Bukefalos 28 år!

Dum häst? Långt

Sv: Dum häst? Långt

Ett tips mot stegringar: Ta med ett tjockt rep ut, typ ett grimskaft. När hästen stegrar sig så lutar du dig ner och smäller till hästen under magen med repet. Hästen är inte smart nog att koppla "överfallet" till ryttaren, men efter ett tag kommer den inse att det är en jättedålig idé att blotta sin ömtåliga buk på det där sättet.
Provade det mot min stegrande medryttarhingst, det fungerade.
 
Sv: Dum häst? Långt

eller ha med en påse med is, som smält lite. när kusen reser sig, slå påsen i huvudet på den. låter hemskt, men det funkar det åxå.... att få iskallt vatten som dessutom riner ner i ögona är inte så kul och de jag vet har gjort detta har slutat att resa sig helt.
 
Sv: Dum häst? Långt

Att få hästen och bli rädd för att stegra är alldrig bra!! man måste hitta problemt till att hästen stegrar sig! annars visar hästen sitt misstycke på något annat sätt och då har man ett nytt problem att ta tag i! slå saker i huvudet är hemskt! att snärta på magen kan jag tycka är okej, för det är farligt för ryttaren när hästen stegrar. men som sakt hitta orsaken antalgigne är det något du själv gör omedvetet. hoppas du hittar orsaken ta gärna hjälp va någon duktig tränar- massör som kan känna igenom hästen kankse har ont i nåogn muskel så när dne gör en viss böjning-rörelse gör det ont och hästen reser sig i protest? :)
 
Sv: Dum häst? Långt

Vi hade en häst för några år sedan - en uuursnäll häst i alla lägen, verkligen!
Hoppade allt jätteglatt, även med totalnybörjare ;)
Och gjorde allt för människan, jämt.
Gnäggade alltid när man kom (Den som ridit, eller bara pysslat med henne.)

Däremot när man skulle ut och skritta så stegrade hon.
Nu var ju inte vi så spec rutinerade så det har ju såklart med saken att göra, men ville bara påpeka att även gudasnälla hästar kan få sina stunder ;)

Enl min erfarenhet är det nästan tvärtom. Hästar som börjar stegra ute, men aldrig "bråkar" i andra situationer gör det för att testa om det går. I grund och botten är det ju givetvis för att de inte vill 'vara först' , men det kan urarta till att de testar o bråkar.
 
Sv: Dum häst? Långt

:eek: :eek: :eek:

Om jag hade haft en häst i SJU år och dessutom ridit in den själv, och den helt plötsligt betedde sig sådär - då skulle jag iprincip åka in akut till kliniken!!!!

Varför skulle helt plötsligt ledarskapet bara försvinna???
Efter 7 år borde väl det ändå sitta benhårt även om man skulle åka iväg på långresa lr liknande.
Sitter det inte Bra efter 7 år ska man nog kolla igenom ledarskapet hos SIG SJÄLV, och inte hos den stackars hästen.
 
Sv: Dum häst? Långt

Börjar en häst backa, så ska den få fortsätta backa. Backa honom tills han inte vill backa mer, och backa då lite till. Till slut tycker hästen inte det är speciellt skoj att backa mer eftersom den inte bestämmer det själv, utan vill hellre gå framåt. Första gången kanske man får backa en bra bit, nästa gång blir sträckan förhoppningsvis lite kortare. Se till att det är du som ber hästen att backa hela tiden, då kommer du fortfarande vara ledaren och inte den som underkastar sig.
 
Sv: Dum häst? Långt

KL

lite off topic, men jag känner Ruff :laugh:
Har inga andra tips, men kul att han fått en kompis som pysslar om honom!
Ville bara säga det :p
 
Sv: Dum häst? Långt

Men alltså... ursäkta, har inte läst hela tråden men gillar inte uttrycket "Dum Häst".... Jag lever med den filosofin att det INTE finns DUMMA djur... Det mesta av deras beteende rår vi människan för, oavsett om det då är inom själva aveln eller den allmänna hanteringen....

Det finns alltså ALLTID en orsak till ett visst beteende...om det då gäller dig som ryttare eller smärta, ja, det är upp till dig att ta reda på.... Ibland så måste ett problem brytas ner till absolut minsta beståndsdel för att kunna spåras och sedemera även åtgärdas... Livet i samvaro med djur är aldrig enkelt och det finns inga snabba lösningar... Personligen så anser inte jag att min häst vunnit för att jag hoppar av vid ett ex vattendike och leder hästen över i stillhet om han vägrat gå över med mig som ryttare... Det enda han vunnit isåfall är en försäkran om att det inte var farligt eftersom JAG gick och han följde...
Samvaron för mig med mina djur handlar inte om makt och prestige...utan samhörighet, samspel och ömsesidig respekt.... Finns det ett problem ser jag till att lösa det...

Kolla upp när/var/hur din pålle "dummar" sig... sedan försöker du systematiskt att gå igenom detalj efter detalj... dubbelchecka, förändra och invänta ett resultat... Är det sadeln/ridsätt/ljud/färg etc eller handlar det om önskad eller oönskad ensamhet... vilka signaler skickar du som ryttare iväg, blir du rädd/spänd/osäker/trevande/arg eller frustrerad?????? Allaa dessa frågor skapar sedan ett svar och du ser den röda tråden...då kan du även hitta en lösning..som håller i längden...

Annars kan du ju göra som många andra säkert skulle gjort... suga fram ridspöt å dänga....sen inbillaa dig att det var fix och klart:devil:

sorry... kanske lite onödigt just det sista, men även jag blir frustrerad ibland... över hur lätt många tror att man kan piska bort ett problem.. menar inget egentligen personligt till just dig...;)
 
Sv: Dum häst? Långt

Lite svar till alla:
Dum häst skrev jag mest som överskrift för att jag inte visste vad jag skulle skriva.
Sadeln ligger inte superperfekt, fick låna med en sadel från skolan men använder mest min då den ligger mkt bättre än skolsadeln. Dock gör han på samma sätt vart han än befinner sig. Inte första eller kanske andra ridturen när man rider själv för då har han väl inte riktigt känt in sig på omgivningen. Annars gör han så på skolan, hemma hos en lärare, hos mig med olika typer av sadlar och ryttare. Han har gjort så ett par år. Inte genomgången av veterinär för detta problem, men förra våren bröt han ännu ett griffelben och var då konvalecent ett bra tag med diverse olika mediciner. Så man tycker ju att om det nu har varit ngt så borde det vara utläkt nu..
Jag vet inte hur pass van han är vid att rida ut själv, men som ja skrivit innan; hoppar jag av och går några hundra meter så brukar det inte vara några problem sen. Jag har visserlige inte vunnit från ryggen, men har i alla fall sluppit få en häst över mig i ett dike :S

Cambodia: Jag har till och från pysslat om Ruff en hel del, dock aldrig haft honom hemma :) Är du elev nu, eller har du varit elev tidigare? Tog studenten förra året!
 
Sv: Dum häst? Långt

jag tycker det låter som hästen har ont i någon viss rörelse kolla med vetrinär eller be en hästmassör massera igenom han så kanske någon spänning släpper:)
 
Sv: Dum häst? Långt

Åh fy, stackars häst. Man ska inte göra sådant här i ilska. Låter ju även här som att hästen försökte säga något eftersom du säger att beteendet kom från ingenstans + att han mer än gärna gör det du ber om i övrigt.

Jag har inte slagit han eller något. Utan hade kontroll över det. Spö i marken och va långt ifrån.
Nej han försökte inte säga något utan ville inte lyda under ridningen. Jag har massör ute (olika också) de säger att han är perfekt i kroppen och helt rak. Rätt muskler på rätt ställe och de är mjuka. Jag har en tandläkare ute och alla sadlar ligger bra samma med körselen. Han tränas för en bra dressyr tränare och kollas regelbundet. Distans tävlar och han veterinär kollas då 3 gng minst under tävlingen. Så han är kollad minst 6 gng.

Jag är mycket mån om min ponny och det vet alla som är i min omgivning.

Min häst är mycket dominant och testar ofta. Kan tillägga att han funkar inte med vissa personer pga att de inte är bestämda.

Se ovan Vita_N_6520

Ska aldrig skriva här mer om hantering då de oftast misstolkas.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dum häst? Långt

Jag har haft massör ute några ggr och han är väldigt stel i halsen men fin i resten av kroppen. Men som sagt så har han gjort såhär länge!


Försökte mig ut idag på en liten framskrittningstur. Dock valde jag en väg utan diken och red på ett gärde (som jag har tillstånd att rida på) han vände sig om en gång o ville hem. Men då väntade ja ut honom o frågade en liten stund senare om han ville gå åt mitt håll och det ville han :P
Annars har vi varit på lite trafikerad väg och då känns det som om jag inte har tid att vänta ut honom då det kommer bilar...
 
Sv: Dum häst? Långt

Jag reagerade faktiskt också på att han var stel i halsen när jag red honom en gång. Och så var han lite som ett ånglok. Bara tog tag i bettet och gick åt det håll han kände för.
Min förra häst, när han började bråka, brukade jag antingen hoppa av och leda en bit eller vänta ut när jag hade möjlighet. Om han vände gällde det att vara snabb som attan att fortsätta leda honom runt så han hamnade åt "rätt" håll igen.. Alltså fortsatte vi ett helt varv runt.. Till slut lärde han sig att han aldrig vann och slutade bråka.
Min nuvarande funkar det bara att sitta av och gå en bit och sedan sitta upp igen. Ingen ide att försöka bråka med honom. Då reser han sig bara eller tar bettet och sticker hemåt. Har märkt att det blir bättre och bättre nu. Men det tar tid. Gäller att vara konsekvent och aldrig tappa humöret. Då blir det bara värre.

Lycka Till!!
 
Sv: Dum häst? Långt

kl
Jag tog studenten 06 :)
Gick trav/bruks men äger nu ett halvblod på två år, hur gick det här till :confused::p:rofl:

sandra87_
Du måste gått ut samma år, eftersom du är 87:a!
Borde veta vem du är då :idea:

Kram från Sandra (ja, jag också, hehe)

ursäkta litet trådkap!
 
Sv: Dum häst? Långt

Hehe.. stämmer bra.. :D gick oxå ut -06
Fast höll till i ridstallet.. Hade med min egen pålle en hel del sista året. Han som syns på min avatar.. :)
Sorry TS för tådkapet.. :o
 
Sv: Dum häst? Långt

Det verkar ju som du kontrollerat om hästen har ont så jag TROR inte att det är fallet. Speciellt inte om han går normalt i paddocken, såvida det inte beror på underlaget? Något hovslagaren nämnt?

Nu vet jag ju inte, men ett antagande är att han kan ha ridits av någon tidigare som han fått övertag över när han rids ute. Hästar är mycket smarta djur och lär av det mesta som händer, därför sitter ett sådant beteende väldigt gärna i en längre tid. Eller så är han kanske väldigt dominant? I båda fallen skulle jag vilja säga att det är att vänta ut och bevisa att du inte ger dig.

Jag själv har haft att göra med hästar imon båda teorierna. Hästen som lärt sig var min kompis fjording. Hon Hade väldigt lite riderfarenhet och var liten och tanig när hennes häst-okunniga föräldrar gav henne en knappt inriden 4årig fjording, och denne fjording körde över henne ganska rejält. Det är inte lätt för en 11åring på 35 kg att manöverera en stor fjordvalack själv. Han blev ordentligt krånglig.

Hästen som i sig är väldigt dominant är min mammas Welsh Cob, ett sto med GIGANTISKT ego och tror ganska mycket att hon styr världen. Hon blir aldrig våldsam men är väldigt burdus (tror det går i rasen litegrann). Hon lydde dock alltid utmärkt i övrig ridning och vid all hantering.

Båda dessa åtgärdades genom att göra det så jobbigt som möjligt för dem, så att de tröttnade. Ville de backa så skulle de backa, när de egentligen ville stanna så fick de backa en bit till. Ville de sticka i galoppen så fick de (om möjligt, med tanke på underlag, omgivning etc.) springa lite fortare än vad de ville och gärna lite länge.

Dessa stegrade ju dock inte så det problemet har jag ingen egen erfarenhet för hur man ska åtgärda.

Sedan kan det ligga i dig själv. Har det någongång hänt dig något när du ridit ut eller något, som gör dig nervös eller rädd när du rider honom? Känns kanske inte så troligt eftersom det gäller hela tiden och inte bara på ett ställe men vad vet jag. Min mammas häst krånglar ALLTID vid ett ställe när hon rider men aldrig när någon annan rider. När mamma red där med sin förra häst hände det lite saker och nu överförs hennes nervositet till hästen på just detta stället.

MVH Johanna
 
Sv: Dum häst? Långt

Hästar är mycket smarta djur

måste nog rätta dig på den punkten.
hästar är faktiskt otroligt dumma djur, som nästan uteslutande agerar utifrån instinkter och reflexer.


alla trick och "hyss" som hästar lär sig, och som vi tolkar som att de är smarta, är inlärda reflexer, nästan uteslutande baserade på hästens naturliga överlevnadeinstinkter.
att hsten dessutom är ett flockdjur bidrar till att den inte behöver (eller har behövt) utveckla sin hjärna vidare.
ta tex katten som ett motexempel. dels är katten ärr rovdjur, vilket kräver ett snäpp vassare hjärna är gräsätarens, dels måste kattdjuren kunna organisera sig i gruppen under jakten, det kräver åxå en lite vassare hjärna än gräsätarens.

varför tror ni att vi använder mat som belöning till djur när vi tränar dom? eller för den delen en eftergift? en eftergift är någon som vi har lärt hästarna att förstå. genom att ge eftergift när de gör som vi vill, slipper de det obehagliga och lär sig däregenom att undvika det som känns obekvämt eller otryggt, två av de känslor som kan innebära döden för hästar.

att hästen dessutom är helt beroende av sin flock för att överleva på det långa loppet är vad som gör tamhästen till den, i förhållande till sin storlek, lätthanterade varelse som den faktiskt är.
men då innebär det ju givetvis att man som människa ska känna till hur hästen reagerar och sen anpassa sitt eget "språk" efter hästens språk.

de bästa inom hästvärlden är de som kan styra och "tala" med hästen genom att använda sig av dess naturliga instinkter och utnyttja dom för att få hästen dit den vill.
 
Sv: Dum häst? Långt

Båda dessa åtgärdades genom att göra det så jobbigt som möjligt för dem, så att de tröttnade. Ville de backa så skulle de backa, när de egentligen ville stanna så fick de backa en bit till. Ville de sticka i galoppen så fick de (om möjligt, med tanke på underlag, omgivning etc.) springa lite fortare än vad de ville och gärna lite länge.


idioti.
hästen flyktsträcka är ca 400 meter om jag inte minns helt fel och det innebär att du ska tokgaloppera hästen såpass långt att den själv vill bryta av sen några hundra meter till! det kan innebära åtskilliga kilometer! den sista ja kände som tokgaloppera sin häst på det viset fick ta bort honon några år senare pga kotledsinflamationer som inte ville ge sig. ett resultat av tokgaloppen. som dessutom inte gav något resultat. och som är helt livsfarlig!
vad tror du händer om hästen helt plötsligt kastar sig åt sidan för en fågel när du kommer och tokgalloperar och står i fältsits? tror knappast att du sitter kvar iallafall.......
 
Sv: Dum häst? Långt

En häst gör aldrig ngt för att vara dum, det har iaf jag fått lära mig :crazy: De har alltid en anledning, trixet är bara att komma på det. Det kan ju vara smärta t.ex. som du nämnde, eller så kanske han känner sig otrygg med dig? Ngt kanske skrämmer honom? Du kanske påverkar honom genom nervositet? Bara spånar lite...

Nej, men en kaxig lr dominant individ kan bära sig dumt åt för att den har kommit på ett sätt att slippa antingen arbete lr att gå från stallet ensam tex. Hästar behöver inte alltid ha ont för att de gör dumheter. (Självklart ska alltid smärta uteslutas, men i det här fallet låter det absolut som det är en häst med olater)
Till TS (långt): Har träffat en del hästar med "hårt" huvud genom året och jag råder inte dig (som verkar vara ganska ung) att lösa detta i skogen ensam med väst och pisk (läste att TS hade tanken att göra så) . Skaderisken är hög (både för ryttare och häst) eftersom det kräver en del. och du kommer antagligen att sitta på en häst som tar "fighten" och beteendet kommer att eskalera. Eftersom hästen uppenbarligen håller på så här med alla ryttare är det ju en befäst ovana och det tar ett tag att arbeta bort. Tycker att TS ska fortsätta rida ut tillsammans med kompis och arbeta hästen hemma i paddock och ta hjälp av en erfaren problemlösare. Jag hade ett sto hos mig förra sommaren som hade samma beteende som Ruff. Jag tömkörde hästen och utsatte den för press (hästen reste sig och backade och ville alltid gå åt höger, speciellt i skogen. Ville ryttaren åt vänster reste hon sig och hade gått över flera gånger. Hennes ägare hade problem med istadighet och hade gett upp och lät hästen gå till höger hela tiden så stoet blev starkare och starkare i sin ovilja att gå till vänster:crazy:) Hästen reste sig så fort man "ramade" in henne och det var vad jag gjorde under tömkörning. Och reaktionen när hon kände att "tvånget" fanns kvar trots hennes stegringar var inte att leka med:eek: Det är viktigt att i denna situation bara behålla lugnet och vänta ut (därför tycker jag inte att du ska sitta på hästen då). När tömkörningen funkade så fortsatte vi till skogsritter och om jag kände att hästen var på gång att falla tillbaka så kunde jag bryta det med röstkommandon och smackning som vi gjort i tömkörningen.För i grunden är ju detta ofog en ovilja att lyssna för framåtdrivande hjälper. Nu rider ägaren igen och har inga problem.
 

Liknande trådar

Ridning Fick hem min häst i söndags och har bara tagit de lugnt nu i dagarna. Släppt henne i padocken och sen låtit henne smälta in alla...
2
Svar
36
· Visningar
3 754
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 169
Senast: Smurfoff
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 638
Senast: Fiorano
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 276
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp