Drömmen om att få jobba hemma

Bukefalos 30 år!

Kontorslandskap borde förbjudas i min mening.

Håller helt med jag tapoar folus direkt i kontorslandskap.

Jo, det hade ju varit idealet. Men samtidigt extremt dåligt utnyttjande av platser om man ska ha rum till alla när det ändå sällan är fler än hälften på plats.

Inget som hindrar att flera delar på ett rum om man är inne olika dagar. Eller att alla rum får utnyttjas av alla ungefär som med aktivitetsbaserat bara att man får tyst och lugnt omkring sig.

Intressant läsning. För min del innebär pendlingen vardagsmotion eftersom jag för det mesta cyklar. Så när jag jobbar hemifrån känns det som att jag slöar ihop, inte som jag sparar tid. Sen är jag extremt glad över att ha möjlighet att jobba hemifrån när det krisar (hantverkare på ingång, magsjuka tonåringar, egen småkrasslighet) men jag vill absolut inte tillbaka till pandemitidens heltidsjobb hemifrån
Exakt. Pandemin var förfärlig, jag tappade motivationen helt och fick väldigt lite gjort. Utan kollegor och ett sammanhang så tappade jobbet mening.

Inget som hindrar att flera delar på ett rum om man är inne olika dagar. Eller att alla rum får utnyttjas av alla ungefär som med aktivitetsbaserat bara att man får tyst och lugnt omkring sig.

Problemet är att det tar så himla mycket mer plats om det ska finnas enskilda rum till alla. Alternativt så får man lösa det med ett strikt schema om vilka dagar man har rum, och det skulle nog inte funka i så många verksamheter. Om det ska finnas enskild kontorsplats till 400 pers OCH så många mötesrum i varierande storlekar så att det räcker för att alla ska kunna hålla sina möten som önskat så blir det en enormt mycket högre lokalkostnad än om man kan ha aktivitetsbaserat beräknat på tex 60-70% beläggning. Hos oss handlar det om miljoner i skillnad i lokalkostnad :bag: (och det är en skattefinanasierad arbetsplats så alla ökade kostnader innebär att vi kan göra mindre av det som är vårt uppdrag).

Vi har ett fåtal rum så att den som verkligen behöver det av hälsoskäl kan ha (och det är då tillgängligt för att sitta i om man behöver stänga om sig för möte/samtal när vederbörande inte är där), men av platsmässiga skäl ligger de rummen rätt mörkt och trist istället.

Det stör andra om man äter i landskapet. Jag hade verkligen inte uppskattat porslinsslammer och matos när jag sitter och försöker fokusera på något viktigt.

I våra kontorslandskap (och de flesta konferensrum) har vi dessutom heltäckningsmattor för att hålla nere ljudnivån lite. Matspill där är rätt besvärligt att få bort helt. Vi får äta "diskret mat", typ en macka, inne på kontoret men "tallriksmat" äter man i någon av matsalarna.
Jag tänker också att det kan ha med folks mentala hälsa att göra, att se till att de anställda faktiskt tar en lunchrast på riktigt istället för att bara fortsätta jobba samtidigt som de äter. Det var i alla fall det främsta argumentet för en dylik regel på ett ställe jag jobbade på.

Exakt. Pandemin var förfärlig, jag tappade motivationen helt och fick väldigt lite gjort. Utan kollegor och ett sammanhang så tappade jobbet mening.
Jag tror att mycket handlar om valfrihet.

Som jämförelse, under pandemin blev vi tvungna att flytta till mindre, utan riktigt kök. Det gjorde att vi alltid åt vid soffbordet. Vi hatade det. Verkligen verkligen hatade det och var SÅ trötta på det.

Nu har vi större lägenhet, vi har både köksbord och matsalsbord. Vart äter vi? Vid soffbordet :rofl:

Alla ni som kan jobba mycket på distans, dvs 3-5 dagar i veckan. Vad jobbar ni med?

Har börjat fundera över vad jag vill bli när jag blir stor, och insett att mer tid hemma är värt mycket. Så hemmatiden/möjlighet till mycket distansarbete spelar roll i vad jag vill jobba med.

Systemförvaltare, är ensam om tjänsten på företaget. Mina närmaste kollegor, som arbetar mycket hemifrån, är ekonomer och kommunikatörer.

Vill du veta mer specifikt så pm:ar jag gärna. Har hyfsad koll på mina branschkollegor 🙂

Jag tänker också att det kan ha med folks mentala hälsa att göra, att se till att de anställda faktiskt tar en lunchrast på riktigt istället för att bara fortsätta jobba samtidigt som de äter. Det var i alla fall det främsta argumentet för en dylik regel på ett ställe jag jobbade på.
Jag som stämplar ut för lunch, så dras det minst 30 min, även om jag stämplar in tidigare.

Kontorslandskap borde förbjudas i min mening.
Hur kontoret ser ut är något som det finns mycket åsikter kring. Vi sitter i ett aktivitetsbaserat landskap och jag skulle inte byta ut det mot något annat. Jag gillar att ha mina kolleger nära inpå mig. En kort avstämning tar 30 sekunder när man sitter nära kolleger som jobbar med exakt samma sak som jag. Jobbar jag i ett annat team sätter jag mig med dem. Behöver jag sitta ostörd sätter jag mig i en tyst avdelning. Och vi har gott om små bås där jag kan ta samtal som ingen annan får höra. Det dynamiska med att ha kolleger nära mig är hela anledningen till att jag åker in till kontoret. Om jag satt i ett eget rum hade jag lika gärna kunnat jobba hemifrån på heltid.

Jag tycker jag allt oftare stöter på idén att drömmen är att få jobba hemifrån, helst helt och hållet. Eller kanske möjligen komma till jobbet någon gång per vecka.

Ni som vill det, varför vill ni det?

För egen del får jag jobba hemma hur mycket jag vill nästan, men gör det i princip aldrig. Det är opraktiskt att jobba hemma, där finns ingen bra arbetsplats (köksbordet i all ära, men ergonomiskt är det inte), det kommer hem barn och deras kompisar, så det är svårt att fokusera. Möten måste man ha på teams, vilket jag tycker är mentalt uttröttande - möten på riktigt däremot kan ge energi. Dessutom är det tråkigt, man träffar inga kollegor, och får äta lunch och dricka kaffe i ensamhet.

Vad är det som lockar med att sitta hemma? Varför är det bättre än att vara på kontoret?
Jag tycker det ultimata är att jobba hälften hemma hälften på jobbet. Men jag orkar mentalt inte vara på mitt kontor hela arbetsveckan, jag blir för trött i huvudet. Så att jobba hemma för mig utan att behöva göra alla de där momenten ens för att ta mig till jobbet (dvs duscha, klä sig, transportera sig, hälsa på alla människor, gå igenom centrum, sedan vara artig och trevlig hela dagen osv). Hemma kan jag jobba i mina mjukisar med en kopp te och en katt i nära anslutning, vilket är precis vad jag behöver vissa dagar. På fika rasten tar jag en tur i trädgården eller sätter mig och stickar lite. Man kan tom köra en maskin tvätt eller jäsa ett bröd som jag sedan under rast kan baka ut och köra i ugnen.

Men jag skulle inte klara att jobba enbart hemma det blir för ensamt, jag behöver lite socialkontakt och energi, men varje dag bli för mycket. Så nu jobbar jag 2 dagar i veckan hemifrån och 3 från kontoret.

Hur kontoret ser ut är något som det finns mycket åsikter kring. Vi sitter i ett aktivitetsbaserat landskap och jag skulle inte byta ut det mot något annat. Jag gillar att ha mina kolleger nära inpå mig. En kort avstämning tar 30 sekunder när man sitter nära kolleger som jobbar med exakt samma sak som jag. Jobbar jag i ett annat team sätter jag mig med dem. Behöver jag sitta ostörd sätter jag mig i en tyst avdelning. Och vi har gott om små bås där jag kan ta samtal som ingen annan får höra. Det dynamiska med att ha kolleger nära mig är hela anledningen till att jag åker in till kontoret. Om jag satt i ett eget rum hade jag lika gärna kunnat jobba hemifrån på heltid.

Problemet med kontorslandskap är att många mår väldigt dåligt med så mycket intryck som det blir i ett kontorslandskap. Att aldrig få jobba ifred från andra människors konstanta närvaro.

Problemet med kontorslandskap är att många mår väldigt dåligt med så mycket intryck som det blir i ett kontorslandskap. Att aldrig få jobba ifred från andra människors konstanta närvaro.
På min arbetsplats löser vi det bl a genom möjligheten att få jobba hemifrån ett par dar i veckan. Hos oss finns det goda möjligheter att jobba ifred. Och som sagt. Det här uppfattas olika av olika människor.

Jag mår dåligt av att sitta i ett eget rum. Jag mår bra av dynamiken i ett landskap och väljer att så gott som alltid sätta mig i de avdelningar som inte är tysta.

Jag har på pappret möjlighet att jobba hemifrån 50 %. I praktiken är det betydligt mer fritt än så, och vi har ingen kontroll av det hela. Jag jobbar i snitt tre dagar i veckan på kontoret, iaf sett över en längre period. Enskilda veckor kan variera.

Jag tycker verkligen att det är den perfekta blandningen. Jag skulle inte vilja jobba heltid hemifrån. Det gjorde jag under pandemin under 1,5 år det vill jag inte göra om.

Men heltid på kontoret skulle jag inte heller vilja. Främst för att få ihop livet och pendlingstiden. Men också så har jag väldigt mycket möten där väldigt många är teamsmöten. Att åka en timme till jobbet för att hela dagen sitta instängd i ett mötesrum för att ha teamsmöten dagen lång lockar inte. Det kan jag lika gärna ha hemifrån.

Vi sitter i kontorslandskap och jag vill absolut inte ha eget kontor. Vet typ inte vad jag skulle göra med ett sånt 😅 Men så har jag ju också "kontor" hemma för arbetsuppgifter som kräver det.

Men vårt kontorslandskap är också luftigt och väldigt lugnt. Oftast är ju max hälften av de anställda på plats pga möjligheten att jobba hemifrån.

När ens huvudsakliga arbetsplats är vid en dator, företaget har öppen kontorsarea och en inte är super extrovert så föredrar jag hybrid.

2,5-3 dagar på kontoret och resten hemifrån i veckan.

Jag fick allt jag behövde av arbetsplatsen för att kunna jobba hemifrån. Skrivbord, skärm mm

Blir mer effektiv hemma där jag inte störs alls lika ofta. Där kan jag sitta med planering som kräver fokus och för mig, tyst o lugnt.
På kontoret blir det mer brainstorm och ett oerfekt tillfälle att ha möten för utveckling t.ex eller arbetssätt.

Så ja, med ett jobb där en till stor del sitter vid datorn vill jag kunna jobba hemifrån för annars står jag inte ut.

De som klagar och inte tycker de är rättvist då de inte kan jobba hemifrån får gärna prova på mitt förra jobb med planering framför datorn 8 timmar per dag i öppen kontorsarea med 20 pers 🙂

Jag kan jobba hemifrån en dag i veckan men gör det kanske en gång i månaden. Tycker det är blandat, jag gillar att ha friheten att kunna jobba hemma men jag vill inte göra det så mycket som en gång i veckan eftersom jag dels blir uttråkad men också känner att jag missar all kollegial gemenskap och kan få nästan som en känsla att jag står lite utanför världen och saknar sammanhang 😅. Sen tycker jag att det funkar jättebra att jobba hemma om jag har mycket att skriva och kanske flera telefonsamtal att ringa, jag är ofta mer effektiv hemma eftersom jag inte har allt småprat med kollegor och inte tar lika långa fikaraster, och kan ändå hinna slänga i en tvättmaskin och ta en vända i trädgården på lunchen. Det ger mig ro att jobba hemma om jag har tillräckligt mycket att göra. Däremot tycker jag också att jag missar mycket när jag inte bara snabbt kan gå och fråga en kollega, eller måste skriva på teams till min chef istället för att gå dit.

Vi har ett hemmakontor med stor skärm och bra stol, och på jobbet delar jag rum med två andra så till viss del är det också skönt att kunna vara helt i fred. Samtidigt är två andra personer inte tillräckligt störande för mig för att jag skulle vilja jobba mer hemifrån, hade jag suttit i kontorslandskap hade jag absolut varit hemma mer.

Jag tycker jag allt oftare stöter på idén att drömmen är att få jobba hemifrån, helst helt och hållet. Eller kanske möjligen komma till jobbet någon gång per vecka.

Ni som vill det, varför vill ni det?

För egen del får jag jobba hemma hur mycket jag vill nästan, men gör det i princip aldrig. Det är opraktiskt att jobba hemma, där finns ingen bra arbetsplats (köksbordet i all ära, men ergonomiskt är det inte), det kommer hem barn och deras kompisar, så det är svårt att fokusera. Möten måste man ha på teams, vilket jag tycker är mentalt uttröttande - möten på riktigt däremot kan ge energi. Dessutom är det tråkigt, man träffar inga kollegor, och får äta lunch och dricka kaffe i ensamhet.

Vad är det som lockar med att sitta hemma? Varför är det bättre än att vara på kontoret?
Jag gillar blandningen, jag trivs bra på jobbet och dagar jag har undervisning måste jag självklart vara på plats. Men med rättning är det otroligt skönt att sitta hemma, kunna fokusera fullständigt på rättningen utan att någon tittar förbi, ställer en snabb fråga eller kollegor som pratar med varandra. Men jag har även en bra arbetsplats hemma med höj och sänkbart skrivbord, dubbla skärmar och skrivare samt bra stol. Sen flyttar jag gärna runt hemma, sitter i soffan med vissa uppgifter, ute på altanen när det är väder för det osv.

Men det kräver att jag är ensam hemma, eller att den familjemedlemmen som är hemma är sysselsatt med sitt. Maken gick hemma sjukskriven och då gick det inte att få något gjort hemma. 😅 "Jag vill inte störa men ska vi fika/luncha/ta en promenad " 🙄 Så det som lockar med att sitta hemma är just att vara helt själv men ändå ha mina grejer omkring mig. :)

Jag har på pappret möjlighet att jobba hemifrån 50 %. I praktiken är det betydligt mer fritt än så, och vi har ingen kontroll av det hela. Jag jobbar i snitt tre dagar i veckan på kontoret, iaf sett över en längre period. Enskilda veckor kan variera.

Jag tycker verkligen att det är den perfekta blandningen. Jag skulle inte vilja jobba heltid hemifrån. Det gjorde jag under pandemin under 1,5 år det vill jag inte göra om.

Men heltid på kontoret skulle jag inte heller vilja. Främst för att få ihop livet och pendlingstiden. Men också så har jag väldigt mycket möten där väldigt många är teamsmöten. Att åka en timme till jobbet för att hela dagen sitta instängd i ett mötesrum för att ha teamsmöten dagen lång lockar inte. Det kan jag lika gärna ha hemifrån.

Vi sitter i kontorslandskap och jag vill absolut inte ha eget kontor. Vet typ inte vad jag skulle göra med ett sånt 😅 Men så har jag ju också "kontor" hemma för arbetsuppgifter som kräver det.

Men vårt kontorslandskap är också luftigt och väldigt lugnt. Oftast är ju max hälften av de anställda på plats pga möjligheten att jobba hemifrån.
Jag förstår inte hur man kan tänka med så mycket liv runt sig som det blir i ett öppet landskap. Jag sitter på eget kontor och blir ändå störd av kollegor emellanåt som pratar, skramlar eller rör sig förbi mitt kontor.

Jag jobbar som konsult och jobbar ihop med kollegor från Sverige, Tyskland, Nederländerna, Indien, Polen etc.
Jag har ett kontor jag kan åka till men då blir det dyra parkeringsavgifter. Annars blir det kollektivtrafik som funkar rätt bra men det tar rätt lång tid. Då har jag ändå inga kollegor där.
Så för mig funkar det bäst att jobba hemifrån. Jag har fixat en plats att sitta vid, med bra skärmar osv.
Men visst hade det varit bra att träffa kollegor...

Efter pandemin är jag rätt känslig för både ljud och social samverkan.

Jag förstår inte hur man kan tänka med så mycket liv runt sig som det blir i ett öppet landskap. Jag sitter på eget kontor och blir ändå störd av kollegor emellanåt som pratar, skramlar eller rör sig förbi mitt kontor.
Ett tips är att be arbetsgivatn köpa in nocie cancelling hörlurar, jag använder alltid det när jag behöver fokusera.
Nackdelen är att man kan bli väldigt överaskad av att det helt plötslit står någon bakom en fast den har försökt hälsa.

Har eget kontor men väggarna är gjorda av papper så man hör ALLT. Även sekretess-samtal 🙃 jag har dessutom extremt bra hörsel så jag hör oavsett om jag vill eller inte.

Hade en kollega som på riktigt kom förbi 40+ gånger per dag. Då var jag inte helt inkörd på jobbet så jag blev SÅ störd. För varje gång jag blev störd innebar att jag fick börja om läsandet av regelverk och sätta mig in i ärendet. Och varje gång jag gjort det blev jag störd och fick börja om.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka