Bukefalos 28 år!

Drömmen om egen häst- dock vill inte min man.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är otroligt förvånad över att det finns de som anser att den som jobbar 75% ska göra mest hemma, är man inte två som lever tillsammans, två som smutsar ner, två som äter, två som handlar mat, två som lagar mat, två som städar och två som tvättar? Om någon går ner i arbetstid för att det kommer in barn i bilden så går den väl ner för att ta hand om ungen/ungarna, inte för att gå som oavlönad slav i hemmet? Det är fortfarande två vuxna som har ett ansvar för det gemensamma boendet, inte en som jobbar 75% och har hemmet och ungarna till 100% medan den andre jobbar 100% och bor på hotell 100%. :meh:

Inte underligt att det är långt kvar till jämställdhet. 🙄
 
Har du haft/har ett småskaligt stall hemma på gården, med låt säga 2-3 hästar?

Jag har levt med stall hemma många, många år (olika storlek och upplägg), och hade dessförinnan en häst inhyrd några mil bort.

Jag kan garantera att det så mycket enklare och tidsbesparande att ha sin häst hemma än borta, fullservice eller ej. Den flexibilitet, som är bra att ha, blir gigantisk med hästar hemma.

Sjuka barn eller sjuk själv? Inga problem, man är hemma, och gör minsta möjliga de dagarna.
Har man lösdrift, så gäller att det enbart behöver tillsättas mat och vatten under några dagar.

Det enda man behöver göra "särskilda dagar med speciella förhållanden" är "daglig tillsyn".

Man slösar aldrig bort tid på att sitta i en bil, utan det tar någon minut att gå ut till hästarna, ta in den/dom göra det man anser är lagom mycket. Vissa perioder så rider/kör man mer eller mindre dagligen, andra perioder så blir det mindre. Hästarna bryr sig inte.

Är ambitionen avseende sådant som tävling och träning inför tävling låg, så blir hästmyset så mycket större med hästarna hemma.

Jag stör mig allvarligt på att ha häst borta med fullservice, då sätts fokuset omedelbart på "prestation", alltså att rida och träna, istället för att "ha häst".

Vi är väldigt, väldigt många, som har hästar för att det är trevligt och roligt, och med åren, så går ofta intresset för den egna ridningen/körningen ner, medan annat kommer upp istället, det kan vara att stötta barn i hästintresse, intresse att ta något/några föl på hobbybasis, utveckla en annan gren på hästeriet än traditionell skolridning m.m.
Håller med om allt.
Jag tycker att ha häst hemma är en flexibel livsstil, man kan lägga hur mycket tid man vill eller minimalt lite när det behövs utan att hästarna försummas på något vis. Hade jag behövt vara inackorderad på lång sikt, skulle jag inte vilja ha häst, då hade jag nöjt mig med medryttarhäst, för jag hade känt att mer än halva tjusningen är borta.

Men jag kan tänka mig att de som vill ha hästen inackorderad och bara åka dit en gång om dagen (eller vad man nu har för upplägg) och sedan åker hem och är hästfri, inte ser samma enkelhet som vi gör.
 
Jag är otroligt förvånad över att det finns de som anser att den som jobbar 75% ska göra mest hemma, är man inte två som lever tillsammans, två som smutsar ner, två som äter, två som handlar mat, två som lagar mat, två som städar och två som tvättar? Om någon går ner i arbetstid för att det kommer in barn i bilden så går den väl ner för att ta hand om ungen/ungarna, inte för att gå som oavlönad slav i hemmet? Det är fortfarande två vuxna som har ett ansvar för det gemensamma boendet, inte en som jobbar 75% och har hemmet och ungarna till 100% medan den andre jobbar 100% och bor på hotell 100%. :meh:

Inte underligt att det är långt kvar till jämställdhet. 🙄

Barnen tycker jag man ska ta hand om lika mycket. Det ligger i varje enskild förälders intresse att inte halka på efterkälken där. Jag tänker att man delar lika på så sätt att det blir samma arbetsbörda om man räknar ihop jobb+hemmet (exkl barnen). Barnen tycker jag man ska dela lika på oavsett hur mycket eller lite man jobbar. Det handlar ju om relationen med barnen. Dammsugaren skiter i vem som dammsugar.
 
Barnen tycker jag man ska ta hand om lika mycket. Det ligger i varje enskild förälders intresse att inte halka på efterkälken där. Jag tänker att man delar lika på så sätt att det blir samma arbetsbörda om man räknar ihop jobb+hemmet (exkl barnen). Barnen tycker jag man ska dela lika på oavsett hur mycket eller lite man jobbar. Det handlar ju om relationen med barnen. Dammsugaren skiter i vem som dammsugar.
Tycker mest dina inlägg handlat om hur synd det är om mannen skulle behöva ta mer ansvar.
 
Jag är otroligt förvånad över att det finns de som anser att den som jobbar 75% ska göra mest hemma, är man inte två som lever tillsammans, två som smutsar ner, två som äter, två som handlar mat, två som lagar mat, två som städar och två som tvättar? Om någon går ner i arbetstid för att det kommer in barn i bilden så går den väl ner för att ta hand om ungen/ungarna, inte för att gå som oavlönad slav i hemmet? Det är fortfarande två vuxna som har ett ansvar för det gemensamma boendet, inte en som jobbar 75% och har hemmet och ungarna till 100% medan den andre jobbar 100% och bor på hotell 100%. :meh:

Inte underligt att det är långt kvar till jämställdhet. 🙄
Rimligen gör man vad som behövs och vad man hinner med under de 2 timmarna. Med barn kommer mer städning/matlagning/skjutsning/barnpassning mm. Det är orimligt att skilja ut exakt vad som kommer av barnen.
 
Nej det är du som bestämt dig för att det går, jag har påtalat att det mycket väl kan vara ett rättvist förhållande som inte har plats till ett inackorderingsstall och häst och att det inte är partnern som står i vägen för drömmarna utan det liv de lever för tillfället och att partner inte har någon önskan i att vara delaktig. Visst kan det gå men det är som gjort för problem och slitningar. Det är mycket lättare om man har hästen inackorderad.

Du skriver att man är två om det krockar, men har ens sambo ansvaret för ett stall som man själv är totalt ointresserad så är man troligen ganska ensam om att få ta hand krockarna ganska ofta för att ha eget stall med inackorderingar tar väldigt mycket tid och gör de flesta mycket bundna. Som du skriver så är semesterresa något man kanske inte prioriterar överhuvudtaget, det är mycket vanligt i hästfamiljer. Det är däremot är det ganska normalt att kunna åka på semester utan jätteplanering för de allra flesta, något som kanske partnern önskar och vill.
Men allt detta beror ju på hur det ser ut för var och en och man måste ju titta på sina egna förutsättningar. Jag har aldrig sagt att ALLA har möjlighet, utan att vill man så kan man ofta skapa en möjlighet att ha häst även om man har man, barn osv.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Men allt detta beror ju på hur det ser ut för var och en och man måste ju titta på sina egna förutsättningar. Jag har aldrig sagt att ALLA har möjlighet, utan att vill man så kan man ofta skapa en möjlighet att ha häst även om man har man, barn osv.
Då är det väldigt konstigt att du argumenterar emot att jag påtalar just att det beror på omständigheterna. Sen har jag svårt att se några omständigheter man kan driva ett inackorderingsstall om man inte har resten av familjen med på noterna. Och det var ju det TS var inne på.
 
Då är det väldigt konstigt att du argumenterar emot att jag påtalar just att det beror på omständigheterna. Sen har jag svårt att se några omständigheter man kan driva ett inackorderingsstall om man inte har resten av familjen med på noterna. Och det var ju det TS var inne på.
Det Ts skrev om var väl några egna hästar och någon kompis häst inackorderad? Och inga spädbarn i kolikåldern. Och nej, utan att familjen är med på noterna bör man väl inte starta inackorderingsstall hemma.
 
Det var väl inte skriver i sten, Ts var väl öppen för olika alternativ. Hur som så handlade mitt inlägg om att man har mycket mer tid än vad man kanske tror om man ser över sina prioriteringar.
Och kanske inte. Och det krävs en himla massa mer tid om man ska starta upp ett inackorderingsstall, även på begränsad nivå och med en sambo/man som inte vill.
 
Precis.

Att skaffa häst är lite av ens eget beslut om man får det att gå ihop, att starta en verksamhet som innebär att folk kommer hem till gården är ett gemensamt beslut.
Det är en förändring i livsstil och inte okomplicerat.

Jag är så väldigt tacksam att jag varit en inackordering hos en fantastiskt härlig familj.

Samtidigt måste jag erkänna att jag inte självklart skulle ta emot inackorderingar. :angel:

Det ÄR absolut en påfrestande situation att alltid ha människor hemma, som inte precis sitter och knypplar i ett hörn, utan hanterar stora djur och bedriver mycket rörelse intill den egna bostaden.

Samarbete kan vara nog så knepigt, och det måste i första hand fungera inom den enda familjen.

Annars är det omöjligt. Helt omöjligt, skulle jag till och med vilka tillstå.
 
Ni är många som verkar vara supermänniskor här, själv har jag sett både den ena och andra mamman ge upp hästar antingen redan vid graviditeten eller efter några år av slit.
Har även en färsk erfarenhet av en kvinna som startade inackorderingstall här i stan och gav upp ganska snart.
Det är mycket jobb med hästar och att driva stall och det finns absolut människor som klarar detta med eller utan barn.
Men många av er verkar ha inställningen att det är lätt som en plätt vilket jag inte håller med om.
 
Ni är många som verkar vara supermänniskor här, själv har jag sett både den ena och andra mamman ge upp hästar antingen redan vid graviditeten eller efter några år av slit.
Har även en färsk erfarenhet av en kvinna som startade inackorderingstall här i stan och gav upp ganska snart.
Det är mycket jobb med hästar och att driva stall och det finns absolut människor som klarar detta med eller utan barn.
Men många av er verkar ha inställningen att det är lätt som en plätt vilket jag inte håller med om.
Jag ser ingen av oss, som du kallar, supermänniskor som har haft någon annan typ av inackrderingsverksamhet än någon kompis eller så som kan dela jobbet vid behov. Det handlar inte om någon inackorderingsverksamhet i kommersiell mening, som självklart är en helt annan femma. Dessutom hade ts backat på punkten "några inackorderingar"(i kommersiellt syfte) rätt tidigt i tråden.

Jag håller med om att man inte ska underskatta jobbet kring hästhållning över huvud taget, både som inackorderad och som hästhållare på egen gård, men man behöver inte överdriva heller.

Dessutom finns det inget som säger att ts inte skulle kunna prova att ha hästarna hemma och senare ändra sig om det inte skulle fungera av någon anledning. Men att låta bli hästar på grund av att maken är rädd för att ts tid till högre utsträckning går åt till hästen/ hästarna än till honom. Nej, där går min gräns! Och två barn på 7 resp. 10 år behöver man inte stå och glo på 24/7 som många verkar ha fått för sig.
 
Jag ser ingen av oss, som du kallar, supermänniskor som har haft någon annan typ av inackrderingsverksamhet än någon kompis eller så som kan dela jobbet vid behov. Det handlar inte om någon inackorderingsverksamhet i kommersiell mening, som självklart är en helt annan femma. Dessutom hade ts backat på punkten "några inackorderingar"(i kommersiellt syfte) rätt tidigt i tråden.

Jag håller med om att man inte ska underskatta jobbet kring hästhållning över huvud taget, både som inackorderad och som hästhållare på egen gård, men man behöver inte överdriva heller.

Dessutom finns det inget som säger att ts inte skulle kunna prova att ha hästarna hemma och senare ändra sig om det inte skulle fungera av någon anledning. Men att låta bli hästar på grund av att maken är rädd för att ts tid till högre utsträckning går åt till hästen/ hästarna än till honom. Nej, där går min gräns! Och två barn på 7 resp. 10 år behöver man inte stå och glo på 24/7 som många verkar ha fått för sig.
Många i tråden hävdar att det absolut inte är några problem att ha häst eller inackorderingstall hemma.
 
Mycket viktigt är att ta i beaktande av att vi alla lägger olika vikt i vad som är rimlig hästhållning. Att vissa vill ha pedantiskt rent omkring sig, och mockat helt fritt från varje spillningsbit. Medan andra tycker att bädd och en lättare övermockning räcker gott.

Det synsättet tillsammans med de praktiska omständigheterna (bära vatten, foder etc) gör enormt mycket för hur hästhållning hemma ser ut. Har en underhållsfria staket, gör det ju en hel del i förhållande till att behöva laga staket varannan dag för rådjur och/eller snö. Behöver en släpa 20 litersdunkar till stall och/eller hage varje dag tar det enormt med kraft och tid.

Ingen av oss behöver fara med osanning, men ag vet med mig att min hästhållning (för att jag ska tycka det är intressant att hålla häst) tar så mycket tid att det inte hade varit värt eller rimligt att ha hemma och absolut inte med barn och (ointresserad) familj i bilden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
35
· Visningar
3 454
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 472
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
730
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 198
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp