Dumma frågor...

Status
Stängd för vidare inlägg.
På kort tid har jag nu hört om två olika hästar som rids in vid 2,5 års ålder. Trodde man gjorde det vid 3 år, senare ok, men inte så mycket tidigare. Har jag missat nåt? :confused:
Beror på vad du menar med rida in?
Jag vande mina vid sadel och lärde dem kommandon i lina. Jag hängde på dem på vintern och satt upp på de som inte var alltför valpiga.

Är de stora och senvuxna är det extra viktigt att börja tidigt eftersom man måste ta det så försiktigt. Mängden jobb blir lika stor men dras ut över en betydligt längre tid.
 
Visa bifogad fil 37789

En sådan här träpinne som ofta finns med på bilder med honung, fyller den någon funktion eller? Jag har bara använt en sådan en gång och det verkade betydligt mer kladdigt än att använda sked. Fast en sked gör sig ju inte lika bra på bild förstås...

Om honungen är färsk så är den som sirap och om man då inte rör i den så får den grynig konsistens. Det där är en omrörningspinne, tror jag. Men jag är inte helt säker på saken.
 
Om honungen är färsk så är den som sirap och om man då inte rör i den så får den grynig konsistens. Det där är en omrörningspinne, tror jag. Men jag är inte helt säker på saken.

Nja, riktigt i sak att honungen behöver röras för att inte kristalliseras till grynig utan bli slät och fin. Men ska du röra färsk honung i syfte att få den slät så har du vanligtvis både större mängder honung och större "pinnar" eftersom den behöver röras många gånger under flera dagar. Man brukar sätta en typ av jättevisp på en borrmaskin, så tar det bättre. Jag har ungefär en sådan här manick, mer än en halv meter lång:

209-03xl.jpg


Men den där lilla trägrejen är tänkt som serveringsredskap, funkar fint till just nyslungad honung att ringla över färska jordgubbar till exempel. :love: Det gör inget att det blir lite honungsrester kvar på den, för då bara stoppar man träpinnen i munnen och suger i sig det gottiga! Till vanlig stelnad honung känns den ju dock rätt meningslös.
 
Beror på vad du menar med rida in?
Jag vande mina vid sadel och lärde dem kommandon i lina. Jag hängde på dem på vintern och satt upp på de som inte var alltför valpiga.

Är de stora och senvuxna är det extra viktigt att börja tidigt eftersom man måste ta det så försiktigt. Mängden jobb blir lika stor men dras ut över en betydligt längre tid.

Jag uttryckte mig lite luddigt, jag menar "rida in" när man kommit till stadiet att sitta och "åka" på hästen. Som stoet, hon är mycket hanterad och van utrustning, de har hängt på henne och suttit lite, och nu är hon bortlämnad för inridning. Hon förväntas komma tillbaka riden i alla gångarter, med fungerande start och broms samt skapligt styrbar efter x antal veckor. Normalt utvecklad, mindre häst av halvblodstyp. 2,5 år gammal.
Den andra är en kallblodstravare, inkörd, men som inte sprang bra nog för trav, utan såldes då han var 2,5 år, och inriden. Han var alltså fullt ridbar då.

Är det tidigt med ryttare i alla gångarter på ryggen vid den åldern, eller börjar man sitta/åka tidigare på hästar nu än man gjore tidigare?
 
Tack för påminnelsen.
Vet inte om jag klarar att åka till graven själv.
men ska försöka.
Fonus har annars en gratis tjänst i år där de erbjuder att tända ljus på gravar runt om i Sverige på allhelgonadagen i helgen :love: Och ska tydligen skicka bild på det till ens mobil också.
Jag passade på att be dem tända ett ljus på en grav i Skellefteå då jag är här i Stockholm (plus en familjegrav här också).
 
Fonus har annars en gratis tjänst i år där de erbjuder att tända ljus på gravar runt om i Sverige :love: Och ska tydligen skicka bild på det till ens mobil också.
Jag passade på att be dem tända ett ljus på en grav i Skellefteå då jag är här i Stockholm (plus en familjegrav här också).
Saken är den att jag är rädd att exfrun har tagit bort gravstenen. eftersom den låg på deras familjegrav. Vågar fan mig inte gå dit och titta.
 
Saken är den att jag är rädd att exfrun har tagit bort gravstenen. eftersom den låg på deras familjegrav. Vågar fan mig inte gå dit och titta.
Sök på nätet, hitta graven så finns det en sida på svenska kyrkan med länkar till olika hemsidor där man kan hitta gravar. Man får prova lite olika innan man hittar graven man söker dock (jag fann dock aldrig mina farföräldrars grav och fasters grav men vet exakt var de är och de finns kvar så hemsidorna är inte hundra), men det kanske kan vara en början?
 
Sök på nätet, hitta graven så finns det en sida på svenska kyrkan med länkar till olika hemsidor där man kan hitta gravar. Man får prova lite olika innan man hittar graven man söker dock (jag fann dock aldrig mina farföräldrars grav och fasters grav men vet exakt var de är och de finns kvar så hemsidorna är inte hundra), men det kanske kan vara en början?
Jag vet var graven är. bara att jag tror hon har tagit bort stenen.
 
Det verkade vara få gravar som hade foto på gravarna men skadar inte att kolla.
Jaha. Jag trodde de var poängen med stt Tranan skulle kolla gravarna på nätet. Å va skulle jag hit med min långa snok å bröta utan att ens begripa vad nån av er ville. Då är det alltså nu jag kommer in, igen, med en korkad fråga, men jag kaaaan inte låta bli!!
@Tranan, vad ar det för extra sten du har lagt som minne av vaddå?,
 
Jaha. Jag trodde de var poängen med stt Tranan skulle kolla gravarna på nätet. Å va skulle jag hit med min långa snok å bröta utan att ens begripa vad nån av er ville. Då är det alltså nu jag kommer in, igen, med en korkad fråga, men jag kaaaan inte låta bli!!
@Tranan, vad är det för extra sten du har lagt som minne av vaddå?!
 
Jaha. Jag trodde de var poängen med stt Tranan skulle kolla gravarna på nätet. Å va skulle jag hit med min långa snok å bröta utan att ens begripa vad nån av er ville. Då är det alltså nu jag kommer in, igen, med en korkad fråga, men jag kaaaan inte låta bli!!
@Tranan, vad ar det för extra sten du har lagt som minne av vaddå?,
Det är exfrun och min första sons gravsten. men exfru har tyvärr lite problem med den mentala stabiliteten. och jag vet inte vad jag ska tro om henne längre. det var den första stenen på graven men vet att det har kommit en ny sten till graven och senast jag var där var hans sten kvar. Men jag vågar inte längre titta för hon är inte helt pålitlig.
 
Ett år? Hur kan man ha Baileys i ett år ens? 👼 Mina har en förmåga att ta slut tidigare än så, måste vara något fel på dem!:o

kl

Varför kan man inte göra Baileys utan alkohol som är lika god? Jag gillar inte att bli påverkad, inte ens att känna den där "varma" känslan krypa i kroppen innan hjärnan knappt hunnit fundera på att kroppen druckit något alkoholhaltigt! Men Baileys är GOTT!

Hur lite alkohol krävs för att man ska känna sig lite snurrig och inte tänka klart? Det är ju olika för olika personer, men finns det inget generellt tänk, att en viss mängd funkar utan att folk känner av det och mer än det kan vissa känna av?
Häagen Dazs har Baileys-glass 😋
 
Jag uttryckte mig lite luddigt, jag menar "rida in" när man kommit till stadiet att sitta och "åka" på hästen. Som stoet, hon är mycket hanterad och van utrustning, de har hängt på henne och suttit lite, och nu är hon bortlämnad för inridning. Hon förväntas komma tillbaka riden i alla gångarter, med fungerande start och broms samt skapligt styrbar efter x antal veckor. Normalt utvecklad, mindre häst av halvblodstyp. 2,5 år gammal.
Den andra är en kallblodstravare, inkörd, men som inte sprang bra nog för trav, utan såldes då han var 2,5 år, och inriden. Han var alltså fullt ridbar då.

Är det tidigt med ryttare i alla gångarter på ryggen vid den åldern, eller börjar man sitta/åka tidigare på hästar nu än man gjore tidigare?
Det ändrar inte svaret.

Att rida en liten stund i skritt, trav elelr galopp är inget som skadar hästen. Det handlar ju mest om att lära den bära ryttaren och begripa hjälperna. Dvs förstå gas, broms och styrning.
.
Att åka häst är inget som gör nån nytta. Det ska vara lustfyllt och ge utbildning.:)
Dete är ju inte precis som att man rider ut i skogen en timme eler sitter och nöter volter på ridbara.
 
Jag får ofta en fråga som jag funderat på. Jag rider på ridskola en gång i veckan. Många jag pratar med tycker det är konstigt att jag får träningsvärk efter varenda lektion. "Du har ju ridit i 20år?" och "men du rider ju en gång i veckan?"
Varför får jag egentligen träningsvärk? Kompisen som är medryttare och rider en gång i veckan, på ridskola (hon rider alltså samma häst eftersom hon är medryttare, på en ridskolas lektioner) får extremt sällan träningsvärk.

Min teori är att jag rider olika hästar. Det blir som olika vinklar osv, olika starka hästar, olika mycket skänkel behövs osv. Vad tror ni? Ni kanske vet?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Samma tråd, men nya frågor! Forum för dumma frågor! Alldeles för många dumma frågor åker omkring i rymden alldeles ledsna, ensamma...
Svar
2
· Visningar
940
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 287
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 152
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 423
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp