Dumma frågor...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Seriös fråga! Nu vill jag ha ärliga och uppriktiga svar. Inget trams!
Blåa ögon på en häst. Hur ser det ut egentligen? Blir inte blicken lite kall, fiskaktig och lömsk?! Stirrig och läskig? :eek: Är man helt väck i luvan om man avstår från en häst för den blänger med isögona på en?
Du fick mig att komma på en fråga med din fråga - blåögda hästar och hundar får en sån där riktigt isig ljus blå färg i sina ögon (jag gillar den :angel:), men katter får också lätt en mörkare blå färg i sina ögon :confused:
Lakota.jpg
d7e195a6ee1cc0f70dbc51aca2a4220f.jpg

Cat-Breeds-with-Blue-Eyes.jpg

Förstår ni vad jag menar? Det blir typ en varm mörk blå färg (men det finns fortfarande katter med en isigt blå färg på sina ögon också). Varför får inte hundar eller hästar den mörka blåa färgen också? 🤔
 
Du fick mig att komma på en fråga med din fråga - blåögda hästar och hundar får en sån där riktigt isig ljus blå färg i sina ögon (jag gillar den :angel:), men katter får också lätt en mörkare blå färg i sina ögon :confused:
Lakota.jpg
d7e195a6ee1cc0f70dbc51aca2a4220f.jpg

Cat-Breeds-with-Blue-Eyes.jpg

Förstår ni vad jag menar? Det blir typ en varm mörk blå färg (men det finns fortfarande katter med en isigt blå färg på sina ögon också). Varför får inte hundar eller hästar den mörka blåa färgen också? 🤔
Vidare teorier när jag funderade på saken; jag kom på att det är vanligt att de kattraser som ska ha blåa ögon är de som får den mörka blåa färgen i sina ögon. Dvs de är avlade till blå ögonfärg under lång tid och det beror inte på hur mycket vitt de har etc.
Medan hundar och hästar har inte (ännu) avlats lika medvetet på ögonfärgen och där avgör de vita fläckarna mycket om de får blå färg eller inte.
Alltså är den ena "bara" en blå ögonfärg medan den andra beror på melatoninet?
Låter det rimligt?
 
Hur gör andra människor när det kliar på ryggen och man inte har någon som kan klia åt en? Jag behöver alltid klia på det där stället på ryggen man inte kommer åt, jag har dessutom haft frozen shoulder i båda axlarna så kan inte bända armarna bakåt bra så når inte särskilt mycket.

Jag använde förr en brevöppnare men det blev lite jobbigt när jag hamnade på akuten (pga diabetes) och det började ställas massa frågor om min rygg - vet inte hur den såg ut själv men den var tydligen ganska upprispad. Ja jo, jag kliar ryggen med en brevöppnare? :angel::rofl: Så nu använder jag en gaffel istället.
 
Hur gör andra människor när det kliar på ryggen och man inte har någon som kan klia åt en? Jag behöver alltid klia på det där stället på ryggen man inte kommer åt, jag har dessutom haft frozen shoulder i båda axlarna så kan inte bända armarna bakåt bra så når inte särskilt mycket.

Jag använde förr en brevöppnare men det blev lite jobbigt när jag hamnade på akuten (pga diabetes) och det började ställas massa frågor om min rygg - vet inte hur den såg ut själv men den var tydligen ganska upprispad. Ja jo, jag kliar ryggen med en brevöppnare? :angel::rofl: Så nu använder jag en gaffel istället.
Mot en dörrpost
 
Vidare teorier när jag funderade på saken; jag kom på att det är vanligt att de kattraser som ska ha blåa ögon är de som får den mörka blåa färgen i sina ögon. Dvs de är avlade till blå ögonfärg under lång tid och det beror inte på hur mycket vitt de har etc.
Medan hundar och hästar har inte (ännu) avlats lika medvetet på ögonfärgen och där avgör de vita fläckarna mycket om de får blå färg eller inte.
Alltså är den ena "bara" en blå ögonfärg medan den andra beror på melatoninet?
Låter det rimligt?
Såå... om man började avla medvetet till en blå ögonfärg på hundar eller hästar så skulle det utveckla sig till en mörk blå färg till slut? 🤔
 
Längre? Tror aldrig jag varit med om någon som kontrollerat lampor inför varje biltur.
Inte varje men jag kollar ofta iom att jag kör mycket landsväg när det är mörkt och i rusningstrafik på motorväg så till skillnad mot många jag ser så gillar jag att både visa när jag byter fil eller ska svänga och ha bra ljus när det är mörkt. :idea:
 
Hur gör andra människor när det kliar på ryggen och man inte har någon som kan klia åt en? Jag behöver alltid klia på det där stället på ryggen man inte kommer åt, jag har dessutom haft frozen shoulder i båda axlarna så kan inte bända armarna bakåt bra så når inte särskilt mycket.

Jag använde förr en brevöppnare men det blev lite jobbigt när jag hamnade på akuten (pga diabetes) och det började ställas massa frågor om min rygg - vet inte hur den såg ut själv men den var tydligen ganska upprispad. Ja jo, jag kliar ryggen med en brevöppnare? :angel::rofl: Så nu använder jag en gaffel istället.

Med en ryggkliare
 
Nja, jag tror snarare det handlar om olika gener som orsakar de blå ögonen.
Så att det är en ljus blå färg som orsakas av vita fält och sedan en annan sorts blå färg som orsakar den mörka blåa färgen hos en del kattraser? Dvs två olika gener?

Varför finns inte då genen för den mörka blåa genen hos hästar eller hundar? För att man inte avlat mot det? 🤔 Men det måste ju ha dykt upp någon gång hos katterna för människan att avla på. Men det kanske har dykt upp men ingen avlat på det så genen kanske har varit osynlig och dött bort hos de individerna.

För alla:
En annan dum fråga om djurens färger - en del kattraser har en färg där de föds vita och sedan mörknar färgerna på de kalla områdena med åldern. Finns det hos hästar eller hundar? Om inte så är jag nyfiken på varför ... fast då bör man kanske veta hur det dök upp hos katter, det vet jag dock inte.
 
Så att det är en ljus blå färg som orsakas av vita fält och sedan en annan sorts blå färg som orsakar den mörka blåa färgen hos en del kattraser? Dvs två olika gener?

Varför finns inte då genen för den mörka blåa genen hos hästar eller hundar? För att man inte avlat mot det? 🤔 Men det måste ju ha dykt upp någon gång hos katterna för människan att avla på.

För alla:
En annan dum fråga om djurens färger - en del kattraser har en färg där de föds vita och sedan mörknar färgerna på de kalla områdena med åldern. Finns det hos hästar eller hundar? Om inte så är jag nyfiken på varför ... fast då bör man kanske veta hur det dök upp hos katter, det vet jag dock inte.
T ex dalamatiner föds vita men man ser var prickarna finns på huden.
 
T ex dalamatiner föds vita men man ser var prickarna finns på huden.
Just det ja! Det glömde jag bort! :idea::up: Finns det andra raser också som jag glömt?

Fast jag är osäker på hur huden ser ut på kattungar av de raserna... får fråga på kattforumet!
 
Så att det är en ljus blå färg som orsakas av vita fält och sedan en annan sorts blå färg som orsakar den mörka blåa färgen hos en del kattraser? Dvs två olika gener?

Varför finns inte då genen för den mörka blåa genen hos hästar eller hundar? För att man inte avlat mot det? 🤔 Men det måste ju ha dykt upp någon gång hos katterna för människan att avla på. Men det kanske har dykt upp men ingen avlat på det så genen kanske har varit osynlig och dött bort hos de individerna.

För alla:
En annan dum fråga om djurens färger - en del kattraser har en färg där de föds vita och sedan mörknar färgerna på de kalla områdena med åldern. Finns det hos hästar eller hundar? Om inte så är jag nyfiken på varför ... fast då bör man kanske veta hur det dök upp hos katter, det vet jag dock inte.
Fast det är ju olika djurarter det handlar om, jag tror du krånglar till det i onödan om du utgår från att färggenetiken ska vara samma hos de olika arterna. :)
 
Fast det är ju olika djurarter det handlar om, jag tror du krånglar till det i onödan om du utgår från att färggenetiken ska vara samma hos de olika arterna. :)
True :p
Jag tänker väl lite allmänt på att alla däggdjur ändå har lite gemensamma färger även om vissa mer eller mindre olika än andra. Svart och brunt och sedan olika variationer på dem? 🤔 Att det finns ändå vissa likheter?
 
Just det ja! Det glömde jag bort! :idea::up: Finns det andra raser också som jag glömt?

Fast jag är osäker på hur huden ser ut på kattungar av de raserna... får fråga på kattforumet!

Vissa varianter av skimmlar har färgade huvuden, ben, man och svans med vit kropp på sommaren och helfärgade (nästan) på vintern.
 
Vissa varianter av skimmlar har färgade huvuden, ben, man och svans med vit kropp på sommaren och helfärgade (nästan) på vintern.
Konstantskimmel va? Eller kallas de för något annat på svenska?
Det är intressant, hos katter så förändras de ju bara från små till vuxna medan hos dessa hästar så fortsätter de att förändras varje år med pälssättning (antar jag?).
Läckert! :love:
 
Just det ja! Det glömde jag bort! :idea::up: Finns det andra raser också som jag glömt?

Fast jag är osäker på hur huden ser ut på kattungar av de raserna... får fråga på kattforumet!
Jag ska kolla min siames när jag kommer hem i morgon, de mörknar ju med tiden men är ljusa när de föds.
 
Jag ska kolla min siames när jag kommer hem i morgon, de mörknar ju med tiden men är ljusa när de föds.
Ja precis, min katt är lite för ljus även på de färgade delarna för att se om färgen är annorlunda på huden. Fast om jag tänker på det så tycker jag att pälsen blir ljusare ju närmare huden man kommer 🤔
Intressant gen!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Samma tråd, men nya frågor! Forum för dumma frågor! Alldeles för många dumma frågor åker omkring i rymden alldeles ledsna, ensamma...
Svar
2
· Visningar
940
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 287
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 152
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 423
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp