Jag tänkte skrivaEn till som är så gammal så man skriver att det är OT med
Nu blir vi nog utbrutna till Bukefalos ämnet medeller möjligen Allmänt? Som för alltid heter ”Senior” hos mig
![]()
'Lite KL' också men ångrade mej sen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tänkte skrivaEn till som är så gammal så man skriver att det är OT med
Nu blir vi nog utbrutna till Bukefalos ämnet medeller möjligen Allmänt? Som för alltid heter ”Senior” hos mig
![]()
*Jag tar sista knappen*
Har tänkt massor på aktiv och passiv följsamhet efter att jag lyssnade på RiB-avsnittet av Avsuttet med Elsa och Johanna. Och så har jag tänkt på en autonom kropp. Red lite i manegen på Alex igår och vilken skillnad det blir när jag aktivt rider med höften i trav och galopp. Resten av kroppen blir ju stilla. Tidigare har jag varit lite rädd för att trycka bort ryggen på hästen, men det har ju alla blivit stelare av.
Ska komma ihåg att göra en liten film på vad jag menar nu när det blir varmare så Pivon kan tänka sig att jobba med mig igen.
Det är som att det finns två lägen. Att man ska slappna av eller vara spänd. Jag tror att folk har svårt att skilja på olika delar av sin kropp, det är uppe och nere. Folk har också svårt att rida i takt, det är som att de ska trycka på en knapp och sen ska de åka med, lite lätt bakåtlutade.Jag vet precis vad du menar. Motsatsen blir ett fasligt gungande med överkroppen fram och tillbaka och inte sällan även underskänklarna när rörelsen inte kan tas upp i höften.
Otroligt många som rider så idag. Jag fattar inte riktigt varför det blivit så. Det lärdes ut för tid och evigheter sedan att ta upp rörelsen i höften.
Vet inte om det har med sadlarnas utformning att göra, de stora knästöden och att sittpunkten förflyttats bakåt med åren som är orsaken. Folk sitter långt bak och på röven och såklart trycks länden undan då.
Min häst kan också bli laddad vid raksträckor, men har ofta två/tre små hinder med minst 12 m mellan. Då brukar jag växla mellan att rida rakt fram och att göra en stor volt innan jag går vidare till hinder nr 2. Volten bromsar lite men sen när de heller inte vet att de ska få gå rakt fram så funkar det också som lugnande. Tänkte mest ifall du vill kunna rida på rakt spår för att det är skonsammare i en förlängning sen.På tal om hästar som vill hoppa. Barka tycker ju hoppning är väldigt kul (läs, lite för kul ibland) men det har inte blivit mycket de sista åren. Jag var restriktiv redan innan senskadan och sen har det bara varit några skutt när hon gått lektion. Jag tror hon skulle uppskatta mer som omväxling, men hur gör man det så skonsamt som möjligt? Inga höjder, så klart. Inga snäva svängar. Enklare hinder på en volt? Hon kan ladda som satan på raksträckor.
Du kanske kan hoppa som vi gör i WE? Vi rider dressyr, skuttar över ett hinder på en halvmeter samlat och i balans (helst!) och fortsätter sen med dressyrövningar (i andra hinder).På tal om hästar som vill hoppa. Barka tycker ju hoppning är väldigt kul (läs, lite för kul ibland) men det har inte blivit mycket de sista åren. Jag var restriktiv redan innan senskadan och sen har det bara varit några skutt när hon gått lektion. Jag tror hon skulle uppskatta mer som omväxling, men hur gör man det så skonsamt som möjligt? Inga höjder, så klart. Inga snäva svängar. Enklare hinder på en volt? Hon kan ladda som satan på raksträckor.
Du kanske kan hoppa som vi gör i WE? Vi rider dressyr, skuttar över ett hinder på en halvmeter samlat och i balans (helst!) och fortsätter sen med dressyrövningar (i andra hinder).
Jag vet precis vad du menar. Motsatsen blir ett fasligt gungande med överkroppen fram och tillbaka och inte sällan även underskänklarna när rörelsen inte kan tas upp i höften.
Otroligt många som rider så idag. Jag fattar inte riktigt varför det blivit så. Det lärdes ut för tid och evigheter sedan att ta upp rörelsen i höften.
Vet inte om det har med sadlarnas utformning att göra, de stora knästöden och att sittpunkten förflyttats bakåt med åren som är orsaken. Folk sitter långt bak och på röven och såklart trycks länden undan då.
Jag tror att en del av problemet är att man får lära sig att ”sitta stilla” i sadeln. Problemet är ju att man inte ska sitta stilla, utan följa med i hästens rörelser med sitsen så det ser ut som att man är helt stilla.
Jag kämpade som en galning för tio år sen att ändra min ridning från följsam med sitsen till att sitta stilla. Tills min häst blev öm i ryggen för att hon låste den så vi tillsammans skulle vara ”stilla”. Sen dess tillåter jag energin att flöda genom höfterna och det är mycket lättare att rida.
Jag tyckte väl att jag kände igen den!Synd att ni är i motsatt del av landet men annars är väl Stella exakt vad @Marvin söker.
Men varför gör du inte en egen tråd?Med risk för att bli utbruten till Hästvärd då
Nån av er som har erfarenhet av häst med headshaking syndrom?
Det har blivit kosmetiskt. Jag hade en elev som vi skojade om att han satt som en uppgrävd, stelfrusen furir. Han hade fått lära sig i vilken position alla kroppsdelar skulle vara. Men noll följsamhet. Han fick bli potatissäck först för att förstå hur man slappnar av. Sen jobba på biomekanisk funktionell sits. Det blir ju också elegant. Men är inte bara kosmetisk.Ja det har ju uppenbarligen skett någon missuppfattning med innebörden i ordet sitta still och särskilt när något man sitter på rör sig.
Och: inverkan tror vissa är effekten av skänklar typ. Så spännande faktiskt, att det är så fluffigt det vi lär oss så det inte är i närheten av att bli rätt.Det har blivit kosmetiskt. Jag hade en elev som vi skojade om att han satt som en uppgrävd, stelfrusen furir. Han hade fått lära sig i vilken position alla kroppsdelar skulle vara. Men noll följsamhet. Han fick bli potatissäck först för att förstå hur man slappnar av. Sen jobba på biomekanisk funktionell sits. Det blir ju också elegant. Men är inte bara kosmetisk.
Så är det ju för många. Och man får inte lära sig inverkansrida.
Jag tror det är en kombination av flera saker. Dels är kunskapen om biomekanik öht kraftigt haltande hos tränare både gällande ryttare OCH häst. Det tror jag är största anledningen.Och: inverkan tror vissa är effekten av skänklar typ. Så spännande faktiskt, att det är så fluffigt det vi lär oss så det inte är i närheten av att bli rätt.
Tror ni att det också har att göra med att många tränare pratar mer om hästen än hur ryttaren ska göra för att det ska bli rätt?
Och: inverkan tror vissa är effekten av skänklar typ. Så spännande faktiskt, att det är så fluffigt det vi lär oss så det inte är i närheten av att bli rätt.
Tror ni att det också har att göra med att många tränare pratar mer om hästen än hur ryttaren ska göra för att det ska bli rätt?
Ja, och eftersom mycket av systemet bygger på hur man ska och kan rida i det ideala, vad gäller hjälper och hur man ska sitta etc så blir det ju himla svårt att försöka göra det på hästar som A. inte svarar korrekt på hjälper iom att de inte är skolade/vana att stänga av iom att de får så mkt sitssignaler som är oavsiktliga och motstridiga. B. Inte går i en form som gör dem lätta att sitta på/som släpper ner ryttaren. Och så ska ryttaren lära sig allt samtidigt, både sin sits och ha koll på hästen.Sverige har historiskt sett inte någon direkt ryttarutbildning som tex Tyskland där man longeras inspänd för att träna på balans, sits och inverkan innan man får rida självständigt. Inte i flera år då kanske som på Spanska ridskolan. Men det underlättar ju att fokusera på sin sits först och inte samtidigt som du ska lära dig rida hästen. Egentligen är det ju helt vansinnigt om man tänker efter.
Men varför gör du inte en egen tråd?
Du är ju inte rädd för det?
Detta är väl inget som faller under Dressyrsnack?
Det gör ju f ö inte Grönt kort heller.
Det tråkiga när en hel massa ämnen avhandlas i en sån här chattråd är att många missar dem och att det bara blir klubben för inbördes beundran som läser och svarar och det är väl det facebook är till för?
Hon åker till Västerås ett par veckor nu. Så lite närmare iafSynd att ni är i motsatt del av landet men annars är väl Stella exakt vad @Marvin söker.