Bukefalos 28 år!

Dum häst? Långt

Fille

Trådstartare
Jag har lånat hem en häst från min gamla skola, dels för att han ska vara sällskap åt min häst och dels för att jag vill ha en till att rida på nu under sommaren.
Ruff, som han heter, används inte speciellt mkt i verksamheten. Han är körhäst men har varit med om en olycka för ett antal år sen som gör att han är väldigt svårkörd. Men ridstallet har inte heller någon direkt användning av honom då han lätt blir stressad av olycka ryttare.
Lite info om Ruff: 15 år efter Royal (alltså halvblod), fux. Ganska så omusklad. Rejält stel i halsen (har börjat ta ut massör varannan vecka för att få bukt på den stelheten).
Vid hantering är han hur snäll som helst, älskar att bli borstad och pillad med. När man rider i padock är han också snäll. När jag rider Ruff och min kompis rider min andra häst är han oxå snäll.
När jag rider ut med andra eller själv så är han inte så snäll längre. Att han var dum att rida ut själv på visste jag.
Det han gör, utan att vara rädd eller så, är att helt plötsligt börja backa. Om det är ett stort dike eller en bil eller någon vägskylt i vägen det skiter han fullständigt i. Går jag på honom börjar han stegra sig och backar sen ännu mer. Hittils har jag inte vågat gå på honom till hundra procent då jag varje gång glömt en halsring och säkerhetsväst. Så därför har jag hoppat av och gått en bit för att sen hoppa upp igen.
Jag har inte provat rida själv ngt sen ja fick honom men när jag red ut själv på honom på skolan (red honom mkt där eftersom min dåvarande häst var mkt sjuk och jag kommer bra överens med Ruff) så hade han en speciell punkt där han alltid skulle dumma sig. Hoppa man av och gick ca 100 meter så var det inga problem sen då var han jättesnäll hela turen.
Även om jag går en bit här när jag är ute o rider med andra hästar så börjar han dumma sig igen.

Vad kan detta bero på? Kan han ha ont? Om, varför gör han inte så i padocken eller när min häst är med? Är han enbart dum? Hur får man då bukt på det? Ge mig gärna tips och råd!!
Det är för övrigt en väldigt trevlig häst, det är väldigt synd att han inte kommit ut på tävlingsbanorna tidigare då jag tror att han skulle kunnat komma långt i dressyren!
 
Sv: Dum häst? Långt

ja tycker det låter som att hästen vill bestämma
prova lite nh
(gå oxå igenom hästen så att h*n inte har ont)

det är allt ja kommetr på nu

lycka till!
 
Sv: Dum häst? Långt

som sagt så har jag inga som helst hanteringsproblem från marken.. :/
Hästen är inte genomgådd av vet men av massör och på så sett hittar vi i alla fall inga fel...
 
Sv: Dum häst? Långt

Har du inga problem att leda ut hästen ensam, så är det ridningen du måste öva på.
Antagligen har hästen lärt sig att den helt enkelt kan vinna och då är det ganska svårt att få ordning på det om man inte är rutinerad.

Prio nr 1 är att inte ge upp. Varje gång du hoppar av så ger du dig.
Sen är det också viktigt att aldrig låta hästen stegra. Avbryt stegringen (Slit tag i ena tygeln) och /eller smäll till hästen när den är i luften. INTE efteråt utan direkt när den tänker stegra, eller i luften om du inte hinner hindra den.
Backar hästen så kan man ju göra på olika sätt. Antingen vänta ut, använda spöet (framåtdrivande och tillrättavisande), eller "straffbacka".
Vad du än väljer så är det viktigt att välja det som passar bäst för just din häst och sen hålla kvar vid det. INTE göra på olika sätt varje gång utan du måste vara koncekvent!!

Vissa hästar kräver lite hårda tag, andra hästar räcker det med om man bara sitter still.
Min pålle var tokig när jag fick henne, backade, hoppade runt osv. Hon är en väldigt känslig häst så henne satt jag bara och väntade ut. Backade hon fick hon göra det. Backade hon in i något så hoppade hon framåt = jag måste vara jättesnabb med eftergift så jag inte bromsar.
Satt inte och smackade, inte drev på, ingenting - utan bara satt där. När det kändes okej bad jag henne gå framåt och låtsades som ingenting hade hänt.
Dock så använde jag ett par gånger spöet när hon höll på att backa in i bilar. Det är absolut inte okej.

Min nya pålle är också lite knepig att få iväg från stallet.
Henne har jag valt att lägga till spöet och dra i tygeln när hon reser sig.
Stegringar är aldrig okej för mig så jag vill förknippa stegringar med obehag.
Backar hon bara så gör jag lite olika. Prata med henne brukar hjälpa :p
Dock har jag inte ridit henne så mkt än så jag har inte märkt något resultat ännu.

Lycka till med pållen.
 
Sv: Dum häst? Långt

Fast det är inte alltid så enkelt med stegrande hästar. Mitt sto gick upp på bakbenen så snabbt att man inte hann reagera. Att slita i tygeln tycker jag känns sådär. Är lagom kul om de går omkull. Till slut slog mitt sto över (utan att jag ryckt i tygeln). Jag slog i svanskotan rejält, och hon blev mycket chockad. Enda fördelen var att hon aldrig mer vågade stegra sig. Men jag tycker inte det är värt att rycka omkull dem när man sitter på, det är för farligt!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dum häst? Långt

Rycka omkull en häst är farligt. Det jag fått lära mig (och jag tror Vita menar) är att man tar ett rejält tag i tygeln just när hästen lättar från marken så den kommer ur balans och går ner igen. Sen direkt den har landat ska den drivas framåt för att inte gå upp igen. Kräver bra timing, men säg när det inte krävs inom hästeriet!;)
 
Sv: Dum häst? Långt

En häst gör aldrig ngt för att vara dum, det har iaf jag fått lära mig :crazy: De har alltid en anledning, trixet är bara att komma på det. Det kan ju vara smärta t.ex. som du nämnde, eller så kanske han känner sig otrygg med dig? Ngt kanske skrämmer honom? Du kanske påverkar honom genom nervositet? Bara spånar lite...
 
Sv: Dum häst? Långt

jag och ruff kommer annars väldigt bra överens, tror han trivs ganska bra med mig, om man får säga så för att vara lite egoistisk;) Jag har ridit honom ganska mkt till och från.
Men att stegra o hålla på vid uteritt gör han med alla, sålänge han är med hästar han inte känner så väl.. Även med ryttare som hållit på i 100 år..
 
Sv: Dum häst? Långt

jag tror nog inte riktigt att straffbacka är våran grej, förstår vad du menar, absolut! Men Ruff har förmågan att börja backa ner i dom största dikena. Det är som om att han skiter i hur stora dom är..
Ju mer arg jag blir desto värre blir han :O
Men funderar på att ngn dag ge mig ut, utan sällskap av ngn annan häst med väst och långpiskan. Tror du graman kan vara ngt så att han har svårare att komma upp på bakbenen? Usch det känns så taskigt, men jag vill verkligen få bukt med det, funderar på att köpa honom till hösten men måste banne mig kunna rida ut själv...
 
Sv: Dum häst? Långt

Men funderar på att ngn dag ge mig ut, utan sällskap av ngn annan häst med väst och långpiskan. Tror du graman kan vara ngt så att han har svårare att komma upp på bakbenen? Usch det känns så taskigt, men jag vill verkligen få bukt med det, funderar på att köpa honom till hösten men måste banne mig kunna rida ut själv...

En graman kan öka risken för att hästen tappar balansen för stegra sig kan den göra oavsett hjälptygel.
 
Sv: Dum häst? Långt

det enda jag kan komma på är att han har fått i system att backa när han inte längre vill... ful ovana!

avbryt backandet genom att ta tag i ena tygeln och lägg ner den BAKOM ditt knä! dra i den, så han verkligen får lägga huvudet på sned för att undvika trycket. i det läget kan han inte stegra sig. när han slutar backa, ge genast en eftergift och framåt igen!!!!! om det är möjligt, försök få honom att gåi en minicirkel genom att ta tag i ena tygeln och lägg på ett spö på rumpan och flytta honom ut.

hästan kan inte vara dumma, men de kan hitta på saker för att slippa och detta är ett typiskt sådant sätt! varje gång han försöker slippa undan, gör det mer obehagligt för honom. att gå runt, runt i en minicirkel är inte alls speciellt mysigt!!!!!!! sätt på bettringar en period om bette åker genom munnen.


låt honom själv få avgöra när han fått nog av sitt påhitt och beröm genom att släppa honom tillbaka till normalläge när han har stannat. stå still och låt honom fundera ett tag på vad det var som hände egentligen..... när han är mogen, kommer han att gå fråmåt för din skänkel igen. :D

sätter du på graman eller stänger uppåt på annat sätt är risken att han får panik över att inte kunna ta till sitt sista utväg och det kan leda till ordentliga problem!!!!

det finns säkert jättemånga bra sätt att ordan upp detta, men att böja nacken och störa balansen är ganska effektivt och milt sätt, eftersom hästen själv bestämmer när den har fått nog.
 
Sv: Dum häst? Långt

Fast det är inte alltid så enkelt med stegrande hästar. Mitt sto gick upp på bakbenen så snabbt att man inte hann reagera. Att slita i tygeln tycker jag känns sådär. Är lagom kul om de går omkull. Till slut slog mitt sto över (utan att jag ryckt i tygeln). Jag slog i svanskotan rejält, och hon blev mycket chockad. Enda fördelen var att hon aldrig mer vågade stegra sig. Men jag tycker inte det är värt att rycka omkull dem när man sitter på, det är för farligt!


Men nu menar jag ju inte att du ska slita i tyglarna utan precis som någon annan förklarade: Dra i ENA tygeln NÄR den reser sig. Är hästen redan uppe i luften så är man givetvis för sent ute och då är man ju mest dum om man stör hästen mer än nödvändigt.
Man ska alltså dra i exv högertygel för att få hästen ur balans så den inte kan resa sig högt.

Man LÄR sig reagera. Det är det viktigaste när man skaffar sådana hästar, man måste vara rejält reaktionssnabb. Är man inte det så kan man ju inte heller göra något åt det och då händer det tyvärr sådana olyckor som det hände fördig.
 
Sv: Dum häst? Långt

Diken är farliga :p
Min nya pålle första gången backade upp i en typ 90 graders UPPförsbacke. Lagom bekvämt när hästen står så :p

Tycker inet gramman är en bra idé. Bättre att försöka styra upp det utan. Risken med gramantygel är att det blir ännu värre iom att det blir så skarpt. Hästar som gärna lättar fram ska inte ha så mkt i munnen!

Tycker heller itne att minicirkel är en bra idé.
Vet en häst som blev tillrättavisad på det sättet, som sen kastade av sin ryttare och sparkade henne i huvudet. :cool:
 
Sv: Dum häst? Långt

Min häst gjorde från ingenstans ungefär samma. Jag har haft han i över 7 år nu. Red in han själv. Jag har hållt på med mkt NH.

Vi har kunnat rida ut överallt. Men en dag ville han inte gå vid ett ställe med min medryttare. Han ville vända hemåt. Hoppa hon av och ledde han förbi hoppade hon upp igen och han konstra igen. Så höll hon på i 5 km:o. Fattar inte hur hon orkade.

Jag red där någon dag efteråt och då va de inga problem. :crazy:

Sen någon vecka efter det red jag där för att jag skulle till en bana och det va sista gången inför en tävling som jag red. Han vägrade att gå framåt. Backade så fort jag ens nudda han. han gjorde en "kast piurette" så att han kom med huvudet hemåt. Sen gasa han iväg i full galopp. Gick inte att gö ngt för då gasa han på mer eller stegra sig. Jag kastade mig av han 5 gng inom 10 min. Gick förbi stället på marken. Hoppa upp sen igen och han gjorde som förra gången fast lite värre. Sluta med att jag fick leda hem en hysterisk häst.

När vi väl va hemma så visste jag att ledarskapet va de som de va fel på. Släppte han i ena grushagen (stor hage). Longerspö och gasa på han hela tiden. Han fick dricka när han ville men annars skulle han bane mig gasa. Jag var så arg på han. Efter 20 min eller mindre bad jag han att ställa upp och det gjorde han mer än gärna. Han gick mot mig med mulen mot marken i en sakta men bestämd skritt:love:. Han stanna så fort jag bad han. Han följde med mig överallt i vilken gångart jag ville.

Jag red inte ut på just det stället i mer än 3 veckor, men red nära där. Undertiden jobba jag från marken mycket i paddocken.

Så för en vecka sen testa jag om han lydde mig och bad han gå förbi där när jag red. Han tveka men vände aldrig hem och han var lugn. Tog 3 min så gick han förbi. Han backade. Jag höll hans huvud dit jag ville. bad han gå framåt. om han backa så sluta jag. så fort han tänkte lite framåt smacka jag på igen. han tog ett steg längre fram än innan sen backa han. Tillslut kände jag att nu kan jag ta i(inte va hysterisk utan lugn och bara be hästen att gå, som när man vill att hästen ska gå fram). Det gjorde jag också och han gick snällt dit jag ville.:love:

Jag menar att ibland får man kolla sitt ledarskap på marken. Hästen kanske inte är säker med dig och nya hästar (ny flock). Den vet kanske inte sin plats. För mig funka det med att checka igenom mitt ledarskap och nu är han mer ängel än han var förrut.
 
Sv: Dum häst? Långt

Min erfarenhet av sådana här problem säger mig att det beror på något fysiskt eller psykiskt men inte för att hästen är dum eller av gammal vana. Hästar är så snälla och vänliga, de vill ju alltid vara till lags och försöka göra rätt så varför skulle en häst börja bråka till synes utan anledning? Speciellt om all annan hantering är utan problem. Hästar bråkar inte med människor utan anledning och gör han det inte annars så tror jag inte det hänger på ledarskap. Det måste vara något som är fel när du rider.
Sitter sadeln verkligen bra? Har den kanske lindriga förslitningar i benen som bara känns av ibland?
 
Sv: Dum häst? Långt

Min häst gjorde från ingenstans ungefär samma.

När vi väl va hemma så visste jag att ledarskapet va de som de va fel på. Släppte han i ena grushagen (stor hage). Longerspö och gasa på han hela tiden. Han fick dricka när han ville men annars skulle han bane mig gasa. Jag var så arg på han. Efter 20 min eller mindre bad jag han att ställa upp och det gjorde han mer än gärna.

Åh fy, stackars häst. Man ska inte göra sådant här i ilska. Låter ju även här som att hästen försökte säga något eftersom du säger att beteendet kom från ingenstans + att han mer än gärna gör det du ber om i övrigt.
 
Sv: Dum häst? Långt

Ja även om som du säger att hästen är snäll och hålla på med från marken kan det vara så att den har tappat förtroendet för människor ioch med olyckan och därför inte litar helt på dig som ryttare så¨fort han blir själv. Då är det sämsta du kna göra att slå hästen ohc tvinga den frammåt. Jag tycker du ska jobba med nh från marken och se till så hästen går fram stannar går undan för dig. aldrig använda någon form av våld eller tvång. Då går med hästen ute i skogen och kanske går över presseningar osv så hästen förstår att det är ingen fara om du säger att han tex ska gå över presseningen.. han får förtroende för människor igen. När han fått tillbaka förtroendet tror jag inte det kommer vara några problem att rida ut själv. men i början försök rida med andra hästar och du som ryttare var bara lugn och när du rider ut själv sänk alla kraven och se bara till så hästen går frammåt.:) jag tycker inte du ska ha graman även om det hindrar hästen kan det vara totalt livsfarligt ifa hästen skulle trasla in sig när den reser sig och då bara bli värre.. Jag tycker du ska försöka göra allt så enkelt som möjligt så hästen tycke det är kul att komma ut själv i skogen inte hjälp nu får jag snart pisk. Är hästen van att ridas själv?
 
Sv: Dum häst? Långt

måste lägga till! Kom ihåg att hästen kan inte planera att idag ska jag vara dumm eller framme vid den där stenen ska jga vända om och gå hem.. :P utan det är när situationen kommer antingen nått som skrämmer hästen eller något som vi ryttare gör fel aldrig lägga skulden på att hästen tex är dum:) hästarna vill vara till lags så länge dom förstår hur! hoppas nu det löser sig du måste berättas hur det går frammåt:)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
425
Senast: Nevermind
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
953
Senast: Lutten
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
3 523
Ridning Fick hem min häst i söndags och har bara tagit de lugnt nu i dagarna. Släppt henne i padocken och sen låtit henne smälta in alla...
2
Svar
36
· Visningar
3 777

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp