Drömmen om egen häst- dock vill inte min man.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har bara stått i stall där man hjälps åt med fodring, in-släpp och ut-släpp. Inga täckesbyten eller så om det inte är nån enstaka gång som ägaren ber om hjälp eller om täcket är genomblött. Mockning och fixa i ordning foder gör var och en för sig. Tar inte lång stund och framförallt så har man inte flera pass om dagen om man är tillräckligt många.
 
Jag tänker att oavsett allt jobb runt i kring att ha den hemma så kommer jag ändå spara massa tid i och med att barnen kan vara ute med mig, eller sitta inne och spela eller vad de nu gör.
I ett inackostall så ska jag fodra, insläpp/utsläpp göra det åt 8-10 andra hästar och det tar ju längre tid än om jag skulle göra det hemma på lösdrift med några få, även om jag skulle göra det själv. Förstår du hur jag menar? Så jag är med på din bana om vad som skulle vara bra för mig.

Det beror helt på stall 😊
Jag står inackorderad, det jag gör är att mocka och förbereda höpåsar. Inga pass, inga jourer, inget grejande med andras hästar.
Vill jag ha hjälp med mockning är det inga problem.
 
Förslaget med sommarhäst var väl suveränt?
Hyra häst en vinter brukar oxå vara relativt enkelt, många verksamheter hur ju ut. Prova en vinter med två snälla hästar kanske känns rimligt för både dig och maken?
 
Jag tänker att oavsett allt jobb runt i kring att ha den hemma så kommer jag ändå spara massa tid i och med att barnen kan vara ute med mig, eller sitta inne och spela eller vad de nu gör.
I ett inackostall så ska jag fodra, insläpp/utsläpp göra det åt 8-10 andra hästar och det tar ju längre tid än om jag skulle göra det hemma på lösdrift med några få, även om jag skulle göra det själv. Förstår du hur jag menar? Så jag är med på din bana om vad som skulle vara bra för mig.

Jag har haft häst(ar) inackorderad(e) i närmare 25 år innan jag tidigare i år tog steget och skaffade egen gård. Jag älskar att ha hästarna utanför fönstret, att ta lunchpaus i jobbandet och gå ut i hagen till hästarna och bara vara, älskar att kunna rida när jag vill och göra som jag vill med in- och utsläpp mm. Efter så många år med häst har jag skaffat mig preferenser kring hur jag vill och inte vill ha min hästhållning, och det är verkligen skönt att kunna börja forma en egen gård efter eget huvud.

Sommaren var extremt lättsam - hade två hästar här då som visserligen stod på box nattetid, men var ute långa dagar och i stort sett bara åt gräs. Det var ju bara att släppa ut på morgonen, mocka och fylla vatten och det gick på runt 20 minuter. Oerhört smidigt och verkligen mycket lättsammare än alla varianter på inackordering jag har haft.

Nu är det vinter, min dotter har också flyttat hit så vi har fyra hästar på gården nu, två valacker (mina), ett sto och en hingst. Alla bor för närvarande på box på natten, men vi har dem ute så långa dagar som möjligt (med hänsyn till mörker, väder o vind, ridning, väglag etc). Och nu tar ju morgonen betydligt längre tid - det ska fixas med vatten (har varit beväpnad med hammare och varmvatten varje morgon i en vecka!), bäras höpåsar, mockas lite mer (dubbelt så många hästar nu + mer innetid än på sommaren) osv, och så går de ju i olika hagar då varken stoet eller hingsten kan gå med en av mina valacker (och inte med varandra heller såklart). Vissa morgnar är det tungt, andra går det lätt. Och jag jobbar på en lista med arbetsbesparande åtgärder inför nästa vinter!

Den stora skillnaden mellan inackordering och egen gård tycker jag är att jag nu lever MED hästarna på ett annat sätt, de är alltid där och jag träffar dem flera gånger per dag. Jag har hela ansvaret, vilket ibland kan kännas betungande, men också hela glädjen av att ha egna hästar.

Eftersom gården är ny för mig, har jag haft en hel del jobb av engångskaraktär (eller iaf sällankaraktär) som tagit rätt mycket tid och kostat rätt mycket pengar - bland annat stängslat om fyra stora hagar. Nu är jag singel och gör därför som jag vill, men jag tror att de här jobben hade varit helt omöjliga att få till om jag hade haft en ovillig partner att "släpa på". Äger man gård tillsammans så måste man nog vara överens om vad den ska användas till, även om du ju såklart kan stängsla själv (eller vilket jobb som nu behöver göras), utan hjälp från din man.

Det som också är en stor skillnad mellan inackorderad häst och häst hemma är möjligheten att resa bort. Mina möjligheter att lämna gården och resa någonstans med övernattning är klart begränsade. Nu vill jag ha det så, det är ett mycket medvetet val där jag väljer bort möjligheter till semesterresor för möjlighet att leva med hästarna, men återigen är ju det ett val som påverkar en partner väldigt mycket, om han/hon kanske har en stor önskan att resa tillsammans.

Jag avråder ingen som verkligen vill att ha hästar hemma på egen gård, i mitt liv är detta det bästa jag gjort, men man måste ha en realistisk syn på hur det påverkar övriga livet.
 
Apropå helinack. så såg jag precis en annons för det i min nya kommun (har inte flyttat dit än men det är typ en timme från Göteborg) för det helt vansinniga priset 2000 inkl moms. :o Ridbana på gården.

Jag tänker anta att det tillkommer typ hö och sådant men woah, priser skiljer sig verkligen beroende på var man är.
Ja det är ett fullt normalt pris i min stad kostar fullservice inklusive strö och mat 1800 för ponny och 2400 för häst i ett av dom större stallen med ridhus.
 
Jag har haft hästar hemma och säger aldrig mer jag avskydde det, det var inte annat än jobb jobb jobb. Skulle jag skaffa häst igen skulle jag stalla upp antingen i ett litet stall med max 4 hästar alternativt ett fullservice stall där man inte behöver ta pass eller ev någon enstaka fodring.
 
Ja det är ett fullt normalt pris i min stad kostar fullservice inklusive strö och mat 1800 för ponny och 2400 för häst i ett av dom större stallen med ridhus.
Låter galet! Menar du verkligen fullservice? Inga jourer? Personal som sköter mockning osv?
Har ni tokmycket stall att välja mellan så konkurrensen håller priserna nere?
 
Jisses, det är vad vi tar för fullservice på lösdriften för våra uppfödningar tills de kan hämtas, och då ränkar vi på att gå +/- 0 på det. De måste ta egen vall och strö då? Det priset ligger de flesta halvinackorderingar (box, strö grovfoder, utsläpp förutom helg, fodringar och tillgång till ridbana) på härikring :eek:
 
Låter galet! Menar du verkligen fullservice? Inga jourer? Personal som sköter mockning osv?
Har ni tokmycket stall att välja mellan så konkurrensen håller priserna nere?
Nej inte mockning.
Det som igår är hö,strö, kraft,in och utsläpp och ridhus.
Kollade precis på hemsidan om priset ändrats men det är som jag skrev och det finns mycket stall häromkring samt är en småstad.
 
Om man ändå tänkt ha hästen/hästarna på lösdrift hemma, så kan det ju istället vara en ide att inackordera på lösdrift med fullservice istället.
Jag har min häst på lösdrift. Trots att min står på en lyxigare anläggning m ridhus osv. är det billigare än att ha en egen lösdrift med minst 2 egna hästar.
Dessutom behöver jag varken fodra, ta in till hovslagare, köpa in foder, bygga staket osv eller ens åka dit de dagar jag inte rider.
Kan åka bort en vecka utan att hitta hästpassning.
En både ekonomisk och tidseffektiv lösning som gör att jag inte blir så upplåst.
 
Om man ändå tänkt ha hästen/hästarna på lösdrift hemma, så kan det ju istället vara en ide att inackordera på lösdrift med fullservice istället.
Jag har min häst på lösdrift. Trots att min står på en lyxigare anläggning m ridhus osv. är det billigare än att ha en egen lösdrift med minst 2 egna hästar.
Dessutom behöver jag varken fodra, ta in till hovslagare, köpa in foder, bygga staket osv eller ens åka dit de dagar jag inte rider.
Kan åka bort en vecka utan att hitta hästpassning.
En både ekonomisk och tidseffektiv lösning som gör att jag inte blir så upplåst.
Ingår daglig tillsyn och visitering av din häst i hyran då?
 
Om man ändå tänkt ha hästen/hästarna på lösdrift hemma, så kan det ju istället vara en ide att inackordera på lösdrift med fullservice istället.
Jag har min häst på lösdrift. Trots att min står på en lyxigare anläggning m ridhus osv. är det billigare än att ha en egen lösdrift med minst 2 egna hästar.
Dessutom behöver jag varken fodra, ta in till hovslagare, köpa in foder, bygga staket osv eller ens åka dit de dagar jag inte rider.
Kan åka bort en vecka utan att hitta hästpassning.
En både ekonomisk och tidseffektiv lösning som gör att jag inte blir så upplåst.
Tänk så olika man är. Jag hade absolut inte velat "slippa" ta in hästarna till hovslagare, fodra, köpa in foder eller skippa att ta hand om mina hästar de dagar jag inte rider. För min del hade jag lika gärna kunnat gå på ridskola då.

Jag vill umgås med mina hästar och det många gånger varje dag. De är mina vänner och jag älskar dem djupt. Jag vill vara med när de skos. Jag vill kunna köpa det foder jag anser är bra och slippa vara beroende av att någon annan ska köpa in bra foder med allt krångel som gärna kommer med det osv. osv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 931
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 411
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
728
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 160
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp