Dumma frågor del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dumma frågor del 2!

*kl

Jag ska på Gröna Lund nu i veckan, och hur 17 ska jag göra med mobil/plånbok osv. Vill ju åka allting som går att åka, men har ingen som kan hålla i eventuell väska medans, och vill helst inte att något ska ramla ur fickorna. Ska man satsa på jacka med dragkedjefickor och hoppas på lite sämre väder? Har för mig att man kan lägga väskor/kläder nån stans innan man åker vissa karuseller men hur säkert är det osv...
(Sist jag var där eller på annat nöjesfält är typ 10000 år sedan med familjen och då hade jag ingen mobil osv att bry mig om liksom)

För ett par år sedan när jag var på liseberg fanns det skåp där man klev i vagnarna till bergochdalbanorna och där kunde man lägga in sina grejer.

På liseberg kan man lägga väskan på golvet där man går när man klivit ur vagnen från bergochdal banorna. På andra attraktioner finns det korgar att lägga väskan i. Det är ju ingen annan än de som åker attraktionen samtidigt som du som kommer åt det. Jag har bara varit på gröna Lund en gång, så vet inte om det är samma princip där. Annars så kan ju en tun jacka/tröja med dragkedja funka.

kl

Jag har en dum fråga...
När det hänt något nytt på facebook kommer det ju en röd plupp i aktivitetsfältet, och om man klickar på den står det vad som har hänt.

ex. "Malin Lind, Hanna Olsson och Patrik Berg har kommenterat ditt foto"

Men för mig står det såhär:
"Malin, Hanna Olsson och Patrik har kommenterat ditt foto"

De som står med endast förnamn gör alltid det. Varför är det så?

Åh, vad jag har funderat på samma sak! Ett tag trodde jag att det var de med unika förnamn i ens vänlista som enbart stod med förnamnet (har du t.ex bara en Malin vet du ju vilken Malin det är, men har du fler Hanna krävs det ju att även efternamnet står för att du ska veta). Men sen sprack den teorin då min mamma stod med både för- och efternamn trots att jag inte har nån mer vän med samma förnamn som henne. Så ja, jag skulle också gärna vilja veta.

*kl*

Varför säljs inte sån inpackning som finns i hårfärgningsförpackningar i stor tub?
Den är ju helt fantastisk :love:

+ Got2Be
Tack för svaren båda två. Då vågar jag nog lämna väskan vid påstigningen om jag inte lyckas hitta passande jacka/byxor som det får plats i :)

KL

Om man har smort in sig med solskyddsfaktor 20 och senare smörjer in samma ställe med solskyddsfaktor 10, blir det totala skyddet 30 då? Eller bara 20? Eller bara 10? Eller...683? ;)

Haha :D
Jag antar att det beror lite på om spf 20 hunnit sjunka in i huden, i så fall borde det ju bli spf 30! Har den inte det lär de två bara blandas, och spf borde bli 15.
O_o

Det funkar inte riktigt så att det blir en blandning av de båda.. är krämerna identiska i sammansättning? Och hur mycket är "senare"?

Solskyddsfaktorn beror inte på gram solskyddsmolekyler per deciliter kräm utan i hur mycket solskydd som, om man smetar ut krämen rätt tjockt, hamnar på huden per ytenhet. Ju tjockare och fastare kräm, desto mer solskydd hamnar på huden.

Solskyddsfaktor 10 betyder t ex att den reflekterar bort 90% av solstrålningen. OM man har i tillräcklig mängd på huden. Oftast har man för lite, man smörjer ut det för tunt.

Solskyddsfaktor 10 betyder t ex att den reflekterar bort 90% av solstrålningen.

Nä, det kan väl ändå inte stämma? Skulle solskyddsfaktor 30 då innebära att den reflekterar bort 70% av solstrålningen skulle ju solskyddsfaktor 10 skydda mer..? :cautious:

Jo, det stämmer, men det är inte riktigt så enkelt förklarat.. vet inte hur jag ska uttrycka det :p Det är inte ett linjärt samband matematiskt sett. Solskyddsfaktor 2 innebär att 50% av UVB tas bort och faktor 4 att 75% tas bort. Vid faktor 15 har man tagit bort 93%, vid faktor 30 är det 96,7% och vid 40 har man tagit bort 97,5%.

kl

Varför gillar alla på FB Fastighetsbyrån?! Är det något virus som går eller vad är grejen? För jag har extremt svårt att tro att en enda person på min vänlista bara "åh, Fastighetsbyrån, det brinner jag så mycket för så jag måste klicka gilla!".

Folk som letar bostäder? Eller som bara gillar att titta på bostäder? Eller pga nån tävling..? ;)

om man gillar deras sida kan man göra ett sambotest som visar vem av ens fb-vänner som man passar som sambo med! därför alla gillar den.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Har en anhörig (närmare 50 år) som jag tycker har förändrats sista tiden. Mer lättirriterad och verkar inte bry sig alls om hen säger... 2
Svar
27
· Visningar
2 142
Senast: Flavor
·
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
627
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Nu är det ett faktum. Under ungefär 2 års tid så har mensen till och från gjort uppehåll någon till några månader. Måendet vid de...
Svar
14
· Visningar
752
Senast: Roheryn
·
Hemmet Ny tråd då jag upptäckte att den gamla var låst. Måste verkligen ta tag i att rensa bort sådant som förblir osålt på Vinted. Men blir... 32 33 34
Svar
663
· Visningar
19 974
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka