Du "måste"

Sv: Du "måste"

Ett annat problem med appar är deras uppgraderingar.

Om du installerar en app från scratch, så är du (kanske) uppmärksam vad den vill tillskansa sig för rättigheter i din profil.
När det sedan kommer en rättighet trycker du bara förbi rättighetsförfrågningarna. För du har ju redan godkänt de en gång, "så då är det ju skit samma..."
Men emellanåt, kanske rent av allt som oftast, uppgraderas även rättighetsönskemålen. De vill plötsligt veta mer om dig.
Och du trycker dig bara vidare, för att uppgraderingen ska bli klar nån gång. Så att du kan börja använda telefonjäveln nån gång.
 
Sv: Du "måste"

Väldigt ofta är "gilla och dela bilder på diverse utlottningar" en form av förtäckt gratisreklam. Och väldigt ofta lottas ingenting ut, även om det faktiskt står så.

För, handen på hjärtat, om du ser en "Dela och gilla, och vinn en resa till Turkiet!", och delar och gillar - kommer du då ihåg att kolla upp just den här tävlingen några månader senare, för att se vem som verkligen vann, och fick åka till Turkiet?

Det som istället har hänt är att du har gillat en sida som någon resebyrå driver.
Och om jag nu vore vän med honung, så kommer denna resebyrå med jämna mellanrum dyka upp in mitt flöde, under följande rubrik:

honung gillar detta.

Inte alls, jag forstod precis vad du sa ... men det hindrar inte att vissa saker ar ganska enkelt att slippa ... Vad det galler den reklam mina vanner klickar "like" pa kan jag helt enkelt stanga av den.

Sedan ar det en fraga om vad jag accepterar ... jag har bade barn och vanner som vagrar anvanda FB for "personlig safety" orsaker. Det ar deras val, mitt val ar att vara pa FB men att stanga av spel, vad mina vanner gillar, och annat jag finner tar for stor plats pa min "vagg".
 
Sv: Du "måste"

Men stang av flodet av vad andra gillar da sa slipper man se det.:)

Försvann inte lite poängen med interaktionen på facebook där? Är man inte ett dugg intresserad av ens vänners aktiviteter kan man ju alltid annika lanz-twittra sig till följare istället utan att själv följa någon. Hon följer 1 - Gud. Och har 126 042 följare. True Story. Snacka om att egoboosta! :)
 
Sv: Du "måste"

Inte alls, jag forstod precis vad du sa ... men det hindrar inte att vissa saker ar ganska enkelt att slippa ... Vad det galler den reklam mina vanner klickar "like" pa kan jag helt enkelt stanga av den.

Den poäng som du missade med ett astronomiskt avstånd arbetade jag mig fram till under en handfull inlägg, och såg ut som så här:

Och vad vill jag ha sagt med det här då?
Jo, det handlar inte om att förorera sina vänners väggar med allehanda tävlingar och bilder på diverse utlottningar - det handlar om man i förlängningen gratis vill hjälpa företag att rekommendera direktreklam till sina vänner.
 
Sv: Du "måste"

Skräp, och det brukar jag meddela alla som skickar mig liknande saker.
Giraffgrejen lade jag ut för alla att veta, dom här sakerna som bara tjejer ska veta med nån siffra eller vad det är brukar jag också lägga upp för alla att se.
 
Sv: Du "måste"

Inte alls. Jag ser ju fortfarande allt mina vanner postar ... dock inte nar de bara klickar "like".

Tja...jag kan väl ta mig själv som exempel. Jag tror att det jag aktivt lägger upp i feeden hos mina vänner i form av statusposter - är ganska trivialt och vardagligt. Neutralt. Jag är en typisk vardagspostare, skittråkig antagligen, men mest bildbaserad.
Det ger en väldigt neutral bild av vem jag är. Om man däremot tittar på hur jag interagerar på facebook i stort inklusive vad jag gillar vad det gäller såväl vänners poster eller företag eller organisationer jag följer, vad och hur jag diskuterar och kommenterar, så tror jag det ger en mer nyanserad bild av mig. Jag har några bukefalister som vänner, vet inte om de är i tråden, men om de är det får de gärna ge sin bild av mig på fejjan.

Jag är inte riktigt all in för att mina kommentarer hos andra vänner ska presenteras hos mina andra vänner som inte är vän med den jag kommenterar hos. Det känns lite hämmande. Men men.
 
Sv: Du "måste"

Ursprungligen postat av Jeffery Visa inlägg
Och vad vill jag ha sagt med det här då?
Jo, det handlar inte om att förorera sina vänners väggar med allehanda tävlingar och bilder på diverse utlottningar - det handlar om man i förlängningen gratis vill hjälpa företag att rekommendera direktreklam till sina vänner.

Fast jag ser inte ett problem med det ... som van och mottagare far jag da istallet valja vad jag ar villig att se. Det ar inte annorlunda an att man kan ha lunch-ladan i systemkassen till jobbet och gora reklam for systemet, eller beratta for arbetskamrater om vilket haftigt plagg man kopte pa "just den har" affaren och hur bra de ar.
 
Sv: Du "måste"

Fast jag ser inte ett problem med det ... som van och mottagare far jag da istallet valja vad jag ar villig att se. Det ar inte annorlunda an att man kan ha lunch-ladan i systemkassen till jobbet och gora reklam for systemet, eller beratta for arbetskamrater om vilket haftigt plagg man kopte pa "just den har" affaren och hur bra de ar.

Nej, du ser inte problemet för att du envisas med att missa min poäng, även fast jag serverar den som en färdig anrättning på det bord du sitter vid.

Jag tycker inte synd om mig själv, då jag vet ungefär hur sånt här funkar. Jag har inget problem med att min kompis Xxxxxx till synes rekommenderade mig ett ståtligt erbjudande på Norwegian.
Jag skiter i Norwegian, om jag inte behöver flyga nånstans. Och det behöver jag inte idag. Och imorgon är en annan dag, speciellt i ett FB-flöde.

Jag tycker inte heller synd om dig (eller någon annan), som menar och tycker att man själv är kapabel att styra över vad man "ar villiga att se".


Det som bekymrar mig är att människor som inte har koll sitter och får riktad reklam till sin Facebookwall, som ser ut att vara direktadresserad av en vän.
Liksom "Hörru, det här tycker jag du ska ta och titta på - det är skitbra!!!"
Utan att denne vän har någon som helst koll på att dennes namn används på detta viset.


Detta tycker jag att det är värt att prata om.
Och det tänker jag fortsätta att tycka, oavsett hur duktig du är att hantera ditt flöde. För det är liksom inte relevant.
 
Sv: Du "måste"

Delvis KL.

En annan fara med FB är ju också att bluffar kan få spridning så himla snabbt - folk tänker kanske inte så mycket på att kolla saker de klickar på om flera vänner till dem redan gjort det.

Nu ligger det uppe en fusksida igen där man låtsas vara Willys och delar ut gratis presentkort på 1000 kr(bara en sådan sak). Sidan är full av dåliga översättningar, ändå delar folk vidare skiten på FB. :yuck:
 
Sv: Du "måste"

Om alla dessa börjar spela och skicka till dig, tar du bort dem då? :)

sannolikheten är ungefär noll.
Men skulle det mot förmodan hända meddelar jag en kär vän att jag vill slippa, en högintressant person detsamma och en person jag både kan ha och mista tar jag bort.

Varför detta himla liv om fb? Det är ju bara internet. Inte riktiga livet.
 
Sv: Du "måste"

Jag fattar inte, någon du normalt gillar plockar du hellre bort än blockerar förfrågningar från spelet eller personen? Det är ju det allra enklaste.. Så kan dina vänner göra saker som de vill göra och gillar och du slipper se det.
Jag har bara tagit bort en person som upprepat varit otrevlig mot mig och ytliga bekanta som skrivit rasistiska idiotilägg, ofta på fyllan. Det är inga jag vill ha att göra med på fb, övriga internet eller irl. Det som skrivs på nätet är inte skilt från övriga livet, bara olika ställen att kommunicera.
 
Sv: Du "måste"

Tycker att du överreagerar starkt på något harmlöst - alltså vilka vänner tanten har på fb.

Nu har du nog missförstått. Jag har absolut inga åsikter om vilka vänner tanten har på fb. Jag har åsikter om att hon tycker att det är en bra orsak att blocka vänner om de skickar lekar/"kedjebrev" till henne.

Men vi lägger ner den här diskussionen nu va?
 
Sv: Du "måste"

Jag fattar inte, någon du normalt gillar plockar du hellre bort än blockerar förfrågningar från spelet eller personen? Det är ju det allra enklaste.. Så kan dina vänner göra saker som de vill göra och gillar och du slipper se det.
Jag har bara tagit bort en person som upprepat varit otrevlig mot mig och ytliga bekanta som skrivit rasistiska idiotilägg, ofta på fyllan. Det är inga jag vill ha att göra med på fb, övriga internet eller irl. Det som skrivs på nätet är inte skilt från övriga livet, bara olika ställen att kommunicera.

Jag måste vara den uslaste på att förklara.

De jag har på facebook är människor som gör mig glad, intresserad, fnissig, upplyft, klok. Jag har dem på facebook för att jag gillar dem högt och rent!!!

Men, skulle jag ha en fbvän som inte bidrog med annat än just spelinviter och speluppdateringar så skulle jag tröttna till slut. Samma sak med larviga kedjebrevsgrejor. Har de inget bättre att bidra med - varför ska jag läsa om det?

Det finns många bekanta jag inte har på fb. Just för att deras fb-uppdateringar är så meningslösa.

Någon av mina vänner lägger upp Berglin lite då och då. Det kan göra min dag ;)

eg. har jag facebook enbart för att jag skulle vara så utanför det sociala annars. Det som förr avhandlades i mess skrivs numera på fb.


Jag gillar trams. Men inte allt trams.
 
Sv: Du "måste"

Jag tror att människor i vår ålder använder FB på ett mycket mer tillbakalutat sätt än som en del yngre människor gör, där IRL och 'livet på sociala medier' mer har smält ihop till en enhet.

För mig och dig är det inte så viktigt om man också är FB-vänner med de som man umgås med lite då och då i olika sammanhang.
 
Sv: Du "måste"

Det är ju bara internet. Inte riktiga livet.

(tanten svarar aldrig mig, men iallafall)

För mig är internet en ganska stor del av mitt liv. Det är inte något parallellt universum, snarare en parallell vardag. Internet är i allra högsta grad en del av det riktiga livet för mig.

-------------------

En annan trend nu verkar vara att 'nån' delar ut nummer till folk, och då punktar folk upp det antalet i sanningar/hemligheter om sig själv. Jag antar att det är en vandringsgrej, och kan väl tycka att det är en konstruktiv social vandringsgrej då. Och högst frivillig antar jag. Men det finns säker folk här som tycker det är ointressant att få ett antal sanningar/hemligheter om sina vänner serverade så också.
 
Senast ändrad:
Sv: Du "måste"

Nej, jag har inte missförstått dig. Du har synpunkter på tantens urvalskriterier för vänner på fb och tycker att det "trångsynt" att blocka folk som skickar spelförfrågningar. Det är det jag diskuterar.
 
Sv: Du "måste"

(tanten svarar aldrig mig, men iallafall)

För mig är internet en ganska stor del av mitt liv. Det är inte något parallellt universum, snarare en parallell vardag. Internet är i allra högsta grad en del av det riktiga livet för mig.

I just det här fallet finns det ingen anledning för tanten att svara dig - eftersom du inte pratar med henne.

Hon har beskrivit hur hon använder Facebook och Internet.
Sedan klickar du citera, glömmer att öppna med "KL" - och sedan beskriver du hur du använder Facebook och Internet.


För inte är det väl så att du försöker övertyga tanten om att hon inte använder Facebook och Internet enligt de rådande honungska normerna? - då har du ju förståss öppnat upp för debatt.
Och jag lutar mig tillbaka och greppar popcornskålen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp