Dressyrsnackis 21

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Piaff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 755
  • Visningar Visningar 51 948

Bukefalos 30 år!

Igår var vi och tävlade. Fin framridning och jag red mjukt och fokuserat i travprogrqmmet, kändes jättebra!
Sen blev hon lite spänd i skritten, jag tappade fokus, galoppen blev kaos med avbrott, forcerad och slarvig ridning innan jag hittade tillbaka och kunde avsluta bra.
Fick en 8:a på inridning och avslut.
Blev såklart jättebesviken precis efter, hur jävla svårt ska det vara att rida ett helt program utan att att klanta bort hälften 😅

Jag kan ju uppenbarligen göra alla moment bra och rider jag som i början blir det väldigt trevligt.
Ärtan var duktig, det är hon alltid ❤️

Igår var vi och tävlade. Fin framridning och jag red mjukt och fokuserat i travprogrqmmet, kändes jättebra!
Sen blev hon lite spänd i skritten, jag tappade fokus, galoppen blev kaos med avbrott, forcerad och slarvig ridning innan jag hittade tillbaka och kunde avsluta bra.
Fick en 8:a på inridning och avslut.
Blev såklart jättebesviken precis efter, hur jävla svårt ska det vara att rida ett helt program utan att att klanta bort hälften 😅

Jag kan ju uppenbarligen göra alla moment bra och rider jag som i början blir det väldigt trevligt.
Ärtan var duktig, det är hon alltid ❤️
Såg om ett gratis webinar om mental träning "varför rider jag inte som på träning när det är tävling". Kanske hade varit nåt😃? Jag är oftast nöjd med ridningen som sådan men jag glömmer ju vägen🙄. Gjorde det igår igen och i WE är det som i hoppningen-tack, adjö och utesluten. Är rätt tråkigt att slarva bort tävlingar på det viset. Ska prova uppläsare på lördag..

Såg om ett gratis webinar om mental träning "varför rider jag inte som på träning när det är tävling". Kanske hade varit nåt😃? Jag är oftast nöjd med ridningen som sådan men jag glömmer ju vägen🙄. Gjorde det igår igen och i WE är det som i hoppningen-tack, adjö och utesluten. Är rätt tråkigt att slarva bort tävlingar på det viset. Ska prova uppläsare på lördag..

Det ska jag kolla upp, tack för tipset 🥰

Här är hösten igång och har mycket med jobb och studier. Fick ett litet bryt förra veckan och gick faktiskt hem - första gången jag gör så, men jag fick bara nog 🙈
Fille jobbar på och vi ska tävla till helgen, jag hoppas på liknande känsla som sist och att han ska få lite turbosprutt 😁 apropå turbo så red jag i helgen en annan häst i stallet, tjejen som har den behöver lite hjälp. Det är en "vuxen unghäst" (ett sto som grundridits och sedan varit avelssto) och den är väldigt lugn och rar i det mesta, men ligger som en rem runt banan med tjejen när hon rider och har liksom helt tappat bromsen. Ganska ung tjej, på första storhästen - så det är inte så enkelt att reda ut, och vi tanter runt om har sett att tjejen börjat deppa lite (ni vet, lite typiskt ungdom - det är jobbigt när det inte går bra och hon drar sig undan och vill inte rida när andra ser "för att det inte går bra" osv) så jag har erbjudit mig att hjälpa henne lite.
Jag upplevde inte samma springighet som i fart när jag red, men hon sprang med huvudet rakt upp som ett periskop i minst 15 min (och det kan kanske kännas lite okontrollerat när inget är ihopkopplat utan man hamnar lite "uppepå") men sen slappnade hon av och blev fin - det är bra med tempo i henne, men inte så att hon drog iväg liksom. Kändes mest obalanserad och vinglig. Ska rida idag igen och se om vi kan fortsätta. Himla käck häst är det hursomhelst så det hade varit kul om det kunde funka för dem.

Jag hade ett genombrott igår när jag red ett kort pass med Alex. Jag har haft svårt att få det att flyta i vänstersvängar och jag har tolkat det som att jag behöver engagera vänster bak mer då den svänger och han sätter sig mer än vad han borde. Men så var det så klart inte. Jag behöver stötta höger bak mer så det skjuter på och tar oss framåt. Jag vet ju att inner bak svänger och samlar, då måste ytter bak också ha ngn funktion. Blev så väldigt glad när jag fick det att funka.

Anmält till en dressyrtävling i slutet av september, en LA1 med Katten. Har verkligen inte blivit många dressyrstarter i år, fem med denna på tre olika hästar. WEn är så mycket roligare😅. Katt fick sin första vinst i helgen i WELC och hon är SÅ fin att rida nu🤩! Till skillnad från gubbarna så viker hon aldrig ner sig när nåt blir jobbigt, hon kämpar på oavsett och jag älskar det! Tom Dio blir ju rätt bekväm så fort det tar emot lite..

Igår var det första "riktiga" träningen med lite mer krav på både häst och ryttare. "Min" häst kändes jättefin, övade volter och öppna. Jag fortsätter tänka väldigt mycket på sitsen. Läste på nån sida att man kunde tänka uppuppupp istället för sittsittsitt i traven och det funkade ganska bra för mig! Sen är det svårt när man rider på utebana utan speglar och just denna tränare är inte sits-nörd 🤪

Äntligen första passet för tränare efter sommaren. Han tyckte Barka såg mycket bättre ut i galoppen och höll med om att vi nog ska behandla SI-leden regelbundet. Fick också bra ordning på bogarna, även om hennes högersida är åt det stelare hållet just nu. Men ska försöka jobba väldigt konsekvent med det under hösten och se om hon kan bli lite mindre oliksidig i alla fall. Man kan ju inte vänta sig mirakel på en 22-åring.

Måste också prata med hovis om hennes hovar. Hon skrämde slag på mig när hon haltade några steg på uppvärmningen innan jag kom ihåg att hon gjort samma för två helger sen och då hade hon klivit på nåt. Verkar som hon är extra känslig i sulorna nu efter den torra sommaren och det ligger en del stenar i paddocken som hon nog kan reagera på om kliver på dem.

Red igenom dressyprogrammen till helgens WE-tävling med Katt och Dio idag. Dio ska gå sin första MsvB sen i maj och bytena känns betydligt bättre. Lär väl bli kaos på tävling ändå men det är DM så vill starta.. Galoppen kändes bra idag och jag kunde rida framåt utan att han bockade😅.

Katt ska gå LB och det är ett rätt långt program med en hel del tempoväxlingar och övergångar. Hon är som en liten tiger i galoppökningarna och mycket PRE med fluff under frambenen😁. Är jättenöjd med henne och hur hon utvecklas fran pass till pass nu!

Idag har jag tränat och vi fokuserade på mitt kürprogram. Det är Intermediere 1-nivå och det är ju sjukt utmanande att sätta ihop ett program som är lagom svårt med inte rörigt och samtidigt lite roligt att titta på 🙈

Tror vi landat i ett färdigt program, så nu ska jag försöka få till musiken :) och så är ju den stora frågan om jag ens får användning för det nere i Linköping 😎

Idag har jag tränat och vi fokuserade på mitt kürprogram. Det är Intermediere 1-nivå och det är ju sjukt utmanande att sätta ihop ett program som är lagom svårt med inte rörigt och samtidigt lite roligt att titta på 🙈

Tror vi landat i ett färdigt program, så nu ska jag försöka få till musiken :) och så är ju den stora frågan om jag ens får användning för det nere i Linköping 😎
Gud vad kul och spännande!!

Vi har startat LB3 inomhus och det var himla spänt, stod ”spänt” i nästan alla punkter men vi tog oss igenom och fick 64% så ändå gott dagsverke. Tänk när han slappnar av på banan så man kan rida! Höjdpunkt var att han hittat lite mellantrav och gas trots spändheten, så kan ändå inte vara missnöjd, han försöker allt han kan verkligen!

Anmält till ännu en inomhus på söndag, ska fokusera på lugn och avspänd

IMG_1284.webp

Så roligt!
Ska självklart åka och heja på er 🤩🥳

Vi tävlade också igår, en MSVA. Ösregnade innan men höll upp hela tävlingen så det var väldigt skönt. Fille var avspänd även denna start och höll motorn även inne på banan, så jag är supernöjd bara för det. Blev lite missar men jag tar hellre lite missar än att han blir sådär introvert. I första travökningen såg han ett spöke i hörnet vi red mot och när jag tryckte på kickade han mot skänkeln 🙈 -4. Sen var ena piruetten lite för stor och ett byte i serien blev ett dubbeltramp, så tappade där. Fille var också suuuperkissnödig och hann knappt ut från banan innan han stannade och kissade så jag tänker att där fanns egentligen ännu lite mer motor i honom. Fick 64,487% och är jättenöjd med starten, främst för att han kom ut ur sin lilla bubbla och var så ridbar 🥰

_A7R0434.webp

Vi tävlade också igår, en MSVA. Ösregnade innan men höll upp hela tävlingen så det var väldigt skönt. Fille var avspänd även denna start och höll motorn även inne på banan, så jag är supernöjd bara för det. Blev lite missar men jag tar hellre lite missar än att han blir sådär introvert. I första travökningen såg han ett spöke i hörnet vi red mot och när jag tryckte på kickade han mot skänkeln 🙈 -4. Sen var ena piruetten lite för stor och ett byte i serien blev ett dubbeltramp, så tappade där. Fille var också suuuperkissnödig och hann knappt ut från banan innan han stannade och kissade så jag tänker att där fanns egentligen ännu lite mer motor i honom. Fick 64,487% och är jättenöjd med starten, främst för att han kom ut ur sin lilla bubbla och var så ridbar 🥰

Visa bifogad fil 190242
Jag fattar precis lyckan när man äntligen kan rida dem inne på banan också! Så kul att det lossnat 🤩

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka