Dressyrsnackis 20

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 005
  • Visningar Visningar 133 853

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som utprovare kan jag säga att det då inte är lätt att ha med kunder att göra när det kommer till utprovningar... Min prio är alltid att hästen och ryttaren trivs-det går före att sadeln ligger perfekt faktiskt. Vid utprovning på plats har jag bara låtit kund betala och köpa sadeln direkt en enda gång. Det för att jag vill att dom rider i sadeln i en vecka och får känna in ordentligt. Både att de själva och hästen inte får ont. För även om det känns kanon första passet kan det krypa fram nåt som inte känns bra på den veckan.

Det är otroligt tillfredställande att hitta rätt sadel till ett ekipage, men lätt är det inte😅.

Har du någon utbildning och isåfall vilken? Tycker det är sjukt dåligt utbud med just det. För några år sedan tänkte jag gå någon svindyr utbildning men den var asdyr och jag var inte så jätteimponerad av deras utprovare, har mött några stycken. UPH academy. Dom har många kurser som verkar vettiga men dyrt då. Gott rykte och så.

Har du någon utbildning och isåfall vilken? Tycker det är sjukt dåligt utbud med just det. För några år sedan tänkte jag gå någon svindyr utbildning men den var asdyr och jag var inte så jätteimponerad av deras utprovare, har mött några stycken. UPH academy. Dom har många kurser som verkar vettiga men dyrt då. Gott rykte och så.
Det är rätt längesen jag utbildade mig och det enda som fanns då var märkenas egna utbildningar. Så har gått en med Prestige och sen gick jag med en Amerigoutprovare en hel del. Känner att just den praktiska erfarenheten med att gå med någon som jobbat länge med det var värt väldigt mycket. Håller det före alla dessa olika utbildningar som finns idag...

Nästa helg ska jag prova WE för första gången! Spännande!
Funderar också på om jag ska tävla dressyr då, när det ändå är nära att åka och ft-säsongen inte är igång. Ett problem bara att vi bara ridit typ rakt fram i skogen i flera veckor, bortsett från nåt träningstillfälle. :bag:

Min första tävlingshäst dog år 2000 och sedan startade jag bara någon träningstävling med nästa unghäst innan det av olika skäl blev denna jättepaus. Så nej tdb känns inte längre vid mig varken som tävlingsryttare eller som gröntkort-innehavare.

Känner mig ibland som filmen "Han är tillbaka" där Hitler (något otippat) vaknar upp i Berlin 2014 och bestämmer sig för att återuppta sin politiska karriär efter 70 år. Tre av fyra personer som jag tränade för back in the days är numera döda, de två ryttarföreningar som jag tävlade för har lagts ner sedan länge och här sitter jag med ett grönt kort i papp från 1995 och funderar på att lära mig en massa nya dressyrprogram. :laugh: (känner mig alltså annars inte som Hitler om det behöver förtydligas, bara tidsresan)
Haha

Du beskriver det jag känt i jobbet några gånger. Min bästa referens någonsin på jobbet avled, min referens från universitetet gick också bort. När jag sökte jobb och hade haft många chefer under kortare perioder, så hade mina då avlidna referenser varit klippor, men det blev svårt att vara utan "historia".

När jag återvände till hästeriet efter ca 15 års frånvaro, så hade alla gamla "hästkompisar" slutat med hästar och vi hade flyttat till en ny ort där jag inte kände någon.

Det ÄR en jobbig sits att liksom bli av med sitt förflutna och starta om. Nu är det lite off topic, men ändå, jag var tex helt ställd inför det att hästarna stod i grushagar. Det existerade inte där jag kommer ifrån på 90- talet.

Nu har jag inte sett filmen du refererar till men jag fattar precis. Man är liksom återuppstånden från det döda och tror att man kan lite grand, och ändå är man hjälplöst "efter".

:idea: :confused::cool::laugh:

Vet inte hur hoppningen har men inom dressyren tycker jag arrangörerna kunde styra upp lite tydligare regler istället för att lita på att folk förstår hur man ska uppföra sig ;)
Max sex ekipage på framridningen, det ger ryttarna kring 40-45 minuter på framridningen och man ska ha skrittat fram och komma in uppsuttet. Man får inte komma in till framridningen igen efter start (ja jag vet att man kan vilja trava ned men det struntar jag i när jag själv vill rida fram ;))

Det ska verkligen inte kunna bli snurrigt på framridningarna om man styrde upp det lite mer. Avskyr att det ska kläs på och av och sittas upp och lära sig programmet osv inne på framridningen. Där inne RIDER man, vill man göra annat får man gå ut 🤬

Hoppningen har ju både framridning och framhoppning. På framridningen kan det lätt vara 20 pers och där både det kläs på och av och är 100 medhjälpare.

Framhoppningen brukar varaa begränsad till 5-7 st beroende på hur stor den är och om hoppningen sker i samma varv eller ej.

Tack och lov kan man nu få böter om man är i vägen på tävlingsbanan.

Dressyren har ju bara regler att ta hänsyn till som är likadana som i vilket ridhus hemma som helst. Om det är svårt att fatta ska man nog inte tävla alls. Eller få sitt gröna kort indraget 😉

IMG_9366.webp
Arbetat häst nr 1 i solen! Det är sooool!

Nytt ridpass idag! Nova var så duktig! Jag fick lite film av en kompis, så nyttigt att se och inse vilken fel känsla jag har 🤣 aja, nu medveten så ska jobba vidare. Men hon fattade galopp på första försöket, när jag tog tag i halsremmen i galopphörnet😅 så de var bara att följa med!
Hoppas jag törs sitta upp utan att longera nästa gång. Hon var pigg och sprang snabbt men inget bus alls på lina. Hon blir snabbt trött och vill ha dendär energin.

Känner mig motiverad igen! Fick en film på Mini när hon leker i hagen, travar och galopperar. Hon ser så fin ut! Kanske en helt medioker tvåårig fux, men i mina ögon så glänser hon.⭐️
Vill börja pyssla med henne också, tömköra lite när ridbanan kommer fram. Men först ska vi fixa tänderna. Och invänta våren.

collage_export_7FA21553-6887-4F25-BE7D-6357F11527CC.webp

Förlåt för OT igen men gaaaah vad urgamla jag har svårt för att diskussioner bryts ut 😅
Jag var med på den uråldriga tiden då allt som fanns var chatt trådar som grenade sig… och när man slutade prata i en gren försvann dem bara…
Har så svårt för att saker bryts ut och ”försvinner” till andra forum.
Inser att jag börjar vara antik :D Chattade på stallet.com redan på 90-talet 😇

Förlåt för OT igen men gaaaah vad urgamla jag har svårt för att diskussioner bryts ut 😅
Jag var med på den uråldriga tiden då allt som fanns var chatt trådar som grenade sig… och när man slutade prata i en gren försvann dem bara…
Har så svårt för att saker bryts ut och ”försvinner” till andra forum.
Inser att jag börjar vara antik :D Chattade på stallet.com redan på 90-talet 😇
Det svåra kan jag tycka är att när en tråd bryts ut och blir en ny egen kan det vara väldigt svårt att komma in i den.
Den har redan mer eller mindre många inlägg redan och stämmer inte heller alltid med rubriken längre eftersom diskussionen är igång och hamnar iväg lite grann.

Förlåt, slut OT 😎

Det svåra kan jag tycka är att när en tråd bryts ut och blir en ny egen kan det vara väldigt svårt att komma in i den.
Den har redan mer eller mindre många inlägg redan och stämmer inte heller alltid med rubriken längre eftersom diskussionen är igång och hamnar iväg lite grann.

Förlåt, slut OT 😎
En till som är så gammal så man skriver att det är OT med ❤️❤️❤️
Nu blir vi nog utbrutna till Bukefalos ämnet med 😅 eller möjligen Allmänt? Som för alltid heter ”Senior” hos mig 😎

Hade en jättebra träning igår! Fin häst, fortsätter nosa på piruettförberedande arbete och där är hon så duktig!

Högt och lågt med bytesträningen. Positivt att hon verkar ha hittat en förståelse för att hon ska byta när jag ger byteshjälp i ena varvet, behöver inte längre dutta med pisken på rumpan. Däremot verkar hon också ha lärt in att hon ska göra tvär giring åt sidan också, och blev jättetjurig när hon inte fick😅🤣
Hon byter ofta före bak, jag har svårt att få henne både i en bra energisk galopp med framåttänk utan att hon blir lång och för låg fram. Men det löser sig nog så småningom.
Vänster till höger är just nu halvt omöjligt, troligen för att jag har svårare med kroppskontrollen vänster skänkel så det blir inte lika distinkt byteshjälp..

IMG_2984.webp

*Jag tar sista knappen* ;)

Har tänkt massor på aktiv och passiv följsamhet efter att jag lyssnade på RiB-avsnittet av Avsuttet med Elsa och Johanna. Och så har jag tänkt på en autonom kropp. Red lite i manegen på Alex igår och vilken skillnad det blir när jag aktivt rider med höften i trav och galopp. Resten av kroppen blir ju stilla. Tidigare har jag varit lite rädd för att trycka bort ryggen på hästen, men det har ju alla blivit stelare av.

Ska komma ihåg att göra en liten film på vad jag menar nu när det blir varmare så Pivon kan tänka sig att jobba med mig igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka