Driftkostnader hus

Bukefalos 30 år!

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag försöker lista ut om jag verkligen har råd att köpa det lilla huset jag har hittat. Eller, jo det har jag nog i verkligheten eftersom jag har levt snålt och fattigt i större delen av mitt liv och alltså är van vid att hitta låga kostnader. Men bankerna ser det ju på annat sätt och vill veta att det funkar även i deras kalkyler, så att jag kan få låna pengar av dem.

Om jag frågar Google svarar deras AI-tjänst att uppvärmningskostnad för ett dåligt isolerat hus på 40 kvm, med luftvärmepump, är 7000-11000 kr/år. Är detta en rimlig summa? Det känns lågt för mig... Eller är det jag som är negativ då? (exet säger att det är vad det kostar per månad att värma upp huset vi bodde i)
Hur mycket mer än så bör man räkna med som normala driftskostnader, för att inte lura sig själv i kalkylen?
Jag tänker att jag ska överskatta kostnader och underskatta min inkomst, för att vara säker på att det går ihop i slutänden.

Uppvärmning för ett av mina små hus på 50kvm med luft-luftvärmep går på mellan 10 000 Kwh till 12 000 kWh inklusive hushålls-el och viss användning av motorvärmare till bil.
Det är uppmätt förbrukning.
Den går att få ner genom att elda i kaminen i det hus som har kamin.

Edit.
I januari och februari var elräkningen i det hus som saknar kamin på över 3000:-/månad.

Uppvärmning för ett av mina små hus på 50kvm med luft-luftvärmep går på mellan 10 000 Kwh till 12 000 kWh inklusive hushålls-el och viss användning av motorvärmare till bil.
Det är uppmätt förbrukning.
Den går att få ner genom att elda i kaminen i det hus som har kamin.
vill du hjälpa mig att översätta det till vad det står på nedersta raden på elräkningen?
MVH "lat" :p

(min plan är att sätta in en kamin som kan hålla värmen och att laga mat på vid ev strömavbrott, eftersom det är luft-ledningar... Men det är ju först en stor utgift, som man kan ta igen i längden.)

Vad står det för driftskostnader i annonsen? Du kan också ringa exempelvis kommunen huset är i och få priser på vatten, avlopp och sophämtning.

Räkna med att elpris inklusive skatter och avgifter i framtiden kan gå upp på 4kr/kWh i framtiden. Alltså att du ska klara en sån topp.

Jag försöker lista ut om jag verkligen har råd att köpa det lilla huset jag har hittat. Eller, jo det har jag nog i verkligheten eftersom jag har levt snålt och fattigt i större delen av mitt liv och alltså är van vid att hitta låga kostnader. Men bankerna ser det ju på annat sätt och vill veta att det funkar även i deras kalkyler, så att jag kan få låna pengar av dem.

Om jag frågar Google svarar deras AI-tjänst att uppvärmningskostnad för ett dåligt isolerat hus på 40 kvm, med luftvärmepump, är 7000-11000 kr/år. Är detta en rimlig summa? Det känns lågt för mig... Eller är det jag som är negativ då? (exet säger att det är vad det kostar per månad att värma upp huset vi bodde i)
Hur mycket mer än så bör man räkna med som normala driftskostnader, för att inte lura sig själv i kalkylen?
Jag tänker att jag ska överskatta kostnader och underskatta min inkomst, för att vara säker på att det går ihop i slutänden.
Vi bor på knappt 70 kvm. Förmodligen inte superisolerat. Har luftvärmepump och kamin. Vi använder drygt 8000 kwh per år. Samt köper 6 kbm ved.

Vad står det för driftskostnader i annonsen? Du kan också ringa exempelvis kommunen huset är i och få priser på vatten, avlopp och sophämtning.

Räkna med att elpris inklusive skatter och avgifter i framtiden kan gå upp på 4kr/kWh i framtiden. Alltså att du ska klara en sån topp.
Det finns inga nuvarande driftskostnader att jämföra med, då huset varit fritidshus tidigare och knappt använts på senare år. Eget vatten och avlopp. Sophämtning och sånt har jag koll på.
Huset ska renoveras efterhand som det finns pengar till det, t.ex tilläggsisoleras. Men jag behöver ju veta att jag klarar åtminstone första vinterns elräkningar för att värma upp det.

(huset säljs privat, inga Hemnetannonser finns)

Det är tyvärr för lågt, åtminstone där EON huserar, bara abonnemanget ligger på (minst) runt 10000 så det dubbla skulle jag sägas som en mycket ungefärlig skattning, troligen har de bara tittat på elkostnaden och inte tagit med nät och abonemang. kolla på deras hemsida om det är eon, de exakta priserna finns där.

Det är tyvärr för lågt, åtminstone där EON huserar, bara abonnemanget ligger på (minst) runt 10000 så det dubbla skulle jag sägas som en mycket ungefärlig skattning, troligen har de bara tittat på elkostnaden och inte tagit med nät och abonemang. kolla på deras hemsida om det är eon, de exakta priserna finns där.
Tack! Jag tänkte väl det... Det kändes som alldeles för lågt.

Ja hur långt är ett snöre.
Allt beror på uppvärmning, isolering, reparationsbehov etc etc.

Jag bor i en timmerstuga från 1800-talet. Värms med vedpanna. Slamtömning ca 1600/år. Sotning av tre eldstäde ett par tusen. Sopor försumbart - 300 i kvartalet. Fiber 900 i kvartalet. Vedens årskostnad 10.000. Beställer hemkörd, kapad och kluven ved från grannskapet.

Får under 1700/månad i pension. Är också van att leva snålt. Jag klarar mig.

Jag gör av med ca 5000 kWh om året.

Nu killgissar du.
Vad elen kostar beror på förbrukning.

20.000 i årskostnad för ett litet hus? 10.000 är ungefär totalkostnaden för min förbrukning.

Ja hur långt är ett snöre.
Allt beror på uppvärmning, isolering, reparationsbehov etc etc.

Jag bor i en timmerstuga från 1800-talet. Värms med vedpanna. Slamtömning ca 1600/år. Sotning av tre eldstäde ett par tusen. Sopor försumbart - 300 i kvartalet. Fiber 900 i kvartalet. Vedens årskostnad 10.000. Beställer hemkörd, kapad och kluven ved från grannskapet.

Får under 1700/månad i pension. Är också van att leva snålt. Jag klarar mig.

Jag gör av med ca 5000 kWh om året.
Alltså jag har inte detaljstuderat huset så noga än, men det är ca 50 år gammalt och sannolikt dåligt isolerat. Tänk typiskt fritidshus från den tidsåldern.
I nuläget finns värmepump (luft-luft) som jag räknar med ska räcka.

Nu killgissar du.
Vad elen kostar beror på förbrukning.

20.000 i årskostnad för ett litet hus? 10.000 är ungefär totalkostnaden för min förbrukning.
Så jäkla trött på dina påhopp och särskilt som här direkt sexistiska. Du påstår gång efter gång saker som du inte vet något om istället för att enkelt kolla upp hur det ligger till. Jag har en elförbrukning på runt 5000 kWh per år och nu senaste elräkningen från EON var drygt 1600 kr för mars månad och då var jag inte ens hemma utan bara underhållsvärme 360 kWh.

Man kan sätta in lite mindre säkring än jag har (25A) men å andra sidan är 5000 kWh per år väl lite förbrukning omhuset skall värmas upp till rimlig temp, så 14000-20000 per år totalt för elen är en rimlig uppskattning.

Senast ändrad:
Det här huset är iallafall 120 uppvärmda kvm så inte att jämföra men posterna är ju desamma, om än inte beloppen alltid.
Lån - räkna på en högre ränta för säkerhetsskull.
El - strax över 12 000 kWh gav under en 12månperiod en totalkostnad på 33 000. 2750 kr/månad med elsnålande.
Sopor ca 300 kr varannan månad.
Försäkring 500 kr månad.
Egen brunn - vattenprov 1600-2200 kr/gång. Filter? Järnfilter här - 10 000 kr. Ev ny vattenpump, intervall ca 20 år enligt min vvs 20 000 kr. Reservdelar till enheten inne har kostat 3000 kr ungefär utslaget på 4 år. Markbädd/infiltration har en begränsad livslängd, kostade 80 000 kr 2024 med en markbädd enligt konstens alla regler, inget jobb själv.
Avlopp - slamtömning trekammarbrunn ca 2500 kr/år.
Vägföreningsavgift?
Internet, fiber?
Sotare?
Underhåll kan ju kosta hur mycket eller lite som helst. Spöna om en del av fasaden, måla om huset (25 000kr i bara färg, hyra av skylift?), hängrännor/stuprör, byta murkna fönsterfoder eller vad som. Bra att kontinuerligt lägga undan en liten pott för det kommer ju förr eller senare.
Gräsklipparbränsle, tändstift, någon service ibland, behövs snöslunga? De är inte så billiga om man behöver några hästkrafter men har man is i magen alternativt kan laga lite själv går det att fynda.

"Dåligt isolerat" och direktverkande el KAN innebära hög förbrukning men MÅSTE inte göra det.
Mitt 1800-talstorp byggdes långt innan modern isolering och är inte renoverat till modern standard. Jag bor permanent i det och värmer upp huset med luft-luftvärmepump och direktverkade el, har två kakelugnar för myseldning. Huset är ca 80 kvm totalt, varav jag värmer upp ca 75 kvm. Förra året hade jag en total elförbrukning (dvs inkl både hushållsel, varmvatten och uppvärmning) på 5 500 kWh, året innan 6 100 kWh. Det verkar inte vara överdrivet högt i jämförelse med andra hus - trots att jag alltså har ett eluppvärmt oisolerat hus!

Vad det sedan kostar i slutändan är en annan sak. Under de senaste åren har jag haft elkostnader på allt från 2 till 5 kr per kWh (totalt inkl. både el, nät och abg). Det svänger ju väldigt mycket. Förra året hade jag en snittkostnad för hela året på totalt 3 kr/kWh inkl allt, så 5 500 kWh kostade mig 16 500 kr.

Liknande trådar

• Budgivning hus
  • Ekonomiskt risktagande vs livskvalitet
  • Köpa hus privat
  • Munkfors med omnejd?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Valvaka!
  • Balkong 2026

Barn