Drömmen om egen häst- dock vill inte min man.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det skrämmande är att män skaffar sina hobbies bara sådär, utan vidare eftertanke (eller diskussion med partnern) om tidsåtgång eller kostnader. Men kvinnor ska av någon anledning presentera budget och exakta tidsscheman och BE OM LOV? För tänk om hon får mindre tid till sin man och sina barn - och mer till sig själv och sitt eget välmående? Hu.

Dumheter.

Nä gud bevars, vart skulle samhället då vara på väg om kvinnofolket fick bete sig som män gör? 😳 Vad kommer härnäst? Pappaledighet och kvinnlig rösträtt!? 😱

Och om hennes dröm gör honom olycklig? Har inte hon då en skyldighet att göra honom lycklig också? Eller är den som först säger sin dröm som får den förverkligad och den andra ska bara ge och ge? Ett förhållande blir alltid bättre om man istället respekterar varandra och ger och får. Inte bara tar.

Ingen människa har en skyldighet att göra en annan människa lycklig på sin bekostnad. Gift eller ej.

Varför är det värre att spela hockey,padeloch gå på gym än att ha häst? TS har sagt att de är borta från hemmet pga hobbys lika länge i dagsläget (8 h var). Och vi kan nog alla enas om att det tar längre tid att ha egna hästar+stall än vad det tar att ha medryttarhäst två dagar i veckan.

Men vad du hänger upp dig på tid! Skulle det verkligen vara så hemskt om en kvinna hade ett liv utöver sin familj?
 
Du har beskrivit att:

- han har eget företag, du jobbar deltid
- du sköter mer i hemmet
- han spelar hockey och paddel samt tränar
på gym
- du har en medryttarhäst långt borta som tar en del tid att pendla till - och som han tycker tar för mycket tid.

Utifrån denna beskrivning: kan du se varför en del har reagerat på att det låter lite orättvist? Sen kan det förstås finnas aspekter som vi inte har koll på - det vet ju bara du själv.

I allmänhet, om än inte i samtliga fall, är det väl fortfarande så att lejonparten av ansvaret för barn och hem landar på kvinnan. Jag tror därför att många av oss som svarar har erfarenhet, egen eller andras, av att kvinnor får kämpa fram tid för sina intressen mycket hårdare.

Utifrån detta: kan ni kartlägga tiden? Jag vet att många är motståndare till denna typ av ”millimeterrättvisa”. Men det går inte ändra på det man inte ser.
Absolut jag förstår era reaktioner men jag tycker det går lite för långt när folk skriver mansgris och idiot osv.
Som jag skrev högre upp så vill jag ju att detta ska vara ett beslut som han ändå är med på eftersom det kommer påverka tiden vi har tillsammans som familj.
 
Varför är det värre att spela hockey,padeloch gå på gym än att ha häst? TS har sagt att de är borta från hemmet pga hobbys lika länge i dagsläget (8 h var). Och vi kan nog alla enas om att det tar längre tid att ha egna hästar+stall än vad det tar att ha medryttarhäst två dagar i veckan.
Varför är det värre att spela hockey,padeloch gå på gym än att ha häst? TS har sagt att de är borta från hemmet pga hobbys lika länge i dagsläget (8 h var). Och vi kan nog alla enas om att det tar längre tid att ha egna hästar+stall än vad det tar att ha medryttarhäst två dagar i veckan.
Hon sköter mer i hemmet och han har ett tidskrävande jobb. Om hon vill ha något eget som medför att hon har tid med mindre hemarbete så låter det som en bra grej tycker jag. Särskilt om hon har egen god ekonomi.

Sen håller jag verkligen med dig @Lingon om att det där med inackorderingar är en helt annan femma. Men som flera andra skrivit tycker jag att det här handlar om olika scenarior. Ha häst hemma kanske inte går, men ha häst kanske går.
 
Absolut jag förstår era reaktioner men jag tycker det går lite för långt när folk skriver mansgris och idiot osv.
Som jag skrev högre upp så vill jag ju att detta ska vara ett beslut som han ändå är med på eftersom det kommer påverka tiden vi har tillsammans som familj.
Jag förstår precis, och då är mitt förslag att ni kartlägger vad ni lägger tid på och utgår från det.
 
Hon sköter mer i hemmet och han har ett tidskrävande jobb. Om hon vill ha något eget som medför att hon har tid med mindre hemarbete så låter det som en bra grej tycker jag. Särskilt om hon har egen god ekonomi.

Sen håller jag verkligen med dig @Lingon om att det där med inackorderingar är en helt annan femma. Men som flera andra skrivit tycker jag att det här handlar om olika scenarior. Ha häst hemma kanske inte går, men ha häst kanske går.

Ja, alltså det är helt olika scenarior att ha häst/hästar hemma med inackorderingar och att ha en häst inackorderad på fullservicestall. Det kräver helt olika anpassningar av ens familj. Det är sånt jag tycker att man kommer överens om. Tillsammans hjälps man åt så att var och en kan få leva det liv den mår bäst av och att familjen tillsammans har det bra.
 
Tack för era synpunkter och alla era svar. Jag har kommit fram till att det kanske är bäst att hyra in sig i början för att sedan fixa allt så det i framtiden funkar att ha hästen hemma.

Angående min man så tycker jag en del har gått för långt i sina kommentarer om mansgris osv. Jag tycker absolut att det är ett stort beslut att skaffa häst och vill därför ta det med min man först. Vi är ju ändå en familj känner jag. Absolut så ska ha kunna stötta min dröm och vilja att jag ska må bra och det gör han. Han är nog bara rädd att relationen ska ta stryk.

Som sagt, tack för alla era svar!
 
Precis som TS får lägga sina pengar på det hon vill så får väl han göra samma sak.
Fast det där var nog en retorisk fråga utifrån att mannen inte tycker att TS har tid och råd med häst.

@Lingon och TS - jag håller med om att man behöver fatta gemensamma beslut i en relation. När jag har svarat, har jag utgått från hur jag ser att det fortfarande är för många: mannens tid är hans, kvinnans tid är familjens. Detta även hos många par som tycker sig leva jämställt.


TS: hoppas det ordnar sig och att du hittar en trevlig häst! Stå inackorderad låter smart tycker jag.
 
Absolut jag förstår era reaktioner men jag tycker det går lite för långt när folk skriver mansgris och idiot osv.
Som jag skrev högre upp så vill jag ju att detta ska vara ett beslut som han ändå är med på eftersom det kommer påverka tiden vi har tillsammans som familj.
Hur mycket har ni pratat om det? Jag tänker att om han är ointresserad av hästeri, kanske han inte förstår exakt hur du tänker att det skulle kunna gå till.
Jag hade nog satt mig ner med min partner i ett lite mer allvarligt samtal och förklarat att detta inte är någon fix idé och hur mycket det skulle betyda för dig. Du får förklara lite och han kanske då kan tycka det är mer okej och att ni planerar lite, hur skulle det kunna se ut? vad kan han förvänta sig av beslutet? vad kan du förvänta dig av beslutet? Bolla med tanken.

Sen hade jag personligen blivit lite sårad över hans motsträviga attityd, eftersom jag verkligen avskyr människor som prompt ska släcka andras entusiasm. Tycker nästan att det är oförskämt. Hade min partner varit superintresserad av monstertrucks (som jag är helt ointresserad av) hade jag utan tvekan lärt mig mer och hängt i något garage, följt med till någon monstertruck uppvisning någon gång ibland. Hade även känt mig aningen åsidosatt, lite som att jag nästan kommer efter barnen, hockeyn och gymmet. När man är klar med de roliga grejerna vill man ha min tid och den ska alltid finnas, typ. Men jag vet ju inte hur ni har det riktigt, går bara efter det jag läst här.

Gällande hästfrågan tycker jag att det väl inte verkar som en helt omöjlig dröm. Du har förutsättningarna, så sätt dig ner och fundera ut detaljerna. Som till exempel hjälp med hästarna när du är sjuk etc.
Personligen hade jag nog tagit en häst på helfoder, då kan man ju lite enklare och lite mindre krångligt backa ur om det inte riktigt funkar så som man drömt. :)
 
Fortsatte fundera på hur jag hade gjort i din sits för att bäst förbereda dig:
- Kollat upp stallplatser. Om du har kompisar som har häst i närheten kanske du kan hänga med dem ett par gånger? Min uppfattning är att man lär sig myyycket mer om ett stall genom att vara där i vardagen än när man får det visat för sig.
- Överväg om du vill köpa eller hyra en häst. Köpa är ju mer krångligt att "backa ur" och kostar mer initialt, men det ger dig också en större chans att få exakt den häst du vill (klart det finns härliga, fina hyr/foderhästar med, men det är ju rätt många som vill ha häst på foder och min känsla är att det oftast är lättast att hitta en trevlig häst om man har kontakter).
- Du ville ha en fjording - ok, då måste du lära dig vad som är en rimlig budget, vilka som handlar med fjordingar och vad du vill kunna göra hästen. Nu är det inte min ras så jag kan inte sällskapet, men jag vet att när jag var sugen på min ras och började ringa uppfödare för att fråga mer så fick jag ett fantastiskt fint bemötande.
- En sak som jag vet många gör är att plocka undan hästpengarna på ett konto medan man väntar på rätta hästen. Då får du känna på hur det känns att vara utan de pengarna i vardagen, samtidigt som du sparar en skön buffert.

Jag tror att det rimligaste sättet att förverkliga en dröm är att konkretisera den.
 
Nä gud bevars, vart skulle samhället då vara på väg om kvinnofolket fick bete sig som män gör? 😳 Vad kommer härnäst? Pappaledighet och kvinnlig rösträtt!? 😱



Ingen människa har en skyldighet att göra en annan människa lycklig på sin bekostnad. Gift eller ej.



Men vad du hänger upp dig på tid! Skulle det verkligen vara så hemskt om en kvinna hade ett liv utöver sin familj?
Till en viss del måste man på sin egen bekostnad ibland göra den andre lycklig. Men det gäller åt båda håll. Mycket I livet sker på ens bekostnad, man måste bara bolla fram vad som är mer eller mindre värt. Om INGET ska ske på ens bekostnad blir både livet och förhållande svåra att leva.
 
Men när man är i ett förhållande OCH har barn ihop kan ingen av parterna kör sitt eget race så som du beskriver eftersom man ingått ett avtal som inte går att förhandla om (såvida man inte väljer att avsluta förhållandet). Barnen behöver omvårdnad och uppmärksamhet. De behöver läxhjälp, passning när de är i den åldern, middag på bordet Osv.

Och varför skulle TS önskan att ha häst vara viktigare (eller för den delen mindre viktig) än makens önskan om att umgås med den han valt att leva sitt liv med? Jag blir så provocerad av alla som säger att TS bara ska köra sitt race och skita i vad mannen hon valt att leva sitt liv med tycker. Att ha häst är ingen vanlig hobby. Det är en livsstil. Om livsstilen är viktig för TS ska hon naturligtvis leva så. Men om hon vill hennes man ska vara lycklig också så måste den livsstilen passa in i deras gemensamma liv. Det är bådas ansvar att de till att de kan komma på en bra lösning som funkar för just deras familj.

Ett förhållande (speciellt med barn inblandade) är ett samarbete inte en soloshow (varken för TS eller hennes man). Sen är det ju det bästa om alla i familjen kan få leva sin dröm samtidigt naturligtvis!

Mitt råd till TS är att läsa på ordentligt, prata med folk som har sina hästar hemma, hur mycket kostar allt, hur mycket tid kommer det ta (inledningsvis för att sätta igång och sen per dag när allt är igång) och hur löser man de problem som uppstår på ett sätt som funkar för familjen. Ju mer realistisk data om tid och ekonomi TS kan presentera, desto lättare blir det att få vardagspusslet att gå ihop så att alla i familjen kan leva lyckligt tillsammans. Viktigt här att inte alltför mycket vara beroende av eventuella inackorderingars hjälp. Man vet aldrig hur bra/dåligt det kommer att fungera. Finns stall där det funkar utmärkt och stall där det funkar uselt och stallägaren helst hade varit utan inackorderingar men har inte tiden/ekonomin och det blir sällan bra för någon. Det kan ju vara så att TS man nu är negativt inställd till det men att han när han får fakta på bordet inser att det visst kommer att fungera och kan bli riktigt bra.
Att få bedriva sitt fritidsintresse på samma villkor som ens partner anser jag vara en högst relevant del i ett förhållande oavsett om man har barn eller ej.

Vem tar hand om hemmet när maken tränar eller jobbar med bokföring och kundsamtal i egna företaget? Maken behöver troligtvis sin fritid i padelhallen eller hockeyrinken för att må bra, men det behöver ts också. I TS inlägg läser jag ett scenario som är väldigt vanligt i familjer. Mamman försakar sina fritidsintressen för familjens skull medan maken fortsätter med sina.

Mina barn har inte försakats trots att jag har haft hästarna hemma. Det har snarare varit en fördel både ekonomiskt och tidsmässigt. Barnen i ts fall är dessutom tillräckligt stora för att kunna gå ut till mamma i stallet om de vill något.
 
Hade faktiskt diskussion om detta i somras med en kompis (tjej) som inte är hästmänniska. Hon frågade vad min partner tyckte om att jag skaffade häst igen. Jag sa att han tycker väl inte så mycket, eller att han iaf inte är emot det. Hon sa då typ "Vad bra, om min kille hade sagt att han tänkte köpa en häst hade jag haft jävligt mycket invändningar". Vi enades väl där och då om att det är tur att vi inte är ihop med varandra 😜

Vissa saker är det klart att man får jämka med i en relation. Det gäller nog mer eller mindre alla relationer skulle jag tro. Sen finns det grejer jag inte jämkar bort helt och hållet, däribland hästlivet. Sen har omfattningen av detta intresse såklart påverkats av att jag har en familj att ta hänsyn till.
 
Jag tycker att hennes man också borde se till att hans hobbies funkar för hela familjen. Nu har TS inte berättat vilka hobbys hennes man har så vi vet ju inte hur tidskrävande de är och hur pausningsbara de är. Hästen är iaf inte ett dugg pausningsbar.
inägg 10: "Jo han spelar hockey, gymmar och spelar paddel så han har också fritidsintressen". Och så tittar han på fotboll på helgen. Det skulle väl vara fotbollen han kan pyssla med tillsammans med barnen gissar jag?
 
Att få bedriva sitt fritidsintresse på samma villkor som ens partner anser jag vara en högst relevant del i ett förhållande oavsett om man har barn eller ej.

Vem tar hand om hemmet när maken tränar eller jobbar med bokföring och kundsamtal i egna företaget? Maken behöver troligtvis sin fritid i padelhallen eller hockeyrinken för att må bra, men det behöver ts också. I TS inlägg läser jag ett scenario som är väldigt vanligt i familjer. Mamman försakar sina fritidsintressen för familjens skull medan maken fortsätter med sina.

Mina barn har inte försakats trots att jag har haft hästarna hemma. Det har snarare varit en fördel både ekonomiskt och tidsmässigt. Barnen i ts fall är dessutom tillräckligt stora för att kunna gå ut till mamma i stallet om de vill något.

Återigen, jag tycker inte att hästägande är att likställa med en vanlig hobby. Att äga en häst är en livsstil. Ännu mer så om man har den hemma i eget stall. Just nu verkar det dessutom som att TS och hennes man utövar sina hobbys lika lång tid per vecka. Problem uppstod när TS ville utöka sin tid.
 
Återigen, jag tycker inte att hästägande är att likställa med en vanlig hobby. Att äga en häst är en livsstil. Ännu mer så om man har den hemma i eget stall. Just nu verkar det dessutom som att TS och hennes man utövar sina hobbys lika lång tid per vecka. Problem uppstod när TS ville utöka sin tid.
Jag tycker nog att det beror på vilken nivå man har häst. Om man tränar för att tävla eller inte t ex.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 476
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 087
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
713
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp