Dumma frågor...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dekorativa ändar på strumpeband som knutits under den vikta kanten på strumpan för att hålla den uppe skulle jag tro. Jämför våra knätofsar.
Handstickat i ren ull (som det lär ha varit förr) sitter inte uppe hela dagen i praktiskt vardagsbruk utan hjälp. Använder man rätt sorts vävteknik så har banden lite elasticitet.
Ser ut som det kan vara filtat. Möjligen kan det komma från att man har tovat änden på vävda band i ull som en metod att hindra att de repar upp sig och/eller öka slittåligheten på den exponerade delen.
Bra mycket snyggare än strumphålarna män sprang runt med under kostymen för i tiden.
 
1. Hur ser egentligen den traditionella kvinnodräkten ut från samma tid som som motsvarar utstyrseln med kilt etc?

2. Finns det kvinnliga säckpipeblåsare i Skottland och vad har de på sig när de spelar?
 
N
Älskar den här tråden, jag har tusen dumma frågor att fråga :D
Är jag ensam om att ha dagar när jag är HUNGRIG?

Jag har en relativt liten magsäck och blir ofta proppmätt på helt vanliga portioner. Men inte vissa dagar. Det inträffar kanske en gång om året att hela kroppen skriker ÄT JÄTTEMYCKET NU!!! och jag äter... och äter.
Sist åt jag följande på en dag: 2 portioner mannagrynsgröt, 2 portioner gröt med äpplen i, 5 knäckemackor, 3 mackor med leverpastej, pastasallad, thaibuffe, mango kycklingwrap, 3 marabou chokladkakor, 3 osthamburgare, 1 och en halv pizza, 2 ben och jerrys, 3 portioner yoghurt, ryggbiff med potatis och sås, lax med potatis och sås, spaghetti och köttfärssås, ca 30 köttbullar, ca 10 riskakor.
Jag känner aldrig att magen är full, och det känns inte heller obehagligt, jag är bara hungrig. Jag är alltid fortfarande hungrig när jag lägger mig, och mår inte illa dagen efter.
Älskar att du älskar tråden! :D Då har vi lika många dumma frågor bägge två!
Jag blir hungrig av att läsa om allt du åt på din Storätardag! 30 köttbullar, 1,5 pizza, thaibuffé, ryggbiff, lax, massa sås å ännu mer potatis, Hundra mackor, vraps, riskakor, glass, och choklad. Plus lite pastasallad. Och typ en hink yoghurt. Och tre cheeseburgare. Som slank ner lite by the way. Glömde gröten, 4 portioner?
Du har inte så stor magsäck du? Som en liten sopsäck, bara... ?
Hur kan allt det här rymmas i en kropp, intryckt under en och samma dag??
 
N

Älskar att du älskar tråden! :D Då har vi lika många dumma frågor bägge två!
Jag blir hungrig av att läsa om allt du åt på din Storätardag! 30 köttbullar, 1,5 pizza, thaibuffé, ryggbiff, lax, massa sås å ännu mer potatis, Hundra mackor, vraps, riskakor, glass, och choklad. Plus lite pastasallad. Och typ en hink yoghurt. Och tre cheeseburgare. Som slank ner lite by the way. Glömde gröten, 4 portioner?
Du har inte så stor magsäck du? Som en liten sopsäck, bara... ?
Hur kan allt det här rymmas i en kropp, intryckt under en och samma dag??
Det är det jag undrar, hur går det liksom till? Jag vet ju att magsäcken kan expandera massor men den ska ju snacka med hjärnan och säga "nu är det bra" men det verkar inte som att det funkar. Men HUR får det plats? Varför mår jag inte illa? (en vanlig dag kan jag äta en halv portion pastasallad till lunch och vara mätt liksom) Många frågor... :D
 
Det är det jag undrar, hur går det liksom till? Jag vet ju att magsäcken kan expandera massor men den ska ju snacka med hjärnan och säga "nu är det bra" men det verkar inte som att det funkar. Men HUR får det plats? Varför mår jag inte illa? (en vanlig dag kan jag äta en halv portion pastasallad till lunch och vara mätt liksom) Många frågor... :D

Det där råkar jag också ut för ibland. Kanske inte riktigt dom mängderna för jag inser att det är något knas och går hellre hungrig ett tag än vräker i mig allt jag hade velat :D Men sen har jag också dagar där jag knappt äter något alls och inte blir hungrig heller.
 
Det där råkar jag också ut för ibland. Kanske inte riktigt dom mängderna för jag inser att det är något knas och går hellre hungrig ett tag än vräker i mig allt jag hade velat :D Men sen har jag också dagar där jag knappt äter något alls och inte blir hungrig heller.
Äntligen en själsfrände :D
 
1. Hur ser egentligen den traditionella kvinnodräkten ut från samma tid som som motsvarar utstyrseln med kilt etc?

2. Finns det kvinnliga säckpipeblåsare i Skottland och vad har de på sig när de spelar?
1. Lite osäker, men jag vill påstå att kvinnor oftast hade klänningar av samma stil som i England och resten av Europa under den tiden. Långklänningar med korsett, med andra ord.

2. Ja, och då har de på sig den kvinnliga modellen av kilt. Det brukar stå en på stora gågatan här under helgerna, ska se om jag kan ta en bild nån gång! Jag tycker det är så himla fint med kilt, både på kvinnor och män!
 
Det är det jag undrar, hur går det liksom till? Jag vet ju att magsäcken kan expandera massor men den ska ju snacka med hjärnan och säga "nu är det bra" men det verkar inte som att det funkar. Men HUR får det plats? Varför mår jag inte illa? (en vanlig dag kan jag äta en halv portion pastasallad till lunch och vara mätt liksom) Många frågor... :D
En följdfråga blir ju då, hur många gånger går du på toa dagen efter en sådan storätardag? Gör du något annat än toabesök då? Eller har kroppen tagit hand om allt så det är bara normal mängd som ska ut sedan?

:D
 
1. Hur ser egentligen den traditionella kvinnodräkten ut från samma tid som som motsvarar utstyrseln med kilt etc?
Fast kilt är väl ingen tidsepok? Den har ju burits av keltiska män från 1500-talet och framåt eller?

2. Finns det kvinnliga säckpipeblåsare i Skottland och vad har de på sig när de spelar?
De ser typ likadana ut som männen. Kilt, skjorta och väst eller kavaj.
 
Fast kilt är väl ingen tidsepok? Den har ju burits av keltiska män från 1500-talet och framåt eller?
Jag menar när de etablerades och var en del av "normalt bruk" och del av den allmänna utvecklingen. Innan de etablerades som tradition och börjar leva och utvecklas utifrån det.

Ja, och då har de på sig den kvinnliga modellen av kilt.
Är den en nykonstruktion eller något som var vanligt förr, men föll ur bruk mer än för herrarna?
 
Vad väger ett grovt halvblod på 170 cm? Vi pratar inte om nån spänstig, slimmad sportmodell, utan mer lik en sån stadig, gammaldags militärhäst.
Hur pålitligt är ett viktband?
 
Vad väger ett grovt halvblod på 170 cm? Vi pratar inte om nån spänstig, slimmad sportmodell, utan mer lik en sån stadig, gammaldags militärhäst.
Hur pålitligt är ett viktband?
Inte ett dugg pålitligt, enda säkra är att väga på klinik, alternativt väga bil, transport och häst för att sedan lasta ur hästen och väga enbart bil och transport.
 
Är den en nykonstruktion eller något som var vanligt förr, men föll ur bruk mer än för herrarna?
Jag frågade min historieintresserade kollega som påstår att kvinnor började bära kilt under 1800-talet. Det var först då de vågade ta mer plats och representera sitt land genom val av kläder. Oklart varför det inte är så vanligt längre, kanske för att den kvinnliga versionen helt enkelt inte har samma långa historia som männens?
 
Varför är borsten i nagellacksflaskor alltid lite för kort för att nå hela vägen ner? Jag tycker alltid att man sitter där med ett par centiliter nagellack kvar som är jättesvårt att komma åt eftersom borsten slutar en bit innan flaskans botten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Samma tråd, men nya frågor! Forum för dumma frågor! Alldeles för många dumma frågor åker omkring i rymden alldeles ledsna, ensamma...
Svar
2
· Visningar
932
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 279
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 120
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 410
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp