Dressyrsnackis 20

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 005
  • Visningar Visningar 133 840

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan bara tala för min del, jag tror faktiskt det handlar om hur du rider på din häst under programmet. Jag har ju ridit på mellan 55-59% i intermediare A och jag kan inte uppleva att min häst tagit illa vid sig av det. Att vi inte fått till piaffen och missar i lite pirrar eller serier har han nog inte brytt sig om. Men jag varken straffar honom eller är besviken heller.

Jag har en kompis som rider msvb5 och rider under 60, hennes häst verkar heller inte ta illa vid sig men hon är ju oxå väldigt positiv och glad under sina ritter.

Men såklart att om man som ryttare blir arg och besviken så klart att hästen känner av det. Och det är inte ok tycker jag

Det blir ju ett visst stresspåslag givetvis att försöka utföra rörelser som inte ekipaget klarar av. Särskilt på en tävling där det måste göras på en viss punkt. Det är väl därför dressyr är den grenen där mest stress har påvisats genom motstridig hjälpgivning osv. Så ska vi tänka hästvälfärdsperspektivet så kan det ju vara skadligt. Givetvis inte som i fälttävlan där hästen kan bryta ett ben pga ett felaktigt beslut. Man får ju enas om på något vis vad som anses ok eller inte och jag har inget svar på hur det ska göras eller vem som ska göra det.

Jag kan inte läsa artikeln någon som kan sammanfatta?

"I det här projektet vill vi tillsammans med aktörer inom ridsporten lyfta fram vad som är bra och hur harmoniska prestationer kan synliggöras och belönas på ett mer transparent sätt." Det säger SLU-forskaren Elke Hartmann som ska arbeta med att ta fram ett nytt verktyg för bedömning av dressyr. Länk till artikel där du kan läsa mer om projektet finns i kommentarsfältet. Foto: SLU/IStock.

https://l.facebook.com/l.php?u=http...t8JMrltLPnJrUU2DB5C_LuH6vtmpJecdfv_DltYl3vohC

Det står inte så mkt tycker jag, mer än att det är en studie som startar i år, som syftar till att hitta ett objektivt verktyg så man kan mäta harmoni. Det ska göras genom intervjuer med tränare, domare, veterinärer och forskare och till sist video och sen ska det ska bli enklare att förstå hur domarna dömer. Typ.

Harmoni är för övrigt också 2026 års fokus för oss dressyrdomare.

I dagens läge får dom ju knappt ihop 5 starter i en klass så det lär inte bli för mkt folk .
Tanken var ju att höja kvaliteten.

Är det inte likadant som i ponnydressyr. På SM får du ingen medalj om du inte rider på godkända procent. Urlöjligt.
Vi hade samma på DM i fjol, för att du skulle bli placerad var du tvungen att komma över 60%. I kategori B var det ingen som gjorde det (av 3 starter) så det blev ingen distriktsmästare där. Väldigt tråkigt för barnen

Vi hade samma på DM i fjol, för att du skulle bli placerad var du tvungen att komma över 60%. I kategori B var det ingen som gjorde det (av 3 starter) så det blev ingen distriktsmästare där. Väldigt tråkigt för barnen
Tur för mig att det inte var så WEn🙈😂. Men håller med, vet inte vem som tjänar på att sätta procentgräns. Definitivt inte viljan att vara med.

En procentgräns för att få medalj kan väl jämföras med att ta sig runt på hoppbanan. Har du mer än 16 hinderfel så blir du utesluten och utan medalj, så behöver ju inte vara att man vägrar ut sig.
Sen kan man ju diskutera hur hög den procentgränsen skulle vara.

Fast ekipagen fick ju oavsett vinna sin klass liksom.

Jag tror att regeln finns för att annars skulle en utesluten i ett liten klass (typiskt B-ponny) kunna vinna medalj på att bara ha startat. Sen borde kanske procentsatsen sänkas, tar man sig genom programmet borde man väl kunna få den där lilla plåtbiten liksom

Det blir ju ett visst stresspåslag givetvis att försöka utföra rörelser som inte ekipaget klarar av. Särskilt på en tävling där det måste göras på en viss punkt. Det är väl därför dressyr är den grenen där mest stress har påvisats genom motstridig hjälpgivning osv. Så ska vi tänka hästvälfärdsperspektivet så kan det ju vara skadligt. Givetvis inte som i fälttävlan där hästen kan bryta ett ben pga ett felaktigt beslut. Man får ju enas om på något vis vad som anses ok eller inte och jag har inget svar på hur det ska göras eller vem som ska göra det.

Men då tänker jag att domarna kanske borde få uppdrag att blåsa ut ekipage som det inte funkar för?
Mår hästen dåligt ska ritten inte fortsätta, och på lägre nivå vore det kanske bussigare att blåsa av och säga att nu funkar det inte. Vill du skritta runt ett par minuter och se om din häst kan varva ned och så får du försöka dig på att tävla igen en annan dag… typ…

Jag gillar som sagt att kvala till grejer, tycker det känns bra att ha ”bevis” på att jag får starta en högre klass. Men jag undrar om det finns nog med fördelar just nu i det läge sporten är med att behålla kvalen.

Men då tänker jag att domarna kanske borde få uppdrag att blåsa ut ekipage som det inte funkar för?
Mår hästen dåligt ska ritten inte fortsätta, och på lägre nivå vore det kanske bussigare att blåsa av och säga att nu funkar det inte. Vill du skritta runt ett par minuter och se om din häst kan varva ned och så får du försöka dig på att tävla igen en annan dag… typ…

Jag gillar som sagt att kvala till grejer, tycker det känns bra att ha ”bevis” på att jag får starta en högre klass. Men jag undrar om det finns nog med fördelar just nu i det läge sporten är med att behålla kvalen.
Precis det här tycker jag man borde kunna göra. Med vettig ridning och hästsyn ska det inte bli skadligt för hästen. Det tycker jag visserligen borde användas även med dessa kvalkrav, många hästar på högre nivåer ser inte bekväma ut och sådant borde blåsas ut.

Jag tror att regeln finns för att annars skulle en utesluten i ett liten klass (typiskt B-ponny) kunna vinna medalj på att bara ha startat. Sen borde kanske procentsatsen sänkas, tar man sig genom programmet borde man väl kunna få den där lilla plåtbiten liksom
Tycker det är stor skillnad på att rida hela sitt ptogram och bli utesluten. Som utesluten kan en aldrig bli placerad ändå.

Hur tycker du kvalreglerna ska se ut?
Ja du, det har jag nog inget bra svar på. Jag har svårt att se hur det ska lösas enkelt med någon liten ändring.

Att höja koeff på något ger inte utslag nog. Och att hävda att om man inte rider godkända byten så får man inte starta funkar väl också dåligt. Vad ska då ske om man inte får godkänt på andra rörelser etc? Var ska man sätta stoppet liksom?

Att införa mer överstrykningar, längning av form etc vore väl generellt positivt. Men det är väl inte skarpt nog det heller för att det ska bli någon större skillnad.

Döma ner för spänning, gapande etc ska man ju redan göra. Frågan är väl lite också om domarna har kunskap/feeling nog alltid, vågar de döma som de egentligen tycker etc..

För min del, som tränare, så tycker jag vissa rörelser måste funka innan man går vidare med annat. Vissa saker är byggstenar, pusselbitar som krävs för att funktionellt och på ett lättbegripligt sätt för hästen gå vidare genom att sammanfoga bitarna till nästa rörelse. Tex sluta, väggsluta, brukar vara himla bra att kunna för att rida byten och senare piruett. Men man får mer poäng om man rider slutan så den tappar sin samlande funktion och blir mer sidvärts än om man rider den som den bör vara för att funka rent biomekaniskt.
Det blir ju lite tokigt redan där. Och samma med att de som inte tex kan rida sluta ska vidare in i bytesklass.
Det är ju fint om man vet om det biomekaniska och skiljer tävlingsridning och träningsridning. Men det gör ju inte alla.

Jag tycker att om man tar sig igenom programmet har man ju genomfört ritten. Kanske sänka gränsen till 58% för kat B. Det går i LB

Tycker det är stor skillnad på att rida hela sitt ptogram och bli utesluten. Som utesluten kan en aldrig bli placerad ändå.
Absolut. Men jag tror verkligen att det är noll problem att ta upp på distriktets tävlingsmöte att en ändring vore bra. Vårt distrikt är grymt bra på att lyssna på åsikter som förs fram (tycker jag) 👍

Jag är ju så mesig så jag tycker alla ska få vinna och vara glada :D så jag har lämnat en massa förslag på sätt att låta fler få vara med och vinna på olika sätt på distrikts nivå i alla enkäter. Men just den procent gränsen visste jag inte att man fallit för så den har jag aldrig föreslagit ändring på

Absolut. Men jag tror verkligen att det är noll problem att ta upp på distriktets tävlingsmöte att en ändring vore bra. Vårt distrikt är grymt bra på att lyssna på åsikter som förs fram (tycker jag) 👍

Jag är ju så mesig så jag tycker alla ska få vinna och vara glada :D så jag har lämnat en massa förslag på sätt att låta fler få vara med och vinna på olika sätt på distrikts nivå i alla enkäter. Men just den procent gränsen visste jag inte att man fallit för så den har jag aldrig föreslagit ändring på
Har missat tävlingskonferensen i två år pga sihs-kval samtidigt tyvärr. Efter mina bråk om DM i WE med distriktet under 2025 så vette tusan om jag tycker de är så smidiga🙈.

En helt annan grej som har noll med nåt att göra :D men bara för att jag är nyfiken på er som finns här på Buke (och som jag inte känner IRL). Man måste inte svara ;) och väljer själv hur anonym man vill vara.
@tuaphua som jag förstår jobbar med utbildning av både hästar och ekipage, hur stor verksamhet har du? Vet att du haft sjukdoms problem på slutet men är du en sån som har några hästar som du rehabbar och utbildar eller är det en stor verksamhet där du har anställda? Träningar, är det nån weekend då och då eller har du elever bestämda dagar i veckan kontinuerligt?
Som sagt, dela bara om du vill och i den mängd du vill. Grejen med ett sånt här forum är ju att man väljer vad som är lagom för en själv.

Distriktet var själva inne på att det blev lite tokigt (ansvarig var på plats för att dela ut priser) så tror de löser det till i år :)

Har missat tävlingskonferensen i två år pga sihs-kval samtidigt tyvärr. Efter mina bråk om DM i WE med distriktet under 2025 så vette tusan om jag tycker de är så smidiga🙈.
Kanske jag som haft flyt :D
Jag tycker det har varit jätteroligt, mailar nåt förslag här och där och vips händer något jag tyckt. Och enkäten har funkat super för mig :D
Men jag har kanske ”mainstream åsikter” så de är lätta trycka ok på.

Mailade förresten dressyr kommittén ett förslag i förra veckan och fick så himla fint svar. Vet inte om det är nåt de alls tänker ta upp på riktigt och fundera på men ville iaf ha mailat och tipsat om en idé.

En procentgräns för att få medalj kan väl jämföras med att ta sig runt på hoppbanan. Har du mer än 16 hinderfel så blir du utesluten och utan medalj, så behöver ju inte vara att man vägrar ut sig.
Sen kan man ju diskutera hur hög den procentgränsen skulle vara.

Nä det kan jag ju inte tycka är jämförbart. Blir du utesluten får du ju inget resultat men har du 16 fel kan du fortfarande vinna ett SM om ingen är bättre.

Alltså, jag har verkligen aldrig fått stresspåslag av att inte klara en rörelse och jag har aldrig upplevt att min häst fått det heller? Men jag kanske rider runt med 0 procents självinsikt för både min egen del och för min häst skull. Tror att för hans del var det värre att protokollhämtaren stod still på ”fel ställe” i inledningen av ritten än att han inte gjorde piaff men vad vet jag?

Men som många resonerar så kanske vi inte ens ska tävla på våra hästar, än mindre rida.

Var det ens tävlingsmöte för dressyren inför 2026? Fick ingen kallelse och det har jag alltid fått tidigare

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar