Bukefalos 28 år!

Dum häst? Långt

Sv: Dum häst? Långt

eller ha med en påse med is, som smält lite. när kusen reser sig, slå påsen i huvudet på den. låter hemskt, men det funkar det åxå.... att få iskallt vatten som dessutom riner ner i ögona är inte så kul och de jag vet har gjort detta har slutat att resa sig helt.

Jo, det här är ju gamla "huskurer" och visst funkar de till viss del. (Kan även ha en gren i handen ovanför hästens huvud. Hästar slår ogärna i huvudet, men jag har även träffat hästar som fullkomligt struntar i det:)) Men grundproblemet kvarstår oftast att hästen är ovillig att i alla lägen lyssna på ryttaren och dennes hjälper. Däremot kan det vara effektiv för att ändra hästens "inriktning" på hur den protesterar. Stegringar innebär ju stor skaderisk för både häst och ryttare) och ett annat beteende kan vara mindre farligt. Sedan reser sig vissa hästar så snabbt att det är omöjligt att hinna med i alla lägen. Dessutom upplever jag att TS är ung och har funderingar på att ensam lösa detta problem vilket är farligt, så jag tycker inte att dessa råden är något för TS)
 
Sv: Dum häst? Långt

När han börjar backa är han kontaktbar överhuvudtaget då? Alltså reagerar han på tygel och skänkel?
När jag ridit hästar som gärna vill backa så har jag (när jag känt att bjudningen börjat försvinna) "hittat nya vägar" det kan vara tex att göra skänkelvikning några steg, lägga en volt, öppna/sluta, ja du fattar vad jag menar det hela handlar om att få hästen till att tänka på något nytt och "glömma" dumheterna och att tänka frammåt frammåt hela tiden. Och hela tiden berömma när hästen fortsätter framåt! Det viktigaste från början är inte att du kommer till den plats du tänkt dig tan att hästen hela tiden går framåt så det kan bli mycket knix och trix innan man kommer dit man ska :)

En anna sak kan ju vara att ha med din andra häst som draghjälp och ta med en tredje okänd häst oxå. Och byta platser i ledet, låta din andra häst gå undan lite för att sedan snabbt komma tillbaka som "draghjälp" om han börjar dumma sig.

Det viktigaste som jag ser det är at bli av med backningen eftersom det är det som leder till stegringen vad jag har förstått. Att hoppa av och leda känns inte som någon bra idé för då har hästen vunnit ett steg ensam det handlar om att du och hästen ska vinna tillsammans!
 
Senast ändrad:
Sv: Dum häst? Långt

Jag har också haft samma problem. Gullan, som hon kallas, höll på och stegrade och kastade sig runt och många gånger var det helt omöjligt att hålla sig kvar. Hon kastade sig hela tiden åt vänster och efter ett tag fick jag bättre balans och kunde rycka ner henne. Jag ryckte alltid henne åt höger eftersom hon vände åt vänster. (Hon gjorde bara såhär när jag red ut själv.)
Så jag hade inget annat val än att rida efter Gullans älsklingskompis, min storasysters häst, då gick det i princip helt felfritt. Så det har jag gjort i två år och inte förrän nu kan jag rida ut själv. För vi trodde att om vi piskade upp henne skulle hon förstå att det hon höll på med vara bara dumheter men det slog bara slint i huvudet på henne och det blev bara ännu värre. Så man fick köra den söta och snälla stilen. Ta ett djupt andetag och vara bestämd men inte stressa upp henne. I början när jag kunde rida ut själv kunde jag bara rida samma runda, så den rundan red jag hela tiden tills jag kände att nu kan vi testa nästa väg. Jag vet ju inte om din häst är likadan. men om man tar sig tid och tar allt långsamt så löser det sig oftast. Jag hoppas att det gör det för er. :)
 
Sv: Dum häst? Långt

mja, inte så kontaktbar direkt.. ju mer jag i den situationen kräver desto mer backar han typ :/

När han börjar backa är han kontaktbar överhuvudtaget då? Alltså reagerar han på tygel och skänkel?
När jag ridit hästar som gärna vill backa så har jag (när jag känt att bjudningen börjat försvinna) "hittat nya vägar" det kan vara tex att göra skänkelvikning några steg, lägga en volt, öppna/sluta, ja du fattar vad jag menar det hela handlar om att få hästen till att tänka på något nytt och "glömma" dumheterna och att tänka frammåt frammåt hela tiden. Och hela tiden berömma när hästen fortsätter framåt! Det viktigaste från början är inte att du kommer till den plats du tänkt dig tan att hästen hela tiden går framåt så det kan bli mycket knix och trix innan man kommer dit man ska :)

En anna sak kan ju vara att ha med din andra häst som draghjälp och ta med en tredje okänd häst oxå. Och byta platser i ledet, låta din andra häst gå undan lite för att sedan snabbt komma tillbaka som "draghjälp" om han börjar dumma sig.

Det viktigaste som jag ser det är at bli av med backningen eftersom det är det som leder till stegringen vad jag har förstått. Att hoppa av och leda känns inte som någon bra idé för då har hästen vunnit ett steg ensam det handlar om att du och hästen ska vinna tillsammans!
 
Sv: Dum häst? Långt

Fast backa mer vet jag inte om jag egentligen tycker det är nån bra idé, den här hästen kördes ju visserligen inte längre, men tänk en körhäst som börjar backa, det kan fort blir riktigt farligt. Även när man rider är det väldigt mycket lättare att trampa i nåt eller tappa fotfästet i t ex dike så jag tycker hellre man ska lära hästen att absolut inte backa, annat än på kommando såklart :) Stegring är riktigt läskigt, men jag fattar inte hur ni hinner, eller vågar, ha med vattenpåse, rep och allt möjligt! Jag skulle vara livrädd att hästen i det läget skulle tappa fattningen och slå över istället.
 
Sv: Dum häst? Långt

Jag hade nog försökt ha tålamod.. inte undvikit att rida ut själv(mer än de dagar jag känt att tålamodet inte är på topp), men hoppat av och lett honom en bit.. det är ju inte att han "vinner" han "ger" sig ju och du kan rida vidare:) en kompromiss skulle jag nog mer vilja kalla det
jag tror dessutom att det en dag kommer att vara solklart när backningarna kommer att komma och då börjat "förvilla" honom lite med andra uppgifter:)
Kanske kan funka att ge honom uppgifter längs med hela ridturen redan nu? alltså inte bara rida rakt fram utan hela tiden hålla honom koncentrerad med skänkelvikningar, flytta framdel, flytta bakdel, tempoväxlingar osv

Kan väl tillägga att jag inte tror på ledarskap, jag tror på ett samarbete och respekt mellan häst och människa..
 
Sv: Dum häst? Långt

Jag känner också till Ruff. Jag vill inte påstå att jag känner honom väl, men jag vet vem han är.
Och om jag har förstått rätt så har han varit jobbig ganska länge, jag vill minnas att han var ganska stark ett tag när man red (?)

Jag tycker att du ska kolla över det där med sadeln.
De där hästarna har ju inga egna sadlar (hade i alla fall inte förr) utan man ska ta den sadel som ligger bäst, men när det är så många olika som rider så blir det att alla vill ha den sadel som är skönast.
 
Sv: Dum häst? Långt

tänkte bara meddela att vi i söndags red ut själva och utan dikes besökoch direkta bråk. fick vänta ut honom och rundan tog dubbelt så lång tid som den brukar men vi kom runt i alla fall:)
 
Sv: Dum häst? Långt

måste nog rätta dig på den punkten.
hästar är faktiskt otroligt dumma djur, som nästan uteslutande agerar utifrån instinkter och reflexer

Uhm har du läst någonting alls om djur och intelligens?
http://en.wikipedia.org/wiki/Animal_cognition

eller hästar och intelligens, det där med att hästar skulle vara dumma är en ganska gammal myt. De är inte speciellt dumma överhuvudtaget. När det gäller beröm, belöningar och mat så går det utmärkt att dressera människor med det också.

In the past, horses were considered unintelligent, with no abstract thinking ability, unable to generalize, and driven primarily by a herd mentality. However, recent studies show that they perform a number of cognitive tasks on a daily basis, and frequently engage in mental challenges that include food procurement and social system identification. They have also been shown to have good spatial discrimination abilities.[72]

Studies have assessed equine intelligence in the realms of problem solving, learning speed, and knowledge retention. Results show that horses excel at simple learning, but also are able to solve advanced cognitive challenges that involve categorization and concept learning. They have been shown to learn from habituation, desensitization, Pavlovian conditioning, and operant conditioning. They respond to and learn from both positive and negative reinforcement.[72]

Domesticated horses tend to face greater mental challenges than wild horses, due to living in artificial environments that stifle instinctual behavior while learning tasks that are not natural.[72] Horses are creatures of habit that respond and adapt well to regimentation, and respond best when the same routines and techniques are used consistently. Some trainers believe that "intelligent" horses are reflections of intelligent trainers who effectively use response conditioning techniques and positive reinforcement to train in the style that fits best with an individual animal's natural inclinations. Others who handle horses regularly note that personality also may play a role separate from intelligence in determining how a given animal responds to various experiences.[73]

Varför inte Googla lite själv på hästar och intelligens, horse + intelligence + research.
 
Sv: Dum häst? Långt

eftersom hästar saknar uteslutningsförmåga och instingtivt reagerar med reflexer och går på instinkt, så är dom enligt våra mått dumma.

de hästar som vi kan uppfatta som "smarta" har blivit lärda så. med klassiska betingning och lite enkel psykologi och genom att använda sig av hästens naturliga flockbeteende kan man få en häst att göra vad som helst.

sen finns det hästar som är finurliga och påhittiga och nyfikna och lär sig saker på egen hand, men åtirigen handlar det om klassisk betingning, inte att hästen själv har tänkt och därmed kommit fram till en slutsats.

nyfikenheten är även den naturlig för hästen , eller snarare för alla djur, hur tror du annars att evolutionen skulle funka?

finns inget smart i detta. bara ren överlevnad och rasutveckling för framtida överlevnad.

de bästa hästmänniskor är de som förstår detta och tränar utifrån hästens naturliga begränsningar och utnyttjar som kropp för att styra djuret dit den vill.
 
Sv: Dum häst? Långt

I övrigt råkar hästar vara levande varelser i besittning av egen vilja. Smärta är inte alls enda möjliga orsaken till att en häst inte går dit du vill (hästen är ingen maskin som råkar ha smärtreceptorer). Det behöver inte ens vara ditt ledarskap som är dåligt generellt sett, allt som krävs är att just då väger rädslan/olusten över tilliten.

(Har inget bättre tips om vad man kan göra annat än de som givits utom just att jag håller med dem som tror att det handlar om tillit. Han är en ridskolehäst, det är nog bra många olika ryttare som visat sig inte vara pålitliga inför honom. Det gör nog att det sitter lite djupare än annars.)
 
Sv: Dum häst? Långt

eftersom hästar saknar uteslutningsförmåga och instingtivt reagerar med reflexer och går på instinkt, så är dom enligt våra mått dumma.

Hum, du googlade inte vad? Hästar har god kognitiv förmåga men också goda reflexer och starka instinkter. Det ena utesluter inte det andra. Det är kanske pga instinkterna de verkar dumma, men de har behövt dem.

de hästar som vi kan uppfatta som "smarta" har blivit lärda så. med klassiska betingning och lite enkel psykologi och genom att använda sig av hästens naturliga flockbeteende kan man få en häst att göra vad som helst.

Det är nog subjektivt, jag brukar inte uppfatta en häst som smartare för att den är mer väldresserad.

sen finns det hästar som är finurliga och påhittiga och nyfikna och lär sig saker på egen hand, men åtirigen handlar det om klassisk betingning, inte att hästen själv har tänkt och därmed kommit fram till en slutsats.

Nej det var nog ingen som menade att hästen satte sig ned och funderade över ett problem som en människa direkt. Det innebär inte att de bara reagerar på reflexer.

nyfikenheten är även den naturlig för hästen , eller snarare för alla djur, hur tror du annars att evolutionen skulle funka? Finns inget smart i detta. bara ren överlevnad och rasutveckling för framtida överlevnad.

Evolutionen funkar inte, den bara är. Jag tror du tänker fel här. Du verkar tro att evolution är någonting som händer djur som inte är människor. Evolution är någonting som händer alla varelser och växter på jorden. Inklusive människan. Människan fungerar också med belöningar, instinkter osv. Du verkar på något sätt förminska hästens hjärna och höja människans samtidigt.

de bästa hästmänniskor är de som förstår detta och tränar utifrån hästens naturliga begränsningar och utnyttjar som kropp för att styra djuret dit den vill.

There is no doubt that human intellect has the capability of being unrivaled when compared to animal species, but that intellectual capacity can also be our downfall when we allow ourselves to feel so superior that we immediately dismiss the intelligence of various animals. Such flippant dismissal not only puts our own intelligence (or impartiality, at the very least) in question, but also proves to be a liability when attempting to train or work with our horses.
(min colorering)
http://www.alphahorse.com/horse-intelligence.html
 
Sv: Dum häst? Långt

vad är din uppfattning på "dum" och "smart"?

nej, jag menar inte att försmarta människan och fördumma djur i allmänhet eller hästar i synnerhet..
för hur smart är det att sakta ta död på det enda som håller oss vid liv, ozonskiktet, syret och jorden? och dessutom vara medvetna om det? :grin:

att vi människor i alla tiden sett oss själva överlägsna alla andra varelaser på jorden (även andra varelser som är mänskliga, tex mörkhyade och judar) är ganska bundet till makt. att känna att man har makt ger oss en tillfredsställse, som bara kan jämföras med den tillfredsställelese mat och sex ger oss. alltså våra två viktigaste grundstenar, helt och hållet knutet till vår omedelbara och långsiktiga överlevnad!
varför skulle annars makt vara ett sånt effektivt och farligt vapen?

as a mather of fact, jag sitter i skrivade stund och försöker tränga bort alla argument till varför mitt sätt att se på saken och världen är bättre än ditt sätt, bara för att jag ska få känna att jag har vunnit över dig och har makt över dig. smart? nej, knappast..... ganska patetiskt faktiskt. ;)
bara ett exempel på hur starka våra egna instinkter är.

men åter till saken.
jag anser inte att människor är annat än djur, fast med förmågan att använda hjärnan till annat än bara äta, skita, pippa och sova.
alla varelser som uppvisar någon form av tänkande beteende uppfattar vi som mänskliga, "smarta."

klart att människan kan "dresseras" och "tränas" på samma sätt som andra djur! hur många gånger har man inte kört med "städa ditt rum (gör rätt), så får du äta en kaka när du är klar (belöning i form av mat, som ger samma må-bra-känsla som makt och sex).
eller som min mamma gjorde när jag var mindre: varje sak jag gjorde i hemmet gav mig 1 poäng. när jag kommit upp i 1000 poäng åkte vi och hämtade en sommarponny till mig. mycket effektivt!

men jag håller inte med dig om att hästar är smarta.
kanske är det fel ord att använda.....
hundar är ju inte heller så smarta, men eftersom de interagerar med oss på ett helt annat sätt, så uppfattas dom som smartare!

TS häst reagerar helt på instinkt när han känner sig trängd och försöker komma bort från obehaget. han har lärt sig att backa och bråka är ett bra sätt att undvika obehaget. utan att träffa varken hästen eller TS, så vet jag att hästen lärt sig detta genom att testa sig fram och tillslut lärt sig ett sätt som funkar!
nu måste TS bryta de kopplingar han har fått i sin hjärna och överbevisa honom att det inte längre funkar. ju längre tid beteendet har pågått, desto hårdare har det blivit befäst och desto mer konsekvent måste TS vara.
 
Sv: Dum häst? Långt

Evolutionen funkar inte, den bara är. Jag tror du tänker fel här. Du verkar tro att evolution är någonting som händer djur som inte är människor. Evolution är någonting som händer alla varelser och växter på jorden. Inklusive människan.

kan bara inte låta bli att spinna vidare... :D

alla varelser strävar efter att vara så stora och starka som möjligt, för att säkra sin och artens överlevnad (förresten, vart i hela friden kommer ansvaret för artens överlevnad ifrån???)
de svaga dör, de starka lever.
detta är nog alla överens om.....
att evolutionen bara är, är väl en sanning med modifikation, evolutionen är just det att vi utvecklas hela tiden för att vara så starka och bra som möjligt!
det är driften att växa oss så stora och starka som möjligt, eller förfina vår kunskaper, för att överleva med minsta möjliga energiåtgång som möjligt, som är just evolution.
evolve = utvecklas.

denna utveckling sker hela tiden runt oss.....
ta tex detta med faxen!
den var jättebra när den kom, men som kom något annat som var mycket effektivare, så faxen dog i stort sett ut. precis som så många andra saker och djur.
nu vet jag inte om man kan prata pm evolution när det gälelr prylar, men i princip är det samma sak som händer. den som inte utvecklas och blir bättre, dör!

eftersom människan är så smart (eller hur var det nu med den saken :angel: ) skulle det inte förvåna mig om vi håller på och gräver vår egen grav när vi utvecklar vår omgivning för att slippa anstränga oss. våra kroppar är helt och fullt gjorda för att jaga, samla, jobba och grejja. inte sitta, ligga och gå på söndagspromenad..... evolutionen är ju något som sker under lång tid, medans vår omgivning utvecklas i fruktansvärd fart! våra kroppar hiner inte utvecklas alls och vi själva blir lidande för det....
ännu ett exempel på hur stark driften att förbättra (evolve)!!! vi kommer förbättra ihjäl oss och se ut som människorna i Wall-E till slut.

nu tror jag att jag har spunnit vidare... :p
 
Sv: Dum häst? Långt

Dum och smart :) Jag skulle vilja skilja på dum och intelligent snarare. Med intelligens och hästar menar jag att de äger egen vilja och goda kognitiva förmågor. De kan klura ut problem helt enkelt och lär lätt, fixar orsak/verkan. De reagerar inte bara reflexivt på stimuli.

Vi är däggdjur både hästar och människor, men vi är allätare och de gräsätare. Vi är båda flockdjur. Själva basen för våra förmågor är klart liknande, en däggdjurshjärna. Men människor på en helt annan nivå och med andra prioriteringar såklart.

Jag ser inte vår miljöförstörelse som dumhet från människans sida utan som kortsiktighet. Vi reagerar många på kortsiktiga stimuli och belöningar (högre lön), backar när vi personligen får negativ respons (förlora jobbet tex).

TS häst reagerar helt på instinkt när han känner sig trängd och försöker komma bort från obehaget. han har lärt sig att backa och bråka är ett bra sätt att undvika obehaget. utan att träffa varken hästen eller TS, så vet jag att hästen lärt sig detta genom att testa sig fram och tillslut lärt sig ett sätt som funkar!
nu måste TS bryta de kopplingar han har fått i sin hjärna och överbevisa honom att det inte längre funkar. ju längre tid beteendet har pågått, desto hårdare har det blivit befäst och desto mer konsekvent måste TS vara.

Självklart och jag håller med om detta och jag håller med om vad som behövs göras. Dessutom befästs det ju tydligare när beteendet fungerat med många olika ryttare. Vad jag inte håller med om är att hästar är dumma pga att problemet ska lösas på detta vis ;) (hehe prata med en psykolog som försöker lösa människofobier... :D).

Most recently and unexpected by many, horses have solved advanced cognitive
challenges involving categorization learning and some degree of concept formation. A comprehensive
understanding of the cognitive and perceptual abilities of horses is necessary to ensure that this
species receives proper training, handling, management, and care.

http://www.equineresearch.org/support-files/hanggi-thinkinghorse.pdf

To be accurate, a field test of intelligence must measure the alertness of the horse and manner in which the horse interacts with the environment. The field test consists of the following areas:

Ear reflex index – Alert horses with a high degree of ear motility tend to be more intelligent and a measure of the ear reflex index can discern the intelligence of the horse.

Pressure Response - Measuring sensitivity and response to pressure can often reveal the hoses intelligence. Intelligent horses respond quickly and decisively to applied pressure.
Response to socialization – Intelligent horses have mastered equine social behavior and display the proper “etiquette” when interacting with other horses and people.

Umveg testing – Intelligent horses are able to navigate a detour to achieve a goal.
http://www.guidehorse.org/intellig.htm

Min fetstil. Jag tror det är därför hästen i tråden reagerar mer när man lägger press på honom. Intelligenta hästar går mot press. (min lillebror går mot press också för den delen. Upptäckte att för att få honom att klappa en häst när han var 3 behövdes inte myndigt tal -Det är ingen fara, basta, från min far, som har ledarskap. Utan möjlighet att stå still och titta ett tag och fundera och sedan gå framåt lite till.)
 
Sv: Dum häst? Långt

Intelligent horses respond quickly and decisively to applied pressure.

*håller med*

inom western finns det en tävlingsgren där hästen "cowsense" sätts på prov.
där måste hästen själv tänka.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
388
Senast: Nevermind
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
917
Senast: Lutten
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 261
Senast: iNHALE
·
Ridning Fick hem min häst i söndags och har bara tagit de lugnt nu i dagarna. Släppt henne i padocken och sen låtit henne smälta in alla...
2
Svar
36
· Visningar
3 754

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp