Drömmen om egen häst- dock vill inte min man.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lösdrift sparar mycket tid, MEN det som jag tycker tar tid är småfixet, tex snö på trådarna då måste de dras åt, vintern kan jag inte använda vattenslang får gå med vattenkruka då, en häst har mugg, visitering morgon och kväll, fodra tre gånger om dagen, rykta, rida , laga, måla om , sätta upp bliningsfällan, röja, plocka sten och mocka hagar.......Många bäckar små.....
Ja, man måste ju ta höjd för att det kan bli sjuka hästar, rehab, boxvila, hästar som inte klarar fri tillgång till hö etc. Hästar som inte kan gå tillsammans. Hästar som måste ha täcken och andra hästar som äter täcken. Speciellt också om man ska ha inackorderingar. Man kan ju inte utgå ifrån hur det är när allt går som smidigast.
 
Hej!
Jag har haft en dröm om att skaffa en egen häst sen jag var typ10 år. Men i den åldern var det ju såklart bara en dröm.
Nu är jag 35 år och har egentligen alla förutsättningar för att skaffa egen häst. Mark till lösdrift utanför dörren, kompisar som kan ”hyra in” sig, ekonomin osv. Jag har kunskapen som behövs och är det några frågetecken så har jag massa hästkunniga människor runt omkring mig att rådfråga.

Till dilemmat! Min man tycker inte speciellt mycket om hästar. Han gillar dom verkligen inte. Sen tycker han inte vi har tid eller råd med det. Vi har 2 st barn som är 7& 10 år. Dottern på 10 år rider nu i ridskola.
Fast jobb med fast inkomst. Och som sagt hästarna precis utanför fönstret.
Sen absolut det kommer ta en del tid men jag tänker att barnen börjar bli lite större och mer självständiga plus att vi kommer vara några stycken som delar på jobbet.

Jag har varit medryttare till en häst i 2 år nu och fått lägga ca 1,5 h i körtid varje gång jag ska rida, 2 dagar i veckan.
Vad/hur känner ni? Ska jag skippa min dröm för att min man upplever att det inte kommer funka? Eller ska jag försöka och motbevisa honom? Jag är så kluven för jag vill inte vara egoistisk men samtidigt vill jag ju försöka fullfölja min dröm.

Tacksam för svar!
Måste du ha hästarna på gården. Du kan väl hyra in din häst i ett stall. Jag hade inte köpt något som min var inte ville att jag skulle köpa, i synnerhet inte när det påverkar vardagsekonomin så mycket som hästar gör. Min man ville att jag skulle köpa häst så det var inget problem i mitt fall.
 
Måste du ha hästarna på gården. Du kan väl hyra in din häst i ett stall. Jag hade inte köpt något som min var inte ville att jag skulle köpa, i synnerhet inte när det påverkar vardagsekonomin så mycket som hästar gör. Min man ville att jag skulle köpa häst så det var inget problem i mitt fall.
Hade min man också velat så hade jag ju inte ens behövt ställa frågan 🤪
 
Ni som har hästarna i ett fullservice stall, vad betalar ni för det varje månad? Förstår att det är olika beroende på vart man bor i landet men vill ändå kolla. Har börjat kolla upp de olika alternativen här omkring och vad som skulle passa/gynna mig och min familj 😉
I mitt område (närhet till stad med 100 000+ invånare) kostar det ca. 4000-5000 kr med fullservice 7 dagar i veckan, oftast ingår då tillgång till ridbana plus att lite andra faciliteter finns.
 
Jag har svårt att förstå varför ett inakorderingstall skulle vara bättre för trådskaparen? Jag har häst i inakorderingsstall med 25 hästar, och dom som åker dit med barn måste ha järnkoll på barnen hela tiden för att inte någon farlig situation ska uppstå. Dom flesta har en mormor som passar barnen konstant. Hemma, där man har snälla hästar som man känner väl, kan man väl ha med barnen i allt utom ridning, och ridningen är ju det första man prioriterar bort om tiden kniper? Köp en fjordning till dig själv och en snäll liten ponny till barnen och gör dig inte beroende av att förlita dig på en inakorderingen som kanske/kanske inte gör det dom ska.
 
Jag har svårt att förstå varför ett inakorderingstall skulle vara bättre för trådskaparen? Jag har häst i inakorderingsstall med 25 hästar, och dom som åker dit med barn måste ha järnkoll på barnen hela tiden för att inte någon farlig situation ska uppstå. Dom flesta har en mormor som passar barnen konstant. Hemma, där man har snälla hästar som man känner väl, kan man väl ha med barnen i allt utom ridning, och ridningen är ju det första man prioriterar bort om tiden kniper? Köp en fjordning till dig själv och en snäll liten ponny till barnen och gör dig inte beroende av att förlita dig på en inakorderingen som kanske/kanske inte gör det dom ska.
Tänkte lite på samma sak. Personligen känns det också som att jag la ner mer tid när jag hade en häst inackorderad (i stall med 15 hästar) än nu när jag har eget stall och två hästar. Kanske stämmer inte den känslan om man faktiskt skulle räkna ihop varenda timme (eller så gör det den?), men jag har definitivt mer ENERGI över nu när jag är fri att kunna lägga upp mitt "hästeri" exakt som jag vill och inte behöva vara låst till stallpass på fasta tider, behöva hantera massa andra mer eller mindre uppfostrade hästar, spendera tid på stallmöten med tjafs om vilka hästar som ska gå i vilken hage, gemensamma städdagar osv osv. Andra sidan av myntet är såklart att jag blir mer låst om jag till exempel behöver resa bort, men för mig överväger fördelarna helt klart och jag upplever på det stora hela att det är mycket enklare att ha häst nu.
Vilken energinivå man har över till andra aktiviteter tänker jag också är en aspekt, utöver det faktiska antalet timmar.
 
Jag har svårt att förstå varför ett inakorderingstall skulle vara bättre för trådskaparen? Jag har häst i inakorderingsstall med 25 hästar, och dom som åker dit med barn måste ha järnkoll på barnen hela tiden för att inte någon farlig situation ska uppstå. Dom flesta har en mormor som passar barnen konstant. Hemma, där man har snälla hästar som man känner väl, kan man väl ha med barnen i allt utom ridning, och ridningen är ju det första man prioriterar bort om tiden kniper? Köp en fjordning till dig själv och en snäll liten ponny till barnen och gör dig inte beroende av att förlita dig på en inakorderingen som kanske/kanske inte gör det dom ska.
+1 på den. Plus att jag liksom Ramona inte heller riktigt förstår hur folk lägger så mycket tid på sina hästar. Vi lägger ungefär tre timmar per dag, då hyr vi eget stall men har det inte hemma utan ett par mil bort. Dottern rider och jag fixar resten för att få det effektivt, ibland hinner jag mocka när vi släpper ut (mannen sover alltid på morgonen så han skiter i vilket, det gör ju ts man också läste jag någonstans). Hoppträningar och tävlingar blir ju naturligtvis mer tid, liksom att ska jag och mannen göra något annat (jodå, det går faktiskt att umgås med sin man även om man har häst, tro mig) så får de en vila. Vi har som sagt fyra tävlingsponnyer som hålls igång strax under elitnivå. Att ha en schysst häst hemma att bara gå ut till - nä. Jag fattar verkligen inte problemet. Har man hästen hemma kan man ju gå ut tidigt på morgonen eller kvällarna när det passar liksom. Barn på 7 och 10 år borde ju rimligen inte heller vilja hänga i mamma hela tiden. Och ett par borde väl inte heller sitta fast i varandra 24/7 kan jag tycka. Så jävla jobbigt att ha en partner som måste sitta ihop med en för att få bekräftelse.
 
Lösdrift sparar mycket tid, MEN det som jag tycker tar tid är småfixet, tex snö på trådarna då måste de dras åt, vintern kan jag inte använda vattenslang får gå med vattenkruka då, en häst har mugg, visitering morgon och kväll, fodra tre gånger om dagen, rykta, rida , laga, måla om , sätta upp bliningsfällan, röja, plocka sten och mocka hagar.......Många bäckar små.....
Ja, det är nog det jag tänker är livsstilen med att ha häst och det är förståeligt att det inte passar alla. :) Här tar det ofta mer tid att sköta hästarna på lösdrift, än när dom står på box, bortsett från att man slipper in- och utsläpp. I boxarna tar det någon minut att mocka, ligghallen tar längre tid när allihop går tillsammans dygnet runt + att det blir mer att mocka i hagarna, minns att man var lite smått chockad när vi började med lösdrift för många år sedan, hästarna trivs mycket bättre, men det var lite mer arbete innan man vande sig. Visst kan man lösa det genom att ha bädd och mocka ut med traktor, men jag vill inte ha bädd och vill gärna mocka rent allt varje dag. Det är också skönt att slippa den gnagande känslan av att vissa av hästarna hänger vid grinden och vill in. :)
Hästarna har fri tillgång till grovfoder, men lägger ut det en gång per dag. Kraftfoder får dom också en gång per dag.
Rida, rykta, visitera tar lika lång tid var hästarna än stallas in. Har man häst i eget stall så ser man dom många gånger om dagen, går och klappar dom i hagen osv, då kollar man automatiskt en del av staketen, plockar upp en sten eller vad man nu hittar. Så visst har du rätt i att det är mer småfix än att stalla in sig, jag skulle bara inte trivas med att ha häst utan småfix, dom stora tunga bitarna, som stängsling, målning mm, kommer såpass sällan. :love:

Stallet och ligghallen brukar jag tvätta med högtryckstvätt varje sommar, det tar ett par timmar. Dagen efter brukar det gå att måla, men målning gör vi bara med ett par års mellanrum/när det behövs.
 
+1 på den. Plus att jag liksom Ramona inte heller riktigt förstår hur folk lägger så mycket tid på sina hästar. Vi lägger ungefär tre timmar per dag, då hyr vi eget stall men har det inte hemma utan ett par mil bort. Dottern rider och jag fixar resten för att få det effektivt, ibland hinner jag mocka när vi släpper ut (mannen sover alltid på morgonen så han skiter i vilket, det gör ju ts man också läste jag någonstans). Hoppträningar och tävlingar blir ju naturligtvis mer tid, liksom att ska jag och mannen göra något annat (jodå, det går faktiskt att umgås med sin man även om man har häst, tro mig) så får de en vila. Vi har som sagt fyra tävlingsponnyer som hålls igång strax under elitnivå. Att ha en schysst häst hemma att bara gå ut till - nä. Jag fattar verkligen inte problemet. Har man hästen hemma kan man ju gå ut tidigt på morgonen eller kvällarna när det passar liksom. Barn på 7 och 10 år borde ju rimligen inte heller vilja hänga i mamma hela tiden. Och ett par borde väl inte heller sitta fast i varandra 24/7 kan jag tycka. Så jävla jobbigt att ha en partner som måste sitta ihop med en för att få bekräftelse.
Men hur löser ni hela dagen?

Jag blir lite nyfiken för jag arrenderar numera en lösdrift med tillgång till stall ett par minuter hemifrån.
 
Jag föredrar också helt klart att ha hästarna hemma. Det kan vara lite meckigt att lösa gödselhantering men det är ruskigt bekvämt och mysigt att ha dem utanför köksfönstret. :heart Jag har provat både hemma (uppstallad vintertid), hos grannen på lösdrift och inackorderad på halvpension och trivdes absolut bäst med kusarna hemma. Jag hade inga andra hästar där utöver någon beteshäst om sommaren.
 
Men hur löser ni hela dagen?

Jag blir lite nyfiken för jag arrenderar numera en lösdrift med tillgång till stall ett par minuter hemifrån.
Hur menar du med lösa hela dagen? Jag släpper ut på morgonen (oftast, det är två till vi har inhyrda i stallet, grunden är att var och en sköter sina hästar men vi hjälps åt, så de tar ett par pass i veckan som de släpper ut), barnen går upp och käkar frukost med mannen, vi jobbar, våra hästar går ju inte på lösdrift men har fri tillgång till hö, när barnen kommer hem från skolan käkar dem mellanmål, vi åker till stallet, sonen sätter sig med datorn eller går till sina kompisar om han inte tar med hunden och hänger på), dottern rider och vi åker hem igen. Hemma runt 19 vilket jag inte tycker är någon big deal. Vi har ju som sagt två till i stallet så ibland fixar jag boxarna på morgonen och ger hästarna en vilodag om vi ska göra något ihop med mannen. Jag känner att hästarna är faktiskt inte så stort problem att leja bort om vi vill göra något, dottern har gott om kompisar som gärna åker och fixar i stallet och rider de snälla, hunden däremot, där kan man snacka om att man blev fast när vi skaffade hund...

Extra grejer i stallet så som hagar och sådant brukar vi göra helger. Min man och barnen sover oftast till 11 då och då är jag hemma även om jag behöver stolpa en hage eller hämta hö. Hoppträning är väl det som tar tid. Men det behöver man ju inte om man nu inte blir utsläppt från huset mer än nödvändigt och inte har intresset ;-) .
 
Hur menar du med lösa hela dagen? Jag släpper ut på morgonen (oftast, det är två till vi har inhyrda i stallet, grunden är att var och en sköter sina hästar men vi hjälps åt, så de tar ett par pass i veckan som de släpper ut), barnen går upp och käkar frukost med mannen, vi jobbar, våra hästar går ju inte på lösdrift men har fri tillgång till hö, när barnen kommer hem från skolan käkar dem mellanmål, vi åker till stallet, sonen sätter sig med datorn eller går till sina kompisar om han inte tar med hunden och hänger på), dottern rider och vi åker hem igen. Hemma runt 19 vilket jag inte tycker är någon big deal. Vi har ju som sagt två till i stallet så ibland fixar jag boxarna på morgonen och ger hästarna en vilodag om vi ska göra något ihop med mannen. Jag känner att hästarna är faktiskt inte så stort problem att leja bort om vi vill göra något, dottern har gott om kompisar som gärna åker och fixar i stallet och rider de snälla, hunden däremot, där kan man snacka om att man blev fast när vi skaffade hund...

Extra grejer i stallet så som hagar och sådant brukar vi göra helger. Min man och barnen sover oftast till 11 då och då är jag hemma även om jag behöver stolpa en hage eller hämta hö. Hoppträning är väl det som tar tid. Men det behöver man ju inte om man nu inte blir utsläppt från huset mer än nödvändigt och inte har intresset ;-) .
Ok. Jag blev bara nyfiken eftersom du kör en bit.

Jag tycker det är underbart skönt att ha ett eget ställe själv, men har inte haft det så länge.

Än så länge känns det inte så betungande, men jag har inte hästarna utanför fönstret, så som jag helst skulle haft det.

Ut- och insläpp slipper vi ju eftersom de är ute, men jag fodrar dem få fri tillgång inte riktigt fungerade för vår del.
 
Ok. Jag blev bara nyfiken eftersom du kör en bit.

Jag tycker det är underbart skönt att ha ett eget ställe själv, men har inte haft det så länge.

Än så länge känns det inte så betungande, men jag har inte hästarna utanför fönstret, så som jag helst skulle haft det.

Ut- och insläpp slipper vi ju eftersom de är ute, men jag fodrar dem få fri tillgång inte riktigt fungerade för vår del.
Ja det är ju problemet med körningen. Blir ju många mil. Stallet ligger dock så man kan göra det på vägen till jobbet men ofta jobbar jag hemma nu för tiden så då tar jag stallet tidigt på morgonen och sedan hemma. Jobb är det ju , men det är ju liksom upp till mig (och dottern), min man bryr sig ju inte att jag stiger upp en timme tidigare för att släppa ut hästar...
 
Ja det är ju problemet med körningen. Blir ju många mil. Stallet ligger dock så man kan göra det på vägen till jobbet men ofta jobbar jag hemma nu för tiden så då tar jag stallet tidigt på morgonen och sedan hemma. Jobb är det ju , men det är ju liksom upp till mig (och dottern), min man bryr sig ju inte att jag stiger upp en timme tidigare för att släppa ut hästar...
Ja, maken har i det här hushållet gett upp för länge sedan.
Han har mer koll på hästarna än vi övriga, då han emellanåt påminner om "är det inte dags att åka nu?" :D

Men @evertsson86

Jag tycker du verkar ha en fantastiskt fin möjlighet att ha häst hemma.

Klart att ni skall ha det. Din make måste förstå att det här är en dröm för dig.

Har han inte insett det?
 
Jag har svårt att förstå varför ett inakorderingstall skulle vara bättre för trådskaparen? Jag har häst i inakorderingsstall med 25 hästar, och dom som åker dit med barn måste ha järnkoll på barnen hela tiden för att inte någon farlig situation ska uppstå. Dom flesta har en mormor som passar barnen konstant. Hemma, där man har snälla hästar som man känner väl, kan man väl ha med barnen i allt utom ridning, och ridningen är ju det första man prioriterar bort om tiden kniper? Köp en fjordning till dig själv och en snäll liten ponny till barnen och gör dig inte beroende av att förlita dig på en inakorderingen som kanske/kanske inte gör det dom ska.
Jag tänker att oavsett allt jobb runt i kring att ha den hemma så kommer jag ändå spara massa tid i och med att barnen kan vara ute med mig, eller sitta inne och spela eller vad de nu gör.
I ett inackostall så ska jag fodra, insläpp/utsläpp göra det åt 8-10 andra hästar och det tar ju längre tid än om jag skulle göra det hemma på lösdrift med några få, även om jag skulle göra det själv. Förstår du hur jag menar? Så jag är med på din bana om vad som skulle vara bra för mig.
 
Jag står installad men sköter mig helt själv och helt ärligt så är det sjukt mycket mindre jobb än när jag släpade runt på andras hästar och kan du ta av Putte täcket och lägga på utetäcket, Bruntes lindor ska av för att inte tala om det här att fylla foder åt alla dessa hästar som de ska äta ute dagen efter. Höpåsar som är överfulla så det inte går att hålla bägge handtagen i en hand som man kavar runt med i en blöt hage med balansen åt fanders. Hästar som man känner litegrann som har bråttom in till maten och inte gillar leran i grindhålet så de kastar sig ut. Det enda som tar mer tid nu är åkandet eftersom jag får åka mycket mer men gud så skönt det är att ha mina och slippa resten.
Kan du ha hästarna hemma så skulle jag alla gånger rekommendera det
 
Jag tänker att oavsett allt jobb runt i kring att ha den hemma så kommer jag ändå spara massa tid i och med att barnen kan vara ute med mig, eller sitta inne och spela eller vad de nu gör.
I ett inackostall så ska jag fodra, insläpp/utsläpp göra det åt 8-10 andra hästar och det tar ju längre tid än om jag skulle göra det hemma på lösdrift med några få, även om jag skulle göra det själv. Förstår du hur jag menar? Så jag är med på din bana om vad som skulle vara bra för mig.
Det beror ju på vilken typ av stall du väljer. Finns stall där man får lägga jättemycket tid och stall där man inte gör något extra alls. Vid fullservice är det ju bara borsta och rida, så även med restid kan inackorderingsstall ta betydligt mindre tid än eget stall. Allt beror på upplägg och ekonomi.
 
Det beror ju på vilken typ av stall du väljer. Finns stall där man får lägga jättemycket tid och stall där man inte gör något extra alls. Vid fullservice är det ju bara borsta och rida, så även med restid kan inackorderingsstall ta betydligt mindre tid än eget stall. Allt beror på upplägg och ekonomi.
Precis! Jag har hästen inackorderad 2,5 mil hemifrån. Jag kan åka precis när jag vill på dagarna. Det jag måste göra när jag väl är i stallet är att mocka, lägga i ordning kraftfoder till min häst för morgondagen ( om jag inte är nöjd med det som ingår, vilket är havre, korn, mineraler och betfor då behöver jag bara ha mängderna uppskrivna på en lista). Men 3-4 kvällar (mellan 8-9) är det jag som hivar in kvällshö (redan uppvägt) och stänger och låser. En helgdag (lördag eller söndag) per månad har man däremot hela stallet med öppning kl 7, uppvägning av alla hästars foder, 4 fodringar, utsläpp, ev täcken på, intag, täcken av, mockning (ca 20 lektionshästar, privata mockar själv) och stängning kl 21.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 484
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 088
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
713
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp