Du är inte svensk

Känner du någon som är svensk (som iaf inte vet om att de skulle ha utländsk påbrå) som har bruna ögon? Kanske till och med brunt hår med bruna ögon?
Den vanligaste färgen i Sverige är väl cendré-färgen på hår. Nordisk Ask heter väl på hårfärgningsaskarna. Lite roligt var att kusinens har tre ungar men mellanbarnet har en helt annan hudnyans dvs mer som i medelhavet, vad heter det olivfärgad, han har nog bruna ögon men var otroligt lik de andra så jag tror nog att han genetiskt hade samma pappa. De var väldigt nära i ålder så det var lätt att jämföra. Morsan, olivpojkens moster då, var svarthårig, blåa ögon medan hennes systrar, oolivpojkens mormor och moster då, och jag har en röd-Ask-cendré-form av färg, någon slags grönblå ögon. Olivpojkens syskon är relativt blonda, den där ljusa, ljusa cendréfärgat, och blå ögon.
 
Ja, känner några stycken med brunt hår och bruna ögon.

Har ljusbrunt hår och gröna ögon själv, precis som mina fyra syskon och mamma. Min yngsta syster är dock mer åt det blonda hållet faktiskt. Pappa nästan svarthårig, krulligt och rätt mörk hudfärg, men blå ögon, i en syskonskara om sex barn där resten är brunögda. Farmor mörkt hår och bruna ögon. Men de var ju danskar och inte svenskar dock. Mina barn är blåögda och två av tre har samma hårfärg som jag, den äldsta är blond och vit som snö i huden, han skämtar om sig själv att skulle han lägga sig i en snöhög skulle man inte se honom :)
 
Jag hade morkbrunt har och bruna ogon, min aldsta son har morkbrunt har och bruna ogon ... av de andra tva barnen ar bada blonda med bla samt gra ogon. Bade barnen och jag har relativt mork hud, typ i sodra Europa, aven de blonda barnen.
Vi har valon inflytande pa min pappas sida.
 
Har visserligen inte så jättebruna ögon, undrar om de kanske blivit mer grå med tiden, men mörkt hår har jag (det som inte blivit grått), och är jag ute i solen blir jag rätt brun i hyn. Kusin undrade var de hämtat mig från, hon kan väl ha varit 5-6, och jag då 7-8, men kan ju varit för att hon var så blond och blåögd man kan bli. Finns lite valonblod i släkten, om jag inte minns fel.

Kommer ihåg någon gång för många år sedan, när min syster tyckte att jag skulle hålla mig hemma, pga att det var nassar som skulle ställa till med bråk på stan. Inte för att jag hade tänkt lämna hemmet oavsett, böcker och dator har alltid varit trevligare.
 
Kommentaren att någon inte skulle vara svensk är märklig i sig, för svenska medborgare finns det ju många med olika etniciteter och som kommenterats tidigare i tråden så uppstod ju inte mänskligheten i Sverige. Så hur många generationer födda i Sverige ska man vara för att få definieras som svensk i frågeställarens ögon?

Men ja, jag känner folk med brunt hår och bruna ögon som jag gissar är ett gäng generationer svenskfödda. Men det är inte direkt så att jag frågat heller.
 
Jag hade morkbrunt har och bruna ogon, min aldsta son har morkbrunt har och bruna ogon ... av de andra tva barnen ar bada blonda med bla samt gra ogon. Bade barnen och jag har relativt mork hud, typ i sodra Europa, aven de blonda barnen.
Vi har valon inflytande pa min pappas sida.

Jag kan lagga till att jag vet att atminstone 5 generationer av mina forfader var Svenska.
 
Känner du någon som är svensk (som iaf inte vet om att de skulle ha utländsk påbrå) som har bruna ögon? Kanske till och med brunt hår med bruna ögon?
Räknas dansk? Jag har bruna ögon, även min son, med svensk pappa 😊 och rött hår (hade i yngre dagar iaf) och sonen brunt.
 
Jag vet att frågan är provocerande och inte så utförligt beskriven.

Jag själv har bruna ögon med brunt hår och får ofta frågan vart jag kommer ifrån. Senast bara för någon dag sedan. Jag har svenska rötter så långt jag vet förutom min mormor som var finska. Så jag anser mig som svensk.
Men blir ofta ifrågasatt om jag verkligen är svensk för Alla svenskar är blonda med blå ögon iaf blå ögon.🙄
jag har hört det flertalet ggr senast för någon dag sedan, personen ifråga hade aldrig träffat en svensk med bruna ögon. Och då började jag fundera på om det bara är jag som har träffat svenskar som har bruna ögon?!

Vill poängtera att jag inte bryr mig om ögonfärg eller om man är svensk eller utländsk.:heart
Vad har du för konstigt umgänge, som frågar så?
 
Jag vet att frågan är provocerande och inte så utförligt beskriven.

Jag själv har bruna ögon med brunt hår och får ofta frågan vart jag kommer ifrån. Senast bara för någon dag sedan. Jag har svenska rötter så långt jag vet förutom min mormor som var finska. Så jag anser mig som svensk.
Men blir ofta ifrågasatt om jag verkligen är svensk för Alla svenskar är blonda med blå ögon iaf blå ögon.🙄
jag har hört det flertalet ggr senast för någon dag sedan, personen ifråga hade aldrig träffat en svensk med bruna ögon. Och då började jag fundera på om det bara är jag som har träffat svenskar som har bruna ögon?!

Vill poängtera att jag inte bryr mig om ögonfärg eller om man är svensk eller utländsk.:heart

Bor du i Sverige? Upplever att det finns en viss uppfattning om svenskar utomlands 😅
Har bara hört en sån fråga en gång i Sverige. Då var det en tant som frågade en svart tjej "och var kommer du ifrån"? Tjejen bara "Göööötebooooorg" (på bred göteborgska :rofl: )
 
Även jag har fått den otroligt märkliga frågan "men var kommer du från egentligen" när Sverige då var fel svar. Vill man verkligen veta så är väl frågan fel ställd från början? För det finns väl ingen bra definition på när man kan säga att man kommer från ett visst land?

När det gäller bruna ögon så är det dessutom ett dominant anlag dvs har du anlag för brunt så syns det, men du kan fortfarande bära anlag för blå och grön ögonfärg. Så det räcker med att en släkting för hur länge sedan som helst hade anlag för bruna ögon för att du ska få det även om de bara får barn med blåögda.

(Jag ser alltså tydligen polsk, eller östeuropeisk ut. Mormors mamma (eller om det var mormor) kom från Polen men jag är inte ett dugg lik henne)
 
Jag försöker komma på om jag känner någon som jag vet att är "helt svensk". Känns som att alla har någon relativt nära släkting som flyttat hit från annat land.

Jag fortsätter vara glad åt att leva i ett land som än så länge är såpass trevligt att det är vanligare att flytta hit än att fly härifrån.
 
Min bästa vän från tonårstiden har bruna ögon och mörkbrunt hår. Ögonfärgen har hon ärvt från sin mamma och morfar, som jag träffat och som var/är väldigt svenska 😊

Har aldrig tänkt att man inte skulle kunna vara genetiskt svensk med bruna ögon och mörkt hår? Det är säkert så att blont hår och blå ögon är vanligare här i Norden än någon annanstans men det betyder ju inte att ALLA ser ut så.

Dessutom - går man tillräckligt lång tid tillbaka så är vi alla släktingar till människor som kom någon annanstans ifrån. Människans ursprung är ju Afrika 😊

I min egen släkt lär det finnas valloner långt tillbaka. Själv är jag väldigt blond och blåögd, men pappa var väldigt mörk i både hår- och hudfärg (dock blåögd), såg på riktigt nästan mörkhyad ut på sommaren när han blev solbränd. Samma med farfar och en del andra släktingar. Men släkten är dokumenterad sedan slutet av 1700-talet och har då hela tiden funnits i Bohuslän. Skulle ju kännas lite fånigt om vi inte skulle betraktas som svenskar pga lite vallonskt inflytande för några hundra år sen?
 
Ja, min pappa. Närmast utomsocknens är från Västmanland när en familj flyttade där ifrån på 1600talet till Mastrand och västkusten.

Enligt DNA så är jag 97,5% från norden. Hade ju annars kunna tänka sig vänsterprasel med någon från annat land i en hamnstad.
 
När det gäller bruna ögon så är det dessutom ett dominant anlag dvs har du anlag för brunt så syns det, men du kan fortfarande bära anlag för blå och grön ögonfärg. Så det räcker med att en släkting för hur länge sedan som helst hade anlag för bruna ögon för att du ska få det även om de bara får barn med blåögda
Antar att du menar tvärtom här, att blå ögon kan dyka upp plötsligt i ett långt led med brunögda? Eller missförstår jag dig? :)

För att få bruna ögon behöver ju någon av föräldrarna ha bruna ögon, just eftersom det alltid syns om det finns. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Spinoff på tråden om att trolla bort komplex. Vad är ni särskilt nöjda med er själva? Utseendemässigt och i övrigt? Jag har långt...
2
Svar
25
· Visningar
1 324
Kultur Något jag kom att tänka på när jag tittade på Luciamorgon i morse är vilken enorm mängd svenska julsånger det tycks finnas. Då menar jag...
Svar
8
· Visningar
885
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ I måndags och idag, efter en varmare dag med skinande sol (gårdagen var kyligare), så har jag reagerat på något på den lilla korta(!)...
Svar
7
· Visningar
233
Senast: Hellhound
·
Juridik & Ekonomi Kan jag som svensk handla på Finn.no? Verkar inte kunna betala på något smidigt sätt. Har hittat en klänning som jag letat efter i tre...
Svar
0
· Visningar
314
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp