Dressyrsnackis 21

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Piaff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 755
  • Visningar Visningar 51 951

Bukefalos 30 år!

Ärtan (och jag) fick ett par dagars vila efter tävlingen, i tisdags red vi ut och igår dressyr. Hon känns väldigt pigg och fräsch så det är ju positivt!
Var väldigt noga med min position, tygellängd och energin. Hon hade så mycket tryck och övergångarna var härliga!
Har lite funderingar om jag ska byta sadel. Tittar på Amerigo, DJ eller Alto som i teorin borde passa bra iom att hon är överbyggd och kort.
Har haft en DJ hopp till en annan häst tidigare och gillade den väldigt bra.
Jag har en Alto dressyr som jag är väldigt nöjd med. Har en DJ hopp oxå. Upplever att DJ´n är längre så hade valt Alton iom det.

Jag har en Alto dressyr som jag är väldigt nöjd med. Har en DJ hopp oxå. Upplever att DJ´n är längre så hade valt Alton iom det.

Har hittat en Alto som ser väldigt lovande ut, nu försöker jag hitta någon skåning bland mina bekanta som kan hämta den 😄

Visa bifogad fil 189458
Även jag har varit på terrängbanan :D Insåg när jag räknade på det att det var ganska exakt 10 år sen sist. Gången innan det var för 18 år sen. Jag fick damma av all spindelväv från min säkerhetsväst (som nog är äldre än mina gruppkamrater i övre tonåren... ) Mitt mål var att lära min häst att det går att hoppa ner för en bank. Det löste vi utmärkt. Vi hoppade några låga hinder och stockar också, och varvade med en parallellslalom, muggflytt och bord som tränaren tagit med ut. Perfekt att träna på att verkligen rida framåt på terränghindren för att sen stå helt still eller samla för en slalom med byten. Tyvärr tog min ålder ut sin rätt i en landning, jag sträckte rumpan ordentligt och var justerad några dagar efter.
Åh, du håller till i Revinge! 😊

Har hittat en Alto som ser väldigt lovande ut, nu försöker jag hitta någon skåning bland mina bekanta som kan hämta den 😄
Jag letar också dressyrsadel i lite lätt panik. Min Amerigo classic gick bakvalvet av på efter ett trauma i förrgår, tre av hästarna går med den och en av dom ska tävla dressyr om tre veckor. Så lite panik! Funderar på om en Alto kan fungera för mig, den det ut att vara väldigt lik classic?

Jag letar också dressyrsadel i lite lätt panik. Min Amerigo classic gick bakvalvet av på efter ett trauma i förrgår, tre av hästarna går med den och en av dom ska tävla dressyr om tre veckor. Så lite panik! Funderar på om en Alto kan fungera för mig, den det ut att vara väldigt lik classic?

Classic är djupare med större stöd, det är lite det jag vill komma ifrån.
Sen av det jag har läst om modellerna verkar Alto bäst för överbyggd och spolformad som min är, med mage puttar hon dessutom fram sadeln ännu mer 😅

Classic är djupare med större stöd, det är lite det jag vill komma ifrån.
Sen av det jag har läst om modellerna verkar Alto bäst för överbyggd och spolformad som min är, med mage puttar hon dessutom fram sadeln ännu mer 😅
Tack för svar! Jag vill inte ha större knästöd än på classic, det är lite det jag varit orolig för. Min häst (den som behöver sadeln mest) är också lite överbyggd och det åker gärna fram. Jag ser att det finns någon hos sadelprovare där man får öppet köp så funderar på att testa så.

Min ena häst har en Amerigo HC dressyrsadel. Den ger lite extra plats för högre kruppa, vilket han behöver i samling. Jag tänker att det är vettigt för en överbyggd häst?

Nej , dom är som natt och dag. Men jag letade efter en classic till en inackordering här för någon månade sedan och det finns många ute. Hon köpte en jättefin för 8000kr.

Nej , dom är som natt och dag. Men jag letade efter en classic till en inackordering här för någon månade sedan och det finns många ute. Hon köpte en jättefin för 8000kr.
Vad är det som skiljer? Mailade med en sadelprovare och fick svaret att de var ganska lika. Helt hopplöst det här tycker jag 🙈

Vad är det som skiljer? Mailade med en sadelprovare och fick svaret att de var ganska lika. Helt hopplöst det här tycker jag 🙈
JAg har båda modellerna. Classic är som sagt en sadel med med djupare sits som du vet med högt bakvalv. Skulle säga att den passar mer en rygg som är rakare till något svängd. Du har därmed sittpunkten längre fram och hamnar rakt upp och ner i sadeln med vikten över låret, love it!

Alto är en flatbackmodell som passar en rygg som sluttar uppåt/ överbyggd och den har även därför sittpunkten ngt längre bak.

Om du lägger den på en rakare rygg så kommer du rulla bakåt med bäckenet och hamna i stolsits därför att du har inte samma stöd för sittbenen med den sadeln, eller stödet har du längre bak vilket blir perfekt på en häst som sluttar uppåt/ överbyggd. Jag har den på min irländare som är rejält svängd och med en rygglinje som sluttar uppåt, han är ngt överbyggd.

Sedan vet jag inte hur bra classic egentligen ligger på dina hästar utan jag utgår generellt från rygglinjerna nu.

Senast ändrad:
JAg har båda modellerna. Classic är som sagt en sadel med med djupare sits som du vet med högt bakvalv. Skulle säga att den passar mer en rygg som är rakare till något svängd. Du har därmed sittpunkten längre fram och hamnar rakt upp och ner i sadeln med vikten över låret, love it!

Alto är en flatbackmodell som passar en rygg som sluttar uppåt/ överbyggd och den har även därför sittpunkten ngt längre bak.

Om du lägger den på en rakare rygg så kommer du rulla bakåt med bäckenet och hamna i stolsits därför att du har inte samma stöd för sittbenen med den sadeln, eller stödet har du längre bak vilket blir perfekt på en häst som sluttar uppåt/ överbyggd. Jag har den på min irländare som är rejält svängd och med en rygglinje som sluttar uppåt, han är ngt överbyggd.

Sedan vet jag inte hur bra classic egentligen ligger på dina hästar utan jag utgår generellt från rygglinjerna nu.
Tack för svar! Jag tycker att det är svårt och jag blir förvirrad för tycker att det står olika överallt. Blir ju inte lättare av att jag har haft sadeln på tre hästar och själv har lätt att få ridsår 🙈 Dessutom så hästen som behöver sadeln mest har den ju egentligen inte legat jättebra på. Jag tycker att det för ögat sett illa ut men hästen har varit väldigt nöjd, och hon är kräsen och säger till. Tycker att sadeln varit lite för rak, på gränsen till för smal och hamnat lite ovanpå. Får väl ta ut någon som kan komma med många sadlar men bor inte jättebra för det

Tack för svar! Jag tycker att det är svårt och jag blir förvirrad för tycker att det står olika överallt. Blir ju inte lättare av att jag har haft sadeln på tre hästar och själv har lätt att få ridsår 🙈 Dessutom så hästen som behöver sadeln mest har den ju egentligen inte legat jättebra på. Jag tycker att det för ögat sett illa ut men hästen har varit väldigt nöjd, och hon är kräsen och säger till. Tycker att sadeln varit lite för rak, på gränsen till för smal och hamnat lite ovanpå. Får väl ta ut någon som kan komma med många sadlar men bor inte jättebra för det
Jag har haft många olika modeller av Amerigo på många olika hästar och ingen har protesterat mer än min grå som är extra bred och där stigbygelkrampan tryckt. Jag har bsra haft Amerigo sedan 1999 😆

första ridturen idag efter Novas sjukskrivning!❤️ hon har varit symptomfri ett tag men fått vila lite till. Idag var det dags! Satt upp och skrittade ut, hon är världens bästa❤️ kom tre bilar på 70 vägen, så många har vi aldrig mött! Men det gick bra.
Ser fram emot att kunna börja träna lite försiktigt snart 😃

Visa bifogad fil 189449
Jag måste ha missat eller ha dåligt minne, vad har hon varit sjukskriven för? ❤️‍🩹

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka