Sv: Dumma frågor del 2!
Okej, ska kolla det - tack!
Okej, ska kolla det - tack!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
KL
På tal om magneter... Varför visas de så ofta i formen av en hästsko på illustrerade bilder? Jag tänker på i serier, när man googlar osv. Som till exempel:
![]()
Jag har aldrig sett en magnet i den formen, men det måste ju vara ursprungsmodellen på något höger? (om jag har missat något fundamentalt här så ber jag om ursäkt i förväg och skyller på... min hårfärg?)
Nu är det lääänge sen jag höll på med magnetism och magnetfält så jag är inte helt säker på vad jag pratar om. Men vad jag vill minnas är att en hästskomagnet (ovan) har lite andra egenskaper än en vanlig platt magnet. Ena sidan av skon är nordpol och sen andra sydpol, precis som kanterna på en platt magnet. Men "gapet" i hästskon utgör ett elektromagnetiskt fält (nu kan jag vara ute och cykla) om man ansluter en stömkälla. Som kan vara bra till något.. Jag tror hästskomagneten användes i motorer och annat elektriskt förr i tiden - kanske nu också.
Jag trooor också att hästskomagneten är starkare än en platt magnet. Också pga att det finns ett "gap" där det verkar hända grejer.
Jag tror (detta inlägg börjar bli religiöst) även att man kan skapa samma magnetiska fält genom att ha två platta magneter bledvid varann. Det är väl det som är "bubblan" som känns om man försöker pressa ihop två magneter. Men att för smidighetens skull har man gjort ett U (eller en hästsko). För att magneterna inte ska åka ifrån varandra, och kanske att den ska bli lättare att sätta fast i saker, etc.
Tror jag.
ja, jag tror att det var från högstadiet mina eventuella kunskaper kom. Kan troligtvis vara detsamma för dig, kanske.![]()