Dressyrsnackis 20

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 005
  • Visningar Visningar 133 841

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
För mina träningar har jag satt en dag och så får ryttarna anmäla sig för varje vecka. Har några med fast plats men annars varierar det lite. Upplever att en fast dag ändå underlättar för min egen planering även om jag har lite ströträningar under veckan också.

Som sagt så tror jag ni har ett helt annat utbud av tränare hos er. Och även nog stor skillnad om det är en tränare som har egen gård/ridhus (ovanligt här, de flesta har det inte utan hyr in sig för träningar) eller behöver betala ridhushyra etc och alltså behöver vet att den får in x pengar varje träning

Ja, det gör ju såklart väldigt stor skillnad.
Mina tränare har egna anläggningar, mex dressyrtränaren bokar jag in ny träning varje gång, om drt sen skulle hända något eller om jag inte skulle känna mig helt hundra är det inga konstigheter att avboka/ändra tiden.

Idag har vi gjort årets första start. I vanlig ordning är han som en liten hund att ha med sig (och i jämförelse med kompisens vilddjur som vi baxade runt igår sååå…😅🥵). Framridningen var jättebra, alltså jag kan knappt beskriva hur fin han var (och ofta är) på framridningen; han är lätt, framme, elastisk, pigg…ja allt positivt man kan komma på. Suuuper verkligen 🤩 sen på banan var han riktigt bra med, höll bjudningen mycket bättre än han gjort innan men jag fick ett par DYRA missar -man kan liksom inte rida med 4or på tre moment med koefficient, då blir det inte så skojiga procent i totalen 😂🤷🏼‍♀️ men tar med mig att det var många 7or i övrigt och särskilt glad över 7 på ena piruetten.
Bara att komma igen.
_A7R8823.webp

Jag följde med en kompis på treårstest idag, hon hade fem hästar att visa så jag var stallansvarig och groomade alla hästarna. Tyvärr var några av dem totalt hysteriska så gick inte att lämna stalllet vilket innebar att jag knappt sett en endaste häst utanför stallet…

Men roligt att en av dem blev högst bedömda gångartshäst! Och kul att få plocka fram lite gamla grooming-skills och fixa hästarna riktigt fina!

Idag har vi gjort årets första start. I vanlig ordning är han som en liten hund att ha med sig (och i jämförelse med kompisens vilddjur som vi baxade runt igår sååå…😅🥵). Framridningen var jättebra, alltså jag kan knappt beskriva hur fin han var (och ofta är) på framridningen; han är lätt, framme, elastisk, pigg…ja allt positivt man kan komma på. Suuuper verkligen 🤩 sen på banan var han riktigt bra med, höll bjudningen mycket bättre än han gjort innan men jag fick ett par DYRA missar -man kan liksom inte rida med 4or på tre moment med koefficient, då blir det inte så skojiga procent i totalen 😂🤷🏼‍♀️ men tar med mig att det var många 7or i övrigt och särskilt glad över 7 på ena piruetten.
Bara att komma igen.
Visa bifogad fil 186048

Vad gör några missar om hundra år, han är drömmigt fin 😍

Vi hade tävling i helgen, bra med starter får man ändå säga med tanke på dessa tider. Vädret höll i sig. Men det är fan tungt att rodda med tävling, även om det är kul. Känns som alla andra har harmoni och allt bara flyter. Inte för mig 😂 men men tur man är rutinerad och har lösningsorienterade människor runt en. Men hade varit skönt om man kunde bli ett större gäng att driva tävlingarna. Men nu är vi lite uppvärmda inför sommardressyren. Helgens märkligaste händelse var ändå ”ankan” som ramla ner från himlen och dog på parkeringen bakom en häst ivf… tur det inte va värre än så 😂😂😂

Min lilla ponny gjorde debut på riktig tävling! Vinst i Ld1 på lördag och i lc klassen hade hon behövt ett toabesök innan. Behöver man gå på toa galopperar man inte så är det bara. Tanken var att vi skulle trots gångavstånd kört en sväng med transporten men det är en annan historia varför det inte blev så 😂🙈

Så Skrållan körde hela Lc i trav. Sen när hon kom hem så kissade hon. De flesta ungar hade blivit helt förstörda men Freja var stencool och bara red vidare. Många vuxna hade nog utgått om de inte fått en tillstymmelse till galopp. Men Freja fortsatte vara fullt fokuserad tills hon kom i mål. Själv hade jag lust och kasta våran stork som är vid c efter ponnyn 🤣🤣🤣

Kommer ut från banan, såklart att hon vart lite besviken men det va bara, det är va det är hon behöver gå på toa. Bästa ungen alltså ❤️😍

Igår fick vi kört Skrållan i transporten ett varv runt Edet och jag gav även mindre mashvatten på morgonen. Fick även lånat ett par små sporrar men tror inte hon hade behövt dom. Men konceptet funkade med att åka runt. Galoppen blev av och hon vann klassen på 67,9 !

Det är så roligt med detta barn och ponny!

Jag har jättemycket FOMO eller SOMO med Fumo pga hans skada, kom precis igång och startade msvb och sen hände detta. Har iallafall bestämt att när han väl är igång igen så skiter jag i vilket och startar de tävlingar jag har lust med, vem bryr sig om vi missar? Livet är för kort.

Samma princip får Ozzy leva med! Vi red program i helgen och det var inte alls tokigt, några vändor till så kan vi tävla vi med. Ska prova rida igenom med nedsittning också, skitsvårt att vänja sig med lättridning? Känns som vi är ute och joggar och jag måste verkligen påminna mig om att sträcka på mig och visa upp hästen.

Film!
https://www.instagram.com/reel/DZCajWOsIfV/?igsh=ZjZubGF6bDZ2enNo

Vi är lite halvt på gång. Ponny har fått lite semester nu för att smälta sina nya kunskaper.
Jag har ridit två träningar på henne, med bara lite nervositet precis i början av första. Sen var jag lugn trots att hon tittade på skottkärran i nästan varje varv, och att de sista 5-10 minuterna av träning nr två innebar nån slags extrem miljöträning med svalor som flög i cirklar precis ovanför underlaget och precis framför benen på henne gång på gång. Ponny var väldigt skeptisk mot fåglarna och märkbart spänd i början av flyguppvisningen, men nöjde sig med att stanna och stirra på dom varje gång dom kom nära (dvs mest hela tiden) så vi kunde avsluta i ett relativt avspänt läge sen.

Fokus efter ponnys nuvarande semester är att befästa startknappen för alla gångarter. Och löshoppningsträna lite. Sen är hon klar för sina årgångsprov i slutet av juli (hon gör fyraårstesterna nu som femåring pga föl).
Hon har satt en fin grundmuskulatur efter avvänjning från fölet och flytten till en anläggning med goda träningsmöjligheter. Ser så mycket fram emot att komma vidare och börja träna mer på riktigt till hösten. Förhoppningen är att kunna starta en LD i WE i vårt hemmaridhus i slutet av oktober 🥰 .

Och fölet har blivit ett år gammal redan. Hon ser just nu bättre ut exteriört än vad hennes mamma gjorde vid samma ålder så det känns ju lovande. Bara hålla tummarna för att hon kan växa på sig lite, för om hon tänker fortsätta vara en miniatyrmorgan blir hon för liten för mig :down:

1780309763186.webp

Ponny på utebanan för en vecka sedan

Både ja och nej faktiskt. Ja för att jag behåller hästarna livet ut och om dessa lever tills de blir 25 så är jag 75 och lär inte börja om med två hingstföl då. Dvs allt jag gör i utbildningsväg kan vara "sista gången" jag gör det från unghästar som jag följt hela vägen. Jag har ingen åldersnoja alls annars men just detta känns lite obehagligt och svårt att ta in. Och det kan hetsa mig lite att tänka shit vi måste träna si och så och hinna testa på ditt och datt innan det är för sent. Men det kändes mer stressande innan jag fick löst nytt släp och BE-kort förra hösten. Nu har jag ju tekniskt sett i alla fall möjligheterna att komma iväg på saker och i alla fall kommit igång med regelbunden träning som jag är jätteglad för. Nu under kommande semester så ska Darwin också få börja träna på att åka iväg så den världen öppnas för honom med.

Jag relaterar verkligen till detta. Om Pål lever i 20 år till är jag 64 år. Orkar jag med en häst till då? Tänk om han lever tills han är 30 år? Då är jag över 70 år och ser jag till mina föräldrar kommer orken för ridning vara låg, än mindre för stalljobb.

Vilket ger mig lite panik, för jag känner inte att jag är klar med hästar, jag vill ha en fux, gärna typ Welsh cob eller kanske korsning welsh/halvblod? Nån gång skulle jag även vilja testa att ha en häst där man inte såg direkt vad det var för ras, för att slippa alla åsikter/krav på vad man ”ska” göra för att hela tiden lyfta fram just den rasen som den bästa.

Men så grubblar jag just nu över om jag behöver en hästpaus.

Vi hade också dressyrtävling i helgen, 11 timmar senare var vi klara 🌟
Hade velat rida Nova i LC meen det blåste hela veckan och hon blir så spänd på ridbanan hemma då, vill ju kunna träna lite innan så de känns bra… Så blev jag sjuk också så hon fick vila helt 🤣
Nu är vi igång igen! Ridit ut två dagar och hon är pigg och glad.

Mini ser jättefin ut trots bakhög. Kolla vad vuxen! ❤️ 163 över korset! Nu får hon sommarlov. Men så jag längtar tills hon är inriden! 🤩

IMG_3627.webp

Idag var det en av de mer kaosiga träningar vi haft med bakutspark i ett par galoppfattningar, mycket elektricitet och spänning för olika små punkter som eventuellt kunde ha ändrat sig något i ridhuset sedan förra veckan.

Samtidigt dåliga förutsättningar att inte ha ridit sedan förra torsdagens träning pga galen (egen) förkylning. Slutade dock bra och jag kan liksom aldrig bli arg på honom ens när han spärrar upp ögonen och tränger in bogen för att han noterat något på kortsidan som han måste analysera och upplysa om. Mer förundrad och ganska road över hur mycket som han processar i sitt vackra huvud. Andra hästar som jag haft hade varit beteströtta och loja nu men Dominus sänker man inte så lätt. Vilket ändå är en av de saker jag älskar mest med honom! Men det borde finnas sudoku för hästar så han kunde sysselsätta sig själv mentalt och bara bränna av lite av den ackumulerade inre energin sådana här gånger.

Till nästa träning ska han i alla fall ha fått mycket mer intellektuell stimulans av mig på hemmaplan så blir det nog lite bättre.
Min är heltossig just nu, trodde i min enfald att sommar, sol, betessläpp och utegång på gräs 24/7 med stora flocken skulle gör honom tam. Istället har han liksom matchat mitt ökade mod i ridningen och börjat lägga på skojsigheter som att ruska på huvudet, sprattla lite och stampa när jag försöker svänga åt ett håll han inte uppskattar (typiskt sett bort från flocken), hitta saker att bli rädd för var tionde meter och B O C K A i galoppen. Den jäveln. INTE kul med drygt 170 cm spänstig, elektrisk häst som vid sex års ålder hittat den rörelsen i kroppen.

Stön.

Nöjd med att jag härdade ut i typ 25 min på naturbanan i stallet och inte helt fegade ur, men när alla signaler plötsligt togs som galopphjälp och därmed bock-impuls gav jag upp och satt av. Där någonstans går gränsen för även detta nyfunna mod från mattens sida.

Enligt medryttaren har han varit "tossigt pigg" hela helgen och bl.a. stirrat så mkt på stallägaren som stängslade en bit bort att han glömde andas och lät som att han skulle kollapsa.

Som lök på laxen tror jag att sadeln ligger illa - igen och han är känslig och blir utöver sin allmänna tossighet dessutom tråck och tjurig. Ingen rolig kombination alls. Bakom hjälperna, spänd, het och explosiv. Med en kass och feg ryttare på ryggen. Tur att medryttare rider på minst halvtid och löser ut knutarna bättre...

Inte så mycket fomo alls, känner att jag är i ett bra läge med många hästar och kan göra det jag vill. Att säga "jag har inte råd" just med träningar och vissa tävlingar är jag så van vid att det inte stör direkt.

Däremot så känner jag åldersnojan. Jag är 45 nu med en relativt trasig kropp, noll budget och Dio och Zacke är rätt gamla nu (typ 17ish och 19). Är nervös över att förlora dom två och inte ha möjlighet att köpa nån annan häst. Jag har Katten såklart men hon är ett alldeles eget kapitel även om hon fungerar ganska bra nu. Det är lång tid tills hon går svår klass dock..

Däremot så känner jag åldersnojan. Jag är 45 nu med en relativt trasig kropp, noll budget och Dio och Zacke är rätt gamla nu (typ 17ish och 19). Är nervös över att förlora dom två och inte ha möjlighet att köpa nån annan häst. Jag har Katten såklart men hon är ett alldeles eget kapitel även om hon fungerar ganska bra nu. Det är lång tid tills hon går svår klass dock..

Där känner jag igen mig även om jag inte satsar på några högre klasser. Barka är 22 och med hennes magproblem känns det som pensioneringen närmar sig. Jag har väl råd att ha en till samtidigt som hon går och skrotar, men kroppen och psyket orkar det nog inte. Att ha haft Barka ihop med ridskolan där jag har henne 3-4 dagar i veckan har varit helt lagom dessutom, heltid känns skrämmande. Och varken att vara medryttare eller gå tillbaka till ridskolan lockar.

Inte så mycket fomo alls, känner att jag är i ett bra läge med många hästar och kan göra det jag vill. Att säga "jag har inte råd" just med träningar och vissa tävlingar är jag så van vid att det inte stör direkt.

Åldersnojan och pengarna kan jag verkligen relatera till 😅
Ärtan är ju också 17 år och jag hade ju en himla tur som fick köpa henne så billigt. Hade kunnat sälja för det dubbla idag trots hennes ålder iom att hon är så pass välriden och okomplicerad med stabila resultat.

Lycka till att hitta en till sån liksom, ingen skadehistorik öht och lika snäll och trevlig för väldigt liten budget.
Feg är jag också så bockande bråkstakar går också bort.

Vi har haft en bra vecka igen med trevligt dressyrpass, terrängträning på ny bana där hon gick som tåget, road work på fina grusvägar och idag en väldigt lyckad hoppträning 🌟
Ärtan känns jättefin om än aningens knubbig 😆
Är supertaggad både på fälttävlan i helgen och dressyrmeeting nästa helg.

PXL_20260530_094756147.webp

Galet trött efter gårdagens 13 timmar på unghästvisning, men samlade ihop mig och åkte på PnR. @Fiorano dömde.

Red Intermediere 1 på 66%. Han är fin, inga direkta missar men både han och jag var nog ganska opeppade. Enda missen var efter tvåorna (som var fina) när jag klappade honom efteråt passade han på att göra ett byte till, för man får ju beröm när man byter 😅

Efter testade vi bron, och det var noll problem. Galopperade över i full fart. Ska nog bli WE-häst av honom trots allt 🙂

Enligt medryttaren har han varit "tossigt pigg" hela helgen och bl.a. stirrat så mkt på stallägaren som stängslade en bit bort att han glömde andas och lät som att han skulle kollapsa.
Förlåt men alltså glömde andas :laugh: - det där är exakt en observationsnivå som min patrullerande hästväktare ser som helt rimlig! Lika förtjust i att stirra på människor som flyttar sig till fots eller på cykel eller grejar i trädgården.

Fattar dock verkligen begränsad entusiasm för bockningar med en sådan häst! Jag har lite oroat mig för att det kan komma när Dominus blir starkare och ja, då är det också + 170 cm spänstig långbent häst med en djävulsk katapultpotential. Det fanns en tid för länge sedan när jag käckt skänklade på och tänkte "bara rid på framåt och håll upp huvudet så fixar det sig" men idag skulle jag också vara rejält osugen på att försöka rida genom en bockserie med en sådan häst.

Men hittills har jag bara fått känna på något enstaka jätteförsiktigt skutt i galoppen ibland, knappt så det märks ens. Och när han ibland skyggat åt sidan och jag kommer ur balans så stannar han nästan alltid upp direkt som "ojsan hängde du med eller behöver du lite tid för att fixa till dig? Säg till när jag kan fortsätta". Men tråck och spänd, nej fy det är en jobbig kombo!

Har idag shoppat på mig ytterligare 17 bommar till ett redan ok lager, så nu ska hästarna bara beta ner gräset lite lagom utan att äta ihjäl sig på kuppen. Och sedan kan jag använda en av hagarna till att rida i och fylla den med långa bomserier för alla gångarter och krysshinder och hela labyrinter att navigera genom. Det blir bra både fysisk och psykisk gymnastik för en ivrig sexåring! Och för en till inte fullt så ivrig men ändå sexåring som också behöver gymnastik.

Red igenom MsvB1 för fö4sta gången på två år med Dio igår. Det är verkligen enorm skillnad på hans ridbarhet! Nu låter han mig rida och ändra på honom utan att det är upprörande och att han tror jag ska göra honom illa. Funderar på att starta det på söndag, inte för att vi ändå når några 64% , men ja. Kan göra ett tappert försök åtminstone!

20260601_150630.webp

Peppar, peppar, men där tror jag det äntligen vände. Ca 1.5-2 veckor på gräs, först med initial ökning av gasighet och nu plötsligt så bajsar Barka mycket lättare igen och galopperade fantastiskt bra på träningen idag. Trots att hon samtidigt ser lätt dräktig ut. 🙈

Så då ska det bli en liten tävling på hemmaplan den 14/7. Tror vi nöjer oss med LB:2, då kan jag fokusera på att göra det bra och inte bara ta mig runt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka