Dumma frågor del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dumma frågor del 2!

Det funkar inte riktigt så att det blir en blandning av de båda.. är krämerna identiska i sammansättning? Och hur mycket är "senare"?

Solskyddsfaktorn beror inte på gram solskyddsmolekyler per deciliter kräm utan i hur mycket solskydd som, om man smetar ut krämen rätt tjockt, hamnar på huden per ytenhet. Ju tjockare och fastare kräm, desto mer solskydd hamnar på huden.

Solskyddsfaktor 10 betyder t ex att den reflekterar bort 90% av solstrålningen. OM man har i tillräcklig mängd på huden. Oftast har man för lite, man smörjer ut det för tunt.

Jo, det stämmer, men det är inte riktigt så enkelt förklarat.. vet inte hur jag ska uttrycka det :p Det är inte ett linjärt samband matematiskt sett. Solskyddsfaktor 2 innebär att 50% av UVB tas bort och faktor 4 att 75% tas bort. Vid faktor 15 har man tagit bort 93%, vid faktor 30 är det 96,7% och vid 40 har man tagit bort 97,5%.

Men oj! Det här lät ju jätteavancerat! Och jätteintressant! Funderingen kom upp när jag hade smort in näsan med solstift 50 på morgonen (Rudolf med röda mulen är typ mitt andranamn) och sedan smetade på solkräm SPF 10 i hela ansiktet på eftermiddagen. Två olika märken och "sorters" solskydd liksom. Jag behövde egentligen inte att det blev starkare skydd än det ursprungliga 50, men ville ju inte att det skulle ta ut solstiftet på något vis och bli bara 10...

På eftermiddagen är det nog inget skydd kvar av det du tog på på morgonen så helt rätt med ett lager till :)

KL
Jag skrev mitt högskoleprov våren -09, när slutar det att gälla? Är det sista gången jag kan använda resultatet nu när jag söker kurser till våren-14 eller hösten -14?

*kl*
När man åker E4 från Stockholm till Uppsala och tittar upp till höger ca 4 km efter Arlanda (precis innan en bro) så ser man nån "staty" grej. Den är fyrkantig och grå med en röd, rund mitt där det ser ut att vara två hästhuvuden i relief. VAD ÄR DET??? :confused: Efter två års pendling till Arlanda och fortfarande samma undran så börjar det bli aningens frustrerande :D

KL
Jag skrev mitt högskoleprov våren -09, när slutar det att gälla? Är det sista gången jag kan använda resultatet nu när jag söker kurser till våren-14 eller hösten -14?

Borde vara hösten. Jag skrev hösten -11 och det är giltigt till och med VT - 17. Du kan inte logga in på antagning.se och kika där?

Jag var tvungen att leta upp den på google maps. Ingen aning om vad det kan vara, verkar ju inte finnas nåt i närheten av den heller.

Nä visst är den konstig? Men det känns ju som att det ska vara en skylt till nåt, men till vad liksom?

Har man som ryttare skyldighet att sparka undan hästbajset? Om sunt förnuft inte räknas med, måste man sparka undan det till kanten? Tänker på bilvägar/grusvägar eftersom man inte får rida på gång och cykelbana.

Har man som ryttare skyldighet att sparka undan hästbajset? Om sunt förnuft inte räknas med, måste man sparka undan det till kanten? Tänker på bilvägar/grusvägar eftersom man inte får rida på gång och cykelbana.
Nej det måste man inte. Och om nån bilist säger det åt dig så svara "javisst gör jag det om du tar bort dina avgaser". :D

Nej det måste man inte. Och om nån bilist säger det åt dig så svara "javisst gör jag det om du tar bort dina avgaser". :D

Hahaha det ska jag svara nästa gång :Djag hamnade i en diskussion på fb, om huruvida man måste sparka undan det eller inte. Många skrev "jag anser att bla bla bla" men det är ju liksom inget bevis egentligen som de kan ha som grund när de skriver "man måste". ;) och sen kom det med hundarna in..

Spelar det egentligen nån roll? Vi sparkar alltid undan, är ju trevligast så.

Jag såg att en vegetarisk produkt innehåller köttarom så jag undrar vad det är som smakar kött.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Har en anhörig (närmare 50 år) som jag tycker har förändrats sista tiden. Mer lättirriterad och verkar inte bry sig alls om hen säger... 2
Svar
27
· Visningar
2 142
Senast: Flavor
·
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
627
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Nu är det ett faktum. Under ungefär 2 års tid så har mensen till och från gjort uppehåll någon till några månader. Måendet vid de...
Svar
14
· Visningar
752
Senast: Roheryn
·
Hemmet Ny tråd då jag upptäckte att den gamla var låst. Måste verkligen ta tag i att rensa bort sådant som förblir osålt på Vinted. Men blir... 32 33 34
Svar
663
· Visningar
19 974
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka