Dressyrsnackis 20

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 005
  • Visningar Visningar 133 842

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om du tänker ”talesätt” istället då?
Egentligen betyder det nog mer idiom, dvs ett uttryck som om du tar det ordagrant inte alls betyder vad som menas.

Jag rider egentligen inte ut till volten, och @BlåTrasdocka är ingen pelare 😅 men man kan formulera sådant för att få oss att förstå vad vi ska göra.
”Ha is i magen” är ett typiskt idiom, betyder ju att man ska avvakta och inte alls att man ska äta isbitar.

Roligt att vi har så olika nivåer av att ha hört det eller använt det uttrycket, kände redan när jag skrev det att det nog inte är vedertaget ännu (och det var ju därför jag frågade om ni andra förstod och använde det). Det är inte med i SAOL ännu, och vi får väl se om det blir nåt som kommer användas framåt. Idiom är med så det kan man absolut använda, men det känns mindre förklarande än ”sägning” som jag tror iaf 90% förstår intuitivt vad som menas med.
Fast alltså "sägning" är ju inte ett talesätt eller ett idiom. Som @Oknytt skrev så är det möjligen en dålig översättning från engelskans saying som i ett sammanhang skulle översättas till talesätt eller idiom. Det du fick på din lektion var ju en omformulering av vad du skulle göra som för dig blev mer förståeligt, en instruktion. Ungefär som att olika saker i matte kan förklaras på olika sätt, med siffror, med frukter, med rutor o dyl. Det har ju inget med talesätt att göra.

Egentligen betyder det nog mer idiom, dvs ett uttryck som om du tar det ordagrant inte alls betyder vad som menas.

Jag rider egentligen inte ut till volten, och @BlåTrasdocka är ingen pelare 😅 men man kan formulera sådant för att få oss att förstå vad vi ska göra.
”Ha is i magen” är ett typiskt idiom, betyder ju att man ska avvakta och inte alls att man ska äta isbitar.

Roligt att vi har så olika nivåer av att ha hört det eller använt det uttrycket, kände redan när jag skrev det att det nog inte är vedertaget ännu (och det var ju därför jag frågade om ni andra förstod och använde det). Det är inte med i SAOL ännu, och vi får väl se om det blir nåt som kommer användas framåt. Idiom är med så det kan man absolut använda, men det känns mindre förklarande än ”sägning” som jag tror iaf 90% förstår intuitivt vad som menas med.
Vilken rolig/udda diskussion.
Har heller aldrig hört 'sägning' men kan förstå vad som menas.
Själva innebörden av sägningen i det här fallet skulle man väl kunna kalla metafor? Eller är jag ute och cyklar nu? 😆

Appropå absolut ingenting.

Vi hade en udda påhälsning i stallet igår. En (tam/brev)duva.

Väldigt vacker liten kompis!

Är den kvar i em så ska jag se om det går att få fatt på den och läsa av märkningen. Hoppas att den hittar hem. ❤️

Bifogade filer

• 20260526_182316.webp
    20260526_182316.webp
    24,4 KB · Visningar: 1 188

"Stop making fetch happen" 🙄

Det kommer nog aldrig komma med i SAOL för antagligen har nån grammatiskt inkompetent tomte med knappt ett G i svenska (och antagligen även engelska) med men en rik fantasi någonstans, någongång fabulerat ihop det ordet i nån feberdröm.

Det är ju mer en metafor som @BlåTrasdocka använder skulle jag säga.

Vi har hamnat i något konstigt, kan plötsligt inte få till en vettig högergalopp🫣
Hade ju ett rejält bakslag för ett tag sedan efter ett uppehåll från min sida när det var mycket vila och medryttaren stod för den enda ridningen. Har kämpat på och tar oss sakta tillbaka, men högergaloppen går det verkligen troll i. Lyckas verkligen inte samla med bibehållen takt så det är antingen frisk arbetsgalopp där hon blir lite lång eller försök till kortare galopp som mer blir någon slags tralopp. Vänster galopp som brukar vara svårare är plötsligt den stabila och reglerbara😅

Nu tänker jag köra ett omtag med jobb från marken. Har jobbat en hel del för hand (skritt och trav främst) och det har gjort stor skillnad, och så kör vi nog en del tömkörning framåt för att se om hon har samma problem utan ryttare. Bör ge lite ledtråd kring om det är jag som är problemet eller om det är ngt i kroppen som spökar.
Glad att vi nu är installade hos tränaren, kör en period med mer intensiv träning än vanligt👍

IMG_3344.webp

Vi har hamnat i något konstigt, kan plötsligt inte få till en vettig högergalopp🫣
Hade ju ett rejält bakslag för ett tag sedan efter ett uppehåll från min sida när det var mycket vila och medryttaren stod för den enda ridningen. Har kämpat på och tar oss sakta tillbaka, men högergaloppen går det verkligen troll i. Lyckas verkligen inte samla med bibehållen takt så det är antingen frisk arbetsgalopp där hon blir lite lång eller försök till kortare galopp som mer blir någon slags tralopp. Vänster galopp som brukar vara svårare är plötsligt den stabila och reglerbara😅

Nu tänker jag köra ett omtag med jobb från marken. Har jobbat en hel del för hand (skritt och trav främst) och det har gjort stor skillnad, och så kör vi nog en del tömkörning framåt för att se om hon har samma problem utan ryttare. Bör ge lite ledtråd kring om det är jag som är problemet eller om det är ngt i kroppen som spökar.
Glad att vi nu är installade hos tränaren, kör en period med mer intensiv träning än vanligt👍

Visa bifogad fil 185834
Det ridhuset är helt magiskt med allt ljus!!

Det är ju mer en metafor som @BlåTrasdocka använder skulle jag säga.
Oavsett så tycker jag det är häftigt att man helt plötsligt kan utföra ett moment, som man övat på länge, bara man får förklarat på annorlunda vis :) sen om det är en metafor eller förklarat på annat sätt är lite sak samma 🤷‍♀️

Hade ett alldeles fantastiskt pass idag 😍 Red tempoväxlingar i galopp och han var sååå fin. Sen sa min tränare att jag skulle göra en halvhalt och "BYT". Både jag och häst förstod ingenting🤣 försökte ett par ggr men äsch vi testar igen en annan gång. Häftigt att vi kommit så långt ändå att byten ens kommer på tal 🥹 Tränaren avslutade med "ja ja, det är ändå en ridskolehäst som får många olika signaler varje vecka men han gjorde det här jobbet jättebra ☀️"

Idag var det en av de mer kaosiga träningar vi haft med bakutspark i ett par galoppfattningar, mycket elektricitet och spänning för olika små punkter som eventuellt kunde ha ändrat sig något i ridhuset sedan förra veckan.

Samtidigt dåliga förutsättningar att inte ha ridit sedan förra torsdagens träning pga galen (egen) förkylning. Slutade dock bra och jag kan liksom aldrig bli arg på honom ens när han spärrar upp ögonen och tränger in bogen för att han noterat något på kortsidan som han måste analysera och upplysa om. Mer förundrad och ganska road över hur mycket som han processar i sitt vackra huvud. Andra hästar som jag haft hade varit beteströtta och loja nu men Dominus sänker man inte så lätt. Vilket ändå är en av de saker jag älskar mest med honom! Men det borde finnas sudoku för hästar så han kunde sysselsätta sig själv mentalt och bara bränna av lite av den ackumulerade inre energin sådana här gånger.

Till nästa träning ska han i alla fall ha fått mycket mer intellektuell stimulans av mig på hemmaplan så blir det nog lite bättre.

Igår var Fille så himla pigg, vet inte vad som flög i honom. Det var varmt, han hade gått på gräs hela halva dagen (så borde vara både rastad och mätt) men ute i skogen gick han och hoppade för alla stubbar -som han sett mååååånga gånger förut, öronen spikade framåt och i galoppen försökte han dra (på ett sätt som är mer likt ”mitt i vintern”-känsla) 😅
I helgen blir det tävling, imorgon ska jag med en kompis och försöka handskas med hennes brötiga djur (som lätt glömmer att han är ett sk tamdjur, fram till att hon är uppe i sadeln), och på söndag är det vår egen tur -och till söndag hoppas jag på att piggheten sitter i 😁

Jag red lektion i onsdags och sedan ett lättare pass själv igår, vi jobbade mycket på galoppfattningarna som vill bli slänga upp huvudet och kasta sig in i galopp, men de blev lite bättre båda passen! Märkte dock att han hade träningsvärk igår så idag ska vi bara skritta ut och ha ”vilodag”. Sen ett lätt pass lördag och programträning söndag! Ska rida igenom LB3 och siktar på tävling den 13e.

Jag tävlade igår! Vi var egentligen inte alls redo men jag var tvungen att anmäla mig till en tävling för att få fart på oss. För snart fyra år sedan fick den här hästen panik i transporten och sen dess har jag bara kört korta sträckor till bete och hovslagare, inte ridit på bortaplan eller över huvudtaget varit i väg. Det är dessutom en känslig häst som lätt blir spänd. Men för 1,5 månad sen åkte jag till ridhuset på träning och har varit i väg två gånger till. Såklart borde vi åkt fler gånger men ville passa på när det var en tävling hyfsat nära och där jag inte behövde köra på motorväg eller genom stan (om hon skulle få panik).

Hon var galet spänd och stirrig, trodde inte att jag skulle kunna rida alls men red fram på parkeringen och kom genom något under igenom programmet. Givetvis en massa spänning och missar men vi red programmet, sen blev munkontrollen för mycket och den gick inte genomföra. Men det bästa var nog att hon blev lugn när jag lastade in henne i transporten och hon stod lugnt hela vägen hem trots att hon var yrslig där. Så nu några dagar vila på bete och sen fortsätter vi nog träna på att åka bort. Kanske blir dressyrhäst av henne ändå, får jag inte till det här säljer jag henne som hopphäst....

Jag har nog landat i att det inte blir hästköp just nu.
Finns hästar att rida, men det blir ju mest motion en till två dagar i veckan. Drömmen hade varit att få tag på en som någon ville ha utbildad som jag kunde ha på foder/rida ett par dagar i veckan. Är ju att utbilda dem som jag tycker är roligast.
Får kanske börja träna hund i stället. :p

Idag var det en av de mer kaosiga träningar vi haft med bakutspark i ett par galoppfattningar, mycket elektricitet och spänning för olika små punkter som eventuellt kunde ha ändrat sig något i ridhuset sedan förra veckan.

Samtidigt dåliga förutsättningar att inte ha ridit sedan förra torsdagens träning pga galen (egen) förkylning. Slutade dock bra och jag kan liksom aldrig bli arg på honom ens när han spärrar upp ögonen och tränger in bogen för att han noterat något på kortsidan som han måste analysera och upplysa om. Mer förundrad och ganska road över hur mycket som han processar i sitt vackra huvud. Andra hästar som jag haft hade varit beteströtta och loja nu men Dominus sänker man inte så lätt. Vilket ändå är en av de saker jag älskar mest med honom! Men det borde finnas sudoku för hästar så han kunde sysselsätta sig själv mentalt och bara bränna av lite av den ackumulerade inre energin sådana här gånger.

Till nästa träning ska han i alla fall ha fått mycket mer intellektuell stimulans av mig på hemmaplan så blir det nog lite bättre.
Så typiskt!

Min erfarenhet av denna typ av hästar, är att det är som att hantera en border collie.

Allt går fort, enkelt och det krävs finurligt tankearbete från en själv, för att hitta rätt nivå av utmaning och stimulans.

Så typiskt att du själv är ur form med förkylning och elände, och han är i sitt livs form!!

Dominus har sitt perspektiv: "Kom igen matte! Livet är väl svängigt och härligt ändå?!"
:D

Själv är man mer...
Öööhhh......

:angel::crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur