Drömmen om egen häst- dock vill inte min man.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nä det var ett exempel. Jag är rätt fascinerad av dig och hur du går fram som en ångvält och talar om hur andra människor har det på sina gårdar och i sina liv också.
Och nej, hade min man sagt åt mig att jag inte hade fått ha häst - då hade han inte blivit kvar, så enkelt är det, jag har gjort slut innan med karlar som bromsat mig från drömmar. Man puschar varandra i ett förhållande, inte sänker varandra. Man har bara ett liv.

Du gör det mer komplicerat att ha häst, oavsett om man har den hemma eller på månen, än vad det faktiskt behöver vara. Ekonomin här verkar inte vara problemet för ts. Problemet är att ts man inte vill ha häst på grund av att det tar tid för ts som hon kan spendera på sin man istället, något hon själv skriver i tråden.. Buhu. Stackars man.

"Till dilemmat! Min man tycker inte speciellt mycket om hästar. Han gillar dom verkligen inte."

"Nej jag skulle aldrig be honom finansiera en häst eller kostnaden runt omkring. Det ska jag stå för själv helt klart! Det är mer tiden kan inte tycker jag/vi har."

"Grejen är att han tycker inte att han ”får” mycket tid av mig efter alla måsten osv med barnen och vardagen."

"Jag kan säga att han är egenföretagare och jag jobbar 75%, så du kanske kan räkna ut själv vem som gör mest hemma "

"Hans bekymmer är mer att det kommer finnas ännu mindre tid för oss."


Och till sist TS:

"Jag har ju alltid drömt om häst men nu efter att jag varit sjuk i Corona fick jag ett helt annat synsätt på livet, man vet aldrig när det tar slut. "

Som sagt, det lär inte bli en häst hos ts, för hon vill ha mannen med sig så den delen behöver vi inte diskutera. Hon får honom inte med sig, för han vill inte stötta henne i hennes drömmar, det är hans prioritering av tid som ska följas. Inte hennes. Hon ska ta hand om barn, hem och lägga tid på honom. För min del är det urtypen av mansgris. Men vi är ju olika. Många kvinnor väljer ju att foga sig efter männen, vi har inte kommit så långt i jämställdheten som vi tror i det här landet. Och det är ok. Om det inte vore för den lilla petitessen att TS DRÖM är att ha häst, hon inte vet om hon lever fler än ett liv och mannen faktiskt skiter i att stötta henne i drömmen, oavsett om hon vill ha hästen hemma eller väljer att stalla upp den.
Konstig tolkning av mina inlägg med tanke på att jag inte talat om hur någon har det, bara givit vissa exempel. Jag trodde vi var överens om att vi knappt vet något om TS gård.
 
Får stå för dig. En man som så tydligt utmålas att hen inte vill vara delaktig i mina drömmar om möjligheten finns, vilket ts anser, är för min del en mansgris. Som sagt, jag tvivlar på att det blir häst i den här familjen. TS man vill inte det.
Nä han säger att han inte tycker om hästar och oroligför deras tid tillsammans. Detta har kommit fram under deras diskussioner och nu behöver ts råd om hur de kan gå vidare. Tror läget blir ganska låst om hon skulle börja kalla honom mansgris.
Man kan vända på det också attdet är ju bra att det framdagas redan nu hur han känner än att de köper häst och det sen kryper fram hur han tycker. Nu har de chansen att göra det bättre för dem båda utan att någon känner sig överkörd
 
Får stå för dig. En man som så tydligt utmålas att hen inte vill vara delaktig i mina drömmar om möjligheten finns, vilket ts anser, är för min del en mansgris. Som sagt, jag tvivlar på att det blir häst i den här familjen. TS man vill inte det.
När min bästa vän var tillsammans med sitt ex så ville hon sälja sin enduro för att skaffa häst. Det blev nej från killen för då kunde han inte fortsätta åka land och rike runt och tävla på elitnivå med sin enduro, och då skulle hon följa med. Hon böjde sig såklart, för han tjänade mer än henne :banghead: att hon ändå hade egna pengar att hålla häst med spelade ingen roll. Idag är hon jävligt glad över att dom har gått isär
 
Konstig tolkning av mina inlägg med tanke på att jag inte talat om hur någon har det, bara gvit vissa exempel. Jag trodde vi var överens om att vi knappt vet något om TS gård.
Ingen tolkning. Det är du som drar in hur ts man känner det när hundra personer parkerar bilarna på farstutrappen för att åka och tävla 05, scenarion som jag påpekat, till skillnad från dig, att det kanske inte ens finns en endaste liten risk att de inträffar eftersom vi inte ens vet hur det ser ut på ts gård eller att du vet vad ts vän/ner är för hästägare, jag har aldrig hävdat att jag vet det ;)
Nä han säger att han inte tycker om hästar och oroligför deras tid tillsammans. Detta har kommit fram under deras diskussioner och nu behöver ts råd om hur de kan gå vidare. Tror läget blir ganska låst om hon skulle börja kalla honom mansgris.
Man kan vända på det också attdet är ju bra att det framdagas redan nu hur han känner än att de köper häst och det sen kryper fram hur han tycker. Nu har de chansen att göra det bättre för dem båda utan att någon känner sig överkörd
Sant, aldrig sagt emot det heller. Jag anser dock ändå att det är en mansgris, ts säger inte det. Det är andra i tråden som får otäcka vibbar. Och som sagt, jag är rätt säker på att det inte blir någon häst här. På grund av mannen.
När min bästa vän var tillsammans med sitt ex så ville hon sälja sin enduro för att skaffa häst. Det blev nej från killen för då kunde han inte fortsätta åka land och rike runt och tävla på elitnivå med sin enduro, och då skulle hon följa med. Hon böjde sig såklart, för han tjänade mer än henne :banghead: att hon ändå hade egna pengar att hålla häst med spelade ingen roll. Idag är hon jävligt glad över att dom har gått isär
Men är inte det ganska klassiskt? Ska dock säga att det ena fortfarande inte behöver utesluta det andra, vi har hästar, mannen är intresserad av resa och umgås med kompisar och faktiskt meka med bilar (ironiskt då det varit uppe i tråden). Vi åker land och rike runt på ponnytävlingar. Det funkar med egentid till mannen också, nästa helg åker vi på SPA och om någon månad ska vi utomlands. Allt går. Hade han sagt att vi inte fick ha hästar för att jag ska få mer tid till honom och sköta hushåll, då hade han faktiskt fått dragit.
 
Får stå för dig. En man som så tydligt utmålas att hen inte vill vara delaktig i mina drömmar om möjligheten finns, vilket ts anser, är för min del en mansgris. Som sagt, jag tvivlar på att det blir häst i den här familjen. TS man vill inte det.
Tydligt och tydligt.

Jag tycker det är tämligen vagt, en önskan om att inte träffa sambon ännu mindre.

Det finns ju dessutom andra sätt att ha häst än att starta ett inackorderingsstall hemmavid. En häst med full inackordering tar betydligt mindre tid exempelvis.
 
Tydligt och tydligt.

Jag tycker det är tämligen vagt, en önskan om att inte träffa sambon ännu mindre.

Det finns ju dessutom andra sätt att ha häst än att starta ett inackorderingsstall hemmavid. En häst med full inackordering tar betydligt mindre tid exempelvis.
Ingen i tråden har sagt något annat.
 
Men är inte det ganska klassiskt? Ska dock säga att det ena fortfarande inte behöver utesluta det andra, vi har hästar, mannen är intresserad av resa och umgås med kompisar och faktiskt meka med bilar (ironiskt då det varit uppe i tråden). Vi åker land och rike runt på ponnytävlingar. Det funkar med egentid till mannen också, nästa helg åker vi på SPA och om någon månad ska vi utomlands. Allt går. Hade han sagt att vi inte fick ha hästar för att jag ska få mer tid till honom och sköta hushåll, då hade han faktiskt fått dragit.
Det är verkligen tragiskt. Jag brukar göra klart att hästarna fanns där innan den eventuella partnern kom in i bilden och kommer fortsätta finnas där. Passar det inte så är det bara att dra. Ett litet gnäll om mina hästar eller hundar så får dom gå direkt. Jag skulle aldrig be min eventuella karl sluta med sitt intresse för min skull, aldrig. Och jag förväntar mig detsamma av honom
 
Tycker det är läskig läsning närfolk tror att ts inte ska få häst eller att mannen är en mansgris för att han uttrycker vad han känner.
Hade någon uttryckt sig så om mig när jag berättar hur jag känner i en situation hade jag aldrig anförtrott mig till den personen igen.Samma om.någon sagt att man aldrigfår gnälla om någons djur. Är det jämlikt?
Vi gnäller både jag och sambon i land över varandras djur för ibland ÄR detjobbigt! Skulle aldrig få för mig och be någon dra för lite kritik
 
Tycker det är läskig läsning närfolk tror att ts inte ska få häst eller att mannen är en mansgris för att han uttrycker vad han känner.
Hade någon uttryckt sig så om mig när jag berättar hur jag känner i en situation hade jag aldrig anförtrott mig till den personen igen.Samma om.någon sagt att man aldrigfår gnälla om någons djur. Är det jämlikt?
Vi gnäller både jag och sambon i land över varandras djur för ibland ÄR detjobbigt! Skulle aldrig få för mig och be någon dra för lite kritik
Jag anser faktiskt att ingen ska gnälla över att mina djur tar tid och kostar pengar. Speciellt inte när det är mina pengar det handlar om. Och nej, man gnäller inte på att djuren tar tid när man vet att dom fanns där redan från början. Jag skulle aldrig ens få för mej att gnälla på att en eventuell sambos intressen tar tid och kostar pengar. Han gör vad han vill med sina pengar och jag gör vad jag vill med mina. Det är inget att diskutera ens. Visst lite av tiden får man anpassa till varandra men sen har man 3 val.
1. Engagera sig i partnerns intresse.
2. Dra.
3. Gilla läget.
 
Jag anser faktiskt att ingen ska gnälla över att mina djur tar tid och kostar pengar. Speciellt inte när det är mina pengar det handlar om. Och nej, man gnäller inte på att djuren tar tid när man vet att dom fanns där redan från början. Jag skulle aldrig ens få för mej att gnälla på att en eventuell sambos intressen tar tid och kostar pengar. Han gör vad han vill med sina pengar och jag gör vad jag vill med mina. Det är inget att diskutera ens. Visst lite av tiden får man anpassa till varandra men sen har man 3 val.
1. Engagera sig i partnerns intresse.
2. Dra.
3. Gilla läget.

Fast nu fanns inte hästarna där från början i ts fall. Nu verkar det där med egen häst vara en ny grej. Och ett nytt användningsområde för gården jag antar att de äger gemensamt.
 
Fast nu fanns inte hästarna där från början i ts fall. Nu verkar det där med egen häst vara en ny grej. Och ett nytt användningsområde för gården jag antar att de äger gemensamt.
Det var inte det jag svarade på heller. Jag svarade på Karolitens svar på mitt tidigare inlägg.
 
Jag har svårt att tro att TS inte nämt för hennes man när dom träffades att hennes dröm sedan barnsben har varit att äga häst och/eller egen gård. Hon skriver i första inlägg hon drömt om detta sedan hon va 10 år gammal. Allvarligt. Många kvinnor hamnar i förhållande vart partner trycker dom ner och vill dom skall ägna ledig tid åt dom = kontrollerande män. Får såna känningar av TS inlägg. (om jag har rätt eller fel vet jag inte, detta är ett forum) men att den mannen blir ihop med en hästtjej fast han "verkligen inte gillar hästar" sätter jag stort frågetecken vid. Finns massor med män som inte älskar hästar, men stödjer sambo/fru i intresset ändå.

När min bästa vän var tillsammans med sitt ex så ville hon sälja sin enduro för att skaffa häst. Det blev nej från killen för då kunde han inte fortsätta åka land och rike runt och tävla på elitnivå med sin enduro, och då skulle hon följa med. Hon böjde sig såklart, för han tjänade mer än henne :banghead: att hon ändå hade egna pengar att hålla häst med spelade ingen roll. Idag är hon jävligt glad över att dom har gått isär
Tror många känner till liknande historier, jag gör iaf.
 
Jag anser faktiskt att ingen ska gnälla över att mina djur tar tid och kostar pengar. Speciellt inte när det är mina pengar det handlar om. Och nej, man gnäller inte på att djuren tar tid när man vet att dom fanns där redan från början. Jag skulle aldrig ens få för mej att gnälla på att en eventuell sambos intressen tar tid och kostar pengar. Han gör vad han vill med sina pengar och jag gör vad jag vill med mina. Det är inget att diskutera ens. Visst lite av tiden får man anpassa till varandra men sen har man 3 val.
1. Engagera sig i partnerns intresse.
2. Dra.
3. Gilla läget.
Jag tycker att alla känslor i ett förhållande ska finnas. Finns ju de vars hobby till slut blir lidande för resten av familjen, ska man inte få lov och uttrycka det då bara för att det är du själv som betalar för din hobby. Har man barn ihop tycker jag det i allra högsta grad är lämpligt att man kan uttrycka oro/gnäll sinsemellan om hur tid spenderas. Man ska stötta men också tåla "kritik". Vi för ständigt diskussion i var vår tid ska läggas.
 
Jag tycker att alla känslor i ett förhållande ska finnas. Finns ju de vars hobby till slut blir lidande för resten av familjen, ska man inte få lov och uttrycka det då bara för att det är du själv som betalar för din hobby. Har man barn ihop tycker jag det i allra högsta grad är lämpligt att man kan uttrycka oro/gnäll sinsemellan om hur tid spenderas. Man ska stötta men också tåla "kritik". Vi för ständigt diskussion i var vår tid ska läggas.
Alla känslor får finnas men att kräva att någon ska göra sig av med en hobby som betyder mycket och som i vissa fall även räddar liv bara för att det inte passar dej, är jävligt magstarkt. Då får man väl tänka sig för både en eller två gånger innan man ger sig i ett förhållande med en sån människa
 
Alla känslor får finnas men att kräva att någon ska göra sig av med en hobby som betyder mycket och som i vissa fall även räddar liv bara för att det inte passar dej, är jävligt magstarkt. Då får man väl tänka sig för både en eller två gånger innan man ger sig i ett förhållande med en sån människa
Fast jag har aldrig skrivit att man skallra sig av med en hobby jag bara kommentera ditt uttryck att litet gnäll på mina hästar får man dra. Jag tolkade då som att det inte fanns utrymme för sådana känslor om man vill vara med dig.
 
Fast jag har aldrig skrivit att man skallra sig av med en hobby jag bara kommentera ditt uttryck att litet gnäll på mina hästar får man dra. Jag tolkade då som att det inte fanns utrymme för sådana känslor om man vill vara med dig.
Jag var otydlig. Självklart får man yttra sig men att hålla på och gnälla på djuren då får man packa och dra. Djur tar tid och kostar pengar, det får man faktiskt tänka på när man inleder ett förhållande med nån som har djur. Det kan man inte hålla å gasta om när man har gjort det valet.
 
Jag anser om djuren tex
Jag var otydlig. Självklart får man yttra sig men att hålla på och gnälla på djuren då får man packa och dra. Djur tar tid och kostar pengar, det får man faktiskt tänka på när man inleder ett förhållande med nån som har djur. Det kan man inte hålla å gasta om när man har gjort det valet.
Jag anser om att djuren börjar ta mer och mer tid och pengar har man rätt att "gnälla".Då är plötsligt inte hobbyn som den var när man startade förhållandet.
 
Jag anser om djuren tex
Jag anser om att djuren börjar ta mer och mer tid och pengar har man rätt att "gnälla".Då är plötsligt inte hobbyn som den var när man startade förhållandet.
Varför får det inte finnas utrymme till förändring? När jag och min man startade förhållandet fanns det inga djur ( jo förresten, hans barn hade en fågel och en gnagare). Sedan skaffade vi en hund och barnen fick hamstrar och två hundar till och sedan valpar och så småningom hade vi 14 hundar som mest innan vi började avveckla. Och så köpte jag äntligen min efterlängtade häst, som jag väntat på i 30 år. Ärligt talat hade mannen faktiskt ingen talan där!
 
Jag anser om djuren tex
Jag anser om att djuren börjar ta mer och mer tid och pengar har man rätt att "gnälla".Då är plötsligt inte hobbyn som den var när man startade förhållandet.
Nja inom vissa gränser. Om jag vill spendera alla mina pengar som är över på mina djur så har INTE NÅGON med det att göra. Tid tar dom, men det går faktiskt att lösa för det mesta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 467
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 083
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
711
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp