Bukefalos 28 år!

Drömmen om Att köpa gård?

Martina_m

Trådstartare
Vi har hittat en gård som vi är intresserade av.

Jag har tidigare ställt frågan i en tråd, om man faktiskt vill ha häst hemma eller inte? Om det är så fantastiskt som man kan "inbilla" sig? Och svaren var många och blandade. Så klart finns det för- och nackdelar med båda delarna.

Men efter att ha varit inhyrd i alla år, och alltid samma bekymmer varje sommar med att hitta ett vettigt sommarbete. Så känner jag mig mer än redo för att hitta en liten gård och flytta hem min häst.

Jag har dessutom utsatts för för en evig påpekning och anklagan om vilken elak häst jag har, i de fem åren som jag haft honom (iof mycket mindre nu senaste tiden) Men så fort en kommentar kommer, tar jag den väldigt hårt, bägaren är redan full och rinner snabbt över när det kommer till klagan på min häst. En snabb förklaring på det är att han är otroligt dominant, och låter man honom styra kan det bli väldigt tokigt, men vet han vem som bestämmer är han underbar och vill verkligen aldrig något illa. Han är en riktig kelgris som älskar alla människor. Jag kan inte tillrättavisa honom när han uppför sig exemplariskt i mitt sällskap. Min sambo klarar honom utan bekymmer, han är inte rädd för hästen och hästen tycker verkligen om honom.

Idag har jag 3 mil till mitt jobb som jag åker tåg till. Ca 7 km till stall. Men med den här gården som vi har hittat ligger 3 mil från "min stad" där jag har familj och stall som jag varit inhyrd i (anläggning med 2 ridhus och massa faciliteter). Och gården ligger 2 mil från mitt jobb. Det ligger som en trekant liksom. Mitt gamla hem, gården och jobb.
Då till mina bekymmer, jag har ÄNTLIGEN hittat en tränare som jag vill fortsätta att rida för. Då har jag ca 3 mil till ridhuset enkel väg. Och det gäller en gång varannan vecka. Det kanske finns ett ridhus närmre, det vet jag inte. Men den här tränaren finns bara på mitt gamla stall och säger jag upp min plats för henne så är det ca 12 st i kö att att få rida för henne.

Annars finns det en liten paddock på gården.

Och, jag vill inte tröttna på att rida. Jag vill fortsätta rida och träna och börja tävla :). Och på sommar/höst/vår ser jag inget hinder, men när det blir isgata och svårt att rida, då kommer nog ridhuset vara väldigt efterlängtat. Men tanken på att ta hand om min häst precis utanför huset gör mig riktigt taggad :)
Och sällskap har jag tänkt mig en ponny, antingen på foder eller köp. Gärna som gillar barn då jag har en systerdotter som gillar hästar.
Även så småningom 2 inackorderingar om det finns intresse. Alltså 4 boxar.

Vet inte riktigt vad jag ville med tråden, men jag kan inte sluta att tänka på den där gården och vad jag känner mig redo för det! Behövde nog bara skriva av mig lite.
Kom gärna med tankar och erfarenheter! :)
 
Sv: Drömmen om Att köpa gård?

Att åka 3 mil enkel väg varannan vecka för en tränare som jag vill rida för skulle definitivt inte få mig att tänka om med köp av gården. Det är ju ingenting, så länge hästen är enkel att lasta och köra.
Dock lär du ju behöva en kompis till honom om du har honom hemma.
 
Sv: Drömmen om Att köpa gård?

Vi köpte en liten gård i höstas, och jag älskar min nya livsstil :love:
 
Sv: Drömmen om Att köpa gård?

Jag körde 5 mil enkel väg varje vecka för att träna för min hopptränare, det gjorde jag i flera år. Så jag hade inte avstått drömgården av den anledningen :)
 
Sv: Drömmen om Att köpa gård?

Kul tråd, jag och min pojkvän har precis lagt ett bud på en gård, han bor för tillfället i hus och jag hyr en stuga. Det är skräckblandad förtjusning som vi väntar på svar från mäklaren. Vi har pratat om detta gårdsköp och ältat det i vad som känns oändliga kvällar nu. Vi är inställda på att vi kommer att ha otroligt mycket att göra = stor mark, och att vi kommer ha väldigt ont om pengar de första åren, men planen är att om 5-10 år ska vi kunna bo och leva gott :) Framför allt är denna gård som vi bara skulle "titta på" verkligen våran drömgård förverkligad, även om vi vet att det finns såklart flera "drömgårdar" som väntar på att bli hittade.

Jag hyr nu en stuga på gården där jag har mina hästar inhyrda och det finns inget bättre än att bo där man har hästarna. underlättar så ofantligt i all hantering och när man som jag är ensamstående med en tjej på 10år. som jag har det nu kommer det en tränare till våran paddock två gånger i veckan och det är många aktiva hästmänniskor i stallet. Men jag är även inställd på att om vi flyttar lär jag i början inte ha råd att träna och senare antagligen inte heller tid - tanken är att vi ska ha inackorderingar. Jag är inställd på att mina hästar till viss del kommer gå på halvfart och att det kommer ta tid bara att underhålla gård och allt som har med hästarna att göra även om det finns en fungerande lösdrift.

Vi har ältat långa restider, ökade utgifter för bensin och därtill hemska bilköer - gården och mitt jobb ligger tyvärr på olika håll om staden. att det kommer bli ensligt både för oss och barnen. allt arbete - från att skotta snö till att se till att markerna & skog inte växer igen, underhåll av huset & övriga byggnader, sköta om hästar. Oväntade utgifter, osv osv. Vi har målat upp de hemskaste scenarion vi kan komma på och är pessimistiska till max. eller rättare sagt, min pojkvän är den mest pessimistiska och jag är den optimistiska ;) Vi har räknat på och förväntar oss att vi ska klara det ekonomiskt utan att vara beroende av extra inkomster, vilket vi dock har räknat på att det finns en hel del, hyra ut stallplatser och ev avverka skog, arrendera ut mark, hyra ut rum/stuga till turister osv men alla inkomster kommer även kräva tid & engagemang som inte är säkert att vi har. Sist men inte minst, den ekonomiska biten. Hur gör vi som flyttar ihop och ska bli sambos och även att vi inte har likvärdig ekonomiska resurser att "pumpa" in i underhåll och även vid köpet.

Men ändå tänker vi köra på om vi nu får gården. Mardröm eller dröm, jag vet inte :) Jag skulle iallafall råda att man gör som vi, prata oändligt långa nätter om vad man förväntar sig av varandra som partners & Räkna med de värsta scenariona så man kan förbereda sig ifall de skulle ske. Bla ställde min pojkvän mig en känslig fråga. Är du beredd att sälja en av dina hästar om det skulle behövas? en fråga jag var tvungen att tänka på både en och två gånger. En häst är trots allt en stor utgift även när den bara "står".

En sista kommentar till din fundering, skaffar du en sällskapshäst/ponny, räkna inte med att den bara kan gå och skräpa. Ponnier är lättfödda och behöver motion! Nuförtiden prioriterar jag nästan alltid att min ponny ska motioneras framför min stora häst :p I ditt fall kanske det är lättare att någon hyr in sin häst hos dig?
 
Senast ändrad:
Sv: Drömmen om Att köpa gård?

Kör på det! Du vill ju verkligen och 3 mil är ju ingenting om det bara gäller varannan vecka! :)

Åh, jag vill också ha egen gård nu :love:, finns så många bra lösningar nuförtiden med slowfeedingnät och foderautomater så att man kan få bort det mesta av "den jobbiga skötseln"! :) (och med det menar jag alltså typ lunchfodring osv som kommer ivägen när man arbetar 8-17 ex!)
 
Senast ändrad:
Sv: Drömmen om Att köpa gård?

Tack för era svar! :)
Nä, men visst är väl 3 mil "ingenting" ;)

Nu är ingenting klart ännu. Men jag håller tummarna att det kan bli vårt nya liv :)
 
Sv: Drömmen om Att köpa gård?

Jag och min sambo köpte gård för två år sen. Jag kan bara rekommendera eget ställe, det är oslagbart. Visst är det mer jobb men det är det värt!!
Är du sällskapssjuk så är det bara att ha någon inhyrd, DU kan välja vem och bestämma alla stallregler :D
Visst kan det bli problem när man ska resa bort men har man bara bra hästvänner omkring sig så fixar det sig.

Får jag vara nyfiken och fråga om gården ligger i "min" stad, Karlskrona? ;)
 
Sv: Drömmen om Att köpa gård?

Vad härligt! Vart har ni er gård? :)

Ja, den ligger i Karlskrona kommun. Så då vet du kanske vilken det är ;)
Vi är väldigt taggade på den, men visningen har ju inte varit ännu, och det känns som en evighet tills dess. Så om den inte är helt skild från beskrivningen så verkar den riktigt bra. (vet ju att vissa objekt inte alls är sig lika i verkligheten) Sen tycker jag iof att beskrivningen är väldigt dålig och klen. Men jag har en del frågor förberedda ;) Vi har ju ändå kollat på lite andra hus oxå.

Vi tänkte åka förbi i helgen och bara kolla in läget! Det är ju mitt ute i skogen :D

Sen är väl stallet ett väldigt stort frågetecken, men tror att det går att fixa ganska bra iaf.
 
Sv: Drömmen om Att köpa gård?

Man ska våga!

Vi har lagt bud och väntar på ev motbud *hua* nervöst, ska tydligen vara en extravisning idag :p. Det är så svårt att inte börja drömma för mycket och av erfarenhet vet jag att inget är säkert innan kontraktet är påskrivet. Men hoppet är det sist som dör eller hur...
 
Sv: Drömmen om Att köpa gård?

Fy så nervöst!! :nailbiting:
Hoppas att ni får det vinnande budet! Du får uppdatera oss :)

Ang att våga, men eller hur?! OM man skulle ångra sig, då får man väl sälja vidare igen?! :)

Tyvärr är jag rädd att vi kommer ha en del konkurrenter på den här lilla gården :(, men vi får se. Lång väntan på bara visningen...
Uppe på 1300 visningar på hemnet på bara 4 dagar.
 
Sv: Drömmen om Att köpa gård?

3 mil är ju inget, det är en halvtimme!

Att ha hästarna hemma är perfekt så sant du tycker om att vara ensam och ha det lugnt och fridfullt i stallet.
 
Sv: Drömmen om Att köpa gård?

Men jag har ju reda kollat två gånger och jag lovar att inte köpa det :D
 
Sv: Drömmen om Att köpa gård?

Vi har köpt gård;) För ca 1 månad sedan och nybyggnation av hus och stall kommer påbörjas vid årsskiftet! På min profil finns en blogg och jag har även en tråd här på buke om den.

Jag har bott 20 år med 3 mil till ridhus och tränare. Så för min del är 3 mil varannan vecka ingen distans;)
 
Sv: Drömmen om Att köpa gård?

Ja, just nu känner jag att det hade varit underbart med lugn och ro. Igår skulle jag lastträna min häst. Och han har aldrig landat på det stället, alltid på tårna eller redo för att något ska hända. Inte alls likt honom, filbunken själv. Igår höll mamman på högtrykstvätten, sonen körde 4-hjuling med sladden bakom, pappan åkgräsklipparen och övergick till sågen bakom stallet, boll kastades till de skällande hundarna och ny skrikande häst och parkerade stora skogsmaskiner (som inte brukar vara där).

Miljöträning kan man tycka, men någon bra hästhållning att alltid ha det så, nej, inte för mig och min häst. Var på träningsläger i 3 dagar för 2 veckor sedan, där fanns lugnet direkt när hästen klev ur transporten. Så vill jag ha det. Då kan det hända hur mkt som helst, och min häst bryr sig inte.

Sen kan ju tanken om en inackorderad vara av intresse för lite ridsällskap. Men annars klarar jag mig. :)
 
Sv: Drömmen om Att köpa gård?

Jodå, jag har kollat in din tråd! Superkul att följa! :)
Ska kolla in bloggen oxå!

Ang, 3 mil, så himla bra att ni inte tycker att det är så långt ;). Jag som aldrig kört till träningar tidigare, eftersom jag haft häst uppsallad på anläggningen. Men nu har jag ju precis köpt släp, så dags att börja användas kanske ;) (mer än till lastträning, och dessutom hög tid för hästen att gå in i släpet nu utan att behöva lasttränas mellan varje åktur :p) Men jag lastar själv, så det ska gå tycker jag nog!
 
Sv: Drömmen om Att köpa gård?

ja jag får oxå snoka lite på bloggen.

Ja usch och fy det är nervöst, värsta är att man inte kan påverka det nu!

Just det med att kunna sälja vidare om det inte skulle gå som man tänkt sig, just därför är det så viktigt att man inte betalar överpris eller köper ett ställe där man måste investera massor av pengar för att få det beboligt/användbart, för de pengarna får man sällan igen.

Det var jättemycket folk på visningen av "min" gård. hela gården kändes full med bilar, tror nästan det var 30st par där och tittade. Så vi blev ganska förvånade när det bara var en som har lagt bud förrutom vi och så får vi se om de som ska kolla i em lägger ett bud :(. så ge inte upp hoppet.
 
Senast ändrad:
Sv: Drömmen om Att köpa gård?

Jag var ju också tvungen att kolla nu när du skrev var det var :angel:

Tror att jag kollade på rätt, superfint hus, men tänk på att takhöjden i stallet nog är för låg för en häst över 160 egentligen. Det kostar skjortan att höja taket och golvet ser redan lågt ut, så mät takhöjden när ni är där.
 
Sv: Drömmen om Att köpa gård?

Precis min tanke, tror jag nämnde tidigare att stallet är lite tveksamt. Men vi får se. 6 boxar vill jag inte ha, är mer inne på 4 boxar och om taket är för lågt (jag har iof en liten häst), så kanske det går att ta bort innertaket. Det ser nästan ihoplappat ut med alla tusen pelare ;) Det går ju inte riktigt att avgöra såhär. Men visst ser det lite väl lågt ut på bilderna.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 927
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 455
Senast: WBanna
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 138
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 040

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp