Du som har getter - dina bästa råd

Bukefalos 30 år!

Ja det är en himla skillnad på vilken sorts getter en har. Dvärgsorterna är en anings knepigare att hålla inne. Jag skulle satt 120 cm fårnät med två eltrådar innanför, ca 10 cm från nätet på ca 20 och 40 cm höjd och en tredje tråd på 20 cm distans i den höjd dom når om dom stegrar.

Jag har lite dåligt samvete för att de inte får gå ut än (men de ska, de ska) så jag har satt in lite stubbar i boxen och det är så himla kul att se hur de direkt börjar klättra och balansera, som små barn. (Vi har naturligtvis en kamera i getstallet, så jag kan stå i köket och titta på dem på en ipad, lyssna på dem och prata med dem 😬. Det är underbart att spela bräkanden rakt ut i högtalarna när man går och tar en kopp kaffe eller plockar i diskmaskinen.)

Jag har lite dåligt samvete för att de inte får gå ut än (men de ska, de ska) så jag har satt in lite stubbar i boxen och det är så himla kul att se hur de direkt börjar klättra och balansera, som små barn. (Vi har naturligtvis en kamera i getstallet, så jag kan stå i köket och titta på dem på en ipad, lyssna på dem och prata med dem 😬. Det är underbart att spela bräkanden rakt ut i högtalarna när man går och tar en kopp kaffe eller plockar i diskmaskinen.)
Du får ta på koppel o gå på promenad. Kan ju vara bra träning inför att hämta tillbaks från grannars trädgårdar o dylikt. 😇🤣

Du får ta på koppel o gå på promenad. Kan ju vara bra träning inför att hämta tillbaks från grannars trädgårdar o dylikt. 😇🤣
Japp, tänkte testa detta i morgon. Mycket eventuellt får de också vara en stund (under övervakning!!!) i vår inhägnade trädgård. Den behöver ändå klippas ner rätt rejält 😃 (Egentligen är det bara min spirande granhäck och min rabattros som är absolut off-limits ... och därför räknar jag kallt med att de styr kosan raka vägen dit.)

I boxen är de mycket tama nu, i synnerhet när jag har godishinken med mig, och de låter sig också lyftas. Det kan dock vara en helt annan sak i det stora utomhuset, förstås.

En vecka med småtrollen idag. Vi firar med lite fredagssly. Jag har också börjat spela musik för dem, de är fascinerande av Vivaldi.

(Jag har aldrig påstått mig vara helt normal.)

Bifogade filer

• IMG_2296.webp
    IMG_2296.webp
    105,1 KB · Visningar: 681
Och då konstaterar vi att vårt trädgårdsstaket på dryga metern inte håller lappgetter inne 😬😅 Men nu har jag testat att fånga och leda dem i skarpt läge, och det gick ju bra det också.

Dags att börja förbereda för viltstängslet.

På jobbet åker jag förbi ett ställe som har getter, dom har typ 2 meter höga staket till dom :D. Dom verkar ha det jättebra och jag tittar lite avis när jag åker förbi, men 2 meters staket ligger inte på + listan 🙈

Efter gårdagens staketsvek™️ blev det koppelpromenad idag. De förstod väldigt snabbt att det är roligare att äta än att försöka strypa sig med grimskaftet.

Det var tydligen getekul (sorry) ute, för just nu pågår seriösa utbrytningsförsök ur boxen (den är dock så säker en box kan bli).

Bifogade filer

• IMG_2340.webp
    IMG_2340.webp
    453,2 KB · Visningar: 220
På jobbet åker jag förbi ett ställe som har getter, dom har typ 2 meter höga staket till dom :D. Dom verkar ha det jättebra och jag tittar lite avis när jag åker förbi, men 2 meters staket ligger inte på + listan 🙈
Vårt blir bara 1,60 😬 Jag återkommer med rapport om huruvida det räcker.

Uppfödaren hade tvåmetersstaket, såna fasta stängsel som man har på byggen.

Hunden extremt pepp, men så himla duktig på att hålla sig i skinnet. Getterna supernyfikna om än fortfarande lite skeptiska.

De lär sig så himla fort gå i koppel! Måste köpa fasta halsband dock, skulle kännas bättre.

Bifogade filer

• IMG_2348.webp
    IMG_2348.webp
    362,7 KB · Visningar: 665
Fick upp följande inlägg i flödet på FB, med en bild på två gulliga getter:

"FREE TO A GOOD HOME. Or a mediocre home. Or just a home. I’m past caring.
Salt & Pepper. Two goats. Free.

Before anyone says “awww but they’re so cute”… NO. That is exactly how I ended up in this situation. I too was once fooled by the cute little faces and the idea of having adorable goats pottering around eating all the weeds.
What I actually purchased were two tiny white terrorists with horns.

They can escape anything. And I mean ANYTHING. Fencing? Irrelevant. Electric fencing? A minor inconvenience. Gates? Merely a puzzle. If Alcatraz had housed goats there would have been no prisoners left by lunchtime.
They are quite literally the bane of my life. I bought them because I thought they’d be useful. “They’ll eat all the weeds!” I said…They don’t.

The horses eat more weeds than they do. What they DO eat, however, is apparently anything expensive or important to me."

Liknande trådar

• Då hundlivet inte blev som man tänkt
  • Ofrivillig ensamhet
  • Sjuk hund, akut pankreatit(?)
  • Vilken handväskhund ska min man ha?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat