efter dryga 20 mil på vägen. I går var vi tvåa i MSV B:5. Inte lika fin som förra helgen men inga grova missar. Domarna dömde rätt ojämnt. På nån ryttare skiljde det 7%.
I dag debuterade vi MSV A:1. Blev några rejäla missar. Bla ett omslag i första piruetten och jag rättade inte så bytet efter blev inget. Sen tog han inte hjälpen in i serien, han som brukar vara tvärsäker. 🙈
Är ändå nöjd på det stora hela. Förutom missarna så flöt det på bra.
 
Har haft en mycket fin och "dressyrig" helg hittils. :) Tävlade med valackarna i går, första riktiga tävling för 5-åringen, och vi kom precis utanför placering i LC samt kammade ihop 60% i LB, trots att han var lite tittig/spänd och även trött i slutet. Med storebrorsan så blev det en 3. placering i LB och vinst i LA, han har aldrig gått LA på tävling (endast på pay & ride) innan så det var superkul! :love:

I dag fick de vila och så åkte jag iväg på träning med min 4-åring. Han har typ bara ridits ut och tömkörts i höst/vinter, sedan åkte han på en hovböld med påföljande läderhudsinflammation när vi skulle sätta igång i våras, så vi ligger låångt efter alla andra fyraåringer. MEN nu senaste veckan har jag tagit mig själv lite i nacken, och börjat rida honon mer seriöst, iom att jag liksom har planerat att starta 4-års klass i dressyr på honom innan sommarbetet. Han kändes iaf jättefin i dag, och typ nästan redo för tävling... :angel: :laugh:
 
Jag börjar fundera på hur jag ska göra med dressyrsadel. Den jag är är köpt till en annan häst. Den sitter väl rätt ok, är lite vid men jag har tyckt att det här funkat med gelépad.
Nu tycker jag att den hamnar lite i framvikt så när jag ska sitta till så får jag klämma med låren. Annars sitter jag bra i den.
Ska se om det går att fixa med stoppning eller en annan pad. Annars får jag väl ge mig in i sadeldjungeln. :arghh:
Han har en hoppsadel som är köpt ny åt honom så har ingen stor budget för en ny dressyrsadel.
 
Jag börjar fundera på hur jag ska göra med dressyrsadel. Den jag är är köpt till en annan häst. Den sitter väl rätt ok, är lite vid men jag har tyckt att det här funkat med gelépad.
Nu tycker jag att den hamnar lite i framvikt så när jag ska sitta till så får jag klämma med låren. Annars sitter jag bra i den.
Ska se om det går att fixa med stoppning eller en annan pad. Annars får jag väl ge mig in i sadeldjungeln. :arghh:
Han har en hoppsadel som är köpt ny åt honom så har ingen stor budget för en ny dressyrsadel.
Om det bara är att den är för vid borde ju en annan padd hjälpa. Testat m typ acavallo/ogilvy med memoryfoam? De är ju ganska tjocka.
 
På tal om sadelproblem, skulle man kunna använda sån klisterspray eller liknande under sadeln?? I Norge är det inte tillåtet med förbygel/brösta i dressyr, och jag har problem med min fyraåring att hans sadel glider bakåt när han "blåser upp" sig (hingst som ska visa sig för alla främmande hästar...)

I övrigt så ligger den bra, har haft sadelutprovare senast för en månad sen.
 
På tal om sadelproblem, skulle man kunna använda sån klisterspray eller liknande under sadeln?? I Norge är det inte tillåtet med förbygel/brösta i dressyr, och jag har problem med min fyraåring att hans sadel glider bakåt när han "blåser upp" sig (hingst som ska visa sig för alla främmande hästar...)

I övrigt så ligger den bra, har haft sadelutprovare senast för en månad sen.

Har du provat med en antiglidpadd?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
237
Senast: em76
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 785
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
780
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
52 53 54
Svar
1 063
· Visningar
70 635
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp