Bukefalos 28 år!

Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fumo är en sån där bekväm varelse, om man inte aktiverar honom så går han hemskt gärna och hänger i handen och bokstavligen släpar bakbenen efter sig. Honom får man köra riktigt kvicka övergångar på så bakbenen kommer igång och passa handen, gör man det blir han superfin i handen och väldigt kvick i fötterna. När han är aktiverad är han sedan inte det minsta lat, men han måste väckas lite liksom.
 
Idag ska jag rida för den tyska tränaren igen.
Efter förra gången kände jag mig så himla dålig och åkte hem och grät 😅
Hen sågade inte varken mig eller hästen men jag är rätt vek och ovan vid den typen av tränare. Blev spänd och stressad, min känsliga häst blev väldigt upprörd och förstod inte vad det var frågan om, aktiverade flykt mode och sprang på halvt hysterisk.

Idag är jag mer förbered och förhoppningsvis kan jag slappna av och hästen lika så.

På tal om volt så fick jag bannor för att jag rider för mycket på raka spår 😄
Jag ska rida mycket mer på volt och får aldrig släppa kontakten med munnen, jag gillar att klappa när jag rider 🙄
Men med tanke på tränarens rutin och meriter både som ryttare och tränare tror jag inte alls hen är fel ute med det, tvärt så har de tips jag fick fungerat väldigt bra när jag ridit själv.
 
Dagens träning gick jättebra 😍
Hade ett jättebra samtal med tränaren innan om hur jag är så person och hur jag reagerar på saker.
Hen var väldigt förstående, lyssnade och sa mycket klokt som jag kunde ta till mig.
Jag kunde slappna av, hästen också och jag hade en väldigt positiv och glad känsla i kroppen.
Kände mig nöjd över att vi var duktiga på vår nivå istället för att känna misslyckande över att vi inte kommit så långt.

Duktiga lilla hästen som gör så gott han kan hela tiden ❤️

Screenshot_20210702_202711.jpg


Rider lätt i hoppsadel, vi är inget riktigt dressyrekipage 😁
 
Idag ska jag rida för den tyska tränaren igen.
Efter förra gången kände jag mig så himla dålig och åkte hem och grät 😅
Hen sågade inte varken mig eller hästen men jag är rätt vek och ovan vid den typen av tränare. Blev spänd och stressad, min känsliga häst blev väldigt upprörd och förstod inte vad det var frågan om, aktiverade flykt mode och sprang på halvt hysterisk.

Idag är jag mer förbered och förhoppningsvis kan jag slappna av och hästen lika så.

På tal om volt så fick jag bannor för att jag rider för mycket på raka spår 😄
Jag ska rida mycket mer på volt och får aldrig släppa kontakten med munnen, jag gillar att klappa när jag rider 🙄
Men med tanke på tränarens rutin och meriter både som ryttare och tränare tror jag inte alls hen är fel ute med det, tvärt så har de tips jag fick fungerat väldigt bra när jag ridit själv.
Att rida på böjda spår är absolut inte farligt i sig! Det blir någon form av rädsla för det baserat på okunskap.
Det som sliter är obalans. Och rider du böjda spår med hästen på innerbog kommer du ev få skadeproblematik av det. Det är osunt. Men det är ärligt talat inte så jäkla svårt att lära sig kontrollera balansen i manken och linjera kroppsdelarna och då kunna rida böjda spår utan obalans. Med rätt tränare så kan vanligt folk lära sig det ganska fort. Man gör liksom alla en otjänst om man sprider det där med att det är så farligt och svårt att rida på böjda spår. Problemet är att folk inte får lära sig rida i balans och påverka balansen, inte spåret.
Att rida raka linjer för att man tror att man då rider i balans är lika knasigt det. Eller att tro att raka linjer rakriktar hästen. De kan vara i obalans framåt trots raka spåret. Det är väldigt vanligt. Och väldigt vanligt med svårpåverkade hästar pga att man bara tränar på att rida rakt fram. Och att man försöker samla liksidigt på en gång, istället för via skolor och böjning, som är framtaget för samling. Rider man på raka spår blir det ofta svårare att be dem suga upp underhalsen och de blir mindre påverkbara i form, lösgjordhet, tempo, takt, kontakt etc i utbildningsskede innan de kan samla sig korrekt i lösgjordhet och på riktigt är rakriktade(100% liksidiga).

Alla samlande rörelser och övningar är böjda. Så vill man lära hästen skyffla över vikten bakåt gör man det med fördel i böjning. Rida på stor volt är ju förstadiet till skolorna.
För liksidighet är det ju klokt att gymnasticera sidorna för sig. När hästen är liksidig på de böjda spåren är den rakriktad och helt rak på raka linjer.

Sen är jag förtjust i att klappa/göra överstrykning etc i tygeln förvisso. Men ang böjning håller jag om att det är en bra väg mot samling. Och samling minskar slitage.
 
Att rida på böjda spår är absolut inte farligt i sig! Det blir någon form av rädsla för det baserat på okunskap.
Det som sliter är obalans. Och rider du böjda spår med hästen på innerbog kommer du ev få skadeproblematik av det. Det är osunt. Men det är ärligt talat inte så jäkla svårt att lära sig kontrollera balansen i manken och linjera kroppsdelarna och då kunna rida böjda spår utan obalans. Med rätt tränare så kan vanligt folk lära sig det ganska fort. Man gör liksom alla en otjänst om man sprider det där med att det är så farligt och svårt att rida på böjda spår. Problemet är att folk inte får lära sig rida i balans och påverka balansen, inte spåret.
Att rida raka linjer för att man tror att man då rider i balans är lika knasigt det. Eller att tro att raka linjer rakriktar hästen. De kan vara i obalans framåt trots raka spåret. Det är väldigt vanligt. Och väldigt vanligt med svårpåverkade hästar pga att man bara tränar på att rida rakt fram. Och att man försöker samla liksidigt på en gång, istället för via skolor och böjning, som är framtaget för samling. Rider man på raka spår blir det ofta svårare att be dem suga upp underhalsen och de blir mindre påverkbara i form, lösgjordhet, tempo, takt, kontakt etc i utbildningsskede innan de kan samla sig korrekt i lösgjordhet och på riktigt är rakriktade(100% liksidiga).

Alla samlande rörelser och övningar är böjda. Så vill man lära hästen skyffla över vikten bakåt gör man det med fördel i böjning. Rida på stor volt är ju förstadiet till skolorna.
För liksidighet är det ju klokt att gymnasticera sidorna för sig. När hästen är liksidig på de böjda spåren är den rakriktad och helt rak på raka linjer.

Sen är jag förtjust i att klappa/göra överstrykning etc i tygeln förvisso. Men ang böjning håller jag om att det är en bra väg mot samling. Och samling minskar slitage.

Tränaren är inte emot klappande i sig. Jag har velat klappa bort spänning viket i sin tur har lätt till mer spänning eftersom jag släpper tygeln och sen tar den igen vilket han inte uppskattar.
Det var lite hårt att höra det första gången.
"Jag vet att du menar väl och vill vara snäll men han tycker inte om det"
Igår fick jag klappa en gång när han var ordentligt avslappnad och nöjd.
 
Tränaren red ett över Skype för sin beridarkompis från Tyskland, och förutom första bytet var nästan alla byten åt det svåra håller rena! Lite jämfotastuds i bak en gång. På måndag ska vi till kiropraktor och kolla lite, om inte annat blir det lite friskvård av det för han känns otroligt fin i ridningen, det är bara bytena åt ena hållet som är svåra.
 
Vi red en MSVC:1 i helgen.
Jag vaknade med en helvetisk huvudvärk samt smärta i bröstrygg/nacke. Så det blev prepp med smärtis.
Lyckades ändå rida hyfsat men har svårt att hitta den lite högre formen i traven de där jobbiga dagarna.
Vi hade tre missar (4, 5, 5)men skrapade ändå ihop 63,9% vilket jag är löjligt nöjd över.
Men jag kan ju inte låta bli att muttra lite om att hade vi inte haft de där missarna hade vi tagit placering. 😁
 
Vi red en MSVC:1 i helgen.
Jag vaknade med en helvetisk huvudvärk samt smärta i bröstrygg/nacke. Så det blev prepp med smärtis.
Lyckades ändå rida hyfsat men har svårt att hitta den lite högre formen i traven de där jobbiga dagarna.
Vi hade tre missar (4, 5, 5)men skrapade ändå ihop 63,9% vilket jag är löjligt nöjd över.
Men jag kan ju inte låta bli att muttra lite om att hade vi inte haft de där missarna hade vi tagit placering. 😁
Du får glädjas över att ni håller en så bra nivå även på en dålig dag!
 
Var hos kiropraktorn idag och det SATT ju faktiskt fast ordentligt i bak runt bäckenet, det var spänt och tight men lossnade tydligen fint. Dock var han ändå så pass låst att vi ska tillbaka en gång till om en månad men han ska ridas och tränas som vanligt under tiden. Låsningen hämmade att han vinklar under och tar i med höger bak, så helt klart boven i dramat med bytena! Så ska bli otroligt spännande att se om det blir skillnad nu. Fick lite övningar att göra också.
 
Du får glädjas över att ni håller en så bra nivå även på en dålig dag!
Ja men verkligen. Fast det där var ingen dålig dag (eller ja ok, kanske inte för min del men jag brukar kunna samla ihop mig själv gott nog). Hon var fin men har inte så stor tävlingsrutin.
Däremot var vår lägstanivå verkligen nått att snacka om i förra LA:3an. Jag fick Bära omkring en snigel men fick ändå över 62%. Vilket faktiskt är Helt otroligt. 😆
 
Senast ändrad:
Jag hade hoppats på att komma ut på lite tävlingar igen i sommar efter mer än ett år av coronarestriktioner men istället åker vi till veterinären på fredag för magnetröntgen av en misstänkt ligamentskada. Hoppas av hela mitt hjärta att min fina lilla häst kommer att bli bra igen.

Nu när jag står med skadad häst har jag ridit en del på stallkamraters hästar, har varit kul att rida lite olika typer och nyttigt att behöva tänka mer på vad jag gör. Men det får mig verkligen att uppskatta hur fin och välriden min är :p
 
Jag var också på gång på riktigt även hoppningen har börjat funka. I går hoppade vi och ett par språng efter ett hinder snubblar han, håller på att gå omkull och blir i princip trebent. Tar av skyddet och det är en svullnad på senan. :cry:
Hoppas det är en blödning efter en smäll då det är ett märke på skyddet precis där skadan sitter.
 
Igår debuterade vi på dressyrbanan Zacke och jag. En LB1 och kort bana är väl inte riktigt vår vän. Blev som väntat taktskillnader i traven, lite väl kort i formen och såhöll jag inte honom rak nog i galoppen. Red iaf rätt väg och hade en fin känsla i programmet ändå. Blygsamma 63.9% och en gul rosett fick vi iaf! Nu tränar vi vidare till hemmatävlingarna där vi ska rida LB2 och LB3 om 3.5 vecka.
IMG_20210707_194004_958.jpg
 
Tränaren joggade Fumo idag och han gick finfint, men märktes när de värmde ned att Fumo var lite trött i rumpan, kiron har ju lossat det mesta där bak då kan tänka mig att det känns lite instabilt eller vad man ska säga. Vi liknade det lite vid att stödhjulen är borta. I helgen ska han starta lite enklare msvb eftersom B:5 gick åt skogen, så b:2 och b:4, sen ska vi fortsätta stärka upp det där bakbenet! Kommer såklart även följa upp med fler besök hos kiropraktorn.
 
Vi har varit ute på vår första tävling sedan maj 2019! Red en msb B1 med förhoppning om att kunna sätta ett kval. Det hade regnat mängder under natten så min blöta häst som får ute om nätterna fick komma in tidigt på morgonen för att torka upp. Tyvärr låg utebana under vatten vilket krympte framridningen och tävlingsbanan fick flytta in i ridhuset.

Red en kort framridning på ca 25 min pga det tunga underlaget. Men Mulle kändes fin både på framridningen och på banan. Givetvis glömde piloten att lägga in halt-ryggning så där blev det -2 poäng. Resterande var bra. Vi skrapade ihop hela 72 % och vann klassen.

 
Fumo tävlade också idag, märktes att han var trött i rumpan så lite vingel och ett galoppinslag i en ökning, men bytena var RENA tjohej! Mjukt och fint i övrigt så resultatet blev 70% och vinst i msvb:2. Vi strök oss imorgon för han gjorde en sån fin insats idag och man ska inte bli girig.
 
Vi har varit ute på vår första tävling sedan maj 2019! Red en msb B1 med förhoppning om att kunna sätta ett kval. Det hade regnat mängder under natten så min blöta häst som får ute om nätterna fick komma in tidigt på morgonen för att torka upp. Tyvärr låg utebana under vatten vilket krympte framridningen och tävlingsbanan fick flytta in i ridhuset.

Red en kort framridning på ca 25 min pga det tunga underlaget. Men Mulle kändes fin både på framridningen och på banan. Givetvis glömde piloten att lägga in halt-ryggning så där blev det -2 poäng. Resterande var bra. Vi skrapade ihop hela 72 % och vann klassen.

Jag kollade på filmen utan ljud och blev väldigt fundersam över bågarna i början, för så mindes jag inte programmet. Men nu fick jag förklaringen. 😁
Snyggt jobbat hur som helst! Grattis!

Vi övar på med bytena. Eller, min tränare kan göra tre på en diagonal/långsida men när jag sitter upp vill hästen inte ens göra ett (men rider jag efter tränaren så går det ju superbra). 😂 Jag hoppas det släpper snart.
Tydligen är hästen en naturbegåvning vad gäller byten (har gått max tio 'bytes-pass' och aldrig bytt innan)så det vore ju lajbans om hästens matte också kunde få ta del av denna begåvning, haha.
 
Vi har varit ute på vår första tävling sedan maj 2019! Red en msb B1 med förhoppning om att kunna sätta ett kval. Det hade regnat mängder under natten så min blöta häst som får ute om nätterna fick komma in tidigt på morgonen för att torka upp. Tyvärr låg utebana under vatten vilket krympte framridningen och tävlingsbanan fick flytta in i ridhuset.

Red en kort framridning på ca 25 min pga det tunga underlaget. Men Mulle kändes fin både på framridningen och på banan. Givetvis glömde piloten att lägga in halt-ryggning så där blev det -2 poäng. Resterande var bra. Vi skrapade ihop hela 72 % och vann klassen.

Bra jobbat att rida ihop de procenten trots felridning! Grattis 🎉
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
649
Senast: em76
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
472
Senast: hamilton1
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
9 023
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
819
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp