Ja. SorryGlömt en nolla?![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja. SorryGlömt en nolla?![]()
Ursäkta men vad var det dom var sexistiskt i det inlägget?Så jäkla trött på dina påhopp och särskilt som här direkt sexistiska.
Det går aldrig att säga vad kostnaderna blir utan man måste se vad det blir i kWh. Då huset inte varit permanenboende så är det svårt att uppskatta hur mycket som går åt, men innetofflor, mattor, draperier och tjocka gardiner hjälper till att hålla värmen.Jag försöker lista ut om jag verkligen har råd att köpa det lilla huset jag har hittat. Eller, jo det har jag nog i verkligheten eftersom jag har levt snålt och fattigt i större delen av mitt liv och alltså är van vid att hitta låga kostnader. Men bankerna ser det ju på annat sätt och vill veta att det funkar även i deras kalkyler, så att jag kan få låna pengar av dem.
Om jag frågar Google svarar deras AI-tjänst att uppvärmningskostnad för ett dåligt isolerat hus på 40 kvm, med luftvärmepump, är 7000-11000 kr/år. Är detta en rimlig summa? Det känns lågt för mig... Eller är det jag som är negativ då? (exet säger att det är vad det kostar per månad att värma upp huset vi bodde i)
Hur mycket mer än så bör man räkna med som normala driftskostnader, för att inte lura sig själv i kalkylen?
Jag tänker att jag ska överskatta kostnader och underskatta min inkomst, för att vara säker på att det går ihop i slutänden.
Gissningsvis ordet "killgissar", som jag också tycker är ett väldigt trist ord och aldrig skulle få för mig att använda.Ursäkta men vad var det dom var sexistiskt i det inlägget?
TACK! Det var ett sånt exempel jag sökte. Bara för att få ett litet hum om var man kan hamna. Jag är fullt medveten om att det kan variera. Men då kanske 3000 kr/månad i snitt är inom rätt region, om man räknar högt - för att ta höjd för prisvariation.Senaste 12 månaderna har jag betalat totalt nästan 24000 kr i el (inklusive allt),
Kolla upp exakt vad det är för värmepump och ta fram fakta om den. Det är stor skillnad på om den är ny eller +10 år gammal. Framförallt när det är kallt. Om det är kalla vintrar där du bor blir det antagligen jättestor skillnad på elräkningen om pumpen fungerar ner till -10 eller -20 och huset växlar till ren direktel /eluppvärmning.Tack för alla svar, jag läser och begrundar!
TACK! Det var ett sånt exempel jag sökte. Bara för att få ett litet hum om var man kan hamna. Jag är fullt medveten om att det kan variera. Men då kanske 3000 kr/månad i snitt är inom rätt region, om man räknar högt - för att ta höjd för prisvariation.
Kolla också upp att huset faktiskt är klassat som bostadshus i nuläget, så du inte åker på att behöva omvandla byggnad till permanentboende. Olika svårt i olika kommuner har jag uppfattat det som, men sällan smärtfritt och billigt.Tack för alla svar, jag läser och begrundar!
TACK! Det var ett sånt exempel jag sökte. Bara för att få ett litet hum om var man kan hamna. Jag är fullt medveten om att det kan variera. Men då kanske 3000 kr/månad i snitt är inom rätt region, om man räknar högt - för att ta höjd för prisvariation.
Ett fritidshus behöver man inte bygglov för att bosätta sig permanent i.Kolla också upp att huset faktiskt är klassat som bostadshus i nuläget, så du inte åker på att behöva omvandla byggnad till permanentboende. Olika svårt i olika kommuner har jag uppfattat det som, men sällan smärtfritt och billigt.
Det man kan behöva kolla är nog inte bygglov men om kommunen har några krav för till exempel avlopp för att man ska få bo permanent. Så var det vid vår förra sommarstuga.Ett fritidshus behöver man inte bygglov för att bosätta sig permanent i.
Det är bara om byggnaden haft andra funktioner som inte är boende (typ butik, samlingslokal, skola, ekonomibyggnad) som det räknas som ändrad användning.
I vissa fall kan det behövas bygglov för några av ombyggnadsåtgärderna (t.ex. fasadändring vid tilläggsisolering om man gör den utvändigt) och det beror på var huset ligger, om det finns detaljplan m.m.
Under förutsättning att det är ett fritidshus, det kanske har stått men jag kommer inte ihåg.Ett fritidshus behöver man inte bygglov för att bosätta sig permanent i.
Det är bara om byggnaden haft andra funktioner som inte är boende (typ butik, samlingslokal, skola, ekonomibyggnad) som det räknas som ändrad användning.
I vissa fall kan det behövas bygglov för några av ombyggnadsåtgärderna (t.ex. fasadändring vid tilläggsisolering om man gör den utvändigt) och det beror på var huset ligger, om det finns detaljplan m.m.
Menar du fall där ett gammalt avlopp underkänts, men man fått dispens att inte åtgärda det om det inte används, eller används i begränsad omfattning?Det man kan behöva kolla är nog inte bygglov men om kommunen har några krav för till exempel avlopp för att man ska få bo permanent. Så var det vid vår förra sommarstuga.
Jag förstod det som att den både användes som och byggdes som det.Under förutsättning att det är ett fritidshus, det kanske har stått men jag kommer inte ihåg.
Är det en gammal drängstuga kan den lika gärna vara klassad som ekonomibyggnad på gården den tillhör och behöva klassas om till bostad, vilket i de flesta fall kräver bygglov. Särskilt om man ska stycka av och göra en egen fastighet av den.
Oj jag hade inte köpt ett hus som stått tomt och inte varit uppvärmt i så många år, kan finnas omfattande skador och mögel.Det finns inga nuvarande driftskostnader att jämföra med, då huset varit fritidshus tidigare och knappt använts på senare år. Eget vatten och avlopp. Sophämtning och sånt har jag koll på.
Huset ska renoveras efterhand som det finns pengar till det, t.ex tilläggsisoleras. Men jag behöver ju veta att jag klarar åtminstone första vinterns elräkningar för att värma upp det.
(huset säljs privat, inga Hemnetannonser finns)
Beror helt på omständigheterna.Oj jag hade inte köpt ett hus som stått tomt och inte varit uppvärmt i så många år, kan finnas omfattande skador och mögel.
Skulle aldrig chansa.Beror helt på omständigheterna.
Mitt hus hade blivit genomfruset varje vinter i 30 år. Noll problem när det är byggt så det klarar kallställning. Att veta att det kan kallställas vid behov i framtiden är en praktisk nytta för mig.
Och låg aktiv användning av ett fritidshus behöver inte betyda att något är problematiskt med det eller att kvaliteten på tillsynen varit låg.