Bukefalos 28 år!

Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
@nightcrawler spännande! Heja heja!

Jag har anmält oss till fyraårsklass i slutet av augusti, tror inte det blir några kvalprocent men en kul utflykt iallafall :) förutom det så ska vi byta stall i månadsskiftet augusti/september och det är ju alltid spännande. Flyttar till en anläggning med ridhus och utebana + anlagda ridvägar (:banana:), träningssällskap och det är flera som har unghästar. Gårdens ägare är både A-tränare och GP-domare så det blir bra ögon att vaka över oss :p ser fram emot att kunna rida inne i vinter när det regnar på tvären och jag är orimligt pepp på ridvägarna :D
 
Fumo har hunnit göra två starter till i msvb:2 med rena byten på 70 och 72%, vinst båda gångerna. De rena bytena var ju dock den riktiga vinsten. Skulle vara kul med nån B:3 eller B:4 men det finns knappt, alla kör B:1, B:2 och B:5. Vi siktar på B:5 när allt känns riktigt stabilt med bytena, än är det lite hålla tummarna men snart är det återbesök hos kiropraktorn!
 
Fumo har hunnit göra två starter till i msvb:2 med rena byten på 70 och 72%, vinst båda gångerna. De rena bytena var ju dock den riktiga vinsten. Skulle vara kul med nån B:3 eller B:4 men det finns knappt, alla kör B:1, B:2 och B:5. Vi siktar på B:5 när allt känns riktigt stabilt med bytena, än är det lite hålla tummarna men snart är det återbesök hos kiropraktorn!
Men jösses! NU trillade polletten ner! Det är ju min (lite fd för tillfället) tränare som tävlar Fumo. Att jag inte kopplat ihop det tidigare.
Kul att det går så bra nu!
 
Men jösses! NU trillade polletten ner! Det är ju min (lite fd för tillfället) tränare som tävlar Fumo. Att jag inte kopplat ihop det tidigare.
Kul att det går så bra nu!
Haha nejmen vad kul! Ja det är jätteroligt, jag har varit så bekymrad över det här med bytena men det blev enorm skillnad när han väl fick hjälp med den där stela rumpmuskeln. Fumo alltså 😆
 
Vi har startat en LB2 idag på 66.66%, Zacke och jag. Precis utanför placering men mindre än en procentenhet till vinnaren. Nöjd med ritten trots att han utnyttjar att jag är svag i kroppen och drog i mig ordentligt i övergångarna... Får skärpa till mig på framridningen imorgon då vi startar LB3!
IMG_20210731_192836_299.jpg
 
Här skrittas det fortfarande fram tills återbesöket den 10 augusti. Ganska mycket motivation har försvunnit för tillfället hos mig, men ska försöka planera lite roligare skrittrundor som jag kan rida med lite sällskap.
 
Red bättre i LB3 och lyckades vinna😃! 67.742% och det känns bra att vi förbättrar oss för varje start tillsammans. Zacke är rolig att rida men det är verkligen svårt att ta över en äldre häst och att få dom på sin ridning. Känns som det lossnat ännu lite till i helgen.
20210801_134848.jpg

Kunde inte ha med hästen på prisutdelningen så min minsta fyrbenta fick vara med istället😍.
 
Red bättre i LB3 och lyckades vinna😃! 67.742% och det känns bra att vi förbättrar oss för varje start tillsammans. Zacke är rolig att rida men det är verkligen svårt att ta över en äldre häst och att få dom på sin ridning. Känns som det lossnat ännu lite till i helgen.Visa bifogad fil 74676
Kunde inte ha med hästen på prisutdelningen så min minsta fyrbenta fick vara med istället😍.
Hääärligt, Grattis!! 🎉
 
Visa bifogad fil 74789
Sambon motionerar Fumo när en annan är för osmidig för att rida (bf om 14 dagar) och man bli ju lite impad, vi räknade på att han ridit sammanlagt 5 år nu nånting, och så rider han sådär! Bara lite avis… 😆
Ja alltså vad är det med män att så ofta ha så naturlig talang för ridning?! Vad fasen, en annan får kämpa sig blå för att få till samma känsla. :angel:
 
Nu har Dio och jag debuterat på tävlingsbanan 😃. Det är fortfarande rätt svajigt men när det fanns en LC på ett lugnt och behagligt ställe tyckte jag det var värt att ge sig ut. Vi vinglade runt på drygt 61% och aldrig har jag varit så nöjd över att komma sist i en LC😁. Det känns som en vinst bara att vi kommit så här långt. Han litar på mig även om han är spänd, sen ska ridningen och lösgjordheten förstås bli mycket bättre.
 
Idag har vi varit på träning för en islandstränare :)

Vid framridningen var hon väldigt spänd då det var på en travbana, hon funkar bäst på tydligt avgränsad yta. Var dessutom mycket konstiga saker utanför.

Väl i paddocken var hörnerna väldigt läskiga och någon hade satt ett vattenfyllt dike vid ena långsidan. Mycket hemskt!

Gick dock mycket bättre när vi började trava och arbeta med henne, då brydde hon sig inte ens om när en travhäst sprang runt i full fart (paddocken är innanför travbanan).

Fick tränat på att få henne mer mjuk i sidorna och mer lyhörd på mig, hon har börjat lyssna lite dåligt efter skadorna med lång vila. Fick också tränat på att mer flyta in i tölten så att hon får med sig bakben och rygg. Hon spänner sig gärna i tölten och blir passtaktig så måste få henne att kunna slappna av och tölta rent, men det orkar hon inte riktigt än.
Fick väldigt bra känsla i traven där hon verkligen höjde ryggen och fick bra med sväv i steget. :)

Tölt:
received_604136910595809.jpeg
 
Det här hör väl egentligen inte direkt hemma i tråden men ändå vill jag höra era tankar och åsikter.

Ibland händer det att hästen får 'knölar/bulor'. Förra vintern kom det en, ca 7mm, ungefär där achenremmen går.
Jag tog bort remmen och red (hjälpligt)på hackamore. Hon var aldrig öm eller visade Något obehag. Den sprack sedan och ut kom lite var.
För ett gäng veckor sedan dök en ny liten bula upp ca 2 cm snett upp från mungipan (skulle kunna vara ett bromsbett).
Inte öm, inte brydd. Så jag fortsatte rida med bett eftersom den inte satt direkt vid bettet.
Nu har den 'spruckit' och det är en kärna på ca 3 mm som blir rosa då skorpan försvinner efter ridning. Ff inte öm iöht.
Jag rider på hack just nu men hon är inte en av dem som går bra på det och jag tycker det är sååå tråkigt med ignorant och träig häst.
Alternativet är att inte rida alls men vi närmar oss tävling.
Jag kan självklart stryka mig men vi har sett fram emot det...

Hur skulle ni förhålla er till detta?
Och vad säger öd på tävling om en rosa prick (blöder inte)finns i närheten av bettet?
 
Det här hör väl egentligen inte direkt hemma i tråden men ändå vill jag höra era tankar och åsikter.

Ibland händer det att hästen får 'knölar/bulor'. Förra vintern kom det en, ca 7mm, ungefär där achenremmen går.
Jag tog bort remmen och red (hjälpligt)på hackamore. Hon var aldrig öm eller visade Något obehag. Den sprack sedan och ut kom lite var.
För ett gäng veckor sedan dök en ny liten bula upp ca 2 cm snett upp från mungipan (skulle kunna vara ett bromsbett).
Inte öm, inte brydd. Så jag fortsatte rida med bett eftersom den inte satt direkt vid bettet.
Nu har den 'spruckit' och det är en kärna på ca 3 mm som blir rosa då skorpan försvinner efter ridning. Ff inte öm iöht.
Jag rider på hack just nu men hon är inte en av dem som går bra på det och jag tycker det är sååå tråkigt med ignorant och träig häst.
Alternativet är att inte rida alls men vi närmar oss tävling.
Jag kan självklart stryka mig men vi har sett fram emot det...

Hur skulle ni förhålla er till detta?
Och vad säger öd på tävling om en rosa prick (blöder inte)finns i närheten av bettet?
Kan du lägga ut bild? Låter lite lurigt men beror mycket på placering.
 
Det här hör väl egentligen inte direkt hemma i tråden men ändå vill jag höra era tankar och åsikter.

Ibland händer det att hästen får 'knölar/bulor'. Förra vintern kom det en, ca 7mm, ungefär där achenremmen går.
Jag tog bort remmen och red (hjälpligt)på hackamore. Hon var aldrig öm eller visade Något obehag. Den sprack sedan och ut kom lite var.
För ett gäng veckor sedan dök en ny liten bula upp ca 2 cm snett upp från mungipan (skulle kunna vara ett bromsbett).
Inte öm, inte brydd. Så jag fortsatte rida med bett eftersom den inte satt direkt vid bettet.
Nu har den 'spruckit' och det är en kärna på ca 3 mm som blir rosa då skorpan försvinner efter ridning. Ff inte öm iöht.
Jag rider på hack just nu men hon är inte en av dem som går bra på det och jag tycker det är sååå tråkigt med ignorant och träig häst.
Alternativet är att inte rida alls men vi närmar oss tävling.
Jag kan självklart stryka mig men vi har sett fram emot det...

Hur skulle ni förhålla er till detta?
Och vad säger öd på tävling om en rosa prick (blöder inte)finns i närheten av bettet?
Om det inte är blodigt eller nytt så det inte är skav säger nog ÖD inget.
Jag skickade iväg Caspian på vattenträning när han blivit biten i mungipan. Dyrt men bra för han tränade effektivt utan bett..
 
Om det inte är blodigt eller nytt så det inte är skav säger nog ÖD inget.
Jag skickade iväg Caspian på vattenträning när han blivit biten i mungipan. Dyrt men bra för han tränade effektivt utan bett..
Det har aldrig varit blodigt. Bara lite rödare första dagen det sprack upp, sen rosa.
På bilden med tre dgr skorpa.
Jag ska rida med bett på måndag så då ser jag hur det ser ut efter så får jag väl fota och skicka till öd om jag ff är osäker. 🤷‍♀️

Vattenträning är ju toppen om man har möjlighet. Men det blir svårt att sno ihop med så kort varsel om man inte ska åka längre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
649
Senast: em76
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
472
Senast: hamilton1
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
9 023
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
819
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp