Kan bara tala för min del, jag tror faktiskt det handlar om hur du rider på din häst under programmet. Jag har ju ridit på mellan 55-59% i intermediare A och jag kan inte uppleva att min häst tagit illa vid sig av det. Att vi inte fått till piaffen och missar i lite pirrar eller serier har han nog inte brytt sig om. Men jag varken straffar honom eller är besviken heller.
Jag har en kompis som rider msvb5 och rider under 60, hennes häst verkar heller inte ta illa vid sig men hon är ju oxå väldigt positiv och glad under sina ritter.
Men såklart att om man som ryttare blir arg och besviken så klart att hästen känner av det. Och det är inte ok tycker jag
Det blir ju ett visst stresspåslag givetvis att försöka utföra rörelser som inte ekipaget klarar av. Särskilt på en tävling där det måste göras på en viss punkt. Det är väl därför dressyr är den grenen där mest stress har påvisats genom motstridig hjälpgivning osv. Så ska vi tänka hästvälfärdsperspektivet så kan det ju vara skadligt. Givetvis inte som i fälttävlan där hästen kan bryta ett ben pga ett felaktigt beslut. Man får ju enas om på något vis vad som anses ok eller inte och jag har inget svar på hur det ska göras eller vem som ska göra det.