Dressyrsnackis 20

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 005
  • Visningar Visningar 133 854

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kommer lite efter här och vet inte hur programmen går, men kan inte problemet här ha varit att det ska vara en övergång innan bytet? Alltså mellangalopp - övergång till samlad galopp - byte? Och kommer då bytet innan man hunnit visa en övergång så blir det ett större fel än om hästen "bara" förekommer hjälpen och byter tidigt på en väg med samlad galopp hela biten.

Jag blev faktiskt avblåst och tillsagd av domaren en gång att ta en felridning i ett sånt läge när jag red ponny, skulle göra mellangalopp på kort diagonal, rida förvänd galopp genom hörnan och sedan ett enkelt byte mitt på kortsidan. Fick avbrott/omslag i ökningen/övergången så tre moment som blev underkända när jag inte hann få till det innan bytet - längningen, förvända galoppen och bytet (x2). Gjorde om och fick bara underkänt på längningen men kunde visa förvänd och byte. Snällt gjort av domaren men ja, det var ju ponny så kanske lite mer utbildande attityd än på storhäst.
Ja det kan absolut vara så, bytet blev ju mitt i upptagningen. Det var ju ett tydligt fel - men det poängmässiga "straffet" tycker jag blev oproportionerligt hårt. Men lösningen är ju att inte göra fel helt enkelt :D Det är rätt många år sen nu, men det fick mig verkligen att tänka till på var olika fel hamnar, inte bara på vad jag gör fel.

IMG_5844.webp

Idag gjorde vi vårt bästa pass någonsin tror jag. Helt avslappnat från bådas håll trots att vi var ensamma i ridhuset och fåglar hoppade på ridhustaket. Vi kunde använda hela ridhuset och hon lyssnade så fint på både tygel och skänkel (i skritt). Traven fick vi inte till riktigt (där hade vi ingen framåtbjudning), men det spelar ingen roll när resten funkade bättre än annars. Det är en himla bra ponny, jag ska bara bli en bra ryttare åt henne nu också 🩷

Jag är inte så aktiv just nu för det är mest skrittpromenader med Fumo och leta sadel till Ozzy, har lite olika Erreplus på G att testa. Prio 1 är att den passar Ozzy men det måste såklart vara något jag sitter ok i. Får låna säljarens sadel just nu som är ”hans” men den ligger ärligt talat inte bra den heller och är helt vidrig att rida i, det är en hård kant på knästöden som skär rätt in i låret för de sitter också helt fel placerade för mig. Riktigt obehagligt

Sen är jag, lite verklighetsfrånvänt, sugen på att starta Ozzy nästa vecka på hemmaklubbens tävlingar om vi hittar en sadel den här veckan. I min värld kan vi rida LB2 😆

Kommer vara ett stort dressyrmeeting här i juni på vår fina hästsportarena.
Vi har ju bara 5 km dit så har tänkt rida alla tre dagar, en LA per dag.
Det ska bli roligt och hon brukar bli bättre och bättre när hon gå på samma plats flera dagar i rad.
Iom att det är inne på en travbana så är det lite speciell miljö och mycket att titta på.

Jag har tävlat! Sjukt ju. Det är verkligen färskvara så jag var lite snurrig och glömde både skärm och hårfix, Men Alex skötte sig så fint. Han är en riktig gentleman. Lite lång i formen, men hellre det än ännu långsammare. Det var lite långsam finlandsfärja över oss. Men vi hade trevligt.

Men appropå kval så hade vi inga större missar än det byte som ligger först i filmen:
Länk till instagram

... och han har gått MsvA, så han kan väldigt mkt. Men vi kravlade ändå bara precis över 64 och kval. Vi kom på plats 4 av 12, så första utanför placering. Det var i stort sett bara de placerade som kvalade (för utom jag).

Jag har tävlat! Sjukt ju. Det är verkligen färskvara så jag var lite snurrig och glömde både skärm och hårfix, Men Alex skötte sig så fint. Han är en riktig gentleman. Lite lång i formen, men hellre det än ännu långsammare. Det var lite långsam finlandsfärja över oss. Men vi hade trevligt.

Men appropå kval så hade vi inga större missar än det byte som ligger först i filmen:
Länk till instagram

... och han har gått MsvA, så han kan väldigt mkt. Men vi kravlade ändå bara precis över 64 och kval. Vi kom på plats 4 av 12, så första utanför placering. Det var i stort sett bara de placerade som kvalade (för utom jag).

Ser väldigt trevligt ut på filmen!

Ärtan hälsar att det dock är fusk utan dressyrstaket och blommor där otäcka saker kan gömma sig 👹
Nackdelen med att alla här har så stora ridhus 🤣

Länk till instagram

Så kul att du får möjlighet att komma ut lite igen!! Han verkar vara en sån gentleman.

Lilla fröken fick vila (och en behandling)två dagar efter tävling. Men jäklar vad hon kändes påverkad i kroppen. Och det blir direkt speglat till hjärnan för det blir rätt 'skvättigt' då.
Skulle tömköra på en av utebanorna igår men hon reagerade så våldsamt på alla ljud trots vadderad huva, att vi gick in till ridhuset för lite lugn och ro.
Skönt att jag kan härleda till varför det var som det var.

Sen har jag fått reda på att sadeln vi har nu inte går att hyra utan måste köpas.
Jag har allt mitt kapital i min Childeric som hänger hos sadelutprovaren på försäljning. Så nu vet jag inte hur det blir. Mitt i nån form av tävlingssäsong. Hurra...

... och han har gått MsvA, så han kan väldigt mkt. Men vi kravlade ändå bara precis över 64 och kval. Vi kom på plats 4 av 12, så första utanför placering. Det var i stort sett bara de pl
Med risk för att diskussionen om kvalgränsen nu finns i en annan tråd men just din ritt, och @Piaff fima ritt med Fumo i våras som också delades här visar hur pass svårt kvalen i MsvB:1 faktiskt är.
Det är ju BRA ritter på välutbildade hästar och med rutinerade och satsande ryttare och ändå ligger det precis på kvalgränsen i MsvB:1. Såklart är det ingen rättighet att få tävla MsvB men jag fattar inte riktigt nyttan med att man måste vara BRA för att få göra det. Jag tycker nog man borde vilja att fler red MsvB snarare än färre, för att det är riktigt bra och utvecklande program på medelsvår B nivå och även om man rider omkring på 60% i dem så kommer man ta med sig mycket kunskap till sin nästa häst?

(Och GRATTIS @Amanda_F till en fin ritt, kval och att du är ute och tävlar igen ❤️ Du är så väl värd det!)

Med risk för att diskussionen om kvalgränsen nu finns i en annan tråd men just din ritt, och @Piaff fima ritt med Fumo i våras som också delades här visar hur pass svårt kvalen i MsvB:1 faktiskt är.
Det är ju BRA ritter på välutbildade hästar och med rutinerade och satsande ryttare och ändå ligger det precis på kvalgränsen i MsvB:1. Såklart är det ingen rättighet att få tävla MsvB men jag fattar inte riktigt nyttan med att man måste vara BRA för att få göra det. Jag tycker nog man borde vilja att fler red MsvB snarare än färre, för att det är riktigt bra och utvecklande program på medelsvår B nivå och även om man rider omkring på 60% i dem så kommer man ta med sig mycket kunskap till sin nästa häst?

(Och GRATTIS @Amanda_F till en fin ritt, kval och att du är ute och tävlar igen ❤️ Du är så väl värd det!)

Nu minns jag inte riktigt men hade vi inte en diskussion om just det då när Piaff red och jag tyckte hon fick dåligt betalt. Ni sa ( du och @Fiorano )att pga programmet så var det svårt att rida ihop poäng eller att varje miss kostar extremt mkt. Kan någon dra det igen?

Nu minns jag inte riktigt men hade vi inte en diskussion om just det då när Piaff red och jag tyckte hon fick dåligt betalt. Ni sa ( du och @Fiorano )att pga programmet så var det svårt att rida ihop poäng eller att varje miss kostar extremt mkt. Kan någon dra det igen?
Ja precis, det är inget schysst program alls vad gäller nå bra poäng/procent.
Jag tycker nog inte att det premierar gångartshästar heller, det finns inga moment alls som inte innehåller en rörelse och transportsträckorna mellan rörelserna är korta. Det finns en kortsida mellan skolorna i traven utan moment och en kortsida i galoppen mellan en ökning och första bytet som man har på sig att balansera upp och få ordning på saker.

Men framförallt är programmet kort, totalt 300 poäng varav allmänt intryck är 20% av totalsumman (60 poäng)
Travskolorna är 27% av totalen
Galoppombytena är 13,5% av totalen (så var det bytena man ville premiera i programmet är det inte heller ett bra program)

Rider man på 65% i snitt har man 3 poängs marginal ned till 64%, och 3 poäng tappar man väldigt lätt på en miss oavsett moment (ryggning, längning av formen, skyggar i en skola) så man måste nästan vara uppe på 67-68% hemma för att ha den där marginalen som krävs när man ska göra något på tävling (9-12 poängs marginal till kvalgränsen).

Ska man jämföra med LA:5 och LA:6 som var kvalklasser tidigare så är poängtotalen i dem betydligt högre (420 och 430 poäng) och så räckte 62% för kval. Red du på 65% hemma (273 respektive 279, poäng) så hade du utrymme för missar på 12,5 poäng respektive 13 poäng.

Det är stor skillnad att kunna missa 3 poäng i MsvB1 eller 13 poäng i LA5/LA6 så kraven för kval är definitivt ordentligt höjd (och jag skulle säga att man måste ha en väldig tur för att nå kvalgränsen om man rider på 65% hemma numera, förut var det fullt möjligt)

Ja precis, det är inget schysst program alls vad gäller nå bra poäng/procent.
Jag tycker nog inte att det premierar gångartshästar heller, det finns inga moment alls som inte innehåller en rörelse och transportsträckorna mellan rörelserna är korta. Det finns en kortsida mellan skolorna i traven utan moment och en kortsida i galoppen mellan en ökning och första bytet som man har på sig att balansera upp och få ordning på saker.

Men framförallt är programmet kort, totalt 300 poäng varav allmänt intryck är 20% av totalsumman (60 poäng)
Travskolorna är 27% av totalen
Galoppombytena är 13,5% av totalen (så var det bytena man ville premiera i programmet är det inte heller ett bra program)

Rider man på 65% i snitt har man 3 poängs marginal ned till 64%, och 3 poäng tappar man väldigt lätt på en miss oavsett moment (ryggning, längning av formen, skyggar i en skola) så man måste nästan vara uppe på 67-68% hemma för att ha den där marginalen som krävs när man ska göra något på tävling (9-12 poängs marginal till kvalgränsen).

Ska man jämföra med LA:5 och LA:6 som var kvalklasser tidigare så är poängtotalen i dem betydligt högre (420 och 430 poäng) och så räckte 62% för kval. Red du på 65% hemma (273 respektive 279, poäng) så hade du utrymme för missar på 12,5 poäng respektive 13 poäng.

Det är stor skillnad att kunna missa 3 poäng i MsvB1 eller 13 poäng i LA5/LA6 så kraven för kval är definitivt ordentligt höjd (och jag skulle säga att man måste ha en väldig tur för att nå kvalgränsen om man rider på 65% hemma numera, förut var det fullt möjligt)
Såååå bra sammanställning med %!! Att gångarterna gynnar hamnar i båda ökningarna och skritten, stort utfall på att kunna få 8or och inte 6-6.5 där. Samt i skolorna där domarna inte kan sätta högre än 7 på en korrekt skola om hästen inte är rörlig och har en fluffigare takt. Så i skolorna med koeff gör 8orna enorm skillnad.

Att gångarterna gynnar hamnar i båda ökningarna och skritten, stort utfall på att kunna få 8or och inte 6-6.5 där. Samt i skolorna där domarna inte kan sätta högre än 7 på en korrekt skola om hästen inte är rörlig och har en fluffigare takt. Så i skolorna med koeff gör 8orna enorm skillnad.

Aha då är jag med på hur du menade! 👍
En välriden, välgymnasticerad gångartshäst har absolut fördel av att skolorna har så stort utslag. Jag tänkte mest på att en spänd häst med stora gångarter inte har särskilt lätt sprätta sig genom det där programmet 😅

Det är inget lätt program helt enkelt, och jag tycker som du att kravet på 64% för kval är för högt satt. Hade kvalet varit 62% och två gånger istället hade utgallringen av ekipage varit mer lagom tror (eller tycker) jag.

Jag är också nyfiken på hur det skulle påverka sporten (antal startande, utvecklingen av ekipagen) om man tog bort kvalen igen. Och jag trodde faktiskt nånstans med tanke på det vikande antalet starter att man kanske skulle gå mot det. Antar att förbundet bedömt det som att det är hästvälfärdsproblematiken som gör antalet starter mindre, jag tror kanske mer att det är att det börjar vara svårt att få vara med och delta om man inte satsar på högsta nivån som är ett problem?

Ja den på just den starten så hade jag och Fumo dels två riktiga missar (5 och 4) men överlag i klassen så dömde domaren MYCKET 6-6,5. Den som kom tvåa på 61 brukar inte vara i närheten av de poängen och var själv förvånad att vi låg så nära.

Fumo skulle jag nog ända beskriva som gångartshäst-nära åtminstone, han är definitivt flott och rörlig. Kanske ingen spektakulär bensprattlare men heller inte begränsad gångartsmässigt. Men han tjänar inte mycket gratis i det programmet. Det gör han däremot i de längre MSVB-programmen där vi ridit på 67 med rejäla missar 😅. Han har till och med gått MSVA på placering och kvalprocent trots att han busade bort både en del byten och en piruett som han började byta galopp och skutta runt mitt i…

Herregud. Min hopphäst rör sig ju vanligt sas så där blir det nog till att rida varenda meter korrekt om man ska lyckas komma över 64% då. Nu var det ju längesedan han tävlade dressyr men han brukade inte få spunk någonstans men det kan ju ändras. Jag tänker visserligen inte börja med MsvB1 ändå men det blir ett bra mål att starta inom detta året för att slippa alla nya krångliga kval om det blir så.

Jag är också nyfiken på hur det skulle påverka sporten (antal startande, utvecklingen av ekipagen) om man tog bort kvalen igen. Och jag trodde faktiskt nånstans med tanke på det vikande antalet starter att man kanske skulle gå mot det. Antar att förbundet bedömt det som att det är hästvälfärdsproblematiken som gör antalet starter mindre, jag tror kanske mer att det är att det börjar vara svårt att få vara med och delta om man inte satsar på högsta nivån som är ett problem?
Dom där rundorna då som man inte behöver kvala alls till utan bara måste komma över en viss procent 2 ggr för att få fortsätta på den nivån, hur ser det ut där? Så i princip finns det ju inga kval utan bara kval för att kunna hålla sig kvar? Eller har jag fattat fel? Jag orkar inte sätta mig in i 100 olika kval inom dressyren.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka