Bukefalos 28 år!

Du "måste"

Sv: Du "måste"

Blockera spelförfrågningar istället. Betydligt trevligare :)

Jag har blockerat spelforfragningar och det ar inte sa ofta det dyker upp nagot nytt spel jag specifict maste blockera igen att det ar direkt arbetsamt.

Sjalv tycker jag att FB ar helt fenomenalt ... jag "ser" vad vanner runt hela varlden gor. Jag ser deras bilder fran semester, nya djur och babies ... det ar superkul att "till synes" atminstone vara en liten del i deras liv, och de i mitt liv, igen. Om nagon blir upprord och blockerar mig for att jag da och da sager att morgonkaffet ar nagot helt nodvandigt? So be it!
 
Sv: Du "måste"

Kedje-brev i ny form är vad det är. Jag ignorerar dom och mitt liv har inte drabbats av olycka för att jag struntat att dela vidare eller något liknande. :P

Inte sant.

En av mina fb-vänner skrev den där om musen men vederbörande bor på landet så jag trodde det var sant... det skulle det kunna vara här hos mig. Inte inne i huset, för jag har tillräckligt många katter för att rensa, men ute...

Där ser man.-

Jag är tillräckligt humorbefriad för att inte ens se det som något roligt.

Och giraffen, ja.
Den gåtan är så idiotisk att jag inte gitte svara på den.
Erkänner att jag ibland faller för "test" som föreslås. Den där om hästras hade ju varit kul om det inte varit för att man bara genom att klicka på rubriken får ett förslag. Jaha, hur personligt och roligt var det, då?
 
Sv: Du "måste"

Lägg ner fb, är ju bara trams mest ändå...

Facebook avspeglar vilken typ av vänner som man har.
Det blir ju som de som man har i vänlistan.

Om det är tramsigt så har man tramsiga vänner.
Om man har andra typer av vänner så blir det på det viset.

"Säg mig vem du umgås med - så skall jag säga dig vem du är"
 
Sv: Du "måste"

Blev så irriterad på det med att man skulle skriva underkläder, färg mm för att stödja bröstcancerforskningen att jag la upp på min sida att jag
1. Undanbad mig sådana meddelande, och
2. Satte in 100 kr på cancerfondens konto och utmanade alla som nu skickade runt dessa meddelande att göra samma sak då jag var helt övertygad om att det gjorde mer nyttan än konstiga statusuppdateringar på fb..
 
Sv: Du "måste"

Kan man inte bara ignorera det istället? Känns lättare. Om vännen gillar det så ska hon/han inte straffas för det, men du behöver inte leka samma lek och gilla samma saker.

njae?

Jag har inte speciellt många vänner på fb. Jag har satt som kriterium att mina vänner där ska vara, eller kunna vara, mina vänner i verkliga livet. Det begränsar.

Jag vill helt enkelt kunna skriva vad jag vill, länka vad jag vill, utan att behöva tänka -undrar vad NN anser om detta.

en person som delar med sig av sånt trams vill jag inte umgås med i verkliga livet. Så den tar jag bort.

Jag har i princip bara ett par personer som jag inte "umgås" med. De är vänner genom släktband. Vore vi inte släkt med varann skulle jag ta bort dem direkt.

Ja, jag använder nog fb lite annorlunda än andra?
 
Sv: Du "måste"

Jag vill helt enkelt kunna skriva vad jag vill, länka vad jag vill, utan att behöva tänka -undrar vad NN anser om detta.

en person som delar med sig av sånt trams vill jag inte umgås med i verkliga livet. Så den tar jag bort.

Jag vet inte, men som jag tycker det ser ut så jag ser en übertydlig dubbelmoral här.

Alltså spelförfrågninga och utlottningsposterr är tjatiga, jag tycker det jag med och jag delar inte såna så jättegärna - händer det så handlar det om något speciellt, inte om smörgåstårta från ett café i andra änden av landet. Jag har spelande vänner, men som sagt, det är inte svårt att blockera spelen. Värre då är den delningsdiarré folk har både här och där på dels visdomsord, dels alla tävlingar där man ska gilla och dela bilder på diverse utlottningar - det om något är skit som jag inte är intresserad av, iallafall inte i den mängd som är på facebook.

Jag har fler sidor i min feed än vänner, även fast jag har ett par tre hundra vänner. Det lilla jag ser av mina vänner är jag rädd om, därför blockerar jag det jag inte vill se, inte vännen.
 
Sv: Du "måste"

Det här förklarar plötsligt en del av de konstiga statusarna som jag läst på sistone.. Men som jag inte brytt mej om att kommentera.
 
Sv: Du "måste"

Sådant där ignorerar jag bara.

Jag gjorde misstaget för ett tag sedan där man skulle beskriva en person med ett ord som började på G. Sen fick jag såklart också en bokstav som folk skulle beskriva mig med men det lade jag aldrig upp på statusen, vill inte bli beskriven av alla möjliga på fb. Alla har helt enkelt inte samma typ av humor.
 
Sv: Du "måste"

en person som delar med sig av sånt trams vill jag inte umgås med i verkliga livet. Så den tar jag bort.

Så dina riktiga vänner "får" inte göra/gilla sådant som du inte gillar - då ska de bort?!?! :eek:
Låter trångsynt och skrämmande!

...och så inser jag att jag har tur som har goda vänner som tillåter mig gilla andra saker än de gillar :) Puh!
 
Sv: Du "måste"

...och så inser jag att jag har tur som har goda vänner som tillåter mig gilla andra saker än de gillar :) Puh!

Det finns två saker jag inte accepterar i min feed, det är dels trofébilder på nöjesfällda byten (jag har många vänner som dels är, eller är gifta med jägare), dels är det gillande/acceptans av sverigedemokraterna eller annan liknande typ av intolerant ställningstagande.
Att ta ställning mot dessa är två värderingar som är grundbultar i vem jag är, och jag har inget gemensamt med personer som gillar något av dessa. Sen får folk gilla vad sjutton de vill.
 
Sv: Du "måste"

...dels alla tävlingar där man ska gilla och dela bilder på diverse utlottningar - det om något är skit som jag inte är intresserad av, iallafall inte i den mängd som är på facebook.

Väldigt ofta är "gilla och dela bilder på diverse utlottningar" en form av förtäckt gratisreklam. Och väldigt ofta lottas ingenting ut, även om det faktiskt står så.

För, handen på hjärtat, om du ser en "Dela och gilla, och vinn en resa till Turkiet!", och delar och gillar - kommer du då ihåg att kolla upp just den här tävlingen några månader senare, för att se vem som verkligen vann, och fick åka till Turkiet?

Det som istället har hänt är att du har gillat en sida som någon resebyrå driver.
Och om jag nu vore vän med honung, så kommer denna resebyrå med jämna mellanrum dyka upp in mitt flöde, under följande rubrik:

honung gillar detta.
 
Sv: Du "måste"

Det finns två saker jag inte accepterar i min feed, det är dels trofébilder på nöjesfällda byten (jag har många vänner som dels är, eller är gifta med jägare), dels är det gillande/acceptans av sverigedemokraterna eller annan liknande typ av intolerant ställningstagande.
Att ta ställning mot dessa är två värderingar som är grundbultar i vem jag är, och jag har inget gemensamt med personer som gillar något av dessa. Sen får folk gilla vad sjutton de vill.

Sånt förstår jag, men nu handlade det här om oskyldiga (visserligen ofta löjliga och onödiga) lekar på fb. Om man inte får vara vän med tanten för att man gillar trams på fb, ja då får man knappast vara tantens vän om man gillar att typ spela Monopol heller, om inte tanten gillar att göra det.

Milsvid skillnad mellan tantens orsaker att ta bort vänner och dina orsaker honung.
 
Sv: Du "måste"

Det som istället har hänt är att du har gillat en sida som någon resebyrå driver.
Och om jag nu vore vän med honung, så kommer denna resebyrå med jämna mellanrum dyka upp in mitt flöde, under följande rubrik:

honung gillar detta.

I skrivande stund gillar jag 1415 st sidor. Mina vänner är nog upplysta om att jag gillar mycket. Men de får inga gillade och delade utlottningsposter av mig, det försökte jag liksom säga även i det du citerade då.
 
Sv: Du "måste"

Sorry, min tanke var mest att förtydliga mitt exempel hur dessa gilla-och-dela-tävlingar används och fungerar, inte att explicit tala om för dig vad du ska göra och inte göra.
 
Sv: Du "måste"

Just nu dök detta upp på min Facebookwall:

-------------------------------------------------------------------
Xxxxxxx Xxxxxxx gillar Norwegian Sverige.
RELATERAT INLÄGG

Norwegian Sverige
Just nu har vi stor rea hos Norwegian! Fly novembermörkret och boka en resa. Just nu kan du boka inrikesresor från 199 kr och storstadsresor fr 299 kr. Boka senast 25 nov.

MörkerREA
norwegian.com
Norwegian erbjuder flyg till 129 destinationer från Stockholm-Arlanda. Sök efter de billigaste flygen till Alla destinationer här. Boka online och spara tid!
Gilla · Kommentera · Dela · 2005 · 118 · 58 · Sponsrad
-------------------------------------------------------------------

Vid en första anblick skulle jag kunna tro att Xxxxxxx tycker att Norwegian har ett så bra erbjudande, att det vore synd och skam att inte rekommendera det till sina FB-vänner.

Men checkar jag med Xxxxxxx, kommer det visa sig att denne inte vill kännas vid en sådan rekommendation. Och förmodligen vet denne inte om att Norwegian Sverige blivit gillat alls, överhuvudtaget.
Gräver man vad som egentligen har hänt, så kommer det sannolikt visa sig att någon liten tävling är boven i en Facebook-forntid.


Den här typen av reklam tycker jag gränsar till lite obehagligheter. För som reklam tar den och använder min IRL-väns namn - utan dennes vetskap - för att ge mig känslan av dennes varma rekommendationer för detta riktigt bra erbjudande.
Och då har den i samma ögonblick kortslutit mitt inbyggda skalskydd mot allehanda reklam, och gjort mig mottaglig.
Halva slaget är vunnet för Norwegian Sverige, typ.
 
Sv: Du "måste"

Och vad vill jag ha sagt med det här då?
Jo, det handlar inte om att förorera sina vänners väggar med allehanda tävlingar och bilder på diverse utlottningar - det handlar om man i förlängningen gratis vill hjälpa företag att rekommendera direktreklam till sina vänner.
 
Sv: Du "måste"

Öhm...facebook är ett vinstdrivande företag. Precis som på Bukefalos är det annonsörerna som smörjer kugghjulen. Att vi får shitchatta mellan all reklam och TRO att det är det sociala forumet som är syftet, är liksom grejjen. Facebook är inte, och kommer aldrig vara annat än en digital anslagstavla var och en formar efter sina förutsättningar, intressen, vänner och deras ditton och vad marknaden vill att ni tillsammans gör utrymmet till.
Facebook är marketing, helt enkelt och en jätteindustri.
 
Sv: Du "måste"

kl

Ja, fyfan för de personer som gillar massa sidor.. x antal gillar marabou och såklart dök de upp på min fb så jag fick lov och gå till affären och köpa lite choklad.. men SUUUUUUCK ;)

men gott var det hehe :)
Så idag kompenserade jag det med att ut och gå en timme :)
 
Sv: Du "måste"

Så dina riktiga vänner "får" inte göra/gilla sådant som du inte gillar - då ska de bort?!?! :eek:
Låter trångsynt och skrämmande!

...och så inser jag att jag har tur som har goda vänner som tillåter mig gilla andra saker än de gillar :) Puh!

Men herregud!!

Det var väl ändå långtgående slutsatser.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp