Drömmen om att få jobba hemma

Bukefalos 30 år!

Alla ni som kan jobba mycket på distans, dvs 3-5 dagar i veckan. Vad jobbar ni med?

Har börjat fundera över vad jag vill bli när jag blir stor, och insett att mer tid hemma är värt mycket. Så hemmatiden/möjlighet till mycket distansarbete spelar roll i vad jag vill jobba med.

Jag jobbar med administration. Nästan allt kommer in digitalt numera, därav att det funkar att jobba hemifrån 75-80 %.

Ett tips är att be arbetsgivatn köpa in nocie cancelling hörlurar, jag använder alltid det när jag behöver fokusera.
Nackdelen är att man kan bli väldigt överaskad av att det helt plötslit står någon bakom en fast den har försökt hälsa.
Fy fan vad hemskt med hörlurar haha. Jag blir helt svettig om öronen den korta tid jag tvingas ha hörlurar för Skype (ja vi kör fortfarande med det). Och såna in ear vill jag inte ha flera timmar om dagen heller.

Jag förstår inte hur man kan tänka med så mycket liv runt sig som det blir i ett öppet landskap. Jag sitter på eget kontor och blir ändå störd av kollegor emellanåt som pratar, skramlar eller rör sig förbi mitt kontor.

Jag tänker väl inte så mycket på jobbet helt enkelt ;)

Nej men allvarligt så störs jag ingenting av sådana saker på kontoret. Dels så handlar det nog om att olika personer störs olika lätt, och dels så tycker jag att vårt kontorslandskap har rätt bra förutsättningar ändå. Vi har våra egna platser med stora skrivbord dvs det är inte trångt. Landskapet brukar som max vara halvfullt. Vi har rum och hörnor dit man kan gå iväg när man behöver jobba ostört. Alla har tillgång till hörlurar och vi har som regel att om någon sitter med hörlurar på så går man inte fram och "stör", utan kontaktar personen via mejl eller teams istället.

Men för mig personligen så handlar det nog främst om att jag inte blir störd av att bli störd helt enkelt. En ganska stor del av mitt jobb numera är dessutom att vara handledare/bollplank åt mer juniora kollegor. Så är ju lite så att det är en arbetsuppgift att sitta vid skrivbordet och bli störd ;)

Nu är det ju inte ett självändamål att kunna jobba hemma om man ändå inte vill det, men med utflugna barn har vi båda kvarvarande halvgamlingar varsitt eget rum. Jag har vettig skärm, skrivbord och en tillräckligt bra stol hemma. Det är inte i första hand för att kunna jobba (åt arbetsgivaren) hemifrån, utan för andra små projekt. Men det funkar som arbetsplats.

Jag skulle inte tex köpa en större lägenhet för att kunna jobba hemifrån! Det vore en dålig affär, tycker jag.

Allt handlar om planering av yta tänker jag. Bott på 21-25 kvm de år jag jobbat mycket hemifrån. Det har funkat alldeles utmärkt. Min nya lägenhet är 51 kvm stor, men arbetshörnan blir lika stor som i tidigare lägenheter.

När jag hade hund var det mycket värt att jobba hemifrån. Jag slapp det dåliga samvetet över att huden var själv, slapp stressa till och hem från jobbet för att minimera tiden hunden behövde vara själv och hunden såg dessutom till att jag tog mig ut på små promenader på rasterna.

Nu när jag inte har hund och har 7 minuter till jobbet med cykel jobbar jag aldrig hemifrån. Älskar att vara social med kollegorna och att ha en tydlig rutin. Bor dessutom själv och mår bra av att ha människor runt mig. Jag behöver ofta småprata med kollegot om diverse ärenden och tycker det är enklare och trevligare på plats, lättare att bygga upp nätverk med kollegor på andra avdelningar också.

Jag sittet i aktivitetsbaserat kontor, har alltså inte någon egen plats, men i verkligheten sitter jag och mina närmsta kollegor nästan alltid på samma plats. Finns tysta områden om man vill ha det helt tyst men jag brukar bara ta på mig hörlurarna när jag behöver fokusera extra.

Allt handlar om planering av yta tänker jag. Bott på 21-25 kvm de år jag jobbat mycket hemifrån. Det har funkat alldeles utmärkt. Min nya lägenhet är 51 kvm stor, men arbetshörnan blir lika stor som i tidigare lägenheter.
Och om familjesammansättning. Det är inte självklart att man kan lägga beslag på en arbetsplats i hemmet om flera delar på det.

Ett tips är att be arbetsgivatn köpa in nocie cancelling hörlurar, jag använder alltid det när jag behöver fokusera.
Nackdelen är att man kan bli väldigt överaskad av att det helt plötslit står någon bakom en fast den har försökt hälsa.
Ja det har jag tänkt skaffa där jag sitter nu, men det hjälper inte mot att de går förbi och liksom syns blir lika "distraherad" av det.

Och om familjesammansättning. Det är inte självklart att man kan lägga beslag på en arbetsplats i hemmet om flera delar på det.
Ja gud, jag hade en stackars kollega med två barn i gymnasieåldern som under pandemin tog en del möten på toaletten för att kunna stänga dörren om sig. Öppen planlösning var inte lyckat under den perioden.

Jag tycker jag allt oftare stöter på idén att drömmen är att få jobba hemifrån, helst helt och hållet. Eller kanske möjligen komma till jobbet någon gång per vecka.

Ni som vill det, varför vill ni det?

För egen del får jag jobba hemma hur mycket jag vill nästan, men gör det i princip aldrig. Det är opraktiskt att jobba hemma, där finns ingen bra arbetsplats (köksbordet i all ära, men ergonomiskt är det inte), det kommer hem barn och deras kompisar, så det är svårt att fokusera. Möten måste man ha på teams, vilket jag tycker är mentalt uttröttande - möten på riktigt däremot kan ge energi. Dessutom är det tråkigt, man träffar inga kollegor, och får äta lunch och dricka kaffe i ensamhet.

Vad är det som lockar med att sitta hemma? Varför är det bättre än att vara på kontoret?
Jag kan jobba hemma i perioder men måste vara mycket på kontoret eftersom det är där största delen av mitt arbete utförs rent praktiskt.
Jag skulle mer än gärna jobba heltid hemma. Jag är helt ointresserad av att prata med arbetskamrater, jag har noll socialt utbyte på jobbet, jag störs 850 gånger per dag av folk som ska fråga saker och jag är inne i hyperfokus. Då har jag ändå helt eget kontor men störs även om dörren är stängd och vg stör ej tänt.
Jag sköter mig mest själv och min roll är det endast jag som har, dvs ingen att bolla ideer med direkt.
Ingen pendling, kan vara hemma med hundarna och de andra djuren.
Jag vill liksom träffa så få människor som möjligt.

Senast ändrad:
Jag kan jobba hemma i perioder men måste vara mycket på kontoret eftersom det är där största delen av mitt arbete utförs rent praktiskt.
Jag skulle mer än gärna jobba heltid hemma. Jag är helt ointresserad av att prata med arbetskamrater, jag har noll socialt utbyte på jobbet, jag störs 850 gånger per dag av folk som ska fråga saker och jag är inne i hyperfokus. Då har jag ändå helt eget kontor men störs även om dörren är stängd och vg stör ej tänt.
Jag sköter mig mest själv och min roll är det endast jag som har, dvs ingen att bolla ideer med direkt.
Ingen pendling, kan vara hemma med hundarna och de andra djuren.
Jag vill liksom träffa så få människor som möjligt.

Men vad stör folk dig med 850 ggr om dagen om du har en helt egen roll och inte är något man kan bolla idéer med?

Jag får vara ifred. Och kan sova två timmar längre på morgonen. Dricka gott kaffe, ta en trevlig promenad, hämta dottern tidigare på förskolan. Hinna komma ikapp med tvättmaskin och diskmaskin. Sova en stund på lunchen om det behövs. Till och med åka och ta ett lunchdopp om andan faller på. Eller åka och göra ärenden.

Sedan har jag inget emot att jobba på kontoret egentligen, men en dag eller två i veckan hemma hade varit otroligt skönt. Jag skulle kunna sköta 95% av mitt jobb hemifrån, men chefen har bestämt att alla i Göteborg ska jobba på kontoret trots att alla kollegor ute i landet jobbar hemifrån, eller till och med från t.ex Thailand. I undantagsfall får man jobba hemifrån och jag njuter fullt ut av de dagarna.

Smidigt, man får vara ifred så det blir mer tidseffektivt arbete, mindre pendling, lätt med hundpassning. Jag har ett 2 meter brett höj och sänkbart Kinnarps hörnskrivbord, hämtar en sjysst stol från kontoret i morgon, 2-3 stora bildskärmar, mousetrapper advance 2.0 osv så jag vill påstå att mitt hemmakontor är minst lika bra ergonomiskt som på jobbkontoret och jag får vara ifred så jag hinner göra dubbelt så mycket. Minst 2 dagar hemma, gärna 3-4, passar mig utmärkt.

På min arbetsplats löser vi det bl a genom möjligheten att få jobba hemifrån ett par dar i veckan. Hos oss finns det goda möjligheter att jobba ifred. Och som sagt. Det här uppfattas olika av olika människor.

Jag mår dåligt av att sitta i ett eget rum. Jag mår bra av dynamiken i ett landskap och väljer att så gott som alltid sätta mig i de avdelningar som inte är tysta.
Intressant att läsa hur någon kan uppleva situationen helt annorlunda, än jag.

Intressant att läsa hur någon kan uppleva situationen helt annorlunda, än jag.

Jag tänker att det beror på dels att folk är olika, att folks arbetsuppgifter är olika, att kontorslandskapen är olika, men också tidigare erfarenheter. Har man erfarenhet av tex ett dåligt fungerande kontorslandskap så är det ju inte märkligt att folk föredrar egna kontor eller vill jobba hemifrån.

Ett tag var det aktuellt att bygga om kontoret på mitt jobb. Inför detta skickades det ut en enkätundersökning om vad man önskade av ett framtida kontor. Ca 100 medarbetare som alla sitter i kontorslandskap med fasta platser idag (dock inte i samma kontorslandskap, det är uppdelat på flera). Färre än 10 % önskade att få eget kontor.

Varför kan man ju diskutera länge i smågrupper ;) Men alldeles oavsett är det ju inte en universell sanning att folk vantrivs i kontorslandskap :)

Jag tycker att det är obehagligt om andra kan se min datorskärm. Det spelar ingen roll om jag är på jobbar på kontoret, jobbar hemifrån eller sitter hemma och spelar spel eller surfar runt på nätet. Min datorskärm måste vara vänd så att ingen råkar se den över axeln på mig. Ska jag visa någon något är det ok. Men det är obehagligt när den är till allmän beskådan.

Jag tycker att det är obehagligt om andra kan se min datorskärm. Det spelar ingen roll om jag är på jobbar på kontoret, jobbar hemifrån eller sitter hemma och spelar spel eller surfar runt på nätet. Min datorskärm måste vara vänd så att ingen råkar se den över axeln på mig. Ska jag visa någon något är det ok. Men det är obehagligt när den är till allmän beskådan.
Arbetar du med sekretessmaterial? Jag tycker det kan vara jobbigt om jag lite snabbt fixar med något privat men annars spelar det inte någon roll om någon ser när jag arbetar.

Problemet är att det tar så himla mycket mer plats om det ska finnas enskilda rum till alla. Alternativt så får man lösa det med ett strikt schema om vilka dagar man har rum, och det skulle nog inte funka i så många verksamheter. Om det ska finnas enskild kontorsplats till 400 pers OCH så många mötesrum i varierande storlekar så att det räcker för att alla ska kunna hålla sina möten som önskat så blir det en enormt mycket högre lokalkostnad än om man kan ha aktivitetsbaserat beräknat på tex 60-70% beläggning. Hos oss handlar det om miljoner i skillnad i lokalkostnad :bag: (och det är en skattefinanasierad arbetsplats så alla ökade kostnader innebär att vi kan göra mindre av det som är vårt uppdrag).

Vi har ett fåtal rum så att den som verkligen behöver det av hälsoskäl kan ha (och det är då tillgängligt för att sitta i om man behöver stänga om sig för möte/samtal när vederbörande inte är där), men av platsmässiga skäl ligger de rummen rätt mörkt och trist istället.

Ja att kontorslandskapen kommit till för att arbetsgivarna vill spara pengar är väl inte direkt någon nyhet. Samtidigt kan jag tycka det är märkligt att arbetsgivarna inte vill ha ut mesta möjliga arbetsinsats av sina medarbetare. Alla passar helt enkelt i ett kontorslandskap min produktivitet sjunker drastiskt när jag hela tiden har ljud runt mig. På mitt förra jobb var dwt konstruerat så att även om man satt i tysta zonen var det överhörning från aktiva zonen där folk satt och ringde telefonsamtal m.m.

Jag tycker inte det borde krävas hälsoskäl för att få jobba i ett rum utan att arbetsgivaren ska anpassa utifrån individers önskemål och var de fungerar bäst.

Jag jobbade hemma under pandemin och trivdes super. Jag gick rakt upp från sängen, startade jobbdatorn och kollade mailen medan kaffet rann ner och jag fixade frukost. Jobbade mer ostört och även om jag pillade med lite annat under dagen (slängde igång en tvätt eller liknande) så kunde jag få gjort mer än jag får på kontoret.

Idag har jag ett jobb där jag är på plats nästan hela tiden och det är ansträngande, ibland jobbar jag hemma med specifika administrativa saker som jag vill ”beta av”, eller när jag pluggar (läser en befattningsutbildning i tjänsten).

Sambon har jobbat till största delen hemma i 10 år. Han har en del fältjobb, men allt kontorsjobb sker hemma. Funkar super.

• Gilla
Reactions: Sel
Är det ingen som har ett jobb där det är användbart att kunna prata med kollegor i andra arbetslag och funktioner?

Jag har stor frihet gällande att jobba hemma eller på kontor, men väljer ofta att gå till kontoret därför att mitt jobb blir mycket snabbare och effektivare när jag kan ha snabba och oplanerade samtal.
T.ex. så har jag tagit över ett projekt från distributionsteamet, som har gjort mycket research i en ny marknad vi kanske kommer expandera till - att kunna gå till deras skrivbord eller bara stöta på dem i kön i kafeterian och t.ex. förtydliga något från materialet jag tagit över, eller att kunna stöta på en senior ledare och inse att något från mötet dagen innan behöver förtydligas, är ovärderligt, och inte något som händer när man jobbar hemma.

Jag är inte speciellt social och bedömer mig själv som introvert, men en arbetsroll där man knappt behöver prata med kollegor känns nästan lite... monoton?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka