Drömmer om husbil

alazzi

Trådstartare
Tittar på nyheterna nu och nu är det 3 års väntetid för en husbil. Jag har definitivt inte råd med en husbil men drömma kan man ju.

Hur dyrt är det att äga och köra husbil?

Vågar man köpa begagnade husbilar? Jag har sett att det ofta är problem med dem.
 
En ”ny” begagnad husbil är ett bra köp! Inte en lastgammal utan en med ett par år på nacken. Besiktad etc, givetvis. Splirrans nya är sanslöst dyra! Hur stor husbil vill du ha?
 
Det räcker med en liten. Jag är ju singel så en sovplats räcker.
Då skulle jag fundera över en Plåtis istället; vår är 5,99 m dvs under de magiska 6 metrarna där allt blir dyrare. Vår har stor säng baktill, massa skåp och utrymmen, toa och dusch (!!), kyl och frys, spis…. Säkrare och lättare att köra. Vi köpte begagnad. Använder den hela tiden, skulle aldrig byta mot en husbil! Den gör t.ex. just nu sin fjärde tripp till Norge bara i sommar! ✨
 
Kom precis hem från en semester med min husvagn (har en sk mindre modell, 520 dvs 7m inkl dragstång). Innan jag köpte den drömde jag om husbil, men efter ett par semestrar på campingar med husbilar blir jag alltmer nöjd med husvagnen... Den kostade hälften eller mindre än en husbil (jämfört beg vagn mot beg husbil), den är billig att äga, den går att ställa av om man vill göra utflykter med bilen och slipper dra med hela bohaget (och riskera att bli av med en fin ställplats etc medan jag är borta), den är rejält mkt rymligare inuti än en husbil i samma storlekssegment. Och nytt för i år - i detta regnväder som varit har jag tyckt synd om de som suttit ute under sina markiser i ur och skur eftersom de inte får plats inne i bilen - detta gäller ju dock främst campervans och plåtisar men dock. Jag har haft rejält med plats i min vagn och tom haft gäster så vi varit 3 vuxna + hund utan bekymmer.

Kanske inte det svar du var ute efter, men gör som jag - tänk en gång till på alternativet husvagn. Man får betydligt mer för pengarna. Många avskräcks kanske själva körandet med släp, men vi är trots allt på ett hästform tänker jag och då kanske vanan finns för släpkörning. Om inte - man får många körlektioner för mellanskillnaden i pris till en husbil ;)
 
Då skulle jag fundera över en Plåtis istället; vår är 5,99 m dvs under de magiska 6 metrarna där allt blir dyrare. Vår har stor säng baktill, massa skåp och utrymmen, toa och dusch (!!), kyl och frys, spis…. Säkrare och lättare att köra. Vi köpte begagnad. Använder den hela tiden, skulle aldrig byta mot en husbil! Den gör t.ex. just nu sin fjärde tripp till Norge bara i sommar! ✨

Vad har ni för plåtis och vad gav ni för den? Jag hittade väldigt få beg plåtisar då jag sökte för några år sedan... så jag är lite nyfiken :o
 
Älskar vår plåtis! En Renault Master från 1987, ful som stryk men jätterolig att kuska runt i. Vi kör inte jättemycket, ca 250 mil om året kanske. Den ena nackdelen är att den är ganska törstig och inte har nån servo. Senaste turen gav växellådan upp. Men hallå, den är 36 år gammal.
 
Vad har ni för plåtis och vad gav ni för den? Jag hittade väldigt få beg plåtisar då jag sökte för några år sedan... så jag är lite nyfiken :o
Vi har en Pössl, 5,99 m. Den är från 2020 och kostade, i april .... 699 000:-....... Vi la 140 000:- i kontantbetalning och resten som lån. Helt helt vansinnigt, egentligen, vi har typ inte alls råd, men den används hela tiden så vi vrider och vänder på annat för att det ska gå ihop.

Den är en riktig pärla!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag ser massvis med stora dyra husbilar överallt nu för tiden. Kanske mycket för att jag själv drömmer om en plåtis. Kruxet är att ska...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
14 405
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 613
Senast: BernT
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 119
Senast: Otherside
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 327
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp