Dressyrsnackis 19

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 018
  • Visningar Visningar 160 044

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag undviker in i det längsta att köra till ridhus.

Har ett bara 5 min bort men det blir så mycket extrajobb.

Snö här idag, tunt lager bara, så det var hemmagjorda inlägg i skorna och så en skrittrunda till sommarhagen med tre pigga ponnyer som fick skritta upp o nerför en backe några gånger samt trava runt lite på ett hyffsat jämnt underlag.

Lagom motion för idag i alla fall! Det ser ut som om kylan kommer hålla i sig så det får nog bli ridhus någon gång nästa vecka i alla fall så de får röra på sig lite mer ordentligt också.

Jag har promenadavstånd till klubbens ridhus och jobbar ju skift så har ju väldigt bra möjligheter att använda ridhus samt att det är gratis för oss som jobbar ideellt för klubben. Men Mr Boll funkar inte i ridhuset så jag får vackert lösa ridhuskort och lasta och åka 15min enkel väg för att rida. Åker väl 3-4 gånger i veckan nu under vintern. Det enda jag tycker är lite besvärligt är att vi utifrån behöver boka en tid man ska vara där. Visst det är fördel att säga när man ska komma men man blir väldigt låst oxå

Jag har promenadavstånd till klubbens ridhus och jobbar ju skift så har ju väldigt bra möjligheter att använda ridhus samt att det är gratis för oss som jobbar ideellt för klubben. Men Mr Boll funkar inte i ridhuset så jag får vackert lösa ridhuskort och lasta och åka 15min enkel väg för att rida. Åker väl 3-4 gånger i veckan nu under vintern. Det enda jag tycker är lite besvärligt är att vi utifrån behöver boka en tid man ska vara där. Visst det är fördel att säga när man ska komma men man blir väldigt låst oxå
Så skönt med ridhus på gården! Även om det säkert skulle gynna oss att lasta flera gånger/vecka.
Idag, efter att ha kravlat runt i 50-60 cm snö och bankat av iiiiiis på trådarna runt hela hagen samt grävt fram allt som behöver grävas fram så var det extremt skönt att komma in i ridhuset. 😅

Jag vet heller inte om jag ska skratta eller gråta åt att min lilla häst börjar anta formen av en spolformad ponny. Och då menar jag inte att hon är tjock utan har breddat sig nå grönjävligt kring manke/rygg.

Nu har jag och Dominus varit iväg på vår allra första riktiga träning/kurs! Två dagar med markarbete och enkla bomövningar. Han är så duktig, min fina häst. :heart Men vi behöver uppenbart miljöträna på fler platser innan vi vågar oss ut på någon dressyrtävling, mycket spänning för speglarna och okända hästar och hela tre okända människor på läktaren. :) Nu är vi i alla fall också anmälda till egen dressyrträning varannan torsdag under våren, ännu en boost för att avancera på allvar nu.

Det är ändå så orimligt motiverande att äntligen ha kommit fram hit efter alla dessa år med slapp och håglös egen ridning/häståkning, där jag av olika skäl inte riktigt kunnat jobba med några ordentliga mål. Måste ta tag i min egen styrketräning genast för bättre core och överkropp/hållning.
'
Känner mig lite som när jag tog två körlektioner inför BE-kortet och bara "vad fan jag har ju varit bra på att backa med släp?! hur kan jag ha blivit så dålig nu?" (tja, kanske för att det är mer än 15 år sedan sist). Och nu känner jag att vad fan jag har ju i alla fall varit en betydligt bättre ryttare än detta? Så, nu är det dags att maxa lika stenhårt som jag gjorde med intensivträningen att backa med släp för att ASAP närma mig forna tiders form, fokus, timing och känsla. Och bättre matcha mina fina hästars kapacitet.

IMG_1881.webp

Tror bilden ovan summerar dagens humör mkt väl.
Jag har envisa biverkningar fortfarande och orkar inte så mkt. Men nu har det börjat bli lite väl tjurigt mot sambo, som släpper ut, och hagkompis från min häst. Så idag tog jag honom för hand på vägarna iaf. 20-åring på raketbränsle som dels var rätt säker på att det var något hästmördande monster i skogens mörker och ville absolut mest bara piaffera elller passagea sig. Med stooora ögon och trumpeter till näsborrar. Kom igenom iaf och han lugnade sig. Han blir mkt mer flyktig när de går ute så mkt och han bara har en kompis som exakt aldrig märker något/håller vakt. Tränas han funkar det bättre.
Longerade lite i djupsnön med. Nu är han nog trevlig igen imorgon. Brukar funka så. 😅

Det är skitdrygt 🤣 och tar massor med tid. Jag har exakt 15 minuter från det att jag rullar iväg tills dess jag stannar på ridskolan men det tar ju så mycket extra tid. Packa allt, koppla släp, lasta och göra rent. Packa ur. Packa upp. Är glad att jag jobbar skift så kan åka på morgonen innan jobbet och har nån ledig dag här o var.
Jag tänkte på det här idag när jag åkte på körträning på klubben. Först köra bort rockarden, åka hem, köra bort hästen, träna hästen, köra hem hästen och till slut åka och hämta rockarden. Tur att det är kul att köra (häst, inte bil och släp...) och att jag också har nära till klubben, för ibland undrar jag över min mentala status. :crazy:

Mvh,
Lady_S

Visa bifogad fil 179475

Tror bilden ovan summerar dagens humör mkt väl.
Jag har envisa biverkningar fortfarande och orkar inte så mkt. Men nu har det börjat bli lite väl tjurigt mot sambo, som släpper ut, och hagkompis från min häst. Så idag tog jag honom för hand på vägarna iaf. 20-åring på raketbränsle som dels var rätt säker på att det var något hästmördande monster i skogens mörker och ville absolut mest bara piaffera elller passagea sig. Med stooora ögon och trumpeter till näsborrar. Kom igenom iaf och han lugnade sig. Han blir mkt mer flyktig när de går ute så mkt och han bara har en kompis som exakt aldrig märker något/håller vakt. Tränas han funkar det bättre.
Longerade lite i djupsnön med. Nu är han nog trevlig igen imorgon. Brukar funka så. 😅
Han är så himla lik mitt ena föl! Utseendemässigt alltså. Förhoppningsvis blir fölet lite mer sansad och vattentät 😅

Jag tänkte på det här idag när jag åkte på körträning på klubben. Först köra bort rockarden, åka hem, köra bort hästen, träna hästen, köra hem hästen och till slut åka och hämta rockarden. Tur att det är kul att köra (häst, inte bil och släp...) och att jag också har nära till klubben, för ibland undrar jag över min mentala status. :crazy:

Mvh,
Lady_S
Min plan är en rockard jag kan köra i andra spiltan, för det där låter väldigt drygt :crazy:

Min numera 14-åriga :o häst har blivit vuxen tror jag 😍

Han har vilat, underlaget på ridbanan är klart begränsande, det är -20 och kyla brukar göra honom väldigt busig men han sköter sig HELT PERFEKT och trots att jag är klumpig pga massor med kläder kan vi sitta på en volt och jobba galoppfattningar och växla mellan rättvänd och förvänd fem-sex gånger per volt ❤️
Otroligt härligt när de blir så här ”gamla och invanda” och kan tillräckligt för att gå att glida omkring på trots att man rider rätt dåligt :D

IMG_1071.webp

Inledde dagen med att skotta fram transporten, och upptäcka att ett av däcken frusit fast så det inte rullade. Lyckades få lös det så vi kom iväg på vår PnR. Typ -12 grader ute och svinkallt. Glömde mina handskar i stallet så hade typ ingen känseln i fingrarna 🤣 men det är sjukt svårt att klä sig när framridningen är i oisolerat ridhus och så ska man in och göra ritten i uppvärmt ridhus. Man får antingen frysa först eller bli genomsvettig inne…

Fager var jätteduktig, men lite väl het. Traven blir bra när han är laddad men i galoppen blir det lite väl mycket 🔥 under hovarna. Han la in lite extra byten här och där men gjorde piruetterna helt okej. Blev 64.4% vilket jag är riktigt nöjd med mtp missarna.

Red samma program förra året och då var det lite hålla andan och hoppas på det bästa. Nu kändes det istället ganska lätt!

Lite delar på film

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar