Du är inte svensk

Känner du någon som är svensk (som iaf inte vet om att de skulle ha utländsk påbrå) som har bruna ögon? Kanske till och med brunt hår med bruna ögon?
Ja. Helt svenska rötter åtminstone till 1600-talet. Tidigare kyrkböcker har brunnit upp.

Man kan ju undra vad hårfärg och ögonfärg har med nationaliet att göra?
Och vad är en svensk?
Jag känner mig jättesvensk :D dvs det är den identitet jag känner. Några generationer bakåt är det svensk adel i utlandet samt finska rötter. men svensk är jag.

Varför i hela friden behöver detta definieras??
 
Senast ändrad:
Inte brunett, men en vän är linblond och har bruna ögon. Det är så himla vackert!
På pappas släkt är svart, vågigt hår vanligt.
I övrigt känner jag många svenska brunetter med bruna ögon men släktforskat å deras vägnar har jag inte gjort. :D
 
Jag har också en vän från Irak med blå ögon. Tänker mig väl ett par generationer bakåt?
Isåfall jättemånga min bror tex är mörkt brunögd och mörkhårig medan jag och min syster var linblonda (som barn) och blåögda. Bror har en annan pappa men som också är från en svensk släkt. Han har en till syster på pappans sida som också är linblond och blåögd. Genetik är spännande grejer ;).
 
Jag vet att frågan är provocerande och inte så utförligt beskriven.

Jag själv har bruna ögon med brunt hår och får ofta frågan vart jag kommer ifrån. Senast bara för någon dag sedan. Jag har svenska rötter så långt jag vet förutom min mormor som var finska. Så jag anser mig som svensk.
Men blir ofta ifrågasatt om jag verkligen är svensk för Alla svenskar är blonda med blå ögon iaf blå ögon.🙄
jag har hört det flertalet ggr senast för någon dag sedan, personen ifråga hade aldrig träffat en svensk med bruna ögon. Och då började jag fundera på om det bara är jag som har träffat svenskar som har bruna ögon?!

Vill poängtera att jag inte bryr mig om ögonfärg eller om man är svensk eller utländsk.:heart
 
Isåfall jättemånga min bror tex är mörkt brunögd och mörkhårig medan jag och min syster var linblonda (som barn) och blåögda. Bror har en annan pappa men som också är från en svensk släkt. Han har en till syster på pappans sida som också är linblond och blåögd. Genetik är spännande grejer ;).
Min Irakiska väns med blå ögon, hennes lillebror har bruna. Och hennes tre egna barn har bruna.
Jag själv har brunt hår med bruna ögon och båda mina barn är blonda med blå ögon. :)
 
Min Irakiska väns med blå ögon, hennes lillebror har bruna. Och hennes tre egna barn har bruna.
Jag själv har brunt hår med bruna ögon och båda mina barn är blonda med blå ögon. :)
Visst är det skumt!
Jag har en faster som dök upp som gumman i lådan med knallrött hår och gröna ögon - alla andra i närmsta familjen på den sidan är brunetter/svarthåriga med blå ögon. Hennes hår är tokkrulligt också. :D
 
Någon som påstår att man inte kan vara svensk om man har brunt hår och bruna ögon har mycket att lära sig om den komplexa världen som är genetik.
Måste instämma med de andra. Jag känner människor som har svenskt påbrå med bruna ögon och brunt hår givetvis.

Sen är jag också av den åsikten att om man har medborgarskap i Sverige då är man svensk, oavsett genetik.
 
Inte brunett, men en vän är linblond och har bruna ögon. Det är så himla vackert!
På pappas släkt är svart, vågigt hår vanligt.
I övrigt känner jag många svenska brunetter med bruna ögon men släktforskat å deras vägnar har jag inte gjort. :D
Åh det är så vackert när kontrasterna blir så tydliga. Tycker också det är så fint med mörkt hår och riktigt blåa ögon.:love:
 
Jag vet att frågan är provocerande och inte så utförligt beskriven.

Jag själv har bruna ögon med brunt hår och får ofta frågan vart jag kommer ifrån. Senast bara för någon dag sedan. Jag har svenska rötter så långt jag vet förutom min mormor som var finska. Så jag anser mig som svensk.
Men blir ofta ifrågasatt om jag verkligen är svensk för Alla svenskar är blonda med blå ögon iaf blå ögon.🙄
jag har hört det flertalet ggr senast för någon dag sedan, personen ifråga hade aldrig träffat en svensk med bruna ögon. Och då började jag fundera på om det bara är jag som har träffat svenskar som har bruna ögon?!

Vill poängtera att jag inte bryr mig om ögonfärg eller om man är svensk eller utländsk.:heart
Ja, verkligen underligt att du får såna frågor!

Jag är brunhårig med grönbruna ögon, min mammas släkt är full av folk som ser ut som jag eller ännu mörkare. Och vid släktforskning har varken dedär vallonerna eller spanska sjömannen släktingar talat om dykt upp.

Det märks att samhället har blivit otäckare och mer främlingsfientligt de senaste åren 😔 Jag har t ex en kompis som är lite mörkare än jag som också håller på med landsvägscykling. Ibland går det på tok med cykeln och man blir stående låååångt hemifrån. Tidigare har ingen av oss tvekat att knacka på närmaste hus ifall vi skulle behöva hjälp. Men hen vågar knappt det längre, "absolut inte när jag cyklar genom kommuner där över 30% röstar SD" som hen säger.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Spinoff på tråden om att trolla bort komplex. Vad är ni särskilt nöjda med er själva? Utseendemässigt och i övrigt? Jag har långt...
2
Svar
25
· Visningar
1 324
Kultur Något jag kom att tänka på när jag tittade på Luciamorgon i morse är vilken enorm mängd svenska julsånger det tycks finnas. Då menar jag...
Svar
8
· Visningar
885
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ I måndags och idag, efter en varmare dag med skinande sol (gårdagen var kyligare), så har jag reagerat på något på den lilla korta(!)...
Svar
7
· Visningar
233
Senast: Hellhound
·
Juridik & Ekonomi Kan jag som svensk handla på Finn.no? Verkar inte kunna betala på något smidigt sätt. Har hittat en klänning som jag letat efter i tre...
Svar
0
· Visningar
314
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp