Jag har ett rejält problem som blivit mer och mer påtagligt på senare tid.
Min sambo har lätt att fastna i negativa tankar, irritation och ältande. Det kan handla om jobb, boende, saker han stör sig på och egentligen vad som helst.
Det här har pågått under större delen av vår relation men eskalerat i takt med att han faktiskt börjat må sämre på riktigt (som han tyvärr inte vill söka professionell hjälp för).
Mitt problem är att jag har väldigt svårt att hantera hans negativitet och irritation. Det leder till att jag försöker förutse när det ska hända och försöker ”rädda” situationen på förhand. Jag är så uppmärksam på min sambos känslor att jag bara fokuserar på hur han mår - vad jag vill och känner är oftast sekundärt. Jag analyserar tonfall, kroppsspråk och försöker förstå vad som är fel och hur jag kan hjälpa.
Jag känner att jag tappar kontakten med mig själv och glömmer känna efter vad jag känner, eftersom det viktigaste blir att säkerställa att min sambo är nöjd så
att stämningen är god. När vi pratar om det här blir han oftast defensiv och tycker att jag kritiserar hans personlighet, vilket jag till viss del kan förstå. Vad jag INTE förstår är hur han inte kan förstå att hans humör dränerar mig på energi.
Har ni tips på hur jag tar mig vidare ur detta? Verktyg som hjälper mig att inte ta över min sambos mående och attityd?