Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kul med tävling! Är ju vanligt att de tappar bjudning inne på banan, ofta är det på grund av spänning. Man får öva mer :)

Det luriga är att de gångar vi tävlat förut har hon varit övertaggad. Då har jag visserligen haft sporrar, men det har inneburit stor risk för extra skutt som inte ingår i programmet. ;)

Men mer övning hade inte skadat, får hoppas det blir fler på hemmaplan under hösten. :)
 
Det luriga är att de gångar vi tävlat förut har hon varit övertaggad. Då har jag visserligen haft sporrar, men det har inneburit stor risk för extra skutt som inte ingår i programmet. ;)

Men mer övning hade inte skadat, får hoppas det blir fler på hemmaplan under hösten. :)
Jag brukar hellre ha sporrar även om det riskerar att bli för hett. Just ör att det är så frustrerande när en tappar energi på banan. Säger hellre ptroo än att måste driva mer😁.
 
Jag brukar hellre ha sporrar även om det riskerar att bli för hett. Just ör att det är så frustrerande när en tappar energi på banan. Säger hellre ptroo än att måste driva mer😁.

Jag är ju lite nervig av mig, så chansade åt andra hållet den här gången när det var första tävlingen på flera år. Men tror inte jag gör om det! Jag har ju fått en lugnare skänkel av sista halvårets mer intensiva träning, så jag tror inte jag irriterar henne med dem nu.
 
Jag har inte varit så aktiv på några år men har vart inne och läst en del sista tiden. Hade en Welsh Cob tidigare, nu har jag en ny kronprins, en New forest. Jag har fortfarande inte fattat att jag är för gammal för en ponny 😅😇 4 år gammal och går under arbetsnamnet Pytteliten, eller på riktigt, Lövsjöens Parkour. Har haft honom i 2 år och nu är vi ”här” 🙂 Han fick 50p som hopptalang och 48p som dressyrtalang på 3-årstestet i höstas, så får väl offra mig och hoppa lite också 😋
 
Köpt ny sadel till Dio och det är sån skillnad att rida iven sadel som ger en en neutral sits! En Amerigo CC blev det😃. Nu ska jag bara lära mig böja på armarna och få upp handen också..
IMG_20210608_211858_522.jpg
 
Köpt ny sadel till Dio och det är sån skillnad att rida iven sadel som ger en en neutral sits! En Amerigo CC blev det😃. Nu ska jag bara lära mig böja på armarna och få upp handen också..Visa bifogad fil 71325
Älskar min CC:a! Den säljer jag aldrig! Så himla bra att den ligger bra på så många hästar med.
Hoppas du blir nöjd med din!

Har du märkt av att du är känsligare för olika sadlar ngt nu med din skada?
 
Älskar min CC:a! Den säljer jag aldrig! Så himla bra att den ligger bra på så många hästar med.
Hoppas du blir nöjd med din!

Har du märkt av att du är känsligare för olika sadlar ngt nu med din skada?
Hade en CC I flera år till Barb, så det är lite nygammalt. Men det är verkligen en tacksam sadel att lägga på de flesta hästar och ger en fin balans.

Märker inte så mycket fysiskt i ridningen mer än att kroppen är ännu långsammare än förr. Tyvärr har jag rätt mycket psykiska spärrar och det är svårt att slappna av riktigt. Blir rädd väldigt lätt. Även om jag är igång och gör "allt" rider jag sämre än innan fallet och har inte riktigt kapacitet att ta till mig instruktioner och tips som innan. Sen har jag förstås ont i nacken mer eller mindre hela tiden och sämre rörlighet, inte satt ihop det med sadel just.
 
Att ha häst alltså🙄. I fredags var Dio rejält halt. Han blev skodd I onsdags så det är inte osannolikt att det är ett sömtryck. Skon togs av på lördagen och hovis har slagit på den idag. Ingen skillnad alls i hältan 🥺. Ska ringa kliniken imorgon och höra vad de tycker. Men alltså jag går sönder. Samma scenario som med Koop. Samma framben. Lika halt osv.

Zacke går ganska bra iaf även om vi stundvis är väldigt ovänner. Han kräver en helt annan ridning än vad jag är van vid och jag är inte superbekväm i det. Men det kommer förhoppningsvis bli bättre med tid. Glad att jag börjar hitta min position i sadeln igen!
IMG_20210613_231110_827.jpg
 
Jag är så besviken över hur dålig min ridning är nu, jämfört med för några år sedan. Tycker så synd om Kontur som bara vill göra rätt men min sits, balans och påverkan blir helt fel ibland. Jag är så otroligt tacksam över att han är så snäll som han är och förlåter mig för mina misstag.

Tror även jag måste byta tränare, då den jag tränar för nu bara fokuserar på att få ner hans huvud och vi rider hela träningen på en volt.
Jag vill gå tillbaka mer till grunderna, då jag känner mig som en nybörjare som knappt kan rida lätt utan att tappa balansen. Har även börjat få ont på utsidan av vänstra benets vad när jag rider lätt? Vet jag haft det periodvis när jag var yngre.
Tror det är på grund av att jag spänner mig när jag rider. När jag väl slappnar av så går det jättebra och jag måste ha en tränare som fokuserar mycket på det. För slappnar jag av så tror jag att ridningen automatiskt kommer bli mycket bättre.
Men vart hittar man en bra och pedagogisk dressyrtränare som kommer ut?

Älskar verkligen denna hästen så otroligt mycket :heartlove:. Han är så enkel i all hantering och ridning. Han kan gå först, mitten och sist utan problem. Man kan rida ut ensam som i grupp. Andra hästar kan bocka, takta och fly omkring utan att de bekommer honom. Är så tacksam för att han är min!
 
Jag är så besviken över hur dålig min ridning är nu, jämfört med för några år sedan. Tycker så synd om Kontur som bara vill göra rätt men min sits, balans och påverkan blir helt fel ibland. Jag är så otroligt tacksam över att han är så snäll som han är och förlåter mig för mina misstag.

Tror även jag måste byta tränare, då den jag tränar för nu bara fokuserar på att få ner hans huvud och vi rider hela träningen på en volt.
Jag vill gå tillbaka mer till grunderna, då jag känner mig som en nybörjare som knappt kan rida lätt utan att tappa balansen. Har även börjat få ont på utsidan av vänstra benets vad när jag rider lätt? Vet jag haft det periodvis när jag var yngre.
Tror det är på grund av att jag spänner mig när jag rider. När jag väl slappnar av så går det jättebra och jag måste ha en tränare som fokuserar mycket på det. För slappnar jag av så tror jag att ridningen automatiskt kommer bli mycket bättre.
Men vart hittar man en bra och pedagogisk dressyrtränare som kommer ut?

Älskar verkligen denna hästen så otroligt mycket :heartlove:. Han är så enkel i all hantering och ridning. Han kan gå först, mitten och sist utan problem. Man kan rida ut ensam som i grupp. Andra hästar kan bocka, takta och fly omkring utan att de bekommer honom. Är så tacksam för att han är min!
Finns det inte någon ridskola i närheten där du kan rida privatlektion för en ridlärare annars? De brukar vara rätt bra på att traggla grunder😁
 
Jag är så besviken över hur dålig min ridning är nu, jämfört med för några år sedan. Tycker så synd om Kontur som bara vill göra rätt men min sits, balans och påverkan blir helt fel ibland. Jag är så otroligt tacksam över att han är så snäll som han är och förlåter mig för mina misstag.

Tror även jag måste byta tränare, då den jag tränar för nu bara fokuserar på att få ner hans huvud och vi rider hela träningen på en volt.
Jag vill gå tillbaka mer till grunderna, då jag känner mig som en nybörjare som knappt kan rida lätt utan att tappa balansen. Har även börjat få ont på utsidan av vänstra benets vad när jag rider lätt? Vet jag haft det periodvis när jag var yngre.
Tror det är på grund av att jag spänner mig när jag rider. När jag väl slappnar av så går det jättebra och jag måste ha en tränare som fokuserar mycket på det. För slappnar jag av så tror jag att ridningen automatiskt kommer bli mycket bättre.
Men vart hittar man en bra och pedagogisk dressyrtränare som kommer ut?

Älskar verkligen denna hästen så otroligt mycket :heartlove:. Han är så enkel i all hantering och ridning. Han kan gå först, mitten och sist utan problem. Man kan rida ut ensam som i grupp. Andra hästar kan bocka, takta och fly omkring utan att de bekommer honom. Är så tacksam för att han är min!
Men alltså dessa volttränare är ju för tråkiga. Numera när det går att träna via videosamtal så ökar det dina möjligheter att hitta en annan tränare utan att åka. Jag har haft lite träningar över video och det funkar helt ok. Visst att en ser lite sämre och inte kan flytta runt sig lika enkelt men det duger gott! Nackdel att en behöver någon som orkar filma ett pass också.
 
Finns det inte någon ridskola i närheten där du kan rida privatlektion för en ridlärare annars? De brukar vara rätt bra på att traggla grunder😁
Har tyvärr varken dragbil eller transport :(.

Men alltså dessa volttränare är ju för tråkiga. Numera när det går att träna via videosamtal så ökar det dina möjligheter att hitta en annan tränare utan att åka. Jag har haft lite träningar över video och det funkar helt ok. Visst att en ser lite sämre och inte kan flytta runt sig lika enkelt men det duger gott! Nackdel att en behöver någon som orkar filma ett pass också.

Ja jag tänkte att första gången så ville hon ha min nära och lära känna oss. Men det har bara fortsatt så och jag vill verkligen inte rida 60 min på volt. Jag tränar oftast på förmiddagarna och har därför svårt med att ha med någon. Annars var det en väldigt bra tanke! :D
 
@border_kelpie Det du kan göra när du rider själv är att sätta tre fokuspunkter som är målet för ditt ridpass. Just att du känner att du ens har svårt med lättridningen, så håll dig runt fyrkanten och ha som mål att hitta ett jämnt tempo och jämn takt. När du hittat det så lägger du in övergångar till skritt längs långsidan, fram i trav igen och hitta takten på nytt. Så det du ska ha fokus på är:
1 tempot
2 takten
3 hitta tillbaka till tempo och takt efter övergången
Håll det enkelt och ge dig själv möjlighet att lyckas💖! Mina elever får nära nog aldrig rida på volt mer än nåt varv här och var. Långsidor och kvartslinjer är mina vänner😁.
 
Väntar med spänning på resultatet från finalen på den digitala dressyrtävlingen. I väntan på det har jag anmält till två riktiga tävlingar. Nu blir det LA trots att den förvända galoppen är lite skakig. Men det värsta som kan hända är ju att vi får ett avbrott och får fatta ny galopp. :)
 
Svävar på rosa moln efter dagens träning. Jag lyckades vara avslappnad och envis på samma gång och trots att hon inte hade nån superbjudning från början så undvek jag att rida fram för mycket. Det allra bästa var att jag höll i det i galoppen. Så himla glad och det stärker att få höra att man just ridit sitt bästa pass.
 
Med tränarens hjälp har jag börjat få lite ordning på min stora Grå. Alltså det där med att det ska se lätt ut att rida… Vi håller på och dör bägge två, tills jag får igenom det vi tänkt och då är det plötsligt väldigt mycket lättare.

C921D133-EA21-44E8-BD24-AE81D93EBB5B.jpeg
 
Här är det ju lite mörker med båda hästarna på box eftersom Dio har en oförklarlig hälta och Zacke klarar inte av att gå ute själv. Så jag och Zacke promenerar en hel massa för tillfället. Alldeles utmärkt eftersom jag gått upp 6 kg sen skadan... Zacke har också lite extrafluff men börjar åtminstone få mer muskler och mindre fettdepåer.
PhotoGrid_1624750204429.jpg
 
Var I väg och startade på bortaplan för första gången i dag. Var även debut i LA. Vi red en LA:3 på 63.2%.
Cnut får en guldstjärna även om han glömde bort hur man ryggar. Han höll den förvända och var hyfsat framme i handen så vi är nöjda även om jag tycker att poängen var lite låga ibland.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
212
Senast: em76
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 747
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
765
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
50 51 52
Svar
1 039
· Visningar
68 807
Senast: Barret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp