Du "måste"

Sv: Du "måste"

Öhm...facebook är ett vinstdrivande företag. Precis som på Bukefalos är det annonsörerna som smörjer kugghjulen. Att vi får shitchatta mellan all reklam och TRO att det är det sociala forumet som är syftet, är liksom grejjen. Facebook är inte, och kommer aldrig vara annat än en digital anslagstavla var och en formar efter sina förutsättningar, intressen, vänner och deras ditton och vad marknaden vill att ni tillsammans gör utrymmet till.
Facebook är marketing, helt enkelt och en jätteindustri.

Så man skulle alltså kunna säga att du egentligen tycker att det ska gillas och delas mer bilder på diverse utlottningar, om vi nu vill hjälpa Facebook till att fortsätta vara det som det är idag - trots vad du har sagt tidigare i denna tråd?
 
Sv: Du "måste"

Så dina riktiga vänner "får" inte göra/gilla sådant som du inte gillar - då ska de bort?!?! :eek:
Låter trångsynt och skrämmande!

Men vilket larvigt påhopp. På facebook har tanten de vänner hon vill ha. Hur kan det vara ett problem för dig?
 
Sv: Du "måste"

Men vilket larvigt påhopp. På facebook har tanten de vänner hon vill ha. Hur kan det vara ett problem för dig?

Påhopp??
Klart hon får ha de vänner hon vill ha, men om de plockas bort om de gillar lekar på fb, så tycker jag det är skrämmande. Min åsikt ;)
 
Sv: Du "måste"

kl

Ja, fyfan för de personer som gillar massa sidor.. x antal gillar marabou och såklart dök de upp på min fb så jag fick lov och gå till affären och köpa lite choklad.. men SUUUUUUCK ;)

men gott var det hehe :)
Så idag kompenserade jag det med att ut och gå en timme :)

Men fyyy, din stackare!!!!!! :eek::eek:

Förstår att d inte kunde motstå choklad! Men är det det med jordnötter i? Jag som är chokladälskare blir inte ett dugg sugen, jag är jordnötsallergiker också och mins hur jobbigt det är! :p

Men choklad och lussekatter är min last, och nu bakar alla mina vänner, nåja nästan, lussekatter till höger och vänster och jag vill ju också ha!!!!!!!!!!!!! Men jag bantar.:sneaky: Eller försöker. Eller tänker fortsätta i morgon i alla fall. Kanske. Eller nej, jag måste. :cautious:

Jag måste!:p
 
Sv: Du "måste"

Så man skulle alltså kunna säga att du egentligen tycker att det ska gillas och delas mer bilder på diverse utlottningar, om vi nu vill hjälpa Facebook till att fortsätta vara det som det är idag - trots vad du har sagt tidigare i denna tråd?

Jag säger bara att facebook ÄR en plats för reklam. Sen shitchattar vi mellan alla reklamer. Facebook är inte i huvudsak ett litet socialt krypin som många tror, vi är där tack vare reklamen, har man åsikter om reklamen så får man hantera den bäst man kan, eller så struntar man i hela konceptet.
 
Sv: Du "måste"

Påhopp??
Klart hon får ha de vänner hon vill ha, men om de plockas bort om de gillar lekar på fb, så tycker jag det är skrämmande. Min åsikt ;)

Ja, trångsynt låter väldigt mycket som påhopp i mina öron. Tycker att du överreagerar starkt på något harmlöst - alltså vilka vänner tanten har på fb. Eek-smiley och ?!?! betyder en stark reaktion.
 
Sv: Du "måste"

Det värsta i det sammanhanget tycker jag är appjävlarna som utger sig för att vara någon form av tester men som bara sopar in alla fb-s uppgifter om dig.
 
Sv: Du "måste"

Du tänker typ sambotestet som sparbanken hade?

Ja, men deras uppgiftsamlande är ändå inte i närheten av vad ditt google eller itunes-konto är. Eller vilken skitapp som helst man har på sin smartphone.
 
Sv: Du "måste"

Tycker inte jag. Du signalerar ju: "Du tycker om lekar/spel/tävlingar på fb. Det gör inte jag! Därför kan/får du inte vara min vän!"

Men jösses.

Mina facebookvänner är en liten väl vald skara om ett femtiotal personer. Alla valda för att de bidrar med något som berikar oss alla.

Jag har tagit bort sådana som bara skickar bilder på sin mat och sitt kaffe också.

Var och en har sin personliga version av fb. Min är ett forum där jag vill läsa intressanta och lagom galna eller fjantiga saker. Samt om viktiga händelser i mina käras liv.

Så den som postar en massa uppdrateringar om spel kvalar in i det som inte intresserar mig= jag tar bort.

Det blir lite otäckt om man drar för höga växlar från fb och jämför med verkliga livet.

Jag jobbar med invandrare. Och jag gillar olika sorters människor.

Skulle då mitt totala ointresse för spel göra mig inskränkt??.
 
Sv: Du "måste"

Jag säger bara att facebook ÄR en plats för reklam. Sen shitchattar vi mellan alla reklamer. Facebook är inte i huvudsak ett litet socialt krypin som många tror, vi är där tack vare reklamen, har man åsikter om reklamen så får man hantera den bäst man kan, eller så struntar man i hela konceptet.
...eller så försöker man åtminstone låta bli att sätta sitt eget namn på reklam som andra får.
 
Sv: Du "måste"

choklad med helnöt *nom nom* vet ej vad för ty av nöt det är, men inte jordnötter?
Hasselnöt kanske?
 
Sv: Du "måste"

Men jösses.

Mina facebookvänner är en liten väl vald skara om ett femtiotal personer. Alla valda för att de bidrar med något som berikar oss alla.

Jag har tagit bort sådana som bara skickar bilder på sin mat och sitt kaffe också.

Var och en har sin personliga version av fb. Min är ett forum där jag vill läsa intressanta och lagom galna eller fjantiga saker. Samt om viktiga händelser i mina käras liv.

Så den som postar en massa uppdrateringar om spel kvalar in i det som inte intresserar mig= jag tar bort.

Det blir lite otäckt om man drar för höga växlar från fb och jämför med verkliga livet.

Jag jobbar med invandrare. Och jag gillar olika sorters människor.

Skulle då mitt totala ointresse för spel göra mig inskränkt??.

Om alla dessa börjar spela och skicka till dig, tar du bort dem då? :)
 
Sv: Du "måste"

Ja, sånt menar jag. För att åtminstone minska skadan av internets profilering av mig avbryter jag alla tester som kommer till en ruta där det står att mina uppgifter samlas in.

För ett tag sen avbröt jag tyvärr försent, så jag fick veta att min mentala ålder var 64 (hrmpff:mad:) trots att jag inte fortsatte i testet.

Jag förstod aldrig varför men smartare kamrater kom på att det måste ha varit alla kyrkbilder jag laddade upp under senaste Greklandsresan (jag älskar grekiska kyrkor) :laugh:
 
Sv: Du "måste"

Jag tror att det finns en hårfin liten skillnad mellan test och test. Så länge själva undersökningen görs i ramen av app i facebook bör man dra öronen åt sig och inte godkänna ett skit. Men gör man typ DN's högskoletest eller nutidsorienteringen i svd som sker i deras egen miljö där man bara delar ett resultat på faceboook, så handlar det om frivillig interaktion med dels dig - dn/svd vs dina vänner. Gör tester, men välj dem smart.
 
Sv: Du "måste"

Jomen så försöker jag ju göra. Många tester kan man nu göra utan att göra dem på fb.

Jag var bara inte uppmärksam när det gällde det där med mentala åldern. Och jag är förvånad över att så många glatt svalde Fastighetsbyråns sambotest.

Hur det med bitstrips, samlar det också in uppgifter? Har inte blockat det men heller inte använt det (det är lite tjatigt...)
 
Sv: Du "måste"

Bitstrips delar med tredje part, alla dina delade uppgifter, din mail - rubbet. Läs sekretesspolicyn, finns att läsa redan i google play eller itunes då.

Och en viktig sak i sammanhanget appar - det hjälper inte att avinstallera appjeveln. Man måste aktivt maila apputgivaren för att få sina medgivanden inhiberade.
 
Sv: Du "måste"

Hur det med bitstrips, samlar det också in uppgifter? Har inte blockat det men heller inte använt det (det är lite tjatigt...)
Tyvärr så är det nog så att du idag kan räkna med att allt du gör på Internet är uppgifter som samlas in på ett eller annat sätt - och i en del fall, som det heter: används för att förenkla din upplevelse.

Bitstrips begär att få reda på din födelesdag, dina vänners födelsedagar, din email och vill ha access till dina fotografier. Det övriga som det samlar in om dig är öppna uppgifter, som namn, kön och var du befinner dig.
Vad de sedan gör med de uppgifter som du givit dem, är inte din ensak.

Jag är född 1/1 på Facebook, men min mamma ringer och gratulerar en helt annan dag.
 
Sv: Du "måste"

Nä för att tantens vänner aldrig skulle göra det? menar du så?

Det är därför jag frågar. Vad skulle tanten göra om de började? :P
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp