Bukefalos 28 år!

Drömmen om egen häst- dock vill inte min man.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tänk så olika man är. Jag hade absolut inte velat "slippa" ta in hästarna till hovslagare, fodra, köpa in foder eller skippa att ta hand om mina hästar de dagar jag inte rider. För min del hade jag lika gärna kunnat gå på ridskola då.

Jag vill umgås med mina hästar och det många gånger varje dag. De är mina vänner och jag älskar dem djupt. Jag vill vara med när de skos. Jag vill kunna köpa det foder jag anser är bra och slippa vara beroende av att någon annan ska köpa in bra foder med allt krångel som gärna kommer med det osv. osv.
Jag älskade mina hästar jättemycket även om jag inte orkade med markservicen hemma längre, man är bara olika:)
 
Gud så provocerad jag blir av dessa män som inte stöttar sin partners drömmar. Du har ETT liv att leva och göra det du vill med. Det finns betydligt fler än EN man att leva med.

När jag efter ett fall från häst förra året skadade mig rätt ordentligt sa jag till min man att jag kanske blivit flr rädd att fortsätta rida. Hans svar var att jag skulle minsann upp på häst igen om han så skulle lyfta upp mig. För han vet så väl hur mycket jag älskar hästarna och ridningen. Det för mig är kärlek.

Det är inte bara så att ens partner inte "stöttar ens drömmar" när man har två barn som också behöver tas hänsyn till. Tiden man lägger på hästen ska tas någonstans ifrån. Jag vet inte alla omständigheter i detta fallet men barn har sina liv att leva, sina aktiviteter och vänner som det antagligen behövs skjuts till om man bor på landet. Det är inte säkert att de vill hänga ute i stallet med mamma. Hockey och padel som partnern hade som aktiviteter kan man avboka men det kommer (som du ju vet) så mycket mer med en häst.

Mina barn är 8 och 10 men jag vill ju umgås med dem ändå. Äta middag ihop (går kanske inte varje dag), se så de gör sig iordning på kvällen, läsa en stund innan läggdags , prata lite om dagen som varit, ha lite koll på läxläsning, baka, kolla nåt youtubeklipp. Sen som sagt skjuts till och från aktiviteter och kompisar om man bor på landet.
 
Senast ändrad:
Det är inte bara så att ens partner inte "stöttar ens drömmar" när man har två barn som också behöver tas hänsyn till. Tiden man lägger på hästen ska tas någonstans ifrån. Jag vet inte alla omständigheter i detta fallet men barn har sina liv att leva, sina aktiviteter och vänner som det antagligen behövs skjuts till om man bor på landet. Det är inte säkert att de vill hänga ute i stallet med mamma. Hockey och padel som partnern hade som aktiviteter kan man avboka men det kommer (som du ju vet) så mycket mer med en häst.

Mina barn är 8 och 10 men jag vill ju umgås med dem ändå. Äta middag ihop (går kanske inte varje dag), se så de gör sig iordning på kvällen, läsa en stund innan läggdags , prata lite om dagen som varit, ha lite koll på läxläsning, baka, kolla nåt youtubeklipp. Sen som sagt skjuts till och från aktiviteter och kompisar om man bor på landet.
Barnen har en far, han får steppa upp och börja ta sin bit av ansvaret och dra ner på egna nöjen.
 
Så det är ok att kvinnan ägnar jättemycket tid åt sin hobby. Så mycket tid att hennes msn måste ta en del av hennes 50% när det kommer till hem och barn men om det är tvärtom så är mannen en mansgris??
Var har jag skrivit att han är en mansgris? Har man barn så har man även ett ansvar för dem, varför ska kvinnan vara den som måste ta hand om man, familj och hem på bekostnad av sig själv?
 
Barnen har en far, han får steppa upp och börja ta sin bit av ansvaret och dra ner på egna nöjen.
Vad får dig att tro att han inte tar sin del av ansvaret? Jag ser inget som tyder på det. Och vet inte varför han självklart ska dra ner på sina intressen om det innebär att TS ska lägga mer på sitt intresse än vad han gör på sina.
 
Var har jag skrivit att han är en mansgris? Har man barn så har man även ett ansvar för dem, varför ska kvinnan vara den som måste ta hand om man, familj och hem på bekostnad av sig själv?
Vem har skrivit att TS ska ta hand om sin man?? Och självklart tar man hand om hem och familj på bekostnad av sig själv. Barn tar både tid och energi.
 
Jag har tre hästar på lösdrift hemma. En stor och två minishettisar. Tyvärr drog ena shettisen på sig en skada han envisas med att dra upp så just nu går de uppdelade.

En vanlig dag går jag upp vid sex. När jag kollat av hästarna och gett dom morgonhö är klockan halv sju.
Just nu kör jag hem vid lunch och fodrar, men automatisk fodring ska installeras så att jag fyller på två ggr per dygn, men hästarna utfodras fyra ggr.

Vid fem fodras det och då mockar jag, fyller på vatten och förbereder hö för kommande utfodringar.
Detta tar ungefär en halvtimme.

En dag när inget speciellt händer och ingen häst ska aktiveras tar det 45min totalt att ta hand om hästarna.


Har man sedan en vecka som vi hade två veckor bak där det snöar på tväre och kommer 30cm en dag och 20cm nästa kan man få pulsa runt i snö 1.5h bara för att rensa staketet och se till att man faktiskt har staket runt om.
Nu är detta pga att jag har tillfälliga stängsel för att jag fått dela upp hästarna, men så är det ju ibland.

En annan dag kan man komma hem och mötas av en häst som har kolik. Om man har tur behöver man bara promenera den tio minuter i timmen närmsta dygnet. Har man otur får den både slangas och stå med dropp. Detta händer gärna när det minusgrader. Vill det sig riktigt illa så väntar häst nummer två några timmar innan den bestämmer sig för ett kolikanfall.
Sånt här händer sällan, men man måste ha en plan för hur man löser dessa situationer. Jag har ett kontaktnät med några stycken ovärderliga vänner som ställer upp för mig. Det behövs även om man inte har några barn.

Man behöver även vara medveten om att man kan få avliva en häst akut hemma.


98% av tiden rullar allt bara på. Man stängslar när det är fint väder. Dom flesta ungar tycker det är kul att hjälpa till, vare sig dom gillar hästar eller inte. Man planerar in höhämtning när det passar eller köper av någon som kan leverera hem.
Det finns alltid en anledning att gå upp på morgonen. När det är vettigt väder finns det inget bättre än att avnjuta sitt kaffe ute i hagen hos hästarna.

När man har hästarna hemma blir dom en naturlig del av ens liv på ett helt annat sätt än när dom är installade hos någon annan.


Jag hoppas du hittar en lösning som passar dig så att du kan få plats med mer hästglädje i ditt liv än du har idag. 🦄
 
Var har jag skrivit att han är en mansgris? Har man barn så har man även ett ansvar för dem, varför ska kvinnan vara den som måste ta hand om man, familj och hem på bekostnad av sig själv?

Varför ska mannen göra det vilket är det du föreslår. Ska inte föräldrarna göra lika mycket med hemmet och barnen? Många i tråden, även du, tycker att han ska höra det istället för sina hobbys. Är hans hobbys mindre viktiga än hennes? Sen får ju var och ägna sig åt vad den vill på sin tid.
 
Det är inte bara så att ens partner inte "stöttar ens drömmar" när man har två barn som också behöver tas hänsyn till. Tiden man lägger på hästen ska tas någonstans ifrån. Jag vet inte alla omständigheter i detta fallet men barn har sina liv att leva, sina aktiviteter och vänner som det antagligen behövs skjuts till om man bor på landet. Det är inte säkert att de vill hänga ute i stallet med mamma. Hockey och padel som partnern hade som aktiviteter kan man avboka men det kommer (som du ju vet) så mycket mer med en häst.

Mina barn är 8 och 10 men jag vill ju umgås med dem ändå. Äta middag ihop (går kanske inte varje dag), se så de gör sig iordning på kvällen, läsa en stund innan läggdags , prata lite om dagen som varit, ha lite koll på läxläsning, baka, kolla nåt youtubeklipp. Sen som sagt skjuts till och från aktiviteter och kompisar om man bor på landet.

Men det här är väl att blanda äpplen och päron? Absolut innebär hobbyn att äga en häst mer ansvar än att spela padel, men det är ju inte det folk i tråden argumenterar om.
 
Vad är det då? Jag kanske missar nåt.
Att mannen ägnar sig åt flera intressen, arbetar mer än heltid, ts tar störst ansvar för hem och barn och ändå stöttar inte mannen ts önskan om att skaffa häst, vilket är hennes intresse. Nu var ju inte mannen enligt ts den mansgris som det kanske verkade som från början. Men båda parterna har ju ändå lika rätt till att utöva sitt intresse oavsett vad intresset är.
 
Vad får dig att tro att han inte tar sin del av ansvaret? Jag ser inget som tyder på det. Och vet inte varför han självklart ska dra ner på sina intressen om det innebär att TS ska lägga mer på sitt intresse än vad han gör på sina.
Vem har skrivit att TS ska ta hand om sin man?? Och självklart tar man hand om hem och familj på bekostnad av sig själv. Barn tar både tid och energi.
Varför ska mannen göra det vilket är det du föreslår. Ska inte föräldrarna göra lika mycket med hemmet och barnen? Många i tråden, även du, tycker att han ska höra det istället för sina hobbys. Är hans hobbys mindre viktiga än hennes? Sen får ju var och ägna sig åt vad den vill på sin tid.
TS jobbar 75%, mannen är egenföretagare så gissningsvis lägger han mer tid på jobbet än är hemma och delar på sysslorna, han har egna hobbies som tar minst lika mycket tid idag som hennes inklusive hennes restid + att han sitter hemma på helgerna och tittar på matcher. Jag vet inte om hans tider är inklusive restid, men om han är så oroad över att inte hinna träffa henne om hon skaffar häst så kan han ju umgås med familjen och lägga mer tid på ungarna än TVn när han är ledig.

Vad tror du hennes 25% i minskad arbetstid går åt till, att pilla navelludd? Hon skulle kunna lägga dem på en häst utan minsta lilla dåliga samvete om hon ville. Så frågan är fortfarande, varför ska hon ta hand om man och familj på bekostnad av sig själv? Vill hon ha häst och har råd att ha häst så får han helt enkelt ta mer av sitt ansvar och se över sina egna prioriteringar.

Det är ingen nyhet, även om ni verkar tro det, att majoriteten av alla kvinnor med man och familj lägger mer tid på att sköta hemmet än vad partnern gör, hur "jämlika" de än är. Den jämlikheten förskjuts ofta kraftigt till mannens fördel när det kommer barn i bilden och då tänker jag inte på vem som tar merparten av all VAB, vem som går ner i arbetstid och vem som får lägre pension. :meh:
 
TS jobbar 75%, mannen är egenföretagare så gissningsvis lägger han mer tid på jobbet än är hemma och delar på sysslorna, han har egna hobbies som tar minst lika mycket tid idag som hennes inklusive hennes restid + att han sitter hemma på helgerna och tittar på matcher. Jag vet inte om hans tider är inklusive restid, men om han är så oroad över att inte hinna träffa henne om hon skaffar häst så kan han ju umgås med familjen och lägga mer tid på ungarna än TVn när han är ledig.

Vad tror du hennes 25% i minskad arbetstid går åt till, att pilla navelludd? Hon skulle kunna lägga dem på en häst utan minsta lilla dåliga samvete om hon ville. Så frågan är fortfarande, varför ska hon ta hand om man och familj på bekostnad av sig själv? Vill hon ha häst och har råd att ha häst så får han helt enkelt ta mer av sitt ansvar och se över sina egna prioriteringar.

Det är ingen nyhet, även om ni verkar tro det, att majoriteten av alla kvinnor med man och familj lägger mer tid på att sköta hemmet än vad partnern gör, hur "jämlika" de än är. Den jämlikheten förskjuts ofta kraftigt till mannens fördel när det kommer barn i bilden och då tänker jag inte på vem som tar merparten av all VAB, vem som går ner i arbetstid och vem som får lägre pension. :meh:

Svara på varför de inte ska dela det lika?
 
TS jobbar 75%, mannen är egenföretagare så gissningsvis lägger han mer tid på jobbet än är hemma och delar på sysslorna, han har egna hobbies som tar minst lika mycket tid idag som hennes inklusive hennes restid + att han sitter hemma på helgerna och tittar på matcher. Jag vet inte om hans tider är inklusive restid, men om han är så oroad över att inte hinna träffa henne om hon skaffar häst så kan han ju umgås med familjen och lägga mer tid på ungarna än TVn när han är ledig.

Vad tror du hennes 25% i minskad arbetstid går åt till, att pilla navelludd? Hon skulle kunna lägga dem på en häst utan minsta lilla dåliga samvete om hon ville. Så frågan är fortfarande, varför ska hon ta hand om man och familj på bekostnad av sig själv? Vill hon ha häst och har råd att ha häst så får han helt enkelt ta mer av sitt ansvar och se över sina egna prioriteringar.

Det är ingen nyhet, även om ni verkar tro det, att majoriteten av alla kvinnor med man och familj lägger mer tid på att sköta hemmet än vad partnern gör, hur "jämlika" de än är. Den jämlikheten förskjuts ofta kraftigt till mannens fördel när det kommer barn i bilden och då tänker jag inte på vem som tar merparten av all VAB, vem som går ner i arbetstid och vem som får lägre pension. :meh:
Såklart är det ingen nyhet för mig. Och när du staplar upp det så så känns det ju som att det går att lösa om båda anstränger sig. Jag hade inte alla parametrarna klara för mig. Men hästar hemma är oavsett ett stort åtagande som påverkar hela familjen och man är inte automatiskt en dålig partner för att man inte ropar jippi när ens partner föreslår det.
 
Tänk så olika man är. Jag hade absolut inte velat "slippa" ta in hästarna till hovslagare, fodra, köpa in foder eller skippa att ta hand om mina hästar de dagar jag inte rider. För min del hade jag lika gärna kunnat gå på ridskola då.

Jag vill umgås med mina hästar och det många gånger varje dag. De är mina vänner och jag älskar dem djupt. Jag vill vara med när de skos. Jag vill kunna köpa det foder jag anser är bra och slippa vara beroende av att någon annan ska köpa in bra foder med allt krångel som gärna kommer med det osv. osv.
Jag älskar inte mina hästar mindre än vad du gör för att jag inte hänger med dom varje dag. Jag tycker verkligen det är stor skillnad på att gå på ridskola och ha egen häst utan att för den skulle ha behovet att vara med dom i varje moment. Med det sagt är ditt inlägg dömande i sin attityd att folk nog inte älskar sina hästar som du gör om de väljer att ha häst på ett annat sätt
 
Såklart är det ingen nyhet för mig. Och när du staplar upp det så så känns det ju som att det går att lösa om båda anstränger sig. Jag hade inte alla parametrarna klara för mig. Men hästar hemma är oavsett ett stort åtagande som påverkar hela familjen och man är inte automatiskt en dålig partner för att man inte ropar jippi när ens partner föreslår det.
Jag har inte föreslagit häst hemma heller, vad som är bästa lösningen att ha dem hemma eller som inackorderad kan jag inte uttala mig om, det beror som sagt på förutsättningarna. Jag har egen lösdrift som jag sköter själv och visst blir man bunden, å andra sidan så fungerar det bäst för egen del utifrån min egen situation nu. Andra år har jag haft uppstallat med full skötsel och det passade mig då.

Jag tycker förslaget att hyra häst istället för att köpa är jättebra, då kan man lämna tillbaka om det inte fungerar och annars köpa sen.
 
Att mannen ägnar sig åt flera intressen, arbetar mer än heltid, ts tar störst ansvar för hem och barn och ändå stöttar inte mannen ts önskan om att skaffa häst, vilket är hennes intresse. Nu var ju inte mannen enligt ts den mansgris som det kanske verkade som från början. Men båda parterna har ju ändå lika rätt till att utöva sitt intresse oavsett vad intresset är.

Ska en person som jobbar mer än heltid (kanske för att familjen ska kunna bo i huset/på gården) inte få ha en fritid? Är allt som överstiger 40h jobb/vecka att räkna som fritid? Här i mitt hem så får iaf den som jobbat över lite extra omtanke här hemma eftersom den jobbat hårdare. När jag jobbade deltid var det ju inte för att jag skulle ha mer tid åt mina fritidsintressen utan för att jag ville umgås mer med mitt barn och ge henne kortare dagar på förskola/fritids. Om man har barn på förskola/fritids MÅSTE man hämta sitt barn direkt. Man får alltså inte använda förskola/fritids som barnpassning när man utövar sina hobbys.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 939
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 419
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
728
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 169
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp