Dumma frågor del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dumma frågor del 2!

förvarar du den i kylen ser jag inget problem i att dricka den senare samma dag (eller nästa dag heller för den delen). I min tanke är mjölken det som först "blir dåligt" av dina ingredienser, så jag tycker det borde funka så länge mjölken är tjänlig. Dessutom borde det ju kännas på lukten isf :idea:

Jag har googlat hela dagen men inte hittat svaret.

Jag antar dock att det är pga smaken. i laktosreducerad mjölk har tillsatts ett enzym som spjälker laktosen. Det orsakar den söta smaken.

Också UHT orsakar smakförändringar, men det kanske inte gör något då mjölken redan är sötare än vanlig mjölk? Man vill alltså inte förstöra smaken på vanlig mjölk.

Säkert, sedan har det nog med att göra att vi svenskar är väldigt bestämda med vår mjölk. De flesta skulle t.ex inte köpa utländsk mjölk.
Men du bor väl i Finland och där kanske det är annorlunda? Jag vet i allaf all att det finns på Lidel, har köpt det själv. Sen finns grädde med längre hållbarhet vet jag och det kanske är för att det inte gör något att den är sötare?

Min son har tryckt pa nagot sa bokstaver med prick over ser ut sa har ;'[ kan inte skriva fragetecken heller visst.

Senast ändrad:

+ Pride
Dålig formulering av mig, om de är till någon nytta menar jag. ;) Har nämligen hört att inte ens fåglarna äter dem?

Då kan jag fortsätta ha ihjäl de jag hittar med hyfsat gott samvete alltså. ;)

Potentiellt dum fråga: måste jag spara mina tankkvitton om jag vill dra av för resor till och från jobbet?

Det tror jag inte, eller, jag har dragit av för resor men aldrig sparat kvitton. Det räcker väl att kunna påvisa var du jobbat, var du är skriven, och att du inte kunnat resa kollektivt däremellan?

*kl*

En halvdum fråga som jag iofs sökt lite på CSN för också, men tänkte att någon aknske har erferenhet om:
Om jag "pluggat upp" alla mina CSN-år (6 st) men fortfarande studerar (2 år till), och alltså ska studera utan studiemedel, vad är oddsen för att slippa betala av på lånet under dessa två år?
Jag tror, efter vad jag sett på hemsidan, att jag ska beställa en blankett (gjort) och ansöka om nedsatt återbetalning, men frågan är om jag kan slippa helt under dessa två år, eller bara får gå ner till ett basbelopp?

Puckojag har tänkt att de skulle "se" att jag pluggar (inser nu att det är ganska korkat tänkt, hur skulle de se det om jag inte söker csn?) och inte skicka inbetalningskort, eller att jag åtminstone skulle få det där halvåret på mig innan de börjar vilja ha pengar. Insåg nu, när jag sökte runt på deras hemsida, att man bara får det där halvåret en gång, och jag har redan slutat plugga en gång, och sen börjat plugga med studiemedel igen.

Lagom kul att komma hem och hitta en betalningspåminnelse med fet påminnelseavgift i brevlådan, men å andra sidan får jag skylla mig själv som inte tagit tag i att kolla upp det :(

kl

Står på HM's kvitto att man inte får byta underkläder, men bhar måste väl ändå vara okej att byta? Fick med mig en hem igår i fel storlek.. :p

Men.., Jag slutade plugga för över ett år sen och har inte fått någon betalningsgrej? Kom på det nu :o Hmm..
Och att man bara får plugga sex år, det sätter mej också på pottan. Har ju tänkt börja en ny kandidat nästa år. Får väl hoppas jag inte hittar nåt mer kul jag vill lära mig :D Tur jag läst mycket utan bidrag redan.

En fråga:
Under 25 och inte vill vara med i jobbgarantin, kan jag ändå få a-kassa?
Har en värdelös handläggare som planerar att jag inte ska få ett jobb på minst ett år framöver och tänker sätta mig på cv-kurs ihop med SFI.. :crazy: Jag som fått beröm för mitt snygga cv (förutom innehållet då, och det kan jag ju inte påverka med en kurs från AF) och läste samhäll/kultur med spets mot litteratur på gymnasiet, jag tror jag kan svenska :crazy:

Och en fråga till:
Visst heter det en cv? Det känns konstigt att säga/skriva men visst ska det vara så egentligen?

om det är "första gången" man slutar plugga ska det dröja ett halvår, dvs. förra gången läste jag 3 år, slutade i juni, och fick förstai nbetalningskortet i januari året därpå. Men låter konstigt om du inte fått börja betala än..
Ja, de där 6 åren är alldeles för kort tid! Väldigt dumt när man ångrar sig efter 3 år på en utbildning och sen vill läsa något 5-årigt, om du frågar mig :p

Ja, det verkar mycket konstigt.. Var ju över ett år sen jag slutade första gången så att säga.
Fast det är klart, jag har läst lite distanskurser (utan CSN-stöd i någon form) och varit arbetslös i omgångar, det kanske påverkar?

Logga in på CSNs hemsida! :idea: Den tycker jag är riktigt informativ när det gäller ut- och inbetalningar :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Har en anhörig (närmare 50 år) som jag tycker har förändrats sista tiden. Mer lättirriterad och verkar inte bry sig alls om hen säger... 2
Svar
27
· Visningar
2 142
Senast: Flavor
·
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
627
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Nu är det ett faktum. Under ungefär 2 års tid så har mensen till och från gjort uppehåll någon till några månader. Måendet vid de...
Svar
14
· Visningar
752
Senast: Roheryn
·
Hemmet Ny tråd då jag upptäckte att den gamla var låst. Måste verkligen ta tag i att rensa bort sådant som förblir osålt på Vinted. Men blir... 32 33 34
Svar
663
· Visningar
19 973
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka