Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Spenderade i stort sett hela gårdagen med att vara domarsekreterare när "min" klubb hade dressyrtävlingar. Skrev LA3 och MSVB1. Det var längesedan, kan man säga. Trevlig domare som pratade med mig och förklarade vissa saker. Sånt är alltid jätteroligt. Men man blir lite mör i huvudet efter.

LA klassen var roligast utifrån att ekipagen var så himla skiftande. Några riktigt stora flashiga hästar men även några mindre flashiga men otroligt välridna hästar. Å andra sidan så var MSVB roligare att skriva för det programmet är SUPERKORT så det liksom går undan.

Jag kan känna att jag saknar tävlandet, men får nöja mig med triumfer av ordningen "jag kunde svänga höger idag!" ett tag framöver.

Ett litet tillägg: jag kan skriva väldigt fort. Vilket uppskattas av många domare då jag hinner med när de pratar. Jag skriver dock inte särskilt snyggt (men läsbart) när jag skriver fort. Var ju pinsamt varje gång jag skrev "prydligt" eller "noggrant" med den handstilen.
 
Jaha, då var årsdebuten avklarad. Även debut i LA. Red La:3 och lyckades skrapa ihop 64,7% :)Känner mej väldigt nöjd med tanke på att jag har bara ridit igenom programmet 3 gånger och började plugga in det för ca 1,5 månad sen. Har dessutom svårt med koncentrationen och att få ihop allt samt en häst som inte är helt lätt. Sjukt nöjd med våran insats. Känns som ett bra program för oss. Hoppas det håller i sig nu.
 
Har haft träning i helgen och det var så otroligt roligt! Har varit väldigt opepp sista tiden men åh vad kul det var idag!

2A919FEC-CE93-45B0-9208-F40C29E94E3A.jpeg
 
Dressyrträning igår igen för den tyska tränaren.
Gick så himla bra! Tagit ett skutt framåt för varje gång, min sits är bättre, kontakten och formen är bättre. Molnet är starkare i kroppen och mer avspänd.
Vi kämpar vidare med rakriktningen och att hålla bakdelen på plats.
Vår stora svaghet är att han blir väldigt taggad efter galoppen. Han blir lite spänd och stressad och jag blir gärna lite låst och dragig i handen.
Men nu har jag fått nya saker att tänka på och vet bättre hur jag ska tänka och göra.
Han är så himla känslig vilket är roligt men samtidigt svårt.
Supernöjd med honom och hur fint han jobbar varje träning ❤️

IMG_20210826_160509.jpg
 
Jag laddar för fyraårskval imorgon. Varit lite sådär uppladdning då han varit lite trött (växer?) och därför haft lite lugnare, men samtidigt tänker jag att han kan det han ska, han kanske inte bara är i sitt vassaste eller kvickaste läge. Sedan har jag själv skadat ett öga för en vecka sedan och inte sett något, men nu är synen tillbaka så känns mycket bättre. Vaccinerade mig i
tisdags och varit lite risig men nu är jag bättre även med det :p

Har inga större förväntningar utan åker mer som en trevlig utflykt. Det kan ju lika gärna bli så att han blir skiträdd i ridhuset och inte vågar röra sig, men då har vi tränat på det 🤷‍♀️ Lite kul är att vår "parhäst" till visningen är vår stallkompis så hästarna känner varandra.
 
Jag laddar för fyraårskval imorgon. Varit lite sådär uppladdning då han varit lite trött (växer?) och därför haft lite lugnare, men samtidigt tänker jag att han kan det han ska, han kanske inte bara är i sitt vassaste eller kvickaste läge. Sedan har jag själv skadat ett öga för en vecka sedan och inte sett något, men nu är synen tillbaka så känns mycket bättre. Vaccinerade mig i
tisdags och varit lite risig men nu är jag bättre även med det :p

Har inga större förväntningar utan åker mer som en trevlig utflykt. Det kan ju lika gärna bli så att han blir skiträdd i ridhuset och inte vågar röra sig, men då har vi tränat på det 🤷‍♀️ Lite kul är att vår "parhäst" till visningen är vår stallkompis så hästarna känner varandra.
Kul! Hoppas det kommer kännas bra och att han får en trevlig upplevelse!
 
Jag jobbar massor med min sits. Försöker öka min kroppsmedvetenhet när jag rider för att hjälpa mig att bli mer rak och inte tex hänga mer i ena stigbygeln eller sitta lite skevt i sadeln. Och försöker vänja mig vid att ha stigbygeln längre in på foten än jag har haft typ hela livet. Sjukt svårt! Det är nu man vill ha någon på backen varenda ridpass..
 
Okej, dags att ge sig in i tråden efter att ha läst i tystnad under alldeles för lång tid!

Jag har alltid gillat dressyr men aldrig lärt mig "på riktigt". För dryga året sedan började jag rida för en tränare som kunde hjälpa mig och min häst verkligen från grunden - både jag och min häst får nämligen sägas vara "sent tagna" :D Vi tränar varannan vecka. Och det är så kul. Har haft ett jäkligt tufft år generellt och det har såklart påverkat ridningen med, men är ändå så himla glad för min fina lilla häst som har lärt både mig och sig själv så oerhört mycket på ett år.

Min häst är ett Welsh cob-sto på 8 år. Innan hon kom till mig hade hon varit avelssto och mest ridits lite kravlöst. Oerhört snäll häst, men det var många saker som var ett mysterium för henne när hon kom (typ, framåtdrivande hjälper, kontakt med bettet och dylikt). Hon hade svårt att galoppera i tretakt och ville helst stå helt still så snart som hon inte förstod vad som förväntades av henne.

Jag har aldrig utbildat en häst tidigare :angel: Och från början var väl mest tanken att hon skulle vara min snälla kompis att rida ut i skogen med för att ge mig lite andrum från prestation. Men med hjälp av vår tränare så har vi lärt oss både det ena och det andra, så plötsligt blev det väldigt mycket roligare att faktiskt försöka lära sig det här på riktigt!

Så vi är verkligen inte på någon nivå, men vi lär oss långsamt tillsammans.

Såhär kan det se ut
 
Jag laddar för fyraårskval imorgon. Varit lite sådär uppladdning då han varit lite trött (växer?) och därför haft lite lugnare, men samtidigt tänker jag att han kan det han ska, han kanske inte bara är i sitt vassaste eller kvickaste läge. Sedan har jag själv skadat ett öga för en vecka sedan och inte sett något, men nu är synen tillbaka så känns mycket bättre. Vaccinerade mig i
tisdags och varit lite risig men nu är jag bättre även med det :p

Har inga större förväntningar utan åker mer som en trevlig utflykt. Det kan ju lika gärna bli så att han blir skiträdd i ridhuset och inte vågar röra sig, men då har vi tränat på det 🤷‍♀️ Lite kul är att vår "parhäst" till visningen är vår stallkompis så hästarna känner varandra.
Håller tummarna! :)
 
Okej, dags att ge sig in i tråden efter att ha läst i tystnad under alldeles för lång tid!

Jag har alltid gillat dressyr men aldrig lärt mig "på riktigt". För dryga året sedan började jag rida för en tränare som kunde hjälpa mig och min häst verkligen från grunden - både jag och min häst får nämligen sägas vara "sent tagna" :D Vi tränar varannan vecka. Och det är så kul. Har haft ett jäkligt tufft år generellt och det har såklart påverkat ridningen med, men är ändå så himla glad för min fina lilla häst som har lärt både mig och sig själv så oerhört mycket på ett år.

Min häst är ett Welsh cob-sto på 8 år. Innan hon kom till mig hade hon varit avelssto och mest ridits lite kravlöst. Oerhört snäll häst, men det var många saker som var ett mysterium för henne när hon kom (typ, framåtdrivande hjälper, kontakt med bettet och dylikt). Hon hade svårt att galoppera i tretakt och ville helst stå helt still så snart som hon inte förstod vad som förväntades av henne.

Jag har aldrig utbildat en häst tidigare :angel: Och från början var väl mest tanken att hon skulle vara min snälla kompis att rida ut i skogen med för att ge mig lite andrum från prestation. Men med hjälp av vår tränare så har vi lärt oss både det ena och det andra, så plötsligt blev det väldigt mycket roligare att faktiskt försöka lära sig det här på riktigt!

Så vi är verkligen inte på någon nivå, men vi lär oss långsamt tillsammans.

Såhär kan det se ut
Fina! :up:
 
Jag laddar för fyraårskval imorgon. Varit lite sådär uppladdning då han varit lite trött (växer?) och därför haft lite lugnare, men samtidigt tänker jag att han kan det han ska, han kanske inte bara är i sitt vassaste eller kvickaste läge. Sedan har jag själv skadat ett öga för en vecka sedan och inte sett något, men nu är synen tillbaka så känns mycket bättre. Vaccinerade mig i
tisdags och varit lite risig men nu är jag bättre även med det :p

Har inga större förväntningar utan åker mer som en trevlig utflykt. Det kan ju lika gärna bli så att han blir skiträdd i ridhuset och inte vågar röra sig, men då har vi tränat på det 🤷‍♀️ Lite kul är att vår "parhäst" till visningen är vår stallkompis så hästarna känner varandra.
Så var det för oss också i somras, Mirre gick med sin hagkompis. Det var så himla tryggt, vi visste var vi hade varandra och att hästarna klarade av att mötas.
 
Själv har jag just varit hos naprapaten och fått stötvåg i ryggen igen. Passade på att diskutera lite om pronation kontra ridning, i och med att jag håller på att försöka få ordning på min sits.

I mina vanliga skor har jag inlägg för att kompensera pronation, men inte i ridstövlarna för jag har tänkt att det kanske inte spelar någon roll. Men naprapaten tyckte att jag skulle pröva att rida med inlägg också och se hur det påverkar sitsen. Hade varit najs om det kunde hjälpa, men vi får väl se :D
 
Själv har jag just varit hos naprapaten och fått stötvåg i ryggen igen. Passade på att diskutera lite om pronation kontra ridning, i och med att jag håller på att försöka få ordning på min sits.

I mina vanliga skor har jag inlägg för att kompensera pronation, men inte i ridstövlarna för jag har tänkt att det kanske inte spelar någon roll. Men naprapaten tyckte att jag skulle pröva att rida med inlägg också och se hur det påverkar sitsen. Hade varit najs om det kunde hjälpa, men vi får väl se :D
Jag tror att det är viktigt att du belastar jämnt i stigbyglarna för att kunna avlasta hästen så korrekt som möjligt så det ska bli spännande att se om/vad du får för resultat. :D
 
Jag tror att det är viktigt att du belastar jämnt i stigbyglarna för att kunna avlasta hästen så korrekt som möjligt så det ska bli spännande att se om/vad du får för resultat. :D
Ja, det tror jag med! Det gick upp ett litet ljus för mig när tränaren senast sa till mig att jag har en tendens att ställa mig på insidan av foten, vilket får hälen att åka utåt/bakåt och skapar spänning.

Liksom ... det gör jag ju när jag går på marken så det är inte konstigt om jag gör det annars med :angel:

Extra spännande blev det när jag pratade med naprapaten (som inte är hästmänniska och som inte kan något alls om ridning) och hon utan att någonsin ha sett mig rida kunde beskriva just vad jag har problem med när jag rider.
 
Okej, dags att ge sig in i tråden efter att ha läst i tystnad under alldeles för lång tid!

Jag har alltid gillat dressyr men aldrig lärt mig "på riktigt". För dryga året sedan började jag rida för en tränare som kunde hjälpa mig och min häst verkligen från grunden - både jag och min häst får nämligen sägas vara "sent tagna" :D Vi tränar varannan vecka. Och det är så kul. Har haft ett jäkligt tufft år generellt och det har såklart påverkat ridningen med, men är ändå så himla glad för min fina lilla häst som har lärt både mig och sig själv så oerhört mycket på ett år.

Min häst är ett Welsh cob-sto på 8 år. Innan hon kom till mig hade hon varit avelssto och mest ridits lite kravlöst. Oerhört snäll häst, men det var många saker som var ett mysterium för henne när hon kom (typ, framåtdrivande hjälper, kontakt med bettet och dylikt). Hon hade svårt att galoppera i tretakt och ville helst stå helt still så snart som hon inte förstod vad som förväntades av henne.

Jag har aldrig utbildat en häst tidigare :angel: Och från början var väl mest tanken att hon skulle vara min snälla kompis att rida ut i skogen med för att ge mig lite andrum från prestation. Men med hjälp av vår tränare så har vi lärt oss både det ena och det andra, så plötsligt blev det väldigt mycket roligare att faktiskt försöka lära sig det här på riktigt!

Så vi är verkligen inte på någon nivå, men vi lär oss långsamt tillsammans.

Såhär kan det se ut
Det ser jättefint ut!! VIlken söt häst!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
211
Senast: em76
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 747
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
765
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
50 51 52
Svar
1 036
· Visningar
68 745
Senast: Barret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp