Dressyrsnackis 20

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 005
  • Visningar Visningar 133 840

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, jag har verkligen aldrig fått stresspåslag av att inte klara en rörelse och jag har aldrig upplevt att min häst fått det heller? Men jag kanske rider runt med 0 procents självinsikt för både min egen del och för min häst skull. Tror att för hans del var det värre att protokollhämtaren stod still på ”fel ställe” i inledningen av ritten än att han inte gjorde piaff men vad vet jag?

Men som många resonerar så kanske vi inte ens ska tävla på våra hästar, än mindre rida.

All tävling är ett stresspåslag, det kan vi ju inte komma ifrån. Dessutom blir det ju extra stresspåslag att göra en rörelse på en viss punkt som är svårt för ekipaget. Så mkt insikt får man ändå ha. Det betyder ju inte att all stress är dåligt och att vi inte ska rida på hästarna även om vissa vill ha det så. Detta är väl en av sakerna som behöver redas ut för att vi ska få fortsätta tävla. Jag kan absolut tycka att ha med en etolog som bedömer just harmonin osv och att det ska påverka slutprocenten.

Kanske jag som haft flyt :D
Jag tycker det har varit jätteroligt, mailar nåt förslag här och där och vips händer något jag tyckt. Och enkäten har funkat super för mig :D
Men jag har kanske ”mainstream åsikter” så de är lätta trycka ok på.

Mailade förresten dressyr kommittén ett förslag i förra veckan och fick så himla fint svar. Vet inte om det är nåt de alls tänker ta upp på riktigt och fundera på men ville iaf ha mailat och tipsat om en idé.

Jag har ju skickat in om att skippa nosgrimma varje år man får ge förslag till TR. Synd bara att det gick igenom för sent för min känsliga häst. :(

Jag har ju skickat in om att skippa nosgrimma varje år man får ge förslag till TR. Synd bara att det gick igenom för sent för min känsliga häst. :(
Men det är förbundets regler, där har det också tagit längre tid för förslag att gå igenom. Lättridningen var t ex pilot först och tog flera år från förslag till genomförande men det kom ju till sist 👍
Men i distriktet (t ex lagserie och DM) har Mittsvenska som jag tillhör varit väldigt duktiga på att lyssna och försöka få till saker som ryttarna vill ha tycker jag

Kan bara tala för min del, jag tror faktiskt det handlar om hur du rider på din häst under programmet. Jag har ju ridit på mellan 55-59% i intermediare A och jag kan inte uppleva att min häst tagit illa vid sig av det. Att vi inte fått till piaffen och missar i lite pirrar eller serier har han nog inte brytt sig om. Men jag varken straffar honom eller är besviken heller.

Jag har en kompis som rider msvb5 och rider under 60, hennes häst verkar heller inte ta illa vid sig men hon är ju oxå väldigt positiv och glad under sina ritter.

Men såklart att om man som ryttare blir arg och besviken så klart att hästen känner av det. Och det är inte ok tycker jag
Jag tycker att @Amanda_F uttrycker det bra "...med små hjälper i balans och vara förberedd i god tid för alla moment som kommer."
Jag har en liten film på min nya medryttarhäst. Han kan så mkt mer än mig och är så väldigt förlåtande. Jag tror kanske att vi skulle klara en MsvB5 nu för att han kan det och jag kan det i teorin. Men är vi klara för den klassen.. Not so much! Vi skulle inte kunna göra det med små hjälper i balans och vara förberedd i god tid för alla moment som kommer.

Länk till instagram
Är man inte redo för klassen så tänker jag att det är lätt hänt att det blir forcerat. Det behöver inte vara ilska eller besvikelse bakom det. Men ett visst stresspåslag som @fio skriver.

Jag ser det heller inte så svartvitt att det antingen är harmoni eller djurplågeri, men jag tror att hästarna föredrar harmoni. Sen kan man alltid misslyckas och det måste få vara okej också.

Mvh,
Lady_S

All tävling är ett stresspåslag, det kan vi ju inte komma ifrån. Dessutom blir det ju extra stresspåslag att göra en rörelse på en viss punkt som är svårt för ekipaget. Så mkt insikt får man ändå ha. Det betyder ju inte att all stress är dåligt och att vi inte ska rida på hästarna även om vissa vill ha det så. Detta är väl en av sakerna som behöver redas ut för att vi ska få fortsätta tävla. Jag kan absolut tycka att ha med en etolog som bedömer just harmonin osv och att det ska påverka slutprocenten.

Ja såklart allt all tävling skapar en viss stresspåslag om man ska kalla det så. Men huruvida det är positivt eller negativt är ju olika för varje individ

Det ska vara kallt, snö och blåst i två veckor nu 😅
Jag orkar verkligen inte, visst jag kan rida i ridhuset men inte varenda dag, det blir inte kul. Min motivation är noll så Ärtan får vila ett par veckor.

Var och tittade på träningar i lördags och kände ingen lust alls att vara med, det var bara kallt.
Känner att det är bättre att hon får vila helt än att jag ska rida någon dag och sen få dåligt samvete för att jag inte rider på två dagar osv.
Avskyr att frysa och det hjälper inte hur mycket kläder jag har, det gör ont att andas och händerna blir till is direkt. Min blodcirkulation är icke existerande och mitt hjärta slår så himla långsamt.

Men det blir väl vår till slut, vi kanske inte är redo för att tävla som planerat men det gör inget.
Dressyrklasser kan vi ju styra runt i om jag känner för det 😊

Jag tycker att @Amanda_F uttrycker det bra "...med små hjälper i balans och vara förberedd i god tid för alla moment som kommer."

Är man inte redo för klassen så tänker jag att det är lätt hänt att det blir forcerat. Det behöver inte vara ilska eller besvikelse bakom det. Men ett visst stresspåslag som @fio skriver.

Jag ser det heller inte så svartvitt att det antingen är harmoni eller djurplågeri, men jag tror att hästarna föredrar harmoni. Sen kan man alltid misslyckas och det måste få vara okej också.

Mvh,
Lady_S

Jag tror att man får känna efter vad man själv och hästen klarar av och utgå från det.

Jag har tex ridit msvb1 på min irländska på 53 eller om det va 54% och fått beröm av domaren i slut kommentaren för fin ridning men för många missar för dagen. Ser man till resultat så känns det katastrof men tittar man på filmen så ser det inte alls ut som en katastrof. Men msvb1 är ett program man inte har råd med några direkta missar och speciellt inte innan de gjorde om det.

Men vi alla får tycka vad vi vill och jag tycker inte hästar far illa av att gå på underkända procent så länge ryttaren är schysst mot sin häst

En helt annan grej som har noll med nåt att göra :D men bara för att jag är nyfiken på er som finns här på Buke (och som jag inte känner IRL). Man måste inte svara ;) och väljer själv hur anonym man vill vara.
@tuaphua som jag förstår jobbar med utbildning av både hästar och ekipage, hur stor verksamhet har du? Vet att du haft sjukdoms problem på slutet men är du en sån som har några hästar som du rehabbar och utbildar eller är det en stor verksamhet där du har anställda? Träningar, är det nån weekend då och då eller har du elever bestämda dagar i veckan kontinuerligt?
Som sagt, dela bara om du vill och i den mängd du vill. Grejen med ett sånt här forum är ju att man väljer vad som är lagom för en själv.
Ja du, nu är verksamheten på noll. :laugh:
Sist jag jobbade hade jag ca 3-5 hästar/ekipage per dag. Både rehab, vanlig dressyrträning, unghästar och äldre. Rehabhästarna ofta ihop med sambo/kiro och ibland vet kring hästar. Ryttare på olika nivå. Min häst har fått vara med en del också i undervisning.
Jag har aldrig haft egna anställda inom hästeriet. Det har mer varit så att jag hyrts in för utbilda hästar och stallpersonal om jag haft med anställda att göra.
När jag drog sönder axeln för ett gäng år sedan kunde jag inte jobba häst medan det läkte och hoppade på annat. Jag behöll den verksamheten efter jag blivit frisk från axelskadan och kör den deltid ihop med sambo.
Det har varierat genom åren hur jag jobbat, med fasta lektionstider varje vecka, hästar på träning, åka på clinics, ha kunder man flugit upp till regelbundet för helgträningar etc. Jag har inte åkt lika mycket/långt senaste åren.

En helt annan grej som har noll med nåt att göra :D men bara för att jag är nyfiken på er som finns här på Buke (och som jag inte känner IRL). Man måste inte svara ;) och väljer själv hur anonym man vill vara.

Jag arbetar deltid på Ridskola men har då vid sidan av det företag med för tillfället endast träningar för ekipage. Jag rider också ngn häst då ibland åt ägaren för dem som vill. Jag har bara en fast kväll varannan vecka med ca 4-5lektioner och sen har jag lite spridda skurar och åker runt en del just nu för att få en kundkrets 🤗

Det är väldigt roligt och uppfriskande! Helt annorlunda mot arbetet på ridskola. I mitt huvud iaf 😅 planen är att vid nästa vårtermin på ridskolan ska jag vara nere på 50% och företaget ska täcka upp för resten 😁

Idag har vi tränat, sportlov på jobbet så jag passar på att använda lite av all injobbad flex och körde morgonträning innan pyjamasparty på jobbet (vilket jag såklart deltar i 😉😁). Har inte tränat sedan juli så det var lite spännande att se om jag skött mig eller om jag skulle få skäll 😅🙈

Fille var toppenduktig och tränaren var nöjd, jag fick bra hjälp med piruettarbetet och känslan i skritten - när jag rider samlad skritt kan jag inte för mitt liv känna om det är bra eller inte, det känns som att han går i ultrarapid och då "jagar" jag honom = dåligt. Nu kunde hon säga om det var bra eller inte och så kan jag koppla det till den känslan jag hade då. I piruettarbetet jobbade vi först på spåret med att samla till piruettgalopp, hålla det en sträcka och sen gå ur den, men inte skjuta iväg liksom utan bara gå från piruettgalopp till samlad galopp och fortsätta bära. Sedan gick vi in på volten och gjorde samma, och sedan minskade volten stegvis till vi gjorde en piruett. Jättebra! Jag har jobbat så på egen hand med men varit lite osäker på om det är "för mycket" eftersom det blir ganska många språng om man jämför mot en halvpiruett som är det som ingår i vår nivå på tävling, men samtidigt har jag känt att jag behövt den stegvis upptrappningen av samlingen när jag minskar volten så jag har fått bättre kvalité på piruetten även om den blivit hel istället för halv. Och nu fick jag bekräftat att det var rätt tänkt.

Sedan jobbade vi med passageövergångar, både samlad trav-passage-samlad trav och övergång från mellantrav till passage, och växlingar inom passagen. Detta är det Fille har lättast för och även om det är krävande så är det lätt för honom, det som är svårast är att få honom att sluta... och att inte ge passage när jag ber om något annat senare (tex en ingång till diagonalsluta...), så det fick vi också jobba med.

Tränar imorgon igen, och då ska vi försöka få igång Pixem-systemet i ridhuset, det ville sig inte riktigt idag tyvärr.

IMG_2539.webp

Idag har vi tränat, sportlov på jobbet så jag passar på att använda lite av all injobbad flex och körde morgonträning innan pyjamasparty på jobbet (vilket jag såklart deltar i 😉😁). Har inte tränat sedan juli så det var lite spännande att se om jag skött mig eller om jag skulle få skäll 😅🙈

Fille var toppenduktig och tränaren var nöjd, jag fick bra hjälp med piruettarbetet och känslan i skritten - när jag rider samlad skritt kan jag inte för mitt liv känna om det är bra eller inte, det känns som att han går i ultrarapid och då "jagar" jag honom = dåligt. Nu kunde hon säga om det var bra eller inte och så kan jag koppla det till den känslan jag hade då. I piruettarbetet jobbade vi först på spåret med att samla till piruettgalopp, hålla det en sträcka och sen gå ur den, men inte skjuta iväg liksom utan bara gå från piruettgalopp till samlad galopp och fortsätta bära. Sedan gick vi in på volten och gjorde samma, och sedan minskade volten stegvis till vi gjorde en piruett. Jättebra! Jag har jobbat så på egen hand med men varit lite osäker på om det är "för mycket" eftersom det blir ganska många språng om man jämför mot en halvpiruett som är det som ingår i vår nivå på tävling, men samtidigt har jag känt att jag behövt den stegvis upptrappningen av samlingen när jag minskar volten så jag har fått bättre kvalité på piruetten även om den blivit hel istället för halv. Och nu fick jag bekräftat att det var rätt tänkt.

Sedan jobbade vi med passageövergångar, både samlad trav-passage-samlad trav och övergång från mellantrav till passage, och växlingar inom passagen. Detta är det Fille har lättast för och även om det är krävande så är det lätt för honom, det som är svårast är att få honom att sluta... och att inte ge passage när jag ber om något annat senare (tex en ingång till diagonalsluta...), så det fick vi också jobba med.

Tränar imorgon igen, och då ska vi försöka få igång Pixem-systemet i ridhuset, det ville sig inte riktigt idag tyvärr.

Visa bifogad fil 181095
Han låter så jäkla härlig! Fin är han med. 😍

Han låter så jäkla härlig! Fin är han med. 😍
Han är grym faktiskt. Han har en lite gubbig (😅) ådra ibland och kan behöva lite betänketid, men är genomsnäll och galet okomplicerad i allt. Och du får vad du ber om i energi/sprak, låter jag en grönare ryttare rida honom (som förra veckan när jag var på utbildning 3 dagar, då fick en ponnytjej låna honom) så blir han Farbror Filip och bjuder på junioranpassad åktur :grin: Ber du om det så får du mer 🏎️ men utan galenskaper

Vi har fryst köggel blandat med hard skare. Så hästarna står mest och ugglar i hagen. Sambo lyckades repa mina händer/armar lite. Så idag fick gubbhästen komma ut för hand. Hade tänkt jobba lite detaljformsaker i skritt på vägarna med 20-åringen som stått länge.
Det tänkte inte gubbe direkt. 🙄
Det var skymning och mkt djur ute. Det blev hett, hett och när vi möttte en älg blev det 100 ggr värre. Finns inget han avskyr som älgar. Han blir lika delar rädd som förbannad och jagar dem i hagen. 🙄
Kände att han behövde få blåsa ur och sa ”Ja men varsågod då och galoppera eller trampa eller passagea”. Det var fasen ben överallt högt i luften i piaff/passage. 😂
Inga problem heller att galoppera när jag knappt gick framåt.
Tur att han liksom gör alla sina upptåg inom en lätt ram. Blev lite sämre i armar/händer iaf. Men var rädd att det skulle bli mycket värre än så.
Finns en gammal dressyrgubbe där under all päls och man. 🦣🐴 Älskar hans extra allt ändå. Så himla rolig! 😂❤️
IMG_2879.webp

Ridit en kvart i ridhuset på Dio och han kändes så avspänd fast en annan häst tömkördes samtidigt. Den andra hästen är en TP på 180cm och den tar ett galoppsprång när Dio tar tre😂. Trodde han skulle reagera på att den är så stor och låter när den galopperar men intet. Han har börjat få Magic igen och det fungerar toppen!

Sötaste🩷
20260212_144734.webp

Red för min tränare igår igen. Barka fick av någon anledning för sig att vi skulle åka nånstans, så blev lite överraskande diarre i stallet. Det gjorde att en snabbspoling av ben och svans krävdes och där kom det mer bajs i spolspiltan. Yes, tänkte jag, nu är vi på banan idag.

Ja och nej. Hon värmde jättefint och kunde fatta galopp tidigt under värmningen. Men lagom till träningsstarten hade det rört på sig i magen igen och sen var det av och på genom hela passet. Bitvis jättebra, speciellt traven och vänstergaloppen, bitvis en massa gas och hon lämnade FEM högar till under passet.

Jag fattar inte hur hon klarar sig från kolik. Och naturligtvis kom vi inte iväg till veterinären förra veckan för två dagar innan ringer stället vi hade bokat transporten hos och den är sönder... Har ingen annan i närheten som vi får dra med våran bil, så blir att vänta.

Tränat idag igen och idag fick vi igång kamerasystemet så den gröna lampan på min arm är en ”klocka” som kameran följer. Fortsatte med liknande jobb som igår och puh det är bannemig inte enkelt. Jag måste verkligen jobba på att kunna ”styra” i piruettarbetet, att kunna bestämma hur tight det ska vara och inte låta honom tränga in så det blir för mycket och så tappar jag det helt. Det har varit samma med andra rörelser, att när han börjat förstå grejen så har vi en period där han vid påbörjad rörelse kör fullt ut, vilket blir för jobbigt mot vad han orkar, och inte riktigt hör skänklarna (tex kunde jag i början av när han lärde sig sidförande bara få rakt åt sidan i krabbgång, det gick inte att kalibrera eller avbryta påbörjad rörelse 😅) och så är det nu med. Så det är mitt jobb framöver, och rida ordentliga hörnpasseringar!

https://www.instagram.com/reel/DUq-LuFjsUM/?igsh=Y2liYm1yYmVjdGt5

Läste att dressyrens domares fokusområde för året är harmoni, känns som klokt och medvetet val i den tid vi är nu 👍
Men jag blev nyfiken på vad som var i fokus 2025?
Och vad innebär fokus, är det att repetitionskursen handlar extra mycket om just det området och hur man ska tänka, kolla på det och bedöma det?
För fokusområde ändrar ju inte bedömningen liksom, utan det måste väl mer vara att man stärker kunskapen om just det området liksom?

Tränat idag igen och idag fick vi igång kamerasystemet så den gröna lampan på min arm är en ”klocka” som kameran följer. Fortsatte med liknande jobb som igår och puh det är bannemig inte enkelt. Jag måste verkligen jobba på att kunna ”styra” i piruettarbetet, att kunna bestämma hur tight det ska vara och inte låta honom tränga in så det blir för mycket och så tappar jag det helt. Det har varit samma med andra rörelser, att när han börjat förstå grejen så har vi en period där han vid påbörjad rörelse kör fullt ut, vilket blir för jobbigt mot vad han orkar, och inte riktigt hör skänklarna (tex kunde jag i början av när han lärde sig sidförande bara få rakt åt sidan i krabbgång, det gick inte att kalibrera eller avbryta påbörjad rörelse 😅) och så är det nu med. Så det är mitt jobb framöver, och rida ordentliga hörnpasseringar!

https://www.instagram.com/reel/DUq-LuFjsUM/?igsh=Y2liYm1yYmVjdGt5

Jag får upp 2 blingade araber som sitter och pratar i en bil :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10