Dressyrsnackis 20

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 005
  • Visningar Visningar 133 853

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tävling börjar närma sig och när jag red svarta faran i Onsdags var han helt tokig på utebanan 😅

Jag är glad att jag valt att starta inomhus till en början, han kommer nog vara tittig och uppe i varv som det är 😅

Det som varit svårt börjar faktiskt sitta. Jag har jobbat mkt med halterna, med mkt kli och beröm så han kan stå stilla. De har gjort susen. Samt börjat träna längningarna och övergångarna tillbaka. De gick väldigt bra med travbiten som annars brukar vara det svåra. Vårt svåra byte var enkelt och de enkla blev svårt, så jag kanske gör ngt rätt och ngt fel 😂

Upp till bevis den 16e Maj 🤘

Vi har anmält till första tävlingen, blir sista helgen i maj. Har haft en sån rövig period på jobbet hela våren + pluggande så det har inte varit aktuellt alls med tävling, men förhoppningsvis lugnar det sig snart. Ska bli kul att komma ut 😊 Håller också på att boka in en sadelkoll för jag tror den behöver justeras lite, ska bara matcha in en dag och tid som funkar. I övrigt så håller vi på och vänjer in hästarna på gräs, så Fille är glad - men blir lite grästrött.
Min arm som fick en spark förra veckan är mindre blå och det är ju skönt, men en intressant iakttagelse är att jag har haft ont i den axeln ganska länge, efter sparken blev den bättre (:cautious:) men när svullnaden gick ner och nu blåmärket börjat läka så kommer det onda jag hade innan tillbaka. Märkligt!

Dominus och Darwin är också glada för gräset men Dominus allt annat än grästrött...! Jag tycker jag försöker vara så kreativ jag kan för att sysselsätta honom med blandade upplevelser helst varje dag, men det är ändå gott om myror i brallan. Tyckte han var extra uppe i varv förra året också vid den här tiden, kanske lägger det sig när det blir varmare.

Men det är mycket att miljöträna på redan på hemmaplan så här års - på uteritten igår började vi med en granne på drygt 100 m avstånd som ev. kunde misstänkas ha blivit ett monster pga att den gick på ett besynnerligt nerböjt sätt (antagligen pga trädgårdsfixande). Sedan kom en liten vattenspridare som inte stått där förut. Sedan en flock kor på något mer än 100 m avstånd. Sedan en hare som skuttade över gräset, också det väldigt långt bort. En liten plätt med långt visset gräs som hade böjt sig på ett märkligt sätt behövde vi fundera lääänge senast om den kunde passeras, men gick bättre nu. Hur vi ska hantera de STORA vattenspridarna på åkrarna när de (snart) kommer är en gåta.

Det finns inget ont i honom på något sätt och han gör ju för det mesta inget så det blir farligt, men han är väldigt noga med att berätta om alla saker han hittar i omgivningen med att spänna upp sig så han är beredd att fly. Så sista biten med robotgräsklippare och en till ondskefullt trädgårdsarbetande människa + skällande hund tog jag till fots för att inte riskera att tippa över på triggersidan.

Kanske är det dna från mormorsfar Jazz som skymtar igenom ibland, och han lär väl aldrig bli den typiska tanthästen, men samtidigt älskar jag ju hans rörliga inre lika mycket som hans yttre. Så hans lite överdrivna observationer är ett pris jag gärna betalar för allt fantastiskt med honom - men jag förstår ju att det kommer bli en del kaostävlingar när vi någon gång börjar komma ut på sådana.

Förra träningen (i ett ändå bekant ridhus) var han upprörd över att det kom in en skimmelponny innan vi var klara, för det brukar ju inte hända eftersom vi normalt tränar sist... jag håller tummarna för fortsatt vikande siffror på tävlingsstarter, så vi träffar så få andra som möjligt. Jäkla tur att inte hopptävlingar är vårt största mål. :laugh:

Trimmat i ridhuset idag, valde inne för att kunna rida programmet på rätt mått. Hon kändes jättefin och oväntat avspänd!
Lite förvånad eftersom jag inte ridit vettigt sen vi tränade för över en vecka sedan 😅
Jag har en ständig kamp med mitt inre barn som bara vill vara ute och galoppera så ögonen tåras 😂
Vi kommer troligen alltid vara ett LA-ekipage, jag kan liksom inte förmå mig själv att rida dressyr tillräckligt ofta för MSV.
Ärtan kan både göra trevliga skolor och byta på hjälpen men då måste man ju också träna på det så allt blir på rätt ställe. Inte bara byta i hoppsadel och lätt sits och inte vara så noga med vart det blir.

Men nog om det, idag det kändes det bra och vi är redo för att springa fint i morgon. Målet är volter som faktiskt är 15 meter, övergångar vid rätt bokstav (🙈) och satsa mer i ökningarna.

20260508_103223.webp

Fälttävlan dag 1.
Superfin när jag red fram till dressyren 😍
När vi kom in på banan taggade hon till som tusan, det är det svåra med ft-dressyren, vi vet båda vad dom väntar efteråt. Jag blir spänd och slutar andas, Ärtan blir het och laddad.
Blev lite bus när vi skulle öka galoppen i första volten, mellantraven blev galopp på tvären halva diagonalen osv. Fick slutkomentar aktiv men blir lite hastigt.
Minst sagt 😆
Fick dock en 8:a på en 15 meters volt I galoppen så vi kan ju om vi vill.
Slutade på 64,8 %, ett bottenrekord men fullt rimligt idag.
Note to self, rid inte med sporrar i ft.
Jag har de bara på träning och tävling, aldrig när jag rider hemma och bara i dressyr.

När vi skrittade mot hoppbanan gick hon i raketfart 🤣
Fick hjälp på framhoppningen av hon som hjälpte mig med hoppträningen sist.
Hade en bra plan innan och följde den helt, fokuserade bara på låg hand och andas, repeterade det för mig själv hela vägen runt och Ärtan tackade för att jag red ordentligt och hoppade felfritt!
Äntligen satte vi nollan!

Planen inför imorgon är att jag rider till banan istället för att köra, partner tar bil med de extra prylar jag behöver.
Så joggar vi lite i skogen på andra sidan och går till framhoppningen så sent som möjligt.
Förhoppningsvis gör det att hon slipper all stress och tycker det är roligt igen.

Gullis efter besiktningen ❤️
20260509_110618.webp

Jag har tävlat WE idag, blev tvåa totalt. Red dressyren på drygt 66%, så enligt vissa här var det väl 61% :cool: Borde kanske frågat domaren vilken skala hon använde. "Jäklar vad bra han byter" var hennes kommentar när jag mötte henne senare iaf.

Vi tävlade igår och jag är så himla nöjd!

Han har alltid åkt transport dåligt men nu har jag tränat, tränat lite mer och så ytterligare lite till 😅 och igår åkte han (75 minuter enkel resa) bra BÅDE till och hem från tävlingen 🙌👏🙏
Så himla viktigt FÖR MIG som nog har haft mest problem med att han inte gillar att resa ;) och nu hoppas jag på att få åka och träna en hel del med honom (och kanske tävla mer än två tävlingar per år med ;) )

Vi var till denna tävlingsplats för 1,5 år sen också och då var han fruktansvärt spänd så jag var förberedd på att det mest skulle kännas :turd: (utomhus tävling med väldigt god sikt och alldeles för mycket att titta på, i kombination med årets första tävling, att jag varit sjuk hela veckan och att det blåste 15 m/s) men även där imponerade han på mig med att vara jätteduktig ❤️. Absolut kollar han på saker, men han var ridbar och försökte verkligen fokusera på mig och inte allt annat spännande som hände.

Nöjd med en MsvB:1 där allt kändes väldigt säkert och stabilt, jag chansade ingenting och det var en skön känsla av att den där ritten kan vi göra om många gånger. Några små missar blir det ju alltid längs vägen, och vi fick ett byte i uppridningen, men 66% och med det förlängt kval i MsvB i 24 månader till (apropå kvaldiskussionen, när man som jag bara rider två tävlingar per år så är ett kval resultat per år (räcker ju med en hovböld för att jag ska missa mina två tävlingar per år) lite av en giljotin över nacken varje år ;) )

Sen en MsvB:2 där det blev lite struligare för oss.
Jag känner att jag nog får ta på mig missarna, han började översamla sig och då blir han väldigt känslig för skänklarna (lite kränkt vit man över honom i de lägena) och jag vet ju egentligen att jag måste korrigera det för det blir omöjligt i galoppen med bytena när han inte tolererar skänkeln 😅 (och inte så bra i övrigt heller när man rider utan skänklar)
Samtidigt lite nyttigt att det hände, för samma sak finns absolut hemma och på träning med men eftersom han varit rätt spänd på tävling har jag nog haft mer fokus på att lotsa än korrigera eller utbilda på banan och det blev rätt tydligt för mig att nu får jag snäppa upp litegrann 😁
Kan tänka mig att tränarna tänker ”det där visste vi sen innan” men det blev väldigt tydligt för mig att det inte går att rida program sådär (hemma kan man ju smacka lite eller öka en långsida eller länga formen eller nåt, så det blir inte lika tydligt)

Men så himla nöjd med både transportering, hur bra han skötte sig på tävlingsplatsen och hur fint ridbar han var hela tiden ❤️
Och bra med MsvB2 ritten för jag är himla motiverad att lära den där ryttaren att lösa det där :D och att rida mer olika MsvB program, allting kändes ganska enkelt förutom att jag hade behövt använda skänklarna ibland 😇

att.Az5lKjBwhrFnK2OmNQFmbvj6fuXbUVQiou5R2PSzECY.webp

Han har alltid åkt transport dåligt men nu har jag tränat, tränat lite mer och så ytterligare lite till 😅 och igår åkte han (75 minuter enkel resa) bra BÅDE till och hem från tävlingen 🙌👏🙏
Så himla viktigt FÖR MIG som nog har haft mest problem med att han inte gillar att resa ;) och nu hoppas jag på att få åka och träna en hel del med honom (och kanske tävla mer än två tävlingar per år med ;) )

Vi var till denna tävlingsplats för 1,5 år sen också och då var han fruktansvärt spänd så jag var förberedd på att det mest skulle kännas :turd: (utomhus tävling med väldigt god sikt och alldeles för mycket att titta på, i kombination med årets första tävling, att jag varit sjuk hela veckan och att det blåste 15 m/s) men även där imponerade han på mig med att vara jätteduktig ❤️. Absolut kollar han på saker, men han var ridbar och försökte verkligen fokusera på mig och inte allt annat spännande som hände.

Nöjd med en MsvB:1 där allt kändes väldigt säkert och stabilt, jag chansade ingenting och det var en skön känsla av att den där ritten kan vi göra om många gånger. Några små missar blir det ju alltid längs vägen, och vi fick ett byte i uppridningen, men 66% och med det förlängt kval i MsvB i 24 månader till (apropå kvaldiskussionen, när man som jag bara rider två tävlingar per år så är ett kval resultat per år (räcker ju med en hovböld för att jag ska missa mina två tävlingar per år) lite av en giljotin över nacken varje år ;) )

Jag känner att jag nog får ta på mig missarna, han började översamla sig och då blir han väldigt känslig för skänklarna (lite kränkt vit man över honom i de lägena) och jag vet ju egentligen att jag måste korrigera det för det blir omöjligt i galoppen med bytena när han inte tolererar skänkeln 😅 (och inte så bra i övrigt heller när man rider utan skänklar)
Samtidigt lite nyttigt att det hände, för samma sak finns absolut hemma och på träning med men eftersom han varit rätt spänd på tävling har jag nog haft mer fokus på att lotsa än korrigera eller utbilda på banan och det blev rätt tydligt för mig att nu får jag snäppa upp litegrann 😁
Kan tänka mig att tränarna tänker ”det där visste vi sen innan” men det blev väldigt tydligt för mig att det inte går att rida program sådär (hemma kan man ju smacka lite eller öka en långsida eller länga formen eller nåt, så det blir inte lika tydligt)

Men så himla nöjd med både transportering, hur bra han skötte sig på tävlingsplatsen och hur fint ridbar han var hela tiden ❤️
Och bra med MsvB2 ritten för jag är himla motiverad att lära den där ryttaren att lösa det där :D och att rida mer olika MsvB program, allting kändes ganska enkelt förutom att jag hade behövt använda skänklarna ibland 😇

Visa bifogad fil 185092
Grattis! 66% måste ju vara fantastiskt bra med tanke på diskussionerna om den klassen. Jag har fortfarande inte fattat vilka MsvB klasser man är kvalad till genom MsvB1 kvalet? Alla?

Dominus och Darwin är också glada för gräset men Dominus allt annat än grästrött...! Jag tycker jag försöker vara så kreativ jag kan för att sysselsätta honom med blandade upplevelser helst varje dag, men det är ändå gott om myror i brallan. Tyckte han var extra uppe i varv förra året också vid den här tiden, kanske lägger det sig när det blir varmare.

Men det är mycket att miljöträna på redan på hemmaplan så här års - på uteritten igår började vi med en granne på drygt 100 m avstånd som ev. kunde misstänkas ha blivit ett monster pga att den gick på ett besynnerligt nerböjt sätt (antagligen pga trädgårdsfixande). Sedan kom en liten vattenspridare som inte stått där förut. Sedan en flock kor på något mer än 100 m avstånd. Sedan en hare som skuttade över gräset, också det väldigt långt bort. En liten plätt med långt visset gräs som hade böjt sig på ett märkligt sätt behövde vi fundera lääänge senast om den kunde passeras, men gick bättre nu. Hur vi ska hantera de STORA vattenspridarna på åkrarna när de (snart) kommer är en gåta.

Det finns inget ont i honom på något sätt och han gör ju för det mesta inget så det blir farligt, men han är väldigt noga med att berätta om alla saker han hittar i omgivningen med att spänna upp sig så han är beredd att fly. Så sista biten med robotgräsklippare och en till ondskefullt trädgårdsarbetande människa + skällande hund tog jag till fots för att inte riskera att tippa över på triggersidan.

Kanske är det dna från mormorsfar Jazz som skymtar igenom ibland, och han lär väl aldrig bli den typiska tanthästen, men samtidigt älskar jag ju hans rörliga inre lika mycket som hans yttre. Så hans lite överdrivna observationer är ett pris jag gärna betalar för allt fantastiskt med honom - men jag förstår ju att det kommer bli en del kaostävlingar när vi någon gång börjar komma ut på sådana.

Förra träningen (i ett ändå bekant ridhus) var han upprörd över att det kom in en skimmelponny innan vi var klara, för det brukar ju inte hända eftersom vi normalt tränar sist... jag håller tummarna för fortsatt vikande siffror på tävlingsstarter, så vi träffar så få andra som möjligt. Jäkla tur att inte hopptävlingar är vårt största mål. :laugh:
Jag tror bestämt att han behöver lite kbt-träning. Var glad för allt han upplever nu, så att han vänjer sig vid att "vanan är att allt kan hända".

Men klokt av dig att ta ditt förnuft till fånga och sitta av. Det gör ju inget om man slipper ev avramlingar, tappad häst och ev egen och/eller hästs konvalescens.

Vi är ju på gång nu att rida in treåringen och jag gav mig ut på "uteritt" med dottern.

Dåraktigt och verklighetsfrånvänt på ett sätt, men nu gick det ju bra. Spänningar så klart, men utan explosion, det får man vara glad för.

Vet inte hur långt bak hon har Jazz... inte så långt, tror jag. :idea:

Ps. Denna uteritt med avslut i trav i paddocken är så stort att min snart tioåriga avatar på dottern som hoppar vår förra ponny, bytts ut... gissa med vem? :cool: :banana:

Senast ändrad:

Visa bifogad fil 185092
Grattis!!! Vad roligt! Det där med transporten kanske till och med är den största segern?

Grattis! 66% måste ju vara fantastiskt bra med tanke på diskussionerna om den klassen. Jag har fortfarande inte fattat vilka MsvB klasser man är kvalad till genom MsvB1 kvalet? Alla?
Alla 😊
Förslaget på ändring gör ingen skillnad där, det var procentkravet som ändras + förslag om att man måste kvala till MsvB1 från LA5/6.

Jag blandar säkert ihop något men jag läste om nått kval i MsvB2 för att få rida resten av Msvb klasserna?
Ja förut kunde man ta sig runt det kravet med att rida MsvB:2 på 62% istället, och det kunde då (på den tiden fanns det inte ens slutor i MsvB:1 och bara en halvvolt med skritt så då var det ett riktigt knepigt program tycker jag) vara enklare. Så hade man en 6/7-åring som klarade MsvB2 var det ganska många som ordnade kvalet så istället.
Men nu (om förslaget går igenom) blir det 64% för fortsatt kval med så gränsen åker upp.

Grattis!!! Vad roligt! Det där med transporten kanske till och med är den största segern?
Jaaaa! 😍
Jag var så glad när vi kom fram att jag nog hade tagit att åka av och bli utesluten i programmet och ändå ha varit glad :D
Men jag tror som sagt att jag mått mer dåligt än han av att han inte gillat åka transport, det går som emot vem jag är att transportera för min skull när han inte vill.. samtidigt som jag vet att det nog är många hästar som gör grejer de inte vill betydligt oftare än jag åkt nånstans ;)

Alltså folk rider MsvB:1 på över 70% varenda helg.
På en fin häst med bra skolor och byten är det ju det lättaste MsvB programmet. Det är bara inte så förlåtande för misstag, hade vi tappat sex poäng på ett byte eller en skola eller nåt så hade vi inte haft 64% ”trots” att jag tycker att vi rätt självklart hör hemma i MsvB och borde lämna LA nu.

OCH jag kände igår igen att jag verkligen ogillar den höga kvalprocenten.
Faktiskt så det känns som 60% tre gånger eller nåt kunde vara väl så relevant. Även om man rider på 5,5-6,5 (jag såg ju inte massor med ritter men några i LB-LA-MsvB) så ser det trevligt ut på tävlingar. Kanske det inte är så häftigt alltid, det kan vara lite långa kroppar på hästarna och öppna former och ett stopp i en övergång eller en taktmiss. Men folk rider så mjukt och trevligt, har roligt med sina hästar och är goda föredömen för ridsporten.
Varför skulle de (vi) inte få rida MsvB?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka