Dressyrsnackis 21

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Piaff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 755
  • Visningar Visningar 51 966

Bukefalos 30 år!

Jag brukar missa att fortsätta diskussionen när den bryts ut eftersom att man (jag) inte får notiser om att diskussionen brutits ut och fortsätter. Såvida ingen citerar mig då. Tycker ändå att det är bra att det bryts ut men lätt att missa.
Precis. Jag har inget emot att det bryts ut men tappar tråden bokstavligt talat när det bryts ut och tror diskussionen självdog

Vi gjorde inte vår bästa tävling i helgen om man säger så 😅
Jag var så sjukt nervös och stressad och det blev kaos.
Dressyren var okej och vi var bäst i klassen 🌟
Hoppningen red jag jättedåligt, Ärtan var egentligen alldeles för snäll där.
Hon var jättetaggad inför terrängen och gick som tåget på uppvärmningen. Sen tog min ångest över och såklart blev hon spänd och undrade vad det var frågan om.
Hoppade fint men blev väldigt tittig, vid hinder 9 skyggade hon för funktionärerna, såg hindret för sent och stannade, helt rätt av henne. Jag däremot stannade inte utan gled av lite snyggt. Slog mig inte öht och Ärtan stannade snällt kvar bredvid mig, ganska förvånad hon med antar jag 😅
Så bara gå tillbaka och åka hem.

Shit happens men ag kommer ta en paus från allt hoppande ett tag.
Tycker jag inte ens att det är kul när jag vinner utan att det istället bygger en satans massa prestationsångest istället som fuckar upp allt fullständigt för mig så är det bättre att låta bli.

Det var kul förra året när det kändes helt kravlöst och då gick det också bra. Lite för bra eftersom uppenbarligen efter som jag sätter en helt orimlig press på mig själv som också förstärks av min omgivning.
Ingen är elak, tvärtom. Men alla kommentarer om att vi kommer vinna osv gör att jag får ett stress och ångestpåslag som är helt sinnes.

Så nu rider vi ut och dressyrar ett tag framöver istället.
Hon är iaf världens finaste häst 💕
20260808_090941.webp

Woohoo!

Nu är det über-löjligt och jag vet att varenda häst numera har toppstam. Det är ingen tvekan om stammen hos många dressyrhästar, men jag fastnade för ett sto som salufördes på auktion utomlands.

Jättefin långbent fux.

Iaf - det är fönstershopping att kolla runt lite, bara som tidsfördriv.

Men nu visar det sig att fuxen har samma pappa som mitt lilla sto och hennes morfar är visserligen inte samma, men halvbror till min hästs morfar.

Så det är ändå mer än "bara" halvsyskon, eller hur?!

Och hästen ifråga, såldes för ofattbara €300.000 och var den dyraste fyraåringen.

Visst är jag löjlig, men det är också lite roligt.

Min fina häst kostade inte mycket i jämförelse och är inte heller till salu.

https://www.hannoveraner.com/en/championship-auction-world-class-auction-results/

Fortsätter mitt lyckorus över att Katten fungerar så fint nu🤩! Ridit på banan två dagar i rad och det har kommit hästar, det har sladdats bana samtidigt och det hsr varit hund på banan mm och Katt har bara tuffat på❤️. Hon ger dessutom så himla fin ridkänsla och det gör mig så glad. Dio känns också riktigt fin och ridbar mitt lilla socker🩷.

Jag är också så glad över min häst! Idag var jag slut efter att varit sjuk några dagar. Tänkte bara ta lite för hand i galopp och ev trampa lite på grusvägen. Så han fick styrketräna lite. Men hans energi smittade av sig. Han är så himla rolig den där gamle galningen! Han bjuder till och tar i och det bara sprutar energi. Och han försöker så göra rätt hela tiden och vill, vill, vill. Så det blev en hel del galoppjobb med övergångar i tempo och enkla byten ca vart 4:e steg och sen något byte. Sen piafferades det och passagades av helsike. Han tycker han är så himla ball. 🙄:laugh: Hans minspel är nästan det roligaste. Han funderar och frågar och härjar i ett. Filur! :laugh: 😍
IMG_7667.webp

Vi gjorde inte vår bästa tävling i helgen om man säger så 😅
Jag var så sjukt nervös och stressad och det blev kaos.
Dressyren var okej och vi var bäst i klassen 🌟
Hoppningen red jag jättedåligt, Ärtan var egentligen alldeles för snäll där.
Hon var jättetaggad inför terrängen och gick som tåget på uppvärmningen. Sen tog min ångest över och såklart blev hon spänd och undrade vad det var frågan om.
Hoppade fint men blev väldigt tittig, vid hinder 9 skyggade hon för funktionärerna, såg hindret för sent och stannade, helt rätt av henne. Jag däremot stannade inte utan gled av lite snyggt. Slog mig inte öht och Ärtan stannade snällt kvar bredvid mig, ganska förvånad hon med antar jag 😅
Så bara gå tillbaka och åka hem.

Shit happens men ag kommer ta en paus från allt hoppande ett tag.
Tycker jag inte ens att det är kul när jag vinner utan att det istället bygger en satans massa prestationsångest istället som fuckar upp allt fullständigt för mig så är det bättre att låta bli.

Det var kul förra året när det kändes helt kravlöst och då gick det också bra. Lite för bra eftersom uppenbarligen efter som jag sätter en helt orimlig press på mig själv som också förstärks av min omgivning.
Ingen är elak, tvärtom. Men alla kommentarer om att vi kommer vinna osv gör att jag får ett stress och ångestpåslag som är helt sinnes.

Så nu rider vi ut och dressyrar ett tag framöver istället.
Hon är iaf världens finaste häst 💕
Visa bifogad fil 189366
Vill du rida terräng finns det ju stilterränger och sugar cup häst så slipper du hoppningen! Vilken tur att du inte slog dig iallafall.

Vill du rida terräng finns det ju stilterränger och sugar cup häst så slipper du hoppningen! Vilken tur att du inte slog dig iallafall.

Ja, och Åkerbo tex har pay and cross en vecka eller två inför varje tävling.
Så visst finns det alternativ 😄

Jag kände ju innan att jag inte borde rida och skulle gått på den känslan. Men lätt att vara efterklok.

första ridturen idag efter Novas sjukskrivning!❤️ hon har varit symptomfri ett tag men fått vila lite till. Idag var det dags! Satt upp och skrittade ut, hon är världens bästa❤️ kom tre bilar på 70 vägen, så många har vi aldrig mött! Men det gick bra.
Ser fram emot att kunna börja träna lite försiktigt snart 😃

IMG_4313.webp

Ärtan (och jag) fick ett par dagars vila efter tävlingen, i tisdags red vi ut och igår dressyr. Hon känns väldigt pigg och fräsch så det är ju positivt!
Var väldigt noga med min position, tygellängd och energin. Hon hade så mycket tryck och övergångarna var härliga!
Har lite funderingar om jag ska byta sadel. Tittar på Amerigo, DJ eller Alto som i teorin borde passa bra iom att hon är överbyggd och kort.
Har haft en DJ hopp till en annan häst tidigare och gillade den väldigt bra.

Ärtan (och jag) fick ett par dagars vila efter tävlingen, i tisdags red vi ut och igår dressyr. Hon känns väldigt pigg och fräsch så det är ju positivt!
Var väldigt noga med min position, tygellängd och energin. Hon hade så mycket tryck och övergångarna var härliga!
Har lite funderingar om jag ska byta sadel. Tittar på Amerigo, DJ eller Alto som i teorin borde passa bra iom att hon är överbyggd och kort.
Har haft en DJ hopp till en annan häst tidigare och gillade den väldigt bra.
Vad rider du i nu? Har en jättefin DJ Pinerolo till salu😁.

1786597547065.webp

Även jag har varit på terrängbanan :D Insåg när jag räknade på det att det var ganska exakt 10 år sen sist. Gången innan det var för 18 år sen. Jag fick damma av all spindelväv från min säkerhetsväst (som nog är äldre än mina gruppkamrater i övre tonåren... ) Mitt mål var att lära min häst att det går att hoppa ner för en bank. Det löste vi utmärkt. Vi hoppade några låga hinder och stockar också, och varvade med en parallellslalom, muggflytt och bord som tränaren tagit med ut. Perfekt att träna på att verkligen rida framåt på terränghindren för att sen stå helt still eller samla för en slalom med byten. Tyvärr tog min ålder ut sin rätt i en landning, jag sträckte rumpan ordentligt och var justerad några dagar efter.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka