Dressyrsnackis 20

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 005
  • Visningar Visningar 133 849

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dom där rundorna då som man inte behöver kvala alls till utan bara måste komma över en viss procent 2 ggr för att få fortsätta på den nivån, hur ser det ut där? Så i princip finns det ju inga kval utan bara kval för att kunna hålla sig kvar? Eller har jag fattat fel? Jag orkar inte sätta mig in i 100 olika kval inom dressyren.

Det räcker med att du sätter en av de två chanserna på 62 procent så får du rida den rundan

Så nej du behöver inte kvala hela vägen från msvb1 nu utan kan hoppa in i valfri runda

Men ska du rida msvb2 till 2* Psg måste du kvala från msvb 1

Det räcker med att du sätter en av de två chanserna på 62 procent så får du rida den rundan

Så nej du behöver inte kvala hela vägen från msvb1 nu utan kan hoppa in i valfri runda

Men ska du rida msvb2 till 2* Psg måste du kvala från msvb 1
Precis, men förslaget är att det höjs till 64% nästa år

Dom där rundorna då som man inte behöver kvala alls till utan bara måste komma över en viss procent 2 ggr för att få fortsätta på den nivån, hur ser det ut där? Så i princip finns det ju inga kval utan bara kval för att kunna hålla sig kvar? Eller har jag fattat fel? Jag orkar inte sätta mig in i 100 olika kval inom dressyren.
Nej du är nog rätt på det, som sagt är det inte helt begripligt för oss som håller på heller 😅

På 3* nivå från MsvA är det ett helt annat system med rundor, och nu när jag läser förtydligandet verkar man behöva ha kvalat i 3* MsvA för att få börja starta rundorna 😂 så inte ens det hade jag verkligen förstått så nu ger jag snart upp igen 😅

”För att få tillgång till dessa tre rundor måste ekipaget först ha ett grundkval i Msv A-klass (Msv A:1, FEI:s Msv A program för Unga ryttare, FEI:s Prix St Georges) dömd av lägst tre domare med ett uppnått resultat av lägst 62 % på 3* tävling. Med uppnått grundkval kan man sedan gå in i den runda man anser sig klar för.”

Så då får man inte alls gå in i rundorna som man vill, utan måste starta en 3* MsvA först av allt (men den i går ju i lilla rundan? Så egentligen kan man gå rakt in i lilla rundan då men man får inte gå in i mellan och stora rundan som jag felaktigt trodde)

https://ridsport.se/tavling/tr---ta...ii-dressyr--para/faq---kvalsystemet-i-dressyr

Och tanken är alltså att det inte ska vara 62% på någon nivå av kval utan det är 64% som gäller.

Nej du är nog rätt på det, som sagt är det inte helt begripligt för oss som håller på heller 😅

På 3* nivå från MsvA är det ett helt annat system med rundor, och nu när jag läser förtydligandet verkar man behöva ha kvalat i 3* MsvA för att få börja starta rundorna 😂 så inte ens det hade jag verkligen förstått så nu ger jag snart upp igen 😅

”För att få tillgång till dessa tre rundor måste ekipaget först ha ett grundkval i Msv A-klass (Msv A:1, FEI:s Msv A program för Unga ryttare, FEI:s Prix St Georges) dömd av lägst tre domare med ett uppnått resultat av lägst 62 % på 3* tävling. Med uppnått grundkval kan man sedan gå in i den runda man anser sig klar för.”

Så då får man inte alls gå in i rundorna som man vill, utan måste starta en 3* MsvA först av allt (men den i går ju i lilla rundan? Så egentligen kan man gå rakt in i lilla rundan då men man får inte gå in i mellan och stora rundan som jag felaktigt trodde)

https://ridsport.se/tavling/tr---ta...ii-dressyr--para/faq---kvalsystemet-i-dressyr

Och tanken är alltså att det inte ska vara 62% på någon nivå av kval utan det är 64% som gäller.
Ja så har jag också förstått det, att det inte är fritt fram att gå rakt in i rundorna utan det måste ändå kvalas.

Du har två försök i vald runda utan att kvala, sätter du det inte ska du gå ner till den nivån du är kvalad på
Fast det är ju inte så det står här:

IMG_0156.webp

Eller så är det jag som inte fattar.

Den här veckan har varit mycket fri lek och kravlösa ridturer, med Ärtan blir det mycket happy wife, happy life tänk 😁
Igår vilade hon och idag när jag ropade på henne lämnade hon direkt kompis och gräs för att möta mig med spetsade öron ❤️

Imorgon ska vi trimma lite på banan inför helgen och så hoppas jag vi båda är taggade och glada på lördag!
Tar vi oss igenom hoppningen har jag en plan för söndagen som förhoppningsvis ger en bättre upplevelse än sist. Bara hålla tummarna att hon fått tillbaka sitt självförtroende och kommer tycka det är roligt igen ❤️
20260507_174535.webp

Fast det är ju inte så det står här:

Visa bifogad fil 184995

Eller så är det jag som inte fattar.

Ja, men läser man längre ner så står det så här

Observera att man har bara två försök för att kvala in till respektive runda. Uppnår man inte kval efter två försök måste man gå ner till en runda lägre (ex. klarar jag inte att uppnå kval på två försök till Stora rundan måste jag gå ner till Mellanrundan) och där bevisa att man kan uppnå efterfrågat kvalresultat innan man får gå tillbaka upp och försöka igen. Om ekipaget inte klarar kvalet flyttas ekipaget ner till tidigare
kvalificerad nivå. Finns inget kval på 2*-tävling då ska ekipaget starta i MsvB:1 för att därifrån kvala sig vidare.

Ser väldigt trevligt ut på filmen!

Ärtan hälsar att det dock är fusk utan dressyrstaket och blommor där otäcka saker kan gömma sig 👹
Nackdelen med att alla här har så stora ridhus 🤣
Nästa gång ska vi levla upp och rida ute där det är dubbla banor. Han kommer troligtvis vara mer introvert, för han ser dåligt på ena ögat och det påverkar bjudningen… jag hoppas på banvisning, även om det är 1 h resväg dit så kan det vara värt det. Dressyrstaket i sig är ingen fara men de brukar pynta en del. En Halloween hade de t.ex. pumpor med läskiga ansikten på..

Nova på dressyrträning idag! Hon är så duktig! Lite seg i galoppfattningarna men vi jobbar på! Formen och bjudningen kommer mer och mer även i galoppen.
Min tränare tycker jag kan vara med på hemmatävlingarna sista helgen i maj men de vette tusan om jag törs 🤣

Numer ingår även Mini i träningarna så har longerat henne med lite tips igen 😊 perfekt med bra hjälp från början!

Nästa gång ska vi levla upp och rida ute där det är dubbla banor. Han kommer troligtvis vara mer introvert, för han ser dåligt på ena ögat och det påverkar bjudningen… jag hoppas på banvisning, även om det är 1 h resväg dit så kan det vara värt det. Dressyrstaket i sig är ingen fara men de brukar pynta en del. En Halloween hade de t.ex. pumpor med läskiga ansikten på..

Banvisning är guld!
Speciellt på ett sånt ställe 😅

Provade en Erreplus Freestyle idag på Ozzy, bomvidd 31 som referens för hur smal han är över manken. Det är faktiskt första sadeln där jag kunnat sätta mig ner lite i traven utan att han slår på bromsen, så det bådar ändå lite gott. Ska få den kollad på riktigt imorgon. Ändå bra att han säger till, man märker om det funkar eller inte.

För övrigt är det blandat kul och lite frustrerande med femåring, klungor man har så mycket roliga saker framför sig och utveckla, frustrerande för ja, han kan ju inte så mycket och orkar inte så länge.

Fokus just nu är utbildningsskalan och framförallt takten. När man börjar trava är han verkligen överallt med de där långa benen, det är väldigt av och på och ben åt precis alla håll så man undrar vad han håller på med egentligen, men driver man bara på honom framåt så han hittar påskjutet så hittar han sin takt och blir så himla fin.

Har börjat med galopp några pass och då hittar han det ännu snabbare men senaste 2-3 passen har jag faktiskt fått till det ganska snabbt. Det känns som en kombo av styrka, balans, koordination och att han gått med både lite kass sadel och kass skoning, han har långa tår och ingen överrullning. Det ska bli väldigt intressant att se hur han har utvecklats om några månader.

En annan grej som helt klart är balans och styrka är att han gärna slänger upp huvudet och släpper ryggen i galoppfattningar. Där vill jag även tro att illasittande sadel inte direkt hjälper…

Idag har jag galopperat ponnyn uppsuttet för första gången :D. Och ridit henne på stora utebanan, vilket jag inte heller gjort med henne innan (dock ridit i hagen så att vara ute är egentligen inget nytt, men det var längesedan sist).
Ingen nervositet alls inför att trava runt där ute, och knappt något inför galoppen heller. Jag bestämde mig helt enkelt bara för att testa. Första försöket blev hon lite sur, förmodligen för att jag omedvetet höll lite väl hårt i henne så hon inte förstod vad jag ville. Andra försöket hade jag släppt efter mer så hon fick plats och då var det inga konstigheter.
Jag kunde andas normalt och var inte på väg att sitta av trots att hon tittade på hästar som gick/lastades på stallplanen, en maskin kördes runt och det kom en lastbil som lät som krig på vägen strax bortanför. Så just nu går det fort framåt på det mentala planet.

Hon har fått sig en medryttare också. En yngre tjej som vill tävla. Hon är helt orädd och rider bara på, vilket också är bra för mig när jag står på backen och ser att hästen sköter sig 😅. Så nu ska ridutbildningen förhoppningsvis ta stora kliv framåt för fröken. Hon har lärt sig att gå fram i både skritt och trav för skänkelhjälp på väldigt få pass, så förhoppningsvis kan ljudkommandon snart läggas åt sidan.

Dressyrträning med fuxen idag, hon börjar bli så stabil i bytena.
Så då levlade tränaren upp och vi fick börja jobba mot serier. Hästen tyckte det var jätteroligt och började återigen byta hej vilt, hon gjorde både ettor och tvåor när jag bara ville rida rakt fram utan att byta. Fick till några bra där jag också fick komma med förslag på vad vi skulle göra. :angel:
Tränaren är så nöjd med att hästen numera är på tygeln, tydligen har hon inte varit det innan. O_o

Med min nya lilla grå är det basic grundridning, helst i i giraff-form tycker hon. Välter in mot högerskänkeln i höger varv och jag kämpar med att få henne att flytta undan för skänkeln. Galoppen är lättare, men hon är väl mest riden i galopp pga hopphäst.

Var ute med gubbsen ikväll och de två är mina klippor❤️. Ellrr ja, Zacke är en klippa medan Dio är mer heliumballong på tur🎈. Nästa helg ska Dio tävla dressyr, på tävlingsplatsen där han kom lös och sprang flera km på E4an för några år sen... Vina ska också få debutera som dressyrhäst.

20260507_210105.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka