Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Anmält till första tävlingen med Zacke, en liten LB1 ska jag försöka klara av att styra runt. Största utmaningen är att hålla jämn takt I traven och att han inte ska dra iväg med mig🙈
IMG_20210628_182415_521.jpg
 
Tankeråd önskas:

Fille vrickade sig i våras, med en inflammation i vänster has som följd. Var ej halt, bara svullen på både ut- och insida hasleden. Röntgad och UL:ad, inga skador utan bara inflammation.
Fick grönt ljus att sätta igång på åb i början av maj och det har gått bra. Han har en liten galla kvar på utsidan hasen.
Nu har jag galopperat lite och upplever att han i högergaloppen vill "banana sig" och skjuta ut vänster bak (i vänster galopp känns han rak) och det är ju i högergaloppen vänster bak belastas mer. I skritt och trav känns det bra, väldigt bra faktiskt, och rakheten är ganska lätt att jobba med. Men galoppen då - jag har inte galopperat så mycket än men känner av oliksidigheten som sagt. Och jag får väl tillägga att det är denna oliksidigheten han alltid haft, höger galopp har varit svårast hela tiden men det är tydligare nu.
Igår jobbade jag verkligen med att få in det där yttre bak under honom och han blev riktigt sur en gång och sparkade bakut (aldrig hänt innan) men galopperade sen bra. Ingen skillnad om det är på rakt spår eller stor volt.
Red idag och han var jättefin i skritt och trav, inga större konstigheter i galoppen, men lite sned i höger.

Det jag funderar över nu är om jag ska ha is i magen och tänka att han är svag i det där vänster bak efter ändå en tids konvalescens och att hans "vanliga" oliksidighet som jag alltid jobbar med är förstärkt nu - så att det är en uppbyggnadsfråga. Eller ska jag åka in och ev göra en behandling?
Hur hade ni tänkt?

han var ganska glad ändå idag :p
BEC6A966-A11D-4B02-BD16-88648FF8AB00.jpeg
 
Tankeråd önskas:

Fille vrickade sig i våras, med en inflammation i vänster has som följd. Var ej halt, bara svullen på både ut- och insida hasleden. Röntgad och UL:ad, inga skador utan bara inflammation.
Fick grönt ljus att sätta igång på åb i början av maj och det har gått bra. Han har en liten galla kvar på utsidan hasen.
Nu har jag galopperat lite och upplever att han i högergaloppen vill "banana sig" och skjuta ut vänster bak (i vänster galopp känns han rak) och det är ju i högergaloppen vänster bak belastas mer. I skritt och trav känns det bra, väldigt bra faktiskt, och rakheten är ganska lätt att jobba med. Men galoppen då - jag har inte galopperat så mycket än men känner av oliksidigheten som sagt. Och jag får väl tillägga att det är denna oliksidigheten han alltid haft, höger galopp har varit svårast hela tiden men det är tydligare nu.
Igår jobbade jag verkligen med att få in det där yttre bak under honom och han blev riktigt sur en gång och sparkade bakut (aldrig hänt innan) men galopperade sen bra. Ingen skillnad om det är på rakt spår eller stor volt.
Red idag och han var jättefin i skritt och trav, inga större konstigheter i galoppen, men lite sned i höger.

Det jag funderar över nu är om jag ska ha is i magen och tänka att han är svag i det där vänster bak efter ändå en tids konvalescens och att hans "vanliga" oliksidighet som jag alltid jobbar med är förstärkt nu - så att det är en uppbyggnadsfråga. Eller ska jag åka in och ev göra en behandling?
Hur hade ni tänkt?

han var ganska glad ändå idag :p
Visa bifogad fil 72793
Sparkade han bakut en gång så skulle jag nog ta det som att det var jobbigt. Men händer det en gång till så skulle jag kolla (inte nödvändigtvis behandla) för säkerhets skull.
 
Här går det framåt i ridningen, ibland bättre och ibland lite sämre. Beroende på hur vår dagsform är och hur avslappnade vi är. När vi båda två slappnar av så känns det magiskt och hela hans framparti växer och han blir så mjuk att sitta på. Det händer bara en liten stund här och där, men det händer :D.

Har fått ett litet problem eller vad man ska säga, han spänner sig och jag drar då automatiskt upp hälen, då jag spänner mig och sitter och rider med tårna. Vilket gör att jag får djävulskt ont på utsidan av min vad :down:. Vet att det är så dumt och oftast så sitter jag och försöker slappna av men när han spänner sig och bara springer så händer detta.

Sen kan han ibland bara bita tag i bettet och dra. Inte så att han synligt drar ner huvudet och så, utan han tar bara tag i bettet och vill inte mjukna. När detta händer så vet jag inte riktigt om jag ska bara sitta kvar och "hålla emot" som min tränare sa eller försöka något annat. Han ökar inte farten eller så men vill liksom inte alls mjukna och så. Varar oftast bara i någon minut och sen mjuknar han. Har nog en del med orken och hur min hand, kropp är.
Ska försöka se om jag kan få en duktig ryttare i stallet att rida honom några gånger i månaden. Tror det hade varit bra för oss båda två :).

Han har äntligen gått ner i vikt och nu vill jag han ska stanna i denna vikten men bygga på muskler 💪.
 

Bifogade filer

  • 207314074_506411627258072_6607042070109389928_n.jpg
    207314074_506411627258072_6607042070109389928_n.jpg
    415,6 KB · Visningar: 68
Hade massören ute igår och hon tyckte Barka lagt på sig lite för mycket. Hon kändes fin i kroppen förutom lite ömhet i bröstmusklerna, men blir ju lite orolig över att hennes kotledsinflammation kan triggas om hon är för tung. Så nu måste jag skaffa hjälp med att motionera henne lite under de 3 veckor som hon går på helbete när ridskolan är stängd eftersom jag är 80 mil bort då.

Glupska stoelände. Man skulle kunna tro att hon är en shettis. 😜
 
Här går det framåt i ridningen, ibland bättre och ibland lite sämre. Beroende på hur vår dagsform är och hur avslappnade vi är. När vi båda två slappnar av så känns det magiskt och hela hans framparti växer och han blir så mjuk att sitta på. Det händer bara en liten stund här och där, men det händer :D.

Har fått ett litet problem eller vad man ska säga, han spänner sig och jag drar då automatiskt upp hälen, då jag spänner mig och sitter och rider med tårna. Vilket gör att jag får djävulskt ont på utsidan av min vad :down:. Vet att det är så dumt och oftast så sitter jag och försöker slappna av men när han spänner sig och bara springer så händer detta.

Sen kan han ibland bara bita tag i bettet och dra. Inte så att han synligt drar ner huvudet och så, utan han tar bara tag i bettet och vill inte mjukna. När detta händer så vet jag inte riktigt om jag ska bara sitta kvar och "hålla emot" som min tränare sa eller försöka något annat. Han ökar inte farten eller så men vill liksom inte alls mjukna och så. Varar oftast bara i någon minut och sen mjuknar han. Har nog en del med orken och hur min hand, kropp är.
Ska försöka se om jag kan få en duktig ryttare i stallet att rida honom några gånger i månaden. Tror det hade varit bra för oss båda två :).

Han har äntligen gått ner i vikt och nu vill jag han ska stanna i denna vikten men bygga på muskler 💪.
Om han biter sig fast och även när han går iväg så skulle jag flytta honom sidvärts, var även noga med att du inte ger honom något att bita fast vid. Inte så att du ska sitta och plocka med tyglarna men prova att ge efter på tex höger tygel om du samtidigt flyttar honom undan höger skänkel. Ge honom liksom en öppning så han inte känner sig låst.😊
 
Tankeråd önskas:

Fille vrickade sig i våras, med en inflammation i vänster has som följd. Var ej halt, bara svullen på både ut- och insida hasleden. Röntgad och UL:ad, inga skador utan bara inflammation.
Fick grönt ljus att sätta igång på åb i början av maj och det har gått bra. Han har en liten galla kvar på utsidan hasen.
Nu har jag galopperat lite och upplever att han i högergaloppen vill "banana sig" och skjuta ut vänster bak (i vänster galopp känns han rak) och det är ju i högergaloppen vänster bak belastas mer. I skritt och trav känns det bra, väldigt bra faktiskt, och rakheten är ganska lätt att jobba med. Men galoppen då - jag har inte galopperat så mycket än men känner av oliksidigheten som sagt. Och jag får väl tillägga att det är denna oliksidigheten han alltid haft, höger galopp har varit svårast hela tiden men det är tydligare nu.
Igår jobbade jag verkligen med att få in det där yttre bak under honom och han blev riktigt sur en gång och sparkade bakut (aldrig hänt innan) men galopperade sen bra. Ingen skillnad om det är på rakt spår eller stor volt.
Red idag och han var jättefin i skritt och trav, inga större konstigheter i galoppen, men lite sned i höger.

Det jag funderar över nu är om jag ska ha is i magen och tänka att han är svag i det där vänster bak efter ändå en tids konvalescens och att hans "vanliga" oliksidighet som jag alltid jobbar med är förstärkt nu - så att det är en uppbyggnadsfråga. Eller ska jag åka in och ev göra en behandling?
Hur hade ni tänkt?

han var ganska glad ändå idag :p
Visa bifogad fil 72793

Jag vet inte om jag är trög? Men banana sig i högergaloppen är för mig att han vill gå på dubbla spår dvs att han inte vill sätta in höger bak under kroppen. Menar du då att han svänger ut med bakdelen åt vänster alltså?

Är det inte värre än bakutspark så hade jag tänkt att han är ogymnastiserad i rakheten i galoppen om du förstår vad jag menar i båda ovanstående exempel. Jag hade bara löst det på olika sätt.
 
Om han biter sig fast och även när han går iväg så skulle jag flytta honom sidvärts, var även noga med att du inte ger honom något att bita fast vid. Inte så att du ska sitta och plocka med tyglarna men prova att ge efter på tex höger tygel om du samtidigt flyttar honom undan höger skänkel. Ge honom liksom en öppning så han inte känner sig låst.😊

Tack för tipset :) och är ungefär så jag brukar göra när han biter sig fast och då brukar han släppa ganska omgående. Vill inte sitta och ha dragkamp med honom utan försöker flytta honom, ställa, böja honom så det inte blir en kamp rakt fram eller vad man ska säga när han biter sig fast.
 
Jag vet inte om jag är trög? Men banana sig i högergaloppen är för mig att han vill gå på dubbla spår dvs att han inte vill sätta in höger bak under kroppen. Menar du då att han svänger ut med bakdelen åt vänster alltså?

Är det inte värre än bakutspark så hade jag tänkt att han är ogymnastiserad i rakheten i galoppen om du förstår vad jag menar i båda ovanstående exempel. Jag hade bara löst det på olika sätt.
Precis, han lägger ut ytter bak i högergaloppen.

alltså en bakutspark i sig är ju inte så farligt utan jag funderar mest kring hur andra hade resonerat när man nu kommit såpass långt i igångsättningen: att hästen är otränad och ogymnastiserad och jobba på med det - eller tänkt att den ”är inte 100 ok” och åkt in igen.

i och med att han både känns och ser bra ut resten så lutar jag åt att jobba vidare och se om det bättrar sig eller inte.
 
Precis, han lägger ut ytter bak i högergaloppen.

alltså en bakutspark i sig är ju inte så farligt utan jag funderar mest kring hur andra hade resonerat när man nu kommit såpass långt i igångsättningen: att hästen är otränad och ogymnastiserad och jobba på med det - eller tänkt att den ”är inte 100 ok” och åkt in igen.

i och med att han både känns och ser bra ut resten så lutar jag åt att jobba vidare och se om det bättrar sig eller inte.

Nä, jag hade tagit det som att han är ogymnastiserad i första hand. Du märker ju om det blir bättre i takt med att han blir mer gymnastiserad.

Min häst blev inte glad när jag la på dressyrsadeln i söndags efter 2 år efter att bara ha ridit i hoppsadeln 🤣. Man kommer inte åt dom på samma sätt i hoppsadeln helt enkelt och det blev ju inte helt protestfritt sas. Men det blir ju bättre successivt. Men jag märker ju hur jag slarvridit i hoppsadeln och såklart det sätter sina spår i dressyrarbetet och den på punkten gymnastiseringen som jag kräver i dressyrsadeln men som gärna uteblir i hoppsadeln 🙄
 
Precis, han lägger ut ytter bak i högergaloppen.

alltså en bakutspark i sig är ju inte så farligt utan jag funderar mest kring hur andra hade resonerat när man nu kommit såpass långt i igångsättningen: att hästen är otränad och ogymnastiserad och jobba på med det - eller tänkt att den ”är inte 100 ok” och åkt in igen.

i och med att han både känns och ser bra ut resten så lutar jag åt att jobba vidare och se om det bättrar sig eller inte.
Jag brukar vara nojig men unghästar kan ju vara lite hur som ibland och det växlar hej vilt mellan vad som funkar och inte😅
Och hur många unghästar är jämna och rakriktade? Jag hade bara tränat på och sett vad som händer över tid 😊

/har också unghäst som galopperat som en ostbåge senaste tiden🙈
 
Precis, han lägger ut ytter bak i högergaloppen.

alltså en bakutspark i sig är ju inte så farligt utan jag funderar mest kring hur andra hade resonerat när man nu kommit såpass långt i igångsättningen: att hästen är otränad och ogymnastiserad och jobba på med det - eller tänkt att den ”är inte 100 ok” och åkt in igen.

i och med att han både känns och ser bra ut resten så lutar jag åt att jobba vidare och se om det bättrar sig eller inte.
Jag hade nog tänkt ej ok om han hade visat mer motvilja, men av det du beskriver låter det mer som ”men det här var ju jobbigt, fy” så jag hade nog inte kollat upp igen såvida han inte fortsätter kännas skev, utan fortsatt en tid och byggt upp honom igen. Han är ju ung och det blev ju ändå en period vila så kan tänka mig att han inte hade så jättemycket grundstyrka att ”ta av” heller.
 
@vilhöver Jag hade fortsatt rida lite till innan jag kollat upp. Visst kan det vara nåt spök men en häst som inte är igång och därmed inte har så mycket muskler att bära upp hela sig själv är alltid mer eller mindre skev. Ignorera och rid på några veckor. Blir det värre så åk och kolla förstås.

@border_kelpie Alltså den där tränaren ger jag inte mycket för🙄. Du kan aldrig vinna en dragkamp med en häst. Om häst lägger sig på en tygel så släpp den. Den kan inte hänga sig på nåt som inte finns. Sen är det inte fel att flytta för innerskänkeln heller.
 
@border_kelpie Alltså den där tränaren ger jag inte mycket för🙄. Du kan aldrig vinna en dragkamp med en häst. Om häst lägger sig på en tygel så släpp den. Den kan inte hänga sig på nåt som inte finns. Sen är det inte fel att flytta för innerskänkeln heller.

Nej och har inte ridit för henne sedan jag skrev sist att jag skulle byta till en annan. Just för att hon sa det och att jag hela tiden ska rida på stora mittenvolten och hela tiden böja honom. Tyckte annars hon var bra men vill inte behöva bråka med min häst eller bara rida på volt hela tiden.
När du säger släppa, menar du ge längre tygel eller släppa och bli mjuk? För min medryttare släpper när han gör så genom att ge längre tygel och då gör han bara om det varje gång hon vill korta tygeln.

Det som funkat bäst är att flytta, böja honom för inner eller ytterskänkel. Han blir mest stark när han går rakt fram och bara när han är spänd. Han gör det mest med medryttaren och med mig kan han göra något ridpass i veckan. Men då oftast i någon minut och släpper sedan.
 
Nej och har inte ridit för henne sedan jag skrev sist att jag skulle byta till en annan. Just för att hon sa det och att jag hela tiden ska rida på stora mittenvolten och hela tiden böja honom. Tyckte annars hon var bra men vill inte behöva bråka med min häst eller bara rida på volt hela tiden.
När du säger släppa, menar du ge längre tygel eller släppa och bli mjuk? För min medryttare släpper när han gör så genom att ge längre tygel och då gör han bara om det varje gång hon vill korta tygeln.

Det som funkat bäst är att flytta, böja honom för inner eller ytterskänkel. Han blir mest stark när han går rakt fram och bara när han är spänd. Han gör det mest med medryttaren och med mig kan han göra något ridpass i veckan. Men då oftast i någon minut och släpper sedan.
Jag släpper och lägger på ben. Zacke gör precis så här och har verkligen huggit tag i bettet och sen drog han iväg🙄. Nu "löste" jag det till viss del med att sätta på kandaret men det var bara för att jag är lite rädd sen mitt fall. Det som hjälpt mest är att han insett att handen inte är hans fiende. Han tror fortfarande ibland att jag ska slita tag eller göra nåt dumt och då hugger han igen. Men allteftersom han får förtroende för handen så slutar han hänga sig. Så jag tror att en mjuk hand som hellre släpper än håller emot är vad som i förlängningen skapar en bra kontakt. Är lite hajkon tajkon på vägen men det må så vara.
 
Tack hörrni :)
Halva jag tänker logiskt och lugnt så som ni skriver och andra halvan hetsar upp sig... Men ska ta det lite lugnt och metodiskt och jobba vidare - och blir det värre får jag ju åka in såklart.
Och så här tänker jag:

En skada lämnar spänningar, muskelförsvar, som inte bara försvinner även fast skadan är läkt sedan länge. Vissa individer behöver hjälp med att lyfta spänningar/stramheter och vissa klarar av att ta sig förbi och igenom med hjälp av en duktig och balanserad ryttare.
Så jag tycker att du ska rida på men vara lyhörd. Vilket du ju är. 🙂
 
Lat person här, orkar inte glo TR.
Får man tävla med sadelrem?
Jag har för mig, ja, men blev osäker...
 
Nej och har inte ridit för henne sedan jag skrev sist att jag skulle byta till en annan. Just för att hon sa det och att jag hela tiden ska rida på stora mittenvolten och hela tiden böja honom. Tyckte annars hon var bra men vill inte behöva bråka med min häst eller bara rida på volt hela tiden.
När du säger släppa, menar du ge längre tygel eller släppa och bli mjuk? För min medryttare släpper när han gör så genom att ge längre tygel och då gör han bara om det varje gång hon vill korta tygeln.

Det som funkat bäst är att flytta, böja honom för inner eller ytterskänkel. Han blir mest stark när han går rakt fram och bara när han är spänd. Han gör det mest med medryttaren och med mig kan han göra något ridpass i veckan. Men då oftast i någon minut och släpper sedan.
Min häst blir tung som jag vet inte vad om jag rider med för kort tygel, hon orkar inte bära sig i den kortare formen och tar då stödben i min hand om hon kan. Jag länger tygeln något och låter henne gå lite lägre i formen, och så hjälper det mkt med tempoväxlingar och övergångar för hennes del. Med min häst går det inte att bara driva på för problemet är ju att hon inte orkar bära sig utan mest skjuter på framåt/nedåt, men om vi gör mkt tempoväxlingar så får hon hjälp att hitta bärighet, kommer upp lite i fronten och då blir hon också mkt bättre i handen. Plus då att jag absolut inte får ge henne något att hänga i, snabba korta tygeltag och lätta om hon ändå hänger sig i handen.

Vet inte alls om det passar för er men 😊
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: em76
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 781
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
775
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
70 272
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp