Dressyrsnackis 20

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 005
  • Visningar Visningar 133 847

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mmm, hon tog M till en equiterapeut (osteopat, naprapat, kiropraktor?) som uttryckte att det var "zynd" om hästen. Lät som en tysk eller nederländsk person. Halva avsnittet handlade om hur hon och Vanessa tröck ner honom och vilket bra team Nina hade kring Melvin och att det inte alls var "zynd" om honom. Efter så många år och så mycket problem trots perioder hos proffsryttare kanske hon borde ta och lyssna?

Ja framförallt om man nu ändå anlitat personen - varför inte lyssna på vad hen har att säga?
Det var väl just det, hon har väl samarbete om sadlar etc. och den här kiron (eller vad hen nu var) tyckte väl inte att sadel och ridupplägg var speciellt bra och att det var ”zynd” om den fina hästen att den hade dåliga förutsättningar. Vilket N såklart inte höll med om. Jag har känt länge att det troligtvis varit den enda i ekokammaren som varit ärlig…

Jag gillar förresten Nina och Carls podd!
Den är medvetet tramsig, fastnar på de mest märkliga sakerna och Carl är absolut rått fåfäng och Nina en ur-Stockholmare men jag tycker båda är rätt roliga, väldigt trevliga och att det nästan varje avsnitt kommer nåt segment som jag faktiskt lär mig mycket av (eller skrattar åt).
Carl hade t ex en intressant diskussion om hoppträningarna han red för RGB och hur hans egen inställning/känsla gjorde att första dagen kände han sig värdelös för att han fick instruktioner (upplevde som kritik) medan dag två var samma instruktion välmenande tips från en duktig tränare.

Jag gillar förresten Nina och Carls podd!
Den är medvetet tramsig, fastnar på de mest märkliga sakerna och Carl är absolut rått fåfäng och Nina en ur-Stockholmare men jag tycker båda är rätt roliga, väldigt trevliga och att det nästan varje avsnitt kommer nåt segment som jag faktiskt lär mig mycket av (eller skrattar åt).
Carl hade t ex en intressant diskussion om hoppträningarna han red för RGB och hur hans egen inställning/känsla gjorde att första dagen kände han sig värdelös för att han fick instruktioner (upplevde som kritik) medan dag två var samma instruktion välmenande tips från en duktig tränare.
Jag skulle vilja ha en utskrift av deras podd. Så jag kunde läsa det intressanta och skumma och hoppa resten. För det finns (fanns iaf) jättebra delar. Men jag orkar inte tramset och pladdret tyvärr. Det gäller fö alla ”pladderpoddar” - jag behöver ett specifikt ämne de håller sig till, en röd tråd och gärna faktabaserat

Det har tagits upp i nuvarande pod också. Men känner ändå att jag inte tror der varit ett fysiskt problem. Bytena är inte klockrena än men himmel vilken enorm skillnad det är nu. Sen kan jag tycka det hedrar NR att faktiskt härda ut och och kasta extremt mycket pengar på att försöka få till bytena. Uppenbarligen älskar hon den hästen! De flesta hade nog gett upp för läääängesen.
Vilken enorm skillnad? Det har gått 100 år och jag såg iallafall någon film för typ 4-5 år sedan där den bytte och inte jättwmkt sämre än nu. Det är inte normalt.

Ja jag beundrar henne oxå att hon orkar kämpa på. Hon har knappt tävlat på 8 år och då är hon ändå tävlingsmänniska. En eloge till henne att hon inte sålt. Men jag tror oxå hon vet vad han kan bli utsatt för om hon säljer och det vill hon nog inte.

Jag sätter numera på podden när jag mockar och gör stallet. Förr lyssnade jag på jobbet men blev mest irriterad så passar bra att lyssna lagom mycket när man ändå gör stallet.

Vilken enorm skillnad? Det har gått 100 år och jag såg iallafall någon film för typ 4-5 år sedan där den bytte och inte jättwmkt sämre än nu. Det är inte normalt.

Ja jag beundrar henne oxå att hon orkar kämpa på. Hon har knappt tävlat på 8 år och då är hon ändå tävlingsmänniska. En eloge till henne att hon inte sålt. Men jag tror oxå hon vet vad han kan bli utsatt för om hon säljer och det vill hon nog inte.
Fast jag tyckte också det var stor skillnad nu mot det hon visat förut. Nu kan jag garanterat missat perioder men

Från grodhoppen i tokspänning som knappt var i galopprytm ur förvänd på diagonalerna är de senast utlagda milsvid bättre. Det åt vänster var faktiskt helt rimligt.

Jag gav upp och åkte och köpte tjockare ridbyxor i dag - trots uppvärmt ridhus.
Om inte det får iskylan att försvinna vet jag inte.

Stella har haft en period då hon varit grinig. Det verkar tack och lov ge med sig. 😊
Nu har vi dock hamnat i skavträsket. Livet med skimmel 😒
Har Mattesschabrak och skulle behöva ha skänkelskydd med, men om jag lägger det under schabraket så ruggar det. I dag la jag det på schabraket men då går ju inte gjorden i hällorna. Funkade ändå hyfsat på dressyrsadeln men kommer nog inte att gå på hoppsadeln. Tips mottages tacksamt.

Ärtan har ju vilat denna vecka och jag tyckte att hon kändes lite svullen på utsidan av hasen igen. Såret har nästan helt läkt och då blev jsg lite orolig.
Har en gammal kompis som bor i Belgien och jobbar som hästveterinär där men som kommer hem hit ett veckoslut per månad och jobbar.
Skrev till henne och hade turen att hon skulle hem den här helgen och självklart kunde ta sig tid att svänga förbi här ❤️

Hon kom idag, kände igenom hela hästen och hennes utlåtande blev, du inbillar dig, hästen känns jättefin!
Så när jag slutat frysa (var -17 nu när jag gick hem, helt orimligt) så ska jag fortsätta rida igång henne. Om jag fortfarande är orolig nästa gång hon kommer till Sverige så gör hon ett ultraljud då men i dagsläget såg hon ingen anledning till det.
Känns så skönt! När jag börjar oroa mig för något så kan jag inte släppa det, jag behöver få veta!
Ärtan har ju känts jättefräsh men det hjälper inte när det börjar skava i min hjärna 😅

Det ska bli mildare igen redan imorgon, -4 och sol på eftermiddagen så då är planen att rida ut en tur.
Ärtan var så social och glad när jag tog ut henne på gången, äntligen händer något!
Eftersom hon kan vara misstänksam mot nya människor tog jag in kompisarna också, det gör henne tryggare.
Veterinären åkte vid 18 och jag släppte Ärtan lös på gången, hon gick och ställde sig vid ytterdörren istället för att gå in vid boxen. Alldeles för tidigt att gå in redan då!
Släppte såklart ut dem igen så får de komma in vid 22 som vanligt 😊

Jag blir alldeles varm om hjärtat när jag läser hur du anpassar så Ärtan ska vara tryggare i stallet. Mer sånt tänk behövs verkligen. :heart

Jag gav upp på vintern och åkte till Kanarieöarna en vecka. Nu är jag hemma igen och trodde i min enfald att kylan skulle vara över. :banghead:

Vill sätta igång med inridning nu ju!

Jag gav upp och åkte och köpte tjockare ridbyxor i dag - trots uppvärmt ridhus.
Om inte det får iskylan att försvinna vet jag inte.

Stella har haft en period då hon varit grinig. Det verkar tack och lov ge med sig. 😊
Nu har vi dock hamnat i skavträsket. Livet med skimmel 😒
Har Mattesschabrak och skulle behöva ha skänkelskydd med, men om jag lägger det under schabraket så ruggar det. I dag la jag det på schabraket men då går ju inte gjorden i hällorna. Funkade ändå hyfsat på dressyrsadeln men kommer nog inte att gå på hoppsadeln. Tips mottages tacksamt.
Har du provat denna? https://www.apotekhjartat.se/varuma...skin-agent-horse-hound-anti-chafe-stick-75-ml

Mvh,
Lady_S

Det ska bli mildare igen redan imorgon, -4 och sol på eftermiddagen så då är planen att rida ut en tur.
Jag befinner mig uppenbarligen på fel del av slätten. Här ska det som varmast bli -9..
Jag satt och red igårkväll i -16 och idag på fm ska jag iväg på träning, då ska det ”bara” vara -14🥶🥶🥶

Till och med här Danmark har vi -15 i skrivande stund! Jag har bott här sedan -08 och kan inte minnas att det någon annan vinter har legat snö (och inte lite utan typ 20-30 cm) i så här lång tid.

Min hästs sår är nästan läkt, dock har hon fått några fula tryksår som jag hoppas inte ställer till alltför mycket problem framöver. Får egentligen komma ut i sjukhage nu, men då jag inte kan sätta stolp och begränsa hagen just nu får hon nog vänta tills torsdag när hovslagaren varit här så hon kan få nya skor, snösulor och broddar i.

Valde dock att lite på henne igår och gå en minirunda med hende, första gången utanför stallet i 4 veckor. Hon höll sig i skinnet men tror inte det fortsätter så och är glad för att där inte kom en bil eller annan "ursäkt". 😬

Ni som vet, kan man känna fostrets rörelser så tidigt som dag 185?

Jag vill veta om jag inbillar mig eller inte 😂

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka